abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67061434
Mijn vriend heeft een erfelijke gebitsziekte waardoor zijn hele gebit onder de gaatjes, bruine plekken zit. Sommige tanden zijn zelfs al bijna helemaal weg. Laten vullen en extra vaak poetsen helpt niks, `t wordt steeds erger.

Hij heeft tegen zijn tandarts gezegt dat hij graag alles wil laten trekken en dan een kunstgebit wil. Maar zijn tandarts wil dat niet doen vanwege zijn jonge leeftijd (hij is 27).

Weet iemand of een tandarts dat zomaar kan weigeren? Mijn vriend vind het vreselijk dat hij zo`n lelijk verrot gebit heeft en hij wil er dolgraag zo snel mogelijk vanaf.

Er zit toch geen leeftijdsgrens aan het krijgen van een kunstgebit? Is toch belachelijk dat ze iemand die dankzij een erfelijke ziekte een verrot gebit heeft niet eens willen helpen.
pi_67061444
ik zou het eerst eens opnemen met je zorgverzekering, die kunnen je ook vast wel vertellen of jouw tandarts dat mag weigeren.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_67061460
Nee, er zit geen minimum leeftijd aan een kunstgebit.

Echter, de meeste moderne tandartsen zijn opgeleid met het principe dat het eigen gebit het beste gebit is en niet vervangbaar is. Zij proberen dus zo lang mogelijk om de patient zijn eigen gebit te houden.

Bij een gemiddelde patient is dit ook geen probleem; de huidige technische mogelijkheden zijn in vergelijking met 30 jaar geleden fantastisch. In principe kan iedereen (met de juiste zorg en onderhoud) zijn hele leven met z'n eigen ivoren gebit eten.

Je kunt het wellicht anders proberen bij zijn tandarts; leg het probleem voor en vraag welke mogelijkheden er zijn naast het voortdurend oplappen. Denk aan implantaten etc. De tandarts wordt op deze manier geactiveerd om eens verder te kijken dan de gebruikelijke wijzen.

Als de tandarts negatief is en op dezelfde voet door wil gaan, is het wellicht verstandig om eens een second opion te vragen bij een andere tandarts.
Wij hebben de juridische vrijheid om te zeggen wat we denken maar we hebben de morele verplichting om na te denken over hetgeen wat we zeggen!
pi_67061503
Rotten ze er tot in de wortel uit?
Anders kan plastic natuurlijk eerst een hoop goed maken voordat de boel getrokken gaat worden.
pi_67061529
Je kunt ook denken aan kronen. Is een duurdere oplossing maar dan heb je geen kunstgebit. Voorwaarde voor kronen is wel dat je wortels nog in tact zijn.
pi_67061568
quote:
Op zondag 15 maart 2009 08:42 schreef Divel het volgende:
Je kunt ook denken aan kronen. Is een duurdere oplossing maar dan heb je geen kunstgebit. Voorwaarde voor kronen is wel dat je wortels nog in tact zijn.
Voor kronen is de basis niet goedgenoeg. Liggen er binnen een paar maanden uit net zoals vullingen en andere restauratie werkzaamheden.

lotgenoot . . .
Ik probeerde de tijd te doden maar het was de tijd z'n tijd nog niet...
pi_67061572
Waar ligt dat aan dan?
pi_67061589
Poreus gebit. Daarbij is de stuctuur zo broos dat goed poetsen het gebit alleen maar meer beschadigd.
  zondag 15 maart 2009 @ 08:56:41 #9
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_67061596
Ik heb vier broers die zich allen voor hun 25e een kunstgebit aan hebben laten meten.
Blijkbaar was dat een kwart eeuw geleden een normale gang van zaken, en klachten over hun kunstgebit hoor ik nooit.
Ik heb overigens mijn eigen bijtertjes nog, en dat wil ik wel zo houden.
pi_67061628
OK, duidelijk. Mijn gebit is ook niet geweldig door medicijngebruik. Daar helpt ook geen poetsen/flossen tegen maar mijn wortels zijn nog goed.
pi_67061631
De meeste tandartsen ontkennen het bestaan van deze aandoening.
pi_67061751
quote:
Op zondag 15 maart 2009 08:52 schreef SpiekerJozef het volgende:

[..]

Voor kronen is de basis niet goedgenoeg. Liggen er binnen een paar maanden uit net zoals vullingen en andere restauratie werkzaamheden.

lotgenoot . . .
Je kunt ook voor implantaten gaan. Is uiteraard een stuk duurder maar wel permanent. (Wordt vast geschroeft in het kaakbeen). Al met al mijns inziens een mooiere en praktischere oplossing dan een kunstgebit.
Wij hebben de juridische vrijheid om te zeggen wat we denken maar we hebben de morele verplichting om na te denken over hetgeen wat we zeggen!
  zondag 15 maart 2009 @ 09:50:43 #13
164471 Lubbert
Noe mu-j s goed luustern
pi_67061937
Ik had op school een klasgenoot die op z'n 16e al een kunstgebit had. Die had ook een erfvelijk gebitsziekte waardoor alles eruit moest. Dit is al meer dan 20 jaar geleden dus toen was het geen probleem. Waarom die tandarts van je vriend het niet wil doen is me daarom een raadsel
Binnie noe helemoale van god los
pi_67063575
quote:
Op zondag 15 maart 2009 09:50 schreef Lubbert het volgende:
Ik had op school een klasgenoot die op z'n 16e al een kunstgebit had. Die had ook een erfvelijk gebitsziekte waardoor alles eruit moest. Dit is al meer dan 20 jaar geleden dus toen was het geen probleem. Waarom die tandarts van je vriend het niet wil doen is me daarom een raadsel
Je bent meestal, in de ogen van de tandarts, een mooi project. Mijn tandarts heeft aan mij een mooie Jaguar X type overgehouden. En elke keer hebben ze aan ander verhaal. Nu gaan we dit proberen, dit is nieuw en geeft verbluffend resultaat. Oow wacht, dat werkt niet ? Dan gaan we nu iets duurders proberen. Een second opinion heeft weinig nut want je eigen tandarts heeft altijd het laatste woord.
Ik ben nu bezig met implantaten via een particulier bedrijf. Erg kostbaar maar dat moet je er gewoon voor over hebben. Mensen kijken meer naar je gebit dan naar de auto waarin je rijdt.
pi_67063743
Mijn moeder had op haar 19e al een kunstgebit (ze had een dubbele rij tanden, en toen ze de voorste rij wilden trekken, kwam de achterste mee: steeds twee tanden op een wortel). Maar dat was in een andere tijd. De tandartsen van tegenwoordig geven je geen gebit meer, want dan kom je daarna nooit meer naar de tandarts en verdienen ze niks meer aan je.
pi_67067650
quote:
Nee toch? Ik heb ook een kroon en bij mij hebben ze juist de wortel eruit gehaald!
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
  zondag 15 maart 2009 @ 14:16:30 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_67068755
quote:
Op zondag 15 maart 2009 13:49 schreef Lotje-Plusone het volgende:

[..]

Nee toch? Ik heb ook een kroon en bij mij hebben ze juist de wortel eruit gehaald!
Waar zit die kroon dan op vast?
The love you take is equal to the love you make.
pi_67069140
quote:
Op zondag 15 maart 2009 09:19 schreef Iced_Lips het volgende:

[..]

Je kunt ook voor implantaten gaan. Is uiteraard een stuk duurder maar wel permanent. (Wordt vast geschroeft in het kaakbeen). Al met al mijns inziens een mooiere en praktischere oplossing dan een kunstgebit.
Implantaten in de onderkaak worden sowieso vergoed als ze er allemaal uitmoeten en boven onder bepaalde voorwaarden. Ik dacht zelfs dat implantaten boven vergoed worden als alle tanden en kiezen getrokken moeten worden in geval van een ziekte als ts.

Kijk eens op het tandartsforum, daar zitten tandartsen, mondhygiënisten en een hele hoop ervaringsdeskundigen...!!!
#geen
pi_67069452
quote:
Op zondag 15 maart 2009 08:12 schreef AliedaHGZ het volgende:
Mijn vriend heeft een erfelijke gebitsziekte waardoor zijn hele gebit onder de gaatjes, bruine plekken zit. Sommige tanden zijn zelfs al bijna helemaal weg. Laten vullen en extra vaak poetsen helpt niks, `t wordt steeds erger.

Hij heeft tegen zijn tandarts gezegt dat hij graag alles wil laten trekken en dan een kunstgebit wil. Maar zijn tandarts wil dat niet doen vanwege zijn jonge leeftijd (hij is 27).

Weet iemand of een tandarts dat zomaar kan weigeren? Mijn vriend vind het vreselijk dat hij zo`n lelijk verrot gebit heeft en hij wil er dolgraag zo snel mogelijk vanaf.

Er zit toch geen leeftijdsgrens aan het krijgen van een kunstgebit? Is toch belachelijk dat ze iemand die dankzij een erfelijke ziekte een verrot gebit heeft niet eens willen helpen.
laat hem naar de huisarts gaan en vertellen dat ie helemaal depressief en mensenschuw wordt vanwege zijn slechte gebit, misschien krijgt hij een Medische Indicatie wegens psychische problemen en hij hoeft er waarschijnlijk geen woord om te liegen want dat lijkt me echt een ramp en zo ervaart hij het zelf ook blijkbaar.
pi_67069613
quote:
Op zondag 15 maart 2009 14:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waar zit die kroon dan op vast?
Misschien bedoelt hij de variant die in je kaakbot geschroefd wordt.
pi_67069632
Vaak moet je voor de verzekering ook nog eens naar een verzekeringsarts of -tandarts ter beoordeling. Ik weet niet of je dan iets hebt aan een medische indicatie van de huisarts. Kan het altijd proberen natuurlijk
#geen
pi_67069683
quote:
Op zondag 15 maart 2009 14:35 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Misschien bedoelt hij de variant die in je kaakbot geschroefd wordt.

Dat is dan een implantaat met daarop een kroon of brug met kronen.
Bij sommige mensen wordt of is het kaakbeen ook poreus, dan zijn implantaten bijna niet mogelijk.
#geen
pi_67069782
quote:
Op zondag 15 maart 2009 14:36 schreef DuchessX het volgende:
Vaak moet je voor de verzekering ook nog eens naar een verzekeringsarts of -tandarts ter beoordeling. Ik weet niet of je dan iets hebt aan een medische indicatie van de huisarts. Kan het altijd proberen natuurlijk
Ja proberen kan altijd, ik heb er verder ook geen verstand van, maar mensen krijgen wel meer medische indicaties al ze met een lichamelijk probleem psychische problemen hebben, nou dan lijkt me dit toch ook wel onder vallen. Hopenlijk dan voor die jongen....
pi_67070038
Niet geschoten is altijd mis, dus altijd proberen ja

Ik heb overigens 4 implantaten in mijn bovenkaak met daarop een brug met 7 kronen. Ondanks de meest uitgebreide tandartsverzekering kreeg ik maar 500 euro vergoed (de andere 500 was al verbruikt voor andere tandheelkundige behandelingen, anders was het meer geweest, totaal bij mijn verzekering is 1000 euro). De rekeningen van de implantoloog waren rond de 4000 euro en de rekeningen van de tandarts en tandtechnicus samen waren rond de 4400 euro. Zelf te betalen dus, een heel dure grap.

Ik kwam niet in aanmerking voor totale vergoeding omdat om de een of andere reden dat implantaten in de onderkaak wel maar in de bovenkaak niet vergoed worden, mits het een aangeboren ziekte oid dergelijks betreft. Anyway, het was dag met het handje tegen ons spaargeld. Overigens ben ik op 1 juli begonnen aan het traject en was half december pas klaar. Toch ook belangrijk om mee te nemen in je overweging.
#geen
pi_67070133
quote:
Op zondag 15 maart 2009 14:47 schreef DuchessX het volgende:

Ik heb overigens 4 implantaten in mijn bovenkaak met daarop een brug met 7 kronen. Ondanks de meest uitgebreide tandartsverzekering kreeg ik maar 500 euro vergoed (de andere 500 was al verbruikt voor andere tandheelkundige behandelingen, anders was het meer geweest, totaal bij mijn verzekering is 1000 euro). De rekeningen van de implantoloog waren rond de 4000 euro en de rekeningen van de tandarts en tandtechnicus samen waren rond de 4400 euro. Zelf te betalen dus, een heel dure grap.

Ik kwam niet in aanmerking voor totale vergoeding omdat om de een of andere reden dat implantaten in de onderkaak wel maar in de bovenkaak niet vergoed worden, mits het een aangeboren ziekte oid dergelijks betreft. Anyway, het was dag met het handje tegen ons spaargeld. Overigens ben ik op 1 juli begonnen aan het traject en was half december pas klaar. Toch ook belangrijk om mee te nemen in je overweging.
zeker een duur grapje !
pi_67070882
quote:
Op zondag 15 maart 2009 14:37 schreef DuchessX het volgende:

[..]

Dat is dan een implantaat met daarop een kroon of brug met kronen.
Bij sommige mensen wordt of is het kaakbeen ook poreus, dan zijn implantaten bijna niet mogelijk.
Het kaakbeen poreus?? Dan breekt je kaak toch gewoon door?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-03-2009 15:11:50 ]
pi_67071259
quote:
Op zondag 15 maart 2009 15:11 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Het kaakbeen poreus?? Dan breekt je kaak toch gewoon door?
Nee hoor, het kaakbeen kan plaatselijk zo poreus zijn dat een implantaat niet meer hecht. Vaak is dit het gevolg van langdurige ontsteking of langdurig loszittende tanden die langzamerhand het kaakbeen 'afbreken'.
pi_67072798
quote:
Op zondag 15 maart 2009 13:49 schreef Lotje-Plusone het volgende:

[..]

Bij een kroon slijpen ze je eigen tand/kies bij het tandvlees af en lijmen daar een kroon op. Althans, dat is mijn ervaring. En ik heb er al een stuk of vijftien, zestien?
Een kroon moet ergens op vastgezet worden. Misschien dat ze bij jou een brug gemaakt hebben? Daar kun je met één bestaande wortel meerdere tanden/kiezen mee overbruggen.
pi_67074432
quote:
Op zondag 15 maart 2009 16:07 schreef Divel het volgende:

[..]

Bij een kroon slijpen ze je eigen tand/kies bij het tandvlees af en lijmen daar een kroon op. Althans, dat is mijn ervaring. En ik heb er al een stuk of vijftien, zestien?
Een kroon moet ergens op vastgezet worden. Misschien dat ze bij jou een brug gemaakt hebben? Daar kun je met één bestaande wortel meerdere tanden/kiezen mee overbruggen.
Nee ze hebben een metaal (gok ik weet niet precies wel materiaal het is) pinnetje in de plaats van de wortel aangebracht.
Daar overheen zit de kroon.
Het gaat om mijn voortand, in eerste instantie was de tand nog groot genoeg om daar de kroon overheen te zetten. Maar toen ging ik nog een keer op mn gezicht en hebben ze de wortel eruit geboord en er een plaatje ingezet.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_67074814
Juist, ja.. ik heb geen idee hoe ze dat precies noemen.
pi_67075182
Misschien via het ziekenhuis(kaakchirurg) spelen, dan krijg je het gewoon standaard vergoed. Zeker bij ziektes is het handiger om zo te spelen.
pi_67075254
Ik zou ook naar de kaakchirurg gaan of daar in elk geval even te vragen wat de mogelijkheden zijn.
pi_67076912
quote:
Op zondag 15 maart 2009 17:20 schreef Niek. het volgende:
Ik zou ook naar de kaakchirurg gaan of daar in elk geval even te vragen wat de mogelijkheden zijn.
moet je toch waarschijnlijk eerst naar je huisarts voor een verwijskaart (denk ik?) want van zijn tandarts
krijgt ie die verwijskaart natuurlijk nooit, want die ziet hem duidelijk als melkkoetje....
pi_67077241
Mijn tandarts van vroeger had een verhaal dat er 2 gastjes van 13 bij hem kwamen die NOOIT poetsten en veel suikers aten. Die hadden op hun 13e al een kunstgebit.
Lambo of Rekt
pi_67077703
En je geloofde hem?
You've got to have the balls to change(V.Jones)
pi_67077760
quote:
Op zondag 15 maart 2009 18:42 schreef 53645714n het volgende:
En je geloofde hem?
ik denk ook dat het een spookverhaaltje was voor kinderen zodat ze hun tanden beter gingen poetsen
pi_67079169
Ik was zelf al 18 dus hij hoefde mij niet meer te overtuigen. Het was niet een man die loog in mijn ogen. Misschien dat hij wat overdreef, maar liegen? Nee.
Lambo of Rekt
pi_67079234
quote:
Op zondag 15 maart 2009 19:28 schreef EggsTC het volgende:
Ik was zelf al 18 dus hij hoefde mij niet meer te overtuigen. Het was niet een man die loog in mijn ogen. Misschien dat hij wat overdreef, maar liegen? Nee.
oh nee dat lijkt me ook niet, dan zal het wel zo zijn, best triest dan......
pi_67083467
mijn opa had op zn 14e een kunstgebit, maarja dat waren andere tijden he...
pi_67104621
quote:
Op zondag 15 maart 2009 08:52 schreef SpiekerJozef het volgende:

[..]

lotgenoot . . .
vaak zijn er nog andere problemen waardoor ook kronen geen lang leven beschoren is....eigen ervaring....mijn midderif had een gat en daardoor had ik veel last van maagzuur...vanaf kleinkind aan

nu is het gedicht (verleden jaar april) maar de oplossingen voor een gebid...zwaar verouderde eisen....je krijg bij een bovengebid zo een plaat in je mond

en als je nog eigen tanden heb...worden die niet getrokken...blijf maar lekker aanmodderen
goede info is belangrijk
pi_67104679
quote:
Op zondag 15 maart 2009 21:27 schreef codemss het volgende:
mijn opa had op zn 14e een kunstgebit, maarja dat waren andere tijden he...
klopt mijn moeder had met haar 36 jaar al een kunstgebit..

mijn papa was 65 en kon er niet tegen en liep dus zonder tanden door het leven

maar hij kon zelfs nog pinda's eten met de kaak
goede info is belangrijk
pi_67104771
quote:
Op zondag 15 maart 2009 16:54 schreef Lotje-Plusone het volgende:

[..]

Nee ze hebben een metaal (gok ik weet niet precies wel materiaal het is) pinnetje in de plaats van de wortel aangebracht.
Daar overheen zit de kroon.
Het gaat om mijn voortand, in eerste instantie was de tand nog groot genoeg om daar de kroon overheen te zetten. Maar toen ging ik nog een keer op mn gezicht en hebben ze de wortel eruit geboord en er een plaatje ingezet.
implantaten in de kaak zijn een goede oplossing...maar heeel heeeel duur voor mijn bovengebit (en het wordt niet vergoed) vraagt de tandarts 5000 pleuri's...tja dat heb ik niet
goede info is belangrijk
pi_67104887
quote:
Op zondag 15 maart 2009 14:47 schreef DuchessX het volgende:

vind je dat eigenlijk geen rotstreek....het bovengebit is zeer belangrijk en als je bedenkt dat je anders met zo een plaat in je mond rondloopt brrrr.
goede info is belangrijk
  maandag 16 maart 2009 @ 18:45:32 #44
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_67109774
quote:
Als je wortels niet meer in tact zijn dan heb je meestal ook geen tand of kies meer, die twee kunnen namelijk niet zonder elkaar.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  maandag 16 maart 2009 @ 18:53:44 #45
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_67110075
quote:
Op zondag 15 maart 2009 16:07 schreef Divel het volgende:

[..]

Ze maken je kies iets kleiner van vorm, danwel vierkant of rond, hierover heen gaat een gegoten kroon die precies aansluit op wat er nog in je mond zit, dit doen ze met cement.
Als een kroon te weinig houvast zal hebben, dan wordt er gewerkt met een pin. Deze wordt in het wortelkanaal vastgemaakt zodat de kroon eroverheen geschoven kan worden.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  dinsdag 17 maart 2009 @ 23:48:06 #46
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_67156147
ik was 24 met een mooi nepgebitje , combinatie nooit tandglazuur gehad ( ondanks extra glazuurspoelingen, fluor behandelingen, en een plaatjes beugel die de boel nog meer verpeste.. " gezonde" tanden die zo afbraken.

had sowieso dan 23 kronen gemoeten, en uiteindelijk zou alles kronen worden. Omdat de tandarts ook wel snapte dat ik toen als student zijnde echt niet even dik 15.000 kon lappen heeft hij ondanks zijn mening over eigen geit zolang mogelijk een gebit gemaakt, niemand die ooit heeft gemerkt dat het neppers zijn tenzij ze het weten

Als het financieel probleem wordt kun je dat ook aankaarten een degelijke tandarts kijkt niet alleen naar zijn portemonnee..

Als het door ziekte komt zou je anders misschien via de huisarts een verwijzing kunnen vragen voor kaakchirurg.. ik kreeg doordat het medisch was zeg maar zowat alles vergoed en koste mijn hele gebit/ alles eruit en hechtingen 450 euro. had wel de beste zkf verzekering met tandplus etc.

succes
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 18 maart 2009 @ 00:01:37 #47
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_67156525
Implantaten zijn idd een heel gedoe. Eerst wordt de basis aangelegd in je kaak. Dan worden een paar maanden later de "halzen"erop geschroefd. Dat moet ook weer genezen en dan pas krijg je de tanden en kiezen die erop passen. Ik vind het hekwerk, wat achterblijft in je mond als je je tanden eruit haalt echt niet om aan te zien. Het lijkt net zo'n stalen hekwerk wat je bij stations ziet om je fiets tegenaan te zetten.
En soms is door langdurige ontstekingen het kaakbot zo aangetast, dat het poreus is en er dus geen schroef in gezet kan worden. Het dagelijks schoonmaken van implantaten vraagt heel wat tijd. Indien je dit niet zorgvuldig doet (of kunt) loop je het risico op ontstekingen in het kaakbot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')