Ja, en ik weet wel wie!quote:Op maandag 23 maart 2009 20:34 schreef LXIV het volgende:
Toch bizar allemaal. Het lijkt wel of het gratis geld voor het opscheppen ligt. Toch moeten er ook mensen verliezen.
quote:Op maandag 23 maart 2009 16:10 schreef pberends het volgende:
September 1929
'Er is geen enkele reden tot zorg. Het hoge welvaartsniveau zal gehandhaafd blijven.' (Andrew Mellon, minister van Financiën).
14 oktober 1929
'Minister Lamont en andere officials van het ministerie van Handel ontkenden geruchten dat we op de rand staan van een ernstige depressie in het zakenleven en de industriële activiteiten. Dat zou een foutieve interpretatie zijn van een verslag van de industriële- en kapitaalcondities, zoals dat eerder vandaag werd gepresenteerd door het Federal Reserve Board.' (New York Times)
5 december 1929
'De overheid verkeert in een prima conditie.' (Andrew Mellon, minister van Financiën)
28 december 1929
'Robert Lamont, de minister van Handel, concludeerde vandaag dat de voortgaande drukke handel in de VS in de maand december, een indicatie is dat de Amerikaanse industrie het punt heeft bereikt waarop een dieptepunt op de aandelenbeurzen niet noodzakelijk leidt tot een nationale depressie.' (Associated Press)
13 januari 1930
'Minister Lamont verklaarde vandaag dat uit cijfers van het ministerie van Handel blijkt dat de toestand van het zakenleven reden geeft tot tevredenheid.' (Nieuwsbericht)
21 januari 1930
'President Hoover ziet onmiskenbare tekenen dat het zakenleven en de industrie een omslagpunt hebben bereikt van de tijdelijke periode van nood, die ontstond door deflatie op de financiële markten. De president zei dat uit de cijfers die het kabinet heeft, blijkt dat het met de werkgelegenheid weer de goede kant op zal gaan.' (Nieuwsverklaring uit Washington. Opmerking: slechts enkele jaren later zou de werkeloosheid een niveau van 25% bereiken.)
24 januari 1930
'Volgens de president is de handel zich kompleet aan het herstellen. Uit cijfers blijkt dat de industrie op eigen kracht weer aan het aantrekken is. Er is geen stimulanspakket nodig! De verwachting is dat in de lente op alle lijnen weer een herstel te zien zal zijn.' (New York Herald Tribune)
8 maart 1930
'President Hoover voorspelde vandaag dat de ergste gevolgen van de beurscrash voor de werkgelegenheid over 60 dagen voorbij zullen zijn.' (Washington Dispatch)
1 mei 1930
'Hoewel de crash pas zes maanden geleden plaatsvond, ben ik er van overtuigd dat we het ergste gehad hebben, en door onze gezamelijke inspanning weer snel zullen herstellen. Er is één ding dat voor de toekomst absoluut zeker is, en dat is dat de mogelijkheden, intelligentie en het karakter van de mensen van de VS zullen leiden tot voorspoed.' (president Hoover)
29 juni 1930
'Het ergste is nu voorbij, zonder enige twijfel.' (minister van Arbeid, James Davis).
29 augustus 1930
'De Amerikaanse werknemer kan de toekomst weer met vertrouwen tegemoet zien.' (James Davis, minister van Arbeid)
12 september 1930
'We hebben de bodem bereikt en gaan nu weer omhoog.' (minister van Arbeid James Davis)
16 oktober 1930
'Als ik naar de toekomst kijk dan zie ik dat de ontwikkeling van de wetenschap zal zorgen voor banen voor onze arbeiders. De wetenschap zal de huidige werkeloosheid oplossen.' (Charles M.Schwab)
21 oktober 1930
'President Hoover heeft kolonel Arthur Woods opdracht gegeven om deze winter 2,5 miljoen mensen weer aan het werk te krijgen.' (Washington dispatch)
november 1930
'Ik zie geen reden waarom 1931 niet een buitengewoon goed jaar zou kunnen worden.' (Alfred Sloan jr. General Motors)
9 juni 1931
'De Depressie is voorbij!' (dr. Julius Klein, onderminister van Handel).
quote:
dat eerste is niet waar, en dat laatste gaat niet gebeuren. Reken maar eens uit wat een halve leverage betekent voor winsten van ING.quote:Op maandag 23 maart 2009 20:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat ze nog steeds historisch erg laag staan, omdat het eigen vermogen 5x de beurskoers is, omdat de toekomstige winsten weer terug komen op een niveau dat nu een K/W van 3 betekent? Redenen genoeg.
Neenee! Ik ben nog steeds long in cash, that's it.quote:Op maandag 23 maart 2009 20:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
De pensioenfondsen bedoel je? Of zat je nog steeds short op 200? Of bedoel je met verliezen dat je niet ingestapt bent? Dat is geen verliezen, dat is een keuze.
Wat bedoel je dat ze historisch niet erg laag staan? Aegon en ING hebben in 2001 allebei boven de 50 euro gestaan. Inclusief inflatie staan de koersen nu op 5% daarvan. Dat noem ik laag.quote:Op maandag 23 maart 2009 20:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat eerste is niet waar, en dat laatste gaat niet gebeuren. Reken maar eens uit wat een halve leverage betekent voor winsten van ING.
Ja, dat kan bijna niet anders dan dat die structureel hoger komt te liggen.quote:Op maandag 23 maart 2009 20:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik ben vooral nieuwsgierig wat er met de rente gaat gebeuren.
sorry, ik bedoelde dat ze een eigen vermogen van 5x de koers hebben.quote:Op maandag 23 maart 2009 20:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat bedoel je dat ze historisch niet erg laag staan? Aegon en ING hebben in 2001 allebei boven de 50 euro gestaan. Inclusief inflatie staan de koersen nu op 5% daarvan. Dat noem ik laag.
Verder klopt het natuurlijk wel dat door de nieuwe boekhoudregels de winsten zoals ze geweest zijn niet meer terug zullen komen. Maar dan nog: voor een aandeel van 5 euro is een winst van 50 cent prima. Dat moet toch wel mogelijk zijn als de situatie weer genormaliseerd is?
ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Simpelweg omdat niemand er belang bij heeft.quote:Op maandag 23 maart 2009 21:01 schreef SeLang het volgende:
[..].
Mede dat maakt mij kopschuw om te kopen voordat er echt lage niveaus worden bereikt.
Dat de leverage verlaagd wordt is hetgeen ik bedoel met boekhoudregels. De oude tijd komt nooit meer terug, dat ben ik met je eens.quote:Op maandag 23 maart 2009 21:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
sorry, ik bedoelde dat ze een eigen vermogen van 5x de koers hebben.
UPC heeft ooit rond de 80 gehangen, over KPN Quest zullen we het maar niet hebben
Er zijn overigens geen nieuwe boekhoudregels. Leverage is de basis van alle banken. Als die onlaag gaat, gaat de winst exponentieel omlaag. Neemt niet weg dat ze niet te duur zijn als ze overleven, maar de oude tijd komt nooit meer terug Dat bedoel ik. Of ze te duur of te goedkoop zijn? Geen idee.
Ik ook. De grote centrale banken laten de rente bijna naar 0 lopen. Toen Japan lange tijd de rente zo laag liet onstond de Yen carry trade waardoor de creditbubble extra werd opgeblazen. Nu is de situatie anders omdat behalve Japan iedereen "goedkoop" geld heeft. Dat zal zijn effecten hebben op de Yen carry trade voor zover die er nog is. Ook denk ik dat protectionisme via devaluatie in alle hevigheid kan losbarsten. Dat centrale banken dus blijven doorgaan met het oppompen van de geldgroei.quote:Op maandag 23 maart 2009 20:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik ben vooral nieuwsgierig wat er met de rente gaat gebeuren.
S&P gaat nog wel naar de 500 toe op zijn minst; alleen de vraag is wanneer. Dat kan best een paar jaar duren.quote:Op maandag 23 maart 2009 21:11 schreef SeLang het volgende:
Dat was blinde paniek vandaag.
Ik ben benieuwd naar de definitieve omzetten, maar ik vermoed dat die vrij spectaculair waren.
Op de huidige niveaus is er eigenlijk al nauwelijks meer opwaards potentieel zonder opnieuw in bubble territorium te komen. Een surrealistische gewaarwording, zo tijdens de grootste crisis sinds The Great Depression....
[ afbeelding ]
Het idee van Buy&Hold is dat je laag koopt met een veiligheidsmarge. Op individuele stocks zegt dat weinig maar op trackers kun je dat historisch vergelijken. Zolang jouw index niet onder die marge komt, hoef je ook geen spijt te hebben. Als je nu koopt hoop je weer op een bubble vorming. Aangezien jij aandelen selectief koopt gaat die theorie voor jouw niet op en kun je praktisch gezien altijd spijt hebben van je aankopen.quote:Op maandag 23 maart 2009 21:05 schreef LXIV het volgende:
Maar wat nu als de AEX 200 nooit in onze levenstijd meer terugkomt. Heb je dan geen spijt dat je niet ingestapt bent? Wat wil je dan? Een AEX van 100? Volgens het principe van de efficiente markt maakt het niet uit wanneer je instapt.
De parallelen met de 1929-1932 crisis zijn sowieso frappant. Even erg in het kort en gesimplificeerd:quote:Op maandag 23 maart 2009 20:41 schreef Crazy Harry het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Even deze erbij, geeft vast een leuke ondersteuning van de tekst
0,75%quote:AEX-fondsen op Wall Street, slot 21:15 uur
23-03-2009 21:21:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--Van de AEX-fondsen met een notering in de VS, staan er na het slot van Wall Street 7 op winst in vergelijking met hun slotkoers op de AEX, 0 onveranderd en 0 op verlies. Omgerekend boekt de AEX op Wall Street een winst van 1,67 punten (0,75)%.
De fondsen op een rij, met achter hun naam de koers op Wall Street (omgerekend in euro's) en het verschil tussen de koers in New York en de slotkoers in Amsterdam (in percentage): Aegon 3,64 (4,00%) Arcelor Mittal 15,05 (2,24%) ASML Holding 13,16 (1,39%) ING Groep 5,24 (3,15%) Kon. Olie 17,36 (0,17%) Philips 12,07 (0,84%) Unilever 14,07 (0,93%) Bron: Wallstreetweb.nl
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |