Gewoon de slotveiling?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 17:43 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
Olifantje; spekkoper of loser?
Ja, er werd toch met name gekocht in de slotveiling?quote:
quote:Rogers: 'Bailouts verhogen kans op depressie'
17-03-2009 16:15:48
Brussel tijd - 'De Amerikaanse reddingsplannen voor falende bedrijven verhogen de kans op een wereldwijde depressie.' Dat zegt beursgoeroe Jim Rogers in een interview met Bloomberg Television.
'De Amerikaanse regering ontneemt geld aan competente mensen en geeft het aan incompetente mensen', volgens Rogers. 'Die economische redenering loopt mank.'
Rogers, voorzitter van de in Singapore gevestigde Rogers Holding, vindt dat de VS American International Group (AIG) gewoon failliet moet laten gaan. AIG biechtte onlangs het grootste kwartaalverlies in de bedrijfsgeschiedenis op, en moest al drie keer bij de overheid aankloppen om niet over kop te gaan. In totaal maakte de overheid al 700 miljard dollar vrij voor de financiële sector, en daar komt mogelijk nog eens 750 miljard dollar bij.
'De VS herhaalt de fouten die Japan maakte in de jaren '90, en riskeert 'zombie-banken' te creëren', zegt Rogers. Een 'zombie-bank' is een financiële instelling waarvan de economische nettowaarde eigenlijk onder nul ligt, maar die levend wordt gehouden door de overheid.
'Mensen moeten zich klaarhouden voor een uit de pan swingende inflatie', zei de superbelegger nog. 'Overheden wereldwijd drukken geld bij om hun economieën een duw in de rug te geven. Als je dan bekijkt dat het aanbod aan grondstoffen stilaan onder druk staat, kom je uit bij een erg stevige inflatie.'
afkorting is MTquote:Op dinsdag 17 maart 2009 17:52 schreef pberends het volgende:
35 miljoen stukken AM verhandeld, een record!
Al zelfs Profeet Koenders het zegt...quote:AMSTERDAM VANDAAG: AEX verliest 2,3% na dag van winstnemingen
17-03-2009 18:04:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--De Amsterdamse beurs is dinsdag met verlies gesloten. Wall Street leverde maandag in de slotsessie in. American Express opperde dat een toenemend aantal credit card-houders niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kon voldoen.
De AEX-index sloot dinsdag 2,3% lager op 210,87 punten, de Midkap verloor 1% op 286,21 punten en de Smallcap eindigde 0,3% lager op 289,57 punten.
Wall Street liet rond het slot van de handel in Amsterdam een winst zien. De Dow Jones Industrial Average noteerde dinsdag rond 17.35 uur 1% hoger.
Handelaar Rob Koenders van Harmony Vermogensbeheer kijkt terug op een dag met winstnemingen. "De daling van de AEX wordt voor een belangrijk deel vertekend door het verlies van ArcelorMittal, Shell en Unilever die samen voor circa 40% in de AEX wegen", aldus Koenders. Shell en Unilever sloten met een verlies van respectievelijk 1,8% en 2,4%.
Shell trad met een strategische update naar buiten, die door analisten niet negatief werd beoordeeld.
Hij merkt op dat de beweging van de AEX in feite conform het boekje is: "Een technisch herstel, een correctie en dan, afhankelijk van de externe omstandigheden, zoals Wall Street, een aanval op de zone die ligt tussen 218 en 220 punten. Ik verwacht dat de AEX nog deze week dit niveau zal gaan testen", aldus Koenders.
Hij verwacht dat Wall Street dinsdag zijn ingezette stijging voortzet en dat de AEX woensdag met winst uit de startblokken gaat en de genoemde aanval voorbereidt.
ArcelorMittal verloor 11,8% nadat er een gerucht over een claimemissie in de markt kwam, hetgeen ArcelorMittal heeft ontkracht. Echter het Amerikaanse aluminiumconcern Alcoa heeft wel echt geld nodig en gaat snijden in het dividend, wil aandelen uitgeven en een obligatielening uitschrijven. Staalbedrijf Nucor gaf een winstwaarschuwing voor het lopende kwartaal en geeft aan dat er geen enkel signaal is van enig herstel.
Koenders vindt het aandeel ArcelorMittal op het huidige niveau koopwaardig.
Opvallend was de beperkte reactie van de meevaller bij de Amerikaanse huizenbouwcijfers. De in aanbouw genomen huizen lagen met een stijging 22,2% heel wat hoger dan de daling met 1,3% waar analisten rekening mee hielden.
De omzetten waren dinsdag redelijk.
De macro-economische agenda voor VS bevat dinsdag nog het rentebesluit van de Federal Reserve en, belangrijker, het commentaar daarbij van voorzitter Ben Bernanke. De rente van de VS noteert 0% en 0,25%. Het besluit valt om 19.15 uur, de toelichting volgt nadien.
Voor woensdag staan om 12.00 uur de wekelijkse hypotheekaanvragen voor de week die eindigt op 13 maart van dit jaar op het programma. Er zijn geen prognoses voor dit cijfer beschikbaar.
Om 13.30 uur komt de consumentenprijsindex naar buiten. Deze betreft februari en is naar verwachting met 0,4% opgelopen in vergelijking met een maand eerder toen de stijging van de index 0,3% bedroeg. De index zonder de volatiele invloed van voedsel en energieprijzen komt in de projecties 0,1% hoger uit tegen een stijging 0,2% een maand eerder.
Om 13.30 uur komt ook het Amerikaanse tekort op de lopende rekening over het vierde kwartaal van 2008 uit. Dat bedraagt naar verwachting $137,1 miljard tegen $174,1 miljard een kwartaal eerder.
Om 15.30 uur worden de voorraden olie, benzine en distillaten, zoals stookolie en diesel, bekendgemaakt. Alleen voor benzine wordt een daling verwacht.
Om 17.00 komt de productie-index voor de Mid-West van de Federal Reserve van Chicago over januari naar buiten. Hiervoor is geen prognose beschikbaar.
Staatsobligaties sloten overwegend lager.
De euro noteerde dinsdag rond 18.00 uur $1,2995 tegen $1,2980 dinsdag rond 08.30 uur.
AM lijkt me logischer, maar ok.quote:
En gisteren werd ik nog voor gek verklaard toen ik winstnemingen voorspeldequote:Op dinsdag 17 maart 2009 18:11 schreef pberends het volgende:
[..]
Al zelfs Profeet Koenders het zegt...
Ik ging ook uit van de komende dagen zijwaarts cq licht negatief, maar op Wall Street lijken ze er nog weinig van te willen weten. AEX doet weer manisch-depressief mee. Ik verwacht dat de AEX nog wel even negatief blijft tot de expiratie vrijdag.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 18:17 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
En gisteren werd ik nog voor gek verklaard toen ik winstnemingen voorspelde
Wall Street heeft nog een paar uurtjes, ik gok dat ze nog wel negatief gaan sluiten.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 18:20 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik ging ook uit van de komende dagen zijwaarts cq licht negatief, maar op Wall Street lijken ze er nog weinig van te willen weten. AEX doet weer manisch-depressief mee. Ik verwacht dat de AEX nog wel even negatief blijft tot de expiratie vrijdag.
Winstnemeningen, dan zou bijv ING en Aegon toch naar beneden moeten... die zijn immmers het meest gestegen de afgelopen week. Mittal wat alleen maar down gaat, is gewoon de grootste verliezer van de dag.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 18:17 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
En gisteren werd ik nog voor gek verklaard toen ik winstnemingen voorspelde
10tje, termijn 5 jaar zekerquote:MARKET TALK: Aegon in goede positie voor marktherstel - KBW
17-3-2009 13:06:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--Analist Christopher Hitchings van Keefe, Bruyette & Woods zegt dat Aegon een goede plek is om het marktherstel af te wachten en handhaaft zijn outperform-advies. Aegon is na ING de laagst gewaardeerde grote Europese verzekeraar, akdus Hitchings, terwijl de financiele positie bovengemiddeld lijkt, de nieuwe productie er redelijk uitziet en de marges verbeteren. De KBW-analist wijst er wel op dat de sterke kapitaalbuffer (EUR2,9 miljard meer dan het minimum van S&P voor een AA-rating) minder sterk is als rekening wordt gehouden met met de ongerealiseerde verliezen op obligaties van EUR7,9 miljard. De analist verlaagt zijn koersdoel naar EUR10 van EUR11, op basis van een 70% lagere winsttaxatie voor 2009 en geen dividend in dit jaar. Het aandeel Aegon staat dinsdag rond 13.00 uur 0,7% lager op EUR2,48 terwijl de AEX 1,7% daalt. (AVR)
had ie toch gelijkquote:Op dinsdag 17 maart 2009 21:14 schreef pberends het volgende:
Zelfs de futures staan in de plus... the world economy is fixed BABY YEAH!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |