Denk je dat dat cultureel is bepaald? Omdat die verhalen bij ons meer de ronde doen, zouden turkse ouders dan sneller straffen met de harde hand? Of is dat louter onmacht?quote:
Het is een geaccepteerde bestraffingsmethode bij trukse ouders. Denk dat het dus idd sneller wordt toegepast. De vraag is of het effectief is of dat het neveneffecten heeft die ongewenst zijn. Ik denk dat het een slecht signaal is om je kinderen te geven. Dat je mensen kunt laten doen wat je wilt door ze lijfelijk te straffen...quote:Op zondag 15 maart 2009 20:45 schreef Min-e het volgende:
[..]
Denk je dat dat cultureel is bepaald? Omdat die verhalen bij ons meer de ronde doen, zouden turkse ouders dan sneller straffen met de harde hand? Of is dat louter onmacht?
Tja ken je het gezegde. Kizini dovmeyen dizini doverquote:Op zondag 15 maart 2009 20:52 schreef Min-e het volgende:
Denk je niet dat Turken over het algemeen iets minder genuanceerd denken, zeg maar? Vooral als het gaat om het lot van hun dochters? Of geldt dit ook voor de zonen?
Ik ben een vrouw natuurlijk, dus ik kan alleen maar voor mijzelf spreken. Ik heb alleen maar een veel jonger broertje, maar die wordt wel vrijer gelaten dan de meiden indertijd.
OMG! Dit zegt mijn moeder, grinnikend, ook altijd. Dat en: akil vermeylen basta kalsaydi herkese verilirdi kizim.quote:Op zondag 15 maart 2009 20:53 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
Tja ken je het gezegde. Kizini dovmeyen dizini dover
Het illustreert wel enigszins de turkse opvatting hierover. Dat gezegde. Dat je moet oppassen dat je dochter niet het verkeerde pad op gaat en daarbij een pak slaag niet moet schuwen omdat je het je later zult aanrekenen als het te laat is....quote:Op zondag 15 maart 2009 20:56 schreef Min-e het volgende:
[..]
OMG! Dit zegt mijn moeder, grinnikend, ook altijd. Dat en: akil vermeylen basta kalsaydi herkese verilirdi kizim.
Een van de weinige gezegden die ik ken in het Turks.
Het enige wat ik ze kwalijk neem, is dat ik lange tijd heb gedacht dat agressie normaal was.quote:Op zondag 15 maart 2009 20:43 schreef Min-e het volgende:
[..]
Dus jij zou nooit lijfelijke straffen toepassen. Maar neem je het je ouders kwalijk? Nu nog zeg maar.
De mijne mochten alles doen wat ze willen!quote:Op zondag 15 maart 2009 20:52 schreef Min-e het volgende:
Denk je niet dat Turken over het algemeen iets minder genuanceerd denken, zeg maar? Vooral als het gaat om het lot van hun dochters? Of geldt dit ook voor de zonen?
Ik ben een vrouw natuurlijk, dus ik kan alleen maar voor mijzelf spreken. Ik heb alleen maar een veel jonger broertje, maar die wordt wel vrijer gelaten dan de meiden indertijd.
Mwah dit is niet helemaal waar hoor. Ik vind het weer wat om in termen als in gareel houden enzo te spreken. Maar omdat ik de turkse cultuur zoiets als schande bestaat, moeten sommige dingen voorkomen worden terwijl in de Nederlandse cultuur dan wordt gezegd: zie je wel dat dat niet zo slim was...quote:Op zondag 15 maart 2009 21:04 schreef Min-e het volgende:
Dus het komt eigenlijk altijd neer op hetzelfde he? Zorgen dat de mensen, vooral de vrouwelijke helft, in het gareel houden.
Denk trouwens dat dat ook het verschil is tussen opvoeding bij nederlandse en turkse ouders. Turkse ouders zullen willen voorkomen, dus voeden vooral preventief op.
Terwijl de nederlanders ook ruimte laten om proefondervindelijk te handelen
Klopt... Heb het in mijn leven 2 x meegemaakt dat ik wist dat een NLs meisje klappen kreeg. Mijn buurmeisje en n oud klasgenootje. Bij Turken is het standaard, ama niet in de ernstige mate die ik kreeg.quote:Op zondag 15 maart 2009 21:04 schreef Min-e het volgende:
Dus het komt eigenlijk altijd neer op hetzelfde he? Zorgen dat de mensen, vooral de vrouwelijke helft, in het gareel houden.
