- het idee van de Umma, dus de saamhorigheid naar elkaar toe (en andersom is weer wat minder: het idee dat andersgelovigen erbuiten vallen en in de praktijk minder rechten mogen genieten)
-het idee dat alle rechten van individuen vaststaan (en andersom: dat vrouwen en andersgelovigen dus weer minder meetellen)
-het idee dat persoonlijke lichamelijke en geestelijke reinheid centraal staan (en andersom weer: dat er stukjes van je lichaam geknipt dienen te worden)
-de barmhartigheid en mildheid in bepaalde delen van de Koran (en andersom weer de agressieve stukken van de Koran)
Bottom line: er zitten mooie principes in, die wmb vaak een schaduwzijde hebben in de praktijk. Concluderend vind ik het geloof van iemand minder zeggen dan zijn persoonlijkheid, met als nuance dat ook die persoonlijkheid gevormd kan zijn door zijn of haar geloof. Ik ken een aantal moslims die me ter plekke zouden kunnen bekeren als ze hun best zouden doen juist omdat ze zo prettig zijn in de omgang en hun kijk op het leven, maar ik heb ook wat vervelender mensen meegemaakt die zich achter hetzelfde boek als die eerste groep verschuilen in hun achterlijkheid. Het is wat iemand ermee doet he
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team