'Mojo benadeelt muziekliefhebber'Met de nodige tamtam kondigde Mojo Concerts het afgelopen najaar aan: Concertkaartjes worden vanaf 1 januari 2009 alleen nog via het internet verkocht. Dat hebben trouwe muziekliefhebbers die zaterdag een ticket voor U2 wilden bemachtigen, geweten.
Uiteraard presenteerde de concertorganisator het nieuws dat kaarten alleen nog per internet en telefoon verkrijgbaar zijn als grote zegen. Nooit meer door weer en wind naar het Postkantoor, GWK of de Free Record Shop, maar de ticket van je favoriete band gewoon vanaf je thuis-pc bestellen.
Waar ik toen meteen bang voor was, werd zaterdagochtend waarheid. Niet alleen verdwijnt de romantiek van het wachten (het uren in de rij staan en onder het genot van zelfgesmeerde boterhammen en meegebrachte koffie met andere die hards praten over je lievelingsband en andere concerten die je hebt bezocht), erger is dat de echte liefhebbers nu zijn overgeleverd aan de absolute willekeur van het internet.
Zaterdag 10:00: de verkoop begint Zaterdag om 10 uur was het zo ver: samen met honderdduizenden andere U2-liefhebbers zat ik achter mijn pc, ingelogd op eventim.nl (het adres waarop Mojo tickets online verkoopt). Het doel: veldkaarten bemachtigen voor het concert op 20 juli in de AmsterdamArena. Het moest die datum worden, een dag later ga ik op vakantie. Meteen op de seconde klik ik ‘U2 kaarten’. Er verschijnt een scherm met ‘Nog even geduld alstublieft’. Gelukkig zie ik een teller die vanaf 30 seconde aftelt. ‘Klik hier’ lees ik nadat de teller op nul staat. Gretig klik ik met mijn muis. Helaas kom ik er niet in: ‘Bezoekt u ons op een later moment nogmaals’ lees ik teleurgesteld.
Uiteraard laat ik mij geenszins uit het veld slaan. Ik tik opnieuw ‘eventim.nl’ en begin opnieuw. Nadat het hierboven beschreven procedé zich meerdere keren heeft herhaald, kom ik rond 10:15 wel verder. Yes! Ik klik op ‘U2’ en wordt weer het systeem uitgesmeten. ‘Het maximale aantal mensen dat op de site aanwezig kan zijn, is bereikt. Omdat het op piekmomenten tot lange wachttijden kan leiden, raden wij aan op een later moment terug te keren.’ Tien minuten later lukt het wel. Ik klik opnieuw op ‘U2’ en kan kaarten bestellen. Hoera, er zijn nog vier veldkaarten! Gaat het dan toch lukken? Ik klik vier veldkaarten aan en zie weer het scherm ‘Bezoekt u ons op een later moment opnieuw.’
Weer een tijdje later, kom ik er nog eens door. Helaas is er slechts 1 veldkaart over. Daar heb ik niets aan, in je eentje naar een concert is ook niet gezellig. Toch klik ik er op, om te kijken of ik die zou mogen kopen. Helaas, weer pech. Moedeloos en gefrustreerd geef ik het rond 11:00 op. Wel zie ik dat er een nieuw concert op de 21e is ingepland. Jammer voor mij (ik kan dan niet), maar geluk voor een heleboel gefrustreerde muziekliefhebbers die zo alsnog een kaartje kunnen bemachtigen.
Geluksfactor Moraal van dit verhaal: dergelijke megaconcerten via internet in de verkoop doen, leidt alleen maar tot frustraties en onzekerheid. Tot afgelopen najaar wist je dat de kans een kaartje te bemachtigen aan het zekere grensde als je maar vroeg genoeg in de rij ging staan. Je zag de rij fysiek kleiner worden en wist wanneer je ongeveer aan de beurt was. Of je koos niet voor die enorme rij voor het Leidse postkantoor, maar reed met je vrienden naar dat adresje in Wassenaar waar de rij altijd veel korter is.
Nu bepaalt de geluksfactor of je een kaartje krijgt toegeworpen. Je weet totaal niet of je vijf minuten, een kwartier of een uur moet wachten voordat je het systeem in komt. Toevallig een haperende ADSL-verbinding en je bent gezien. Erger is dat elke Jan Doedel die het eens probeert nu evenveel kans van slagen heeft als de echte fan. Vervelend voor die fans, maar ook voor de band. Die krijgt zo wellicht een minder enthousiast publiek voor zich.
Handlangers Uiteraard zal Mojo tegenwerpen dat de echte fans via de site van U2 kaarten met voorrang konden bestellen. Is waar, maar een abonnement op U2.com kost 50 dollar per jaar. Als ik nu dus toch nog een kaart wil moet ik naar zo’n woekerbureautje dat vanaf heden 3x de werkelijke prijs vraagt. O ja, zijn dat niet precies die bureaus die Mojo de wind uit de zeilen zegt te willen nemen? Dat verkoop via internet daarvoor zou zorgen is natuurlijk onzin. Tot voor kort moesten zulke bureaus tenminste nog handenvol studenten inhuren om in de rij te gaan staan. Nu kunnen hun handlangers gewoon achter de pc gaan zitten.
Teleurstelling
Het wordt dan ook hoogtijd dat Mojo Concerts dit onbegrijpelijke besluit terugdraait en dat muziekliefhebbers gaan protesteren. Met ondergetekende hoeft u ten slotte niet te veel medelijden te hebben. Zelf woonde ik al de Elevation-tour (2001) en de Vertigo-tour (2006) bij. Deze teleurstelling overleef ik ook wel. Hoewel, die eerste twee optredens smaakten wel naar meer...
Bron:
David Bremmer
http://www.geldenrecht.nl(...)uziekliefhebber.html