Herbie Hancock & Lang Langquote:Het album Rockferry van Duffy is een album met tien juweeltjes, die terugblikken op de jaren zestig en tegelijk als hedendaagse klassiekers bestempeld zullen worden. Hiermee werd Duffy dè ontdekking van 2008! Duffy’s tomeloze muzikale talent is opmerkelijk: het gemak en de authenciteit waarmee zij zingt en nummers schrijft heeft al voor vele fans wereldwijd gezorgd. Bovendien werd Duffy’s succes pas bekroond met twee Grammy en drie Brit Awards!
BB Kingquote:Een uniek project op North Sea Jazz is dit jaar het optreden van Herbie Hancock en Lang Lang. De jonge pianist Lang Lang opende vorig jaar de Olympische Spelen in zijn thuisland, en speelt overal ter wereld voor volle concertzalen. In dit unieke project bundelt hij zijn talent aan dat van de Amerikaanse jazzmuzikant Herbie Hancock. Samen spelen zij onder andere Gershwin's Rhapsody in Blue.
James Taylorquote:Met de jaren heeft B.B. King een makkelijk te identificeren gitaarstijl ontwikkeld. Hij werd onder andere geïnspireerd door Lonnie Johnson, Blind Lemon Jefferson en T- Bone Walker. Het geweldige gitaarspel van B.B. King is een voorbeeld voor vele gitaristen zoals Eric Clapton, George Harrison en Jeff Beck. B.B. King’s naam duikