abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67127990
4 april is het zover, dan moet ik de toelatingstest maken om toegelaten te worden voor de opleiding journalistiek. Het is de bedoeling dat ik 80% (of hoger) haal, want dan ben ik sowieso toegelaten. Mijn vraag is echter of er hier mensen zijn die accuraat kunnen uitleggen wat de toets exact inhoud. Was de toets van 2008 makkelijk ervaren, of juist moeilijk gebleken?. Voor zover ik weet bestaat uit het 3 onderdelen: Actualiteit, schrijfvaardigheid en motivatie. Toch zal ik graag wat specifieker willen weten hoe ze dit meten.

Weet er iemand of er voorbeeld toetsen online staan betreft deze drie onderdelen?

EDIT: Hier de inhoud van de mail die ik zojuist ontving:

De toets bestaat uit vijf onderdelen. Twee onderdelen worden afgenomen voor de pauze, drie na de pauze. Het rooster ziet er als volgt uit:

1. Actualiteitentoets: 30 minuten.
2. Schrijfvaardigheid: 45 minuten.
Pauze: 1 uur.
3. Inzicht in de Media: 30 minuten.
4. Motivatie en schrijven van een curriculum vitae: 30 minuten.
5. Algemene ontwikkeling: 20 minuten.

• Bij onderdeel 1 wordt kennis van en inzicht in de actualiteit van de afgelopen zes maanden getoetst. De tentamenvorm is multiple choice.
• Onderdeel 2 toetst je schrijfvaardigheid. Je schrijft naar aanleiding van een opdracht een betogende tekst.
• Bij onderdeel 3 worden vragen gesteld die toetsen of je bekend bent met veelvoorkomende journalistieke uitdrukkingen en inzicht hebt in de journalistieke media. De tentamenvorm is multiple choice.
• Bij onderdeel 4 moet je door het beantwoorden van een aantal vragen inzicht geven in je motivatie om journalistiek te gaan studeren. Verder moet je een aantal gegevens invullen. Geen aanbevelingsbrieven e.d. meenemen, die nemen wij niet aan. Je dient je motivatie/c.v. tijdens de toets te maken.
• Bij onderdeel 5 wordt je algemene ontwikkeling getoetst op het gebied van literatuur, geschiedenis, cultuur, religie, economie, enzovoort. De tentamenvorm is multiple choice.

[ Bericht 27% gewijzigd door DannydeK op 17-03-2009 10:04:12 ]
Gewoon omdat het kan
pi_67129643
ik heb een jaar journalistiek gedaan...
actualiteit houdt onder andere in dat je weet wie de ministers zijn, wie de kamervoorzitter is en al dat soort vragen, maar ook actuele gebeurtenissen, ook buitenlandse staatshoofden etc.

succes
uit een aspergernest
pi_67145302
Hoi,

Ik ga ook de toelatingstest doen en dat zijn idd de onderdelen die we hebben.
Vind jij het ook eng?

Ik weet ook niet zo goed hoe ik me moet voorbereiden, hoe ga jij dat doen ?
pi_67146115
Tvp, ik ga ook de toets maken.
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 19:05 schreef elinehooijmans het volgende:
Hoi,

Ik ga ook de toelatingstest doen en dat zijn idd de onderdelen die we hebben.
Vind jij het ook eng?

Ik weet ook niet zo goed hoe ik me moet voorbereiden, hoe ga jij dat doen ?
Het nieuws volgen, meer kun je volgens mij niet doen.
pi_67148591
- newsflashes van de afgelopen maanden bekijken.
- richtlijnen van een betoog in je hoofd stampen.
- van tevoren een motivate en cv oefenen, zodat je het uit je hoofd kunt opschrijven.
- nog even kijken wie belangrijke wereldleiders, ministers e.d. zijn en even naar de lijst van de tweede
kamer kijken.
  vrijdag 3 april 2009 @ 23:56:52 #6
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_67694636
Ben er morgen ook, maar zou niet weten wat je er aan kunt voorbereiden, behalve dan wat al genoemd is. Ik loop het niet te behandelen als een examen ofzo, heb geen last van stress ook. Het geeft je toch sowieso alleen een hogere kans in de loting?
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_67708256
Voor m'n gevoel ging het wel redelijk.
Actualiteitentoets was makkelijker dan ik had verwacht, maar of het genoeg is hoor je (helaas) 9 mei pas.
pi_67708336
Om een kleine richtlijn te geven:

Ik was vorig jaar 12e van de 504 met 88,7 van de 120 punten.
pi_67709520
Vonden jullie 'm ook wel meevallen?
Best aardig gemaakt, volgens mij. Heb het zojuist een beetje nagekeken. Actualiteiten circa 8 fout; Inzicht in de media en algemene ontwikkeling beide rond de 3 fouten. De rest is lastig nakijken
Hopelijk is het allemaal voldoende om die plaats veilig te stellen. Weet iemand hoe de punten ongeveer verdeeld zijn?
We zijn niets anders dan strandvonders van ons eigen leven; brokstukken verzamelend langs de zee der vergetelheid.-
Willem Frederik Hermans
pi_67711140
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 18:12 schreef Chriz2k het volgende:
Om een kleine richtlijn te geven:

Ik was vorig jaar 12e van de 504 met 88,7 van de 120 punten.
Dat was zo'n 74% goed dus?

Ik kom op ongeveer 70% goed met wat ik nu zo'n beetje na kan kijken. Hopelijk redden mijn betoog en motivate me, er waren dit jaar zo'n 750 mensen!
  zaterdag 4 april 2009 @ 23:39:40 #11
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_67716995
Kolere wat was het druk man, bizar. En dan op de terugweg doodleuk met een mannetje of 80 tegelijk die bus in stampen zonder te betalen, geniaal gewoon.

Heb er wel vertrouwen in, op een paar actualiteitsvragen en een gedeelte van inzicht in de media (heb me daar nooit in verdiept, dus ja) na kon ik bijna alles wel goed beantwoorden. Algemene ontwikkeling was doodsimpel, wist eigenlijk alleen echt niet waar die kookterm op sloeg. Maarja, wtf moet je ook als man met zo'n vraag, zeg nu zelf.

Betoog en motivatie gingen ook best lekker, alleen heb ik een hekel aan hele verhalen neer moeten pennen onder tijdsdruk, daar schrijf ik veel te traag voor. Beiden net op tijd afgekregen.

We gaan het wel zien, dus!

Oh, en die pauze van een uur was echt achterlijk lang, dan heb je nog geluk dat je onder het pissen een gesprekspartner vindt voor de rest van de tijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kriegel op 06-04-2009 14:04:00 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
  zaterdag 4 april 2009 @ 23:42:07 #12
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_67717065
We hadden trouwens nog best een Fok!meet kunnen houden als ik zie hoeveel users aanwezig waren.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
pi_67734588
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 20:09 schreef Joels het volgende:

[..]

Dat was zo'n 74% goed dus?

Ik kom op ongeveer 70% goed met wat ik nu zo'n beetje na kan kijken. Hopelijk redden mijn betoog en motivate me, er waren dit jaar zo'n 750 mensen!
Op de meerkeuzevragen een stuk minder aangezien ik het beste had gescoord op de onderdelen die je niet zelf na kon kijken, dus ik had het beter gedaan dan in eerste instantie verwacht, ik zal het er eens bijpakken.

Actualiteiten: 16,5 v/d 30
Schrijfvaardigheid: 29 v/d 30
Media-inzicht: 13,6 v/d 20
Motivatie: 16 v/d 20
Algemene ontwikkeling: 13,6 v/d 20

Dus met een goede score op schrijfvaardigheid kan je alles ruimschoots compenseren.
pi_68791634
hebben jullie al je uitslag binnen gekregen?
Hoe is het verder?
pi_68813082
Morgen toch?
  vrijdag 8 mei 2009 @ 16:20:20 #16
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_68813517
HU journalistiek stelt niet zoveel voor. Huisgenoot van mij heeft het ooit een blauwe maandag gedaan en dat is echt een enorme loser en is er dan ook mee gestopt en nu al 4,5 jaar studieloos.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_68813905
Dus HU journalistiek stelt niets voor omdat je enorme loser van een huisgenoot er mee gestopt is en nu al 4,5 jaar niets doet? Logische conclusie

Ik geloof wel dat HBO journalistiek niet per se de perfecte basis is om een goede journalist te worden trouwens, maar 't is vast beter dan niets.
pi_68818088
Of je een goede journalist wordt heb je volgens mij zelf in de hand.
Maar wat je al zegt, de opleiding is in ieder geval beter dan niets .

Maar volgens mij kwam de brief uiterlijk voor 9 mei, en morgen is het al 9 mei.
Ik merk het wel
Hoe is het verder?
  vrijdag 8 mei 2009 @ 18:36:48 #19
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_68818112
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 16:31 schreef Joels het volgende:
Dus HU journalistiek stelt niets voor omdat je enorme loser van een huisgenoot er mee gestopt is en nu al 4,5 jaar niets doet? Logische conclusie

Ik geloof wel dat HBO journalistiek niet per se de perfecte basis is om een goede journalist te worden trouwens, maar 't is vast beter dan niets.
Feit is dus dat hij op die opleiding gekomen is, ondanks die toelatingstoets. Dus het zegt niks over het niveau.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_68820303
Ah zo. Maar heeft hij die test gehaald of is hij ingeloot?

Nou ja, een groot deel lijkt me ook afhangen van je motivatie en inzet. Ik merk het wel. Eerst nog maar even heel hard duimen voor positief nieuws morgen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')