Denk trouwens dat dat ook het verschil is tussen opvoeding bij nederlandse en turkse ouders. Turkse ouders zullen willen voorkomen, dus voeden vooral preventief op.
Terwijl de nederlanders ook ruimte laten om proefondervindelijk te handelen
Ik ben wel een paar jaartjes ouder dan jij, maar nog hanteer ik de regels zoals door mijn ouders is vastgesteldquote:Op zondag 15 maart 2009 21:03 schreef Yel het volgende:
[..]
De mijne mochten alles doen wat ze willen!
Zij mochten hun vriendinnen meteen mee naar huis, terwijl ik jaren heb moeten wachten tot hij mee kon naar huis.. Van die kleine dingetjes, mannen kunnen wel op hun zelf passen is de heersende opvatting. Meisjes niet.
Maar houd jij je aan de regels zonder dat je geloofd dat ze ergens voor dienen? Vast niet...quote:Op zondag 15 maart 2009 21:07 schreef Min-e het volgende:
[..]
Ik ben wel een paar jaartjes ouder dan jij, maar nog hanteer ik de regels zoals door mijn ouders is vastgesteld![]()
Denk ook niet dat dat ooit zal weggaan, hoe oud en wijs ik ook zal zijn. Zo goed zit dat erin gestampt.
Ik heb in mijn laatste jaren wel iets meer schijt gekregen aan de Turkse regeltjes..quote:Op zondag 15 maart 2009 21:07 schreef Min-e het volgende:
[..]
Ik ben wel een paar jaartjes ouder dan jij, maar nog hanteer ik de regels zoals door mijn ouders is vastgesteld![]()
Denk ook niet dat dat ooit zal weggaan, hoe oud en wijs ik ook zal zijn. Zo goed zit dat erin gestampt.
Nee tuurlijk niet, ik weet mede door mijn culturele achtergrond, hoe belangrijk bepaalde normen zijn voor ons. En zolang ik mij kan vinden in die waarden zal ik mij er altijd aan houden.quote:Op zondag 15 maart 2009 21:09 schreef GoeRoe86 het volgende:
[..]
Maar houd jij je aan de regels zonder dat je geloofd dat ze ergens voor dienen? Vast niet...
Waarom denk je dat dat bij jou ernstiger was? Omdat jij ook oudere broers hebt?quote:Op zondag 15 maart 2009 21:07 schreef Yel het volgende:
[..]
Bij Turken is het standaard, ama niet in de ernstige mate die ik kreeg.
Bij mij was het volgens mij iets heftiger.
Ik heb klappen gehad van pa/ma/broers.. Controle van hen allen.. Broers waren het ergst. Mijn contact met ze is er ook bijna niet. Ik hou niet van ze. Uitgaan, normale kleding aantrekken etc ging allemaal niet. Yeterki bize laf gelmesin. Terwijl ik juist harstikke netjes was en ben. Ik heb het nooit begrepen.quote:Op zondag 15 maart 2009 21:23 schreef Min-e het volgende:
[..]
Waarom denk je dat dat bij jou ernstiger was? Omdat jij ook oudere broers hebt?
(Ik ben het oudste meisje thuis en ik weet wel dat ik vond dat ik strenger werd opgevoed, omdat ik zeg maar het goede voorbeeld moest geven voor de anderen).
Yas kac?quote:Op zondag 15 maart 2009 21:28 schreef GoeRoe86 het volgende:
Mijn zusje krijgt overigens bijna net zoveel vrijheid als ik. Behalve dat zij minder vaak laat naar buiten gaat en ik haar ophaal als ze bv om 11 uur uit de bios komt...
Meiden doen het over het algemeen wel goed toch, vooral als je kijkt naar de statistieken. Ze leren langer door etc.quote:Op zondag 15 maart 2009 21:28 schreef Yel het volgende:
Ik geloof dat oduers nu ook erge spijt hebben. Broers boka yarimiyorlar en ik en mijn zusje doen het goed
Ze hadden hen beter kunnen pushen.
Ja, dat begrijp ik dus niet......... Wel raar eigenlijk!quote:Op zondag 15 maart 2009 21:34 schreef Min-e het volgende:
[..]
Meiden doen het over het algemeen wel goed toch, vooral als je kijkt naar de statistieken. Ze leren langer door etc.
Maar zou dat juist misschien komen door de opvoeding?
Hebben onze ouders het allemaal juist goed gedaan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |