abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67093706
Discussier hier verder over het vonnis in kort geding (pdf) en welke gevolgen dit kan hebben voor andere internetfora.
quote:
Beste bezoeker,
Op deze site stond een topic over Trendylaarzen, geplaatst door gebruikers van de site.

Deze topic is verwijderd op last van een vonnis van een voorzieningenrechter van de rechtbank van Amsterdam van 12 maart 2009.
Lees hier het volledige vonnis (pdf)

Maar het gaat verder want door deze uitspraak hebben we ons genoodzaakt gezien deze site volledig offline te halen. De rechter heeft ons namelijk bevolen het topic verwijderd te houden gedurende zes maanden, op straffe van een boete van EUR 2.500,- per dag dat dit niet gebeurt. Aangezien iedere internetgebruiker het topic weer op het forum kan plaatsen, is het risico dat wij boetes moeten betalen heel groot. Het is voor ons technisch en organisatorisch onmogelijk de site te monitoren. Er staan in totaal 280.000 berichten op het forum en er komen dagelijks duizenden bij. Wij kunnen daar vanzelfsprekend geen supervisie op houden. Dat is ook niet onze taak.

Na zes jaar houdt internetoplichting.nl dus op te bestaan. De uitspraak van de rechter heeft grote gevolgen voor het internet en de wijze waarop forums kunnen worden aangeboden. Een forum is slechts een platform waarop bezoekers hun mening kunnen ventileren. In dit geval een forum over oplichting, waar internetgebruikers elkaar kunnen voorlichten, waarschuwen voor vermeende oplichtingspraktijken en elkaar zelfs kunnen helpen bij het oplossen van zaken. De eigenaar of beter gezegd facilitator van zo'n forum kan niet verplicht worden om de inhoud van berichten op dat forum te controleren. Ten eerste omdat er 280.000 berichten zijn geplaatst door 50.000 leden in 8.000 oplichtingszaken. Bovendien komen er elke dag duizenden berichten bij. Op de tweede plaats vinden we dat de eigenaar van het forum inhoudelijk helemaal niet kan oordelen of iets waar is of niet. Het is een mening van de schrijver van een bericht. Wij kunnen onmogelijk kennis hebben van de 8.000 onderwerpen die op de site aan de kaak worden gesteld. Wij zijn geen redactie en hebben alleen een site opgezet zodat de community elkaar kan helpen.

Als rechters als bovenstaand oordelen, wordt het ons dus helaas onmogelijk gemaakt dit maatschappelijke belang te dienen. Wat wij als heel merkwaardig hebben ervaren is dat een andere rechter op 12 februari in exact dezelfde zaak een heel andere mening was toegedaan. Die rechter vond dat de aanbieder van een forum niet zonder meer aansprakelijk is voor de berichten die anderen daarop plaatsen.

Wij overwegen nu in hoger beroep te gaan. Wij hopen dat internetoplichting.nl in de toekomst terugkeert. Immers Internetoplichting gebeurt nog elke dag en politie en justitie doen er weinig aan. Daarmee is bewezen dat er behoefte is aan zo’n platform. Waar gewone mensen zich organiseren, samen sterker staan en de misdaad wordt aangepakt.
Vorig deeltje: besteld bij webwinkel, maar deze levert niet, wat nu?

Game on
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  maandag 16 maart 2009 @ 09:53:56 #2
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_67093786
ik mag toch hopen dat internetoplichting in beroep gaat...
* I intend to live forever, so far so good! *
  Licht Ontvlambaar maandag 16 maart 2009 @ 09:55:02 #3
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_67093819
Als je per dag duizenden berichten erbij krijgt, hoe kan het dan dat je in 6 jaar maar 280.000 berichten bijelkaar gespaard hebt

(jaja, ook tvp)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 16 maart 2009 @ 09:56:33 #4
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_67093862
quote:
Op maandag 16 maart 2009 09:53 schreef IkWilbert het volgende:
ik mag toch hopen dat internetoplichting in beroep gaat...
Mja, gezien de uitspraak is het ook vooral het handelen van de modjes aldaar volgens .
pi_67094276
Zou internetoplichting een kans maken in hoger beroep?
tvp
  maandag 16 maart 2009 @ 10:13:48 #6
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_67094313
Tijd voor pils.
Erg jammer trouwens van het bericht over deze zaak op de frontpage, dat duidelijk niet de feiten heeft gechecked en dus geen degelijke achtergrondinformatie biedt.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_67094456
Zie; hier een reden om namen van bedrijven uit topics te weren....
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_67094505
maak je er laarsjes.bv van.
pi_67094651
quote:
Op maandag 16 maart 2009 10:18 schreef Five_Horizons het volgende:

Zie hier een reden om als forumbeheerders niet pro-actief campagne te voeren tegen een bedrijf.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  maandag 16 maart 2009 @ 10:29:15 #10
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_67094711
quote:
Op maandag 16 maart 2009 10:18 schreef Five_Horizons het volgende:
Voor zulke dingen moet je uit principe niet zwichten, zolang je het geen extreme vormen laat aannemen zoals klaarblijkelijk wel is gebeurd op internetoplichting.nl .
Daarnaast is 't eigenlijk een policy die je met Danny zou moeten overleggen. Hij is tenslotte degene die het risco eigenlijk loopt.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  Licht Ontvlambaar maandag 16 maart 2009 @ 10:31:15 #11
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_67094777
Nou, ik ben toch van mening dat een bedrijfsnaam er helemaal niet toe doet in het gemiddelde topic. Het draait er niet om welk bedrijf het is, maar wat TS kan doen om zijn recht te halen...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_67094897
quote:
Op maandag 16 maart 2009 10:31 schreef Sjeen het volgende:
Nou, ik ben toch van mening dat een bedrijfsnaam er helemaal niet toe doet in het gemiddelde topic. Het draait er niet om welk bedrijf het is, maar wat TS kan doen om zijn recht te halen...
Precies. Als een user 'bepaalt' een bedrijf door het slijk te halen, is dat nog steeds het woord van die user tegen het betreffende bedrijf.

Het doet in een dergelijke casus ook helemaal niet terzake.
pi_67094941
quote:
Op maandag 16 maart 2009 10:29 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Voor zulke dingen moet je uit principe niet zwichten, zolang je het geen extreme vormen laat aannemen zoals klaarblijkelijk wel is gebeurd op internetoplichting.nl .
Daarnaast is 't eigenlijk een policy die je met Danny zou moeten overleggen. Hij is tenslotte degene die het risco eigenlijk loopt.
Het gaat mij niet eens zozeer om het risico dat Danny loopt (dat is een aspect), maar gewoon om de gevolgen die zoiets kan hebben op de bedrijfsvoering van een onderneming. Eén klacht en Google indexeert zich wezenloos. Dag opgebouwde reputatie. Daar is niet tegen te vechten. (en dan nog is het de vraag of die klacht terecht is)

Ik denk erover om een bedrijf te starten. Stel dat een user een hekel aan me heeft (wat best zou kunnen ) en her en der wat laat vallen. Begin ik niets tegen.
  maandag 16 maart 2009 @ 10:40:25 #14
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_67095047
quote:
Op maandag 16 maart 2009 10:31 schreef Sjeen het volgende:
Klopt, maar dat zou dan ook de reden moeten zijn en niet het feit dat FOK erdoor in de problemen kan komen. Want je weet net zo goed als ik dat dat eigenlijk niet zomaar kan tenzij je het extreme vormen aan laat nemen zoals op internetoplichting.nl
Daarnaast was in dit geval de website genoemd zodat gebruikers de voorwaarden konden checken en TS van advies konden voorzien, en was het niet gedaan om de verkopende partij aan de schandpaal te nagelen.
Uiteindelijk heeft het betreffende topic toch een waarschuwende functie gekregen en heeft het topic waarschijnlijk een hoop leed voorkomen, immers kijken mensen nu wel uit voordat ze iets bij die website bestellen.
Ik hoop eigenlijk dat het bedrijf waar het hier om gaat flink wordt aangepakt door UGS zelf, aangezien het bedrijf nepprodukten verkoopt. Als het bedrijf is gestopt vanwege deze aanklacht, kan het dan nog steeds op internetoplichting.nl een dwangsom uitoefenen?
Een gedicht over Maanvis
  maandag 16 maart 2009 @ 10:44:27 #15
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_67095144
Radicals BV. (zeg maar Ugg nederland) is met een onderzoek bezig. Die zitten er al bovenop en hebben al bevestigd dat er nep en echt verkocht wordt. Dit zal dus nog wel een staartje krijgen via Radicals denk ik zo
To infinity…and beyond!
  maandag 16 maart 2009 @ 10:47:44 #16
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_67095236
quote:
Op maandag 16 maart 2009 10:36 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Het gaat mij niet eens zozeer om het risico dat Danny loopt (dat is een aspect), maar gewoon om de gevolgen die zoiets kan hebben op de bedrijfsvoering van een onderneming. Eén klacht en Google indexeert zich wezenloos. Dag opgebouwde reputatie. Daar is niet tegen te vechten. (en dan nog is het de vraag of die klacht terecht is)
Ik denk dat je het niet zo dramatisch moet zien. Er zullen altijd mensen zijn die klagen over jouw produkt, maar eigenlijk zijn er over elk bedrijf wel klachten te vinden op het internet. Mensen die via google op zo'n klacht terecht komen zullen altijd wel kijken of er meerdere klachten over het bedrijf zijn en wat de aard van die klachten is. Als het op hele basic dingen aankomt zoals niet leveren na betaling of het leveren van nepprodukten dan is het meteen duidelijk dat je daar niets moet kopen, maar als het op complexe garantiekwesties aankomt dan is het een ander verhaal.
quote:
Ik denk erover om een bedrijf te starten. Stel dat een user een hekel aan me heeft (wat best zou kunnen ) en her en der wat laat vallen. Begin ik niets tegen.
Klopt. Maar dan moeten het wel concrete dingen zijn onderbouwd met bewijsmateriaal, anders zal niemand die user ooit geloven . Mensen kunnen immers zelf ook nadenken of ze zoiets voor waar aan willen nemen. ALs je zelf een beetje research doet op internet dan doe je het ook grondig, dus dan ga je niet op een incidentele klacht af maar dan analyseer je het wat beter .
Een gedicht over Maanvis
pi_67095364
Als je het vonnis goed doorleest, kun je lezen dat de rechter het voornamelijk de moderaters aanrekent een te aktieve rol op zich te hebben genomen. Hij verwijt het hun dat zij hebben de bezoekers aangespoord hebben aangifte te doen en kopieen van deze aangifte aan de bankrelatie van Trendylaarzen te zenden. Zie met name overweging 4.5 van het vonnis. ( http://www.internetoplichting.nl/vonnis/Vonnis%20120309.pdf )

Juist door deze te aktieve opstelling van de moderaters heeft de rechter "de kant van TL" gekozen en heeft internetoplichting.nl zich ook niet kunnen beroepen op uitsluiting van de aansprakelijkheid als bedoeld in art. 6:196c lid 4:

4. Degene die diensten van de informatiemaatschappij verricht als bedoeld in artikel 15d lid 3 van Boek 3, bestaande uit het op verzoek opslaan van van een ander afkomstige informatie, is niet aansprakelijk voor de opgeslagen informatie, indien hij:
a. niet weet van de activiteit of informatie met een onrechtmatig karakter en, in geval van een schadevergoedingsvordering, niet redelijkerwijs behoort te weten van de activiteit of informatie met een onrechtmatig karakter, dan wel
b. zodra hij dat weet of redelijkerwijs behoort te weten, prompt de informatie verwijdert of de toegang daartoe onmogelijk maakt.

Mijns inziens heeft de rechter juist geoordeeld en had internetoplichting.nl nog steeds bestaan indien de moderators zich gewoon bezig hadden gehouden met hun oorspronkelijke taak. Zij hebben zich laten meeslepen door hun "positie" en moeten daar nu de consequenties van dragen. Dan kunnen ze wel heel zielig gaan verkondigen op hun site dat dit een nederlaag voor de vrijheid van meningsuiting zou zijn, maar dan gaan ze voorbij aan hun eigen doorgeschoten en zeer verwijtbare gedrag.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_67095426
Heeft Radicals zelf neppe uggs van laarsjes.bv in hun handen gehad?
  maandag 16 maart 2009 @ 10:57:57 #19
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_67095477
tvp, even inlezen
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  maandag 16 maart 2009 @ 10:59:17 #20
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_67095512
Quirina : Geen idee hoe ze het weten. Zelf heb ik wel een paar uggs van een vriendin in handen gehad die qua kwaliteit een stuk minder waren. Maar of het nep is of b-keus durf ik niet te zeggen
To infinity…and beyond!
pi_67096126
quote:
Op maandag 16 maart 2009 10:59 schreef ivetje het volgende:
Quirina : Geen idee hoe ze het weten. Zelf heb ik wel een paar uggs van een vriendin in handen gehad die qua kwaliteit een stuk minder waren. Maar of het nep is of b-keus durf ik niet te zeggen
Das dus geen bewijs.
  maandag 16 maart 2009 @ 11:20:00 #22
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_67096192
quote:
Op maandag 16 maart 2009 11:17 schreef quirina het volgende:

[..]

Das dus geen bewijs.
Ik denk dat ze wel bewijs gaan regelen hoor . Dat doen ze overigens niet zelf, daar zetten ze waarschijnlijk gewoon een rechercheur op die evt ook het magazijn van TL kunnen gaan doorspitten nadat ze daarvoor toestemming hebben gekregen.
Sowieso, waarom denk je dat die webwinkel zoveel leveringsproblemen heeft? Die nepzooi wordt natuurlijk en masse onderschept bij de douane.
Een gedicht over Maanvis
pi_67096376
quote:
Op maandag 16 maart 2009 10:53 schreef Flashwin het volgende:

Als je het vonnis goed doorleest, kun je lezen dat de rechter het voornamelijk de moderaters aanrekent een te aktieve rol op zich te hebben genomen. Hij verwijt het hun dat zij hebben de bezoekers aangespoord hebben aangifte te doen en kopieen van deze aangifte aan de bankrelatie van Trendylaarzen te zenden.

(...)
En dat is de kern
  maandag 16 maart 2009 @ 11:33:05 #24
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_67096564
* Dit bericht is verwijderd na een claim van Trendylaarzen *
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_67096568
Google eens op "trendylaarzen"
Het cache van IO is ook gewist.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')