Afgelopen vrijdag was het zo ver, mijn aangifte was gelukkig serieus genomen en Brian heeft zich moeten melden bij de rechtszaal in Haarlem. Ik heb er bewust voor gekozen om niet aanwezig te zijn, maar gelukkig is een vriendin van mij geweest om alles aan te horen. Want iedereen wist natuurlijk al dat hij zou ontkennen dat ik stelselmatig door hem mishandeld werd. Dat hij kan manipuleren heeft iedereen al in de Kooi kunnen zien en ik kan er niet meer tegen om daarbij aanwezig te moeten zijn. Ik ben er eigenlijk van overtuigd, dat Brian werkelijk nog steeds in zijn eigen leugens geloofd. En dat is juist het punt wat alles zo eng maakt en ik hoopte dat de rechter dat in zou zien.
Het is ongelofelijk dat hij met zogenaamde bewijzen aan kwam zetten om de rechter te laten geloven dat hij mij niks aan gedaan zou hebben. Hij had bijvoorbeeld allemaal bonnetjes en afschriften dat wij nog uit eten zijn gegaan en naar een optreden zijn geweest, nadat hij mij geslagen had. Met de vraag aan de rechter waarom ik dan nog met hem uit eten ging, als hij mij geslagen zou hebben? Nou Brian, dat is juist het probleem bij vrouwen die mishandeld worden... Het houden van is helaas niet gelijk over, want je hoopt elke keer weer, dat het de volgende keer beter gaat. Was het maar zo dat wij vrouwen er na de eerste klap gelijk mee zouden stoppen.
Brian probeerde het op jaloezie te gooien die ik nog naar zijn vriendin zou hebben, terwijl ik juist medelijden met zijn vriendin en ongeboren kind heb. Ik hoop dat hij niet zo met haar en zijn kindje omgaat, want dat verdient niemand. Haten doe ik hem niet, want als je iemand haat, moet je daar veel te veel energie insteken en dat weiger ik. Brian, je bent voltooid verleden tijd, maar ik wilde dat je kreeg wat je verdiende, een gepaste straf. Want elke vrouw moet beschermd worden tegen jouw agressieve gedrag, dat je zelf duidelijk niet onder controle hebt, als je weer eens doorslaat.
Ik vind wel dat als een man een vrouw slaat dat je daarvoor gestraft moet worden. Is de Nederlandse wet dan zo krom? Dat je vrouwen mag slaan en gewoon rond mag lopen zonder gestraft te worden? Wordt er nu echt gedacht dat een vrouw, die zo bang is voor nog meer klappen, gelijk foto’s maakt van haar blauwe plekken en wurgplekken? Wordt er dan echt gedacht dat een vrouw eerlijk durft toe te geven bij het ziekenhuis dat het door haar partner komt? Wordt er dan echt gedacht dat een vrouw gelijk aangifte durft te doen, terwijl ze eigenlijk nog steeds van die man houdt? Hoe krom het ook klinkt, ik dacht dat het allemaal wel goed zou komen, nadat we buiten de Kooi wat meer rust zouden krijgen. Natuurlijk geef ik ook toe dat we vaak ruzie hadden en dat ik niet de makkelijkste ben, maar dan geeft een man niet het recht om mij te slaan. Never nooit niet.
Ik ben reuze trots op mezelf dat ik deze stap genomen heb. Ik heb ruim anderhalf jaar alles over deze jongen verborgen gehouden naar de buitenwereld, juist omdat ik zo veel van hem hield. Ik heb hem de belofte gedaan nooit aan iemand te vertellen wat hij mij aandeed. Ook omdat ik nog van hem hield en hij mij probeerde te manipuleren door te zeggen dat het slecht voor onze carrière zou zijn. Ik ben blij en trots op mezelf dat ik het aangedurfd heb om het toch naar buiten te brengen. En ik me niet meer door hem heb laten manipuleren, want hoe kan ik mijn woord houden als ik er zelf helemaal aan kapot ging?
Doordat het over was en ik hem bijna niet meer zag, durfde ik na te denken over onze relatie in de Kooi, maar ook zeker daar buiten. Ik heb echt geprobeerd om mezelf voor de gek te houden en alle lieve fans te laten geloven dat wij als goede vrienden uit elkaar gingen. Want dat was voor Brian erg belangrijk, maar daarin vergat ik weer mezelf. Brian en ik weten wat de waarheid is en als hij verder kan leven met zo'n groot leugen, dan krijg ik bijna medelijden met hem en is het nog erger met hem gesteld dan ik gedacht had. Maar ik geloof dat hij zijn straf nog wel krijgt. Ik geloof in God en in “What goes around comes around”. Je kunt half Nederland en de mensen die van je houden dan wel voorliegen, maar er zit bloed op jouw handen en dat weten alleen jij en ik!!
Ik was gebroken toen ik van mijn vriendin hoorde dat Brian, wegens gebrek aan bewijs, niet vervolgd zou worden. En dus niet omdat mijn zus en ik alles gelogen zouden hebben zoals Brian zelf verklaarde tegenover de pers. Maar ik ben het laatste half jaar zo sterk geworden dat ik dat ook wel een plek kan geven,ook al is het moeilijk. Ondanks alles ben ik toch aan het overwegen om in hoger beroep te gaan, niet alleen voor mezelf, maar voor alle vrouwen die ditzelfde mee maken en na deze uitspraak in mijn zaak helemaal niet meer het lef hebben om aangifte te doen. Omdat ze hierdoor denken dat het toch geen nut heeft. Hoe oneerlijk is het rechtssysteem, wie kan mij dit vertellen??
Even een woord aan alle vrouwen die nog midden in deze situatie zitten: Geef vooral niet op en kies voor jezelf! Ook ik ben er veel sterker uitgekomen dan dat ik in september verwacht had. Laat je niet ontmoedigen door dit alles, er zijn genoeg internetsites waar je anoniem melding kan maken van mishandeling en die je graag verder helpen om een mooi leven te krijgen zonder agressie in je leven en relatie.
See you next week,
XX Amanda
FOTO'S: AMANDA
Live of Amanda 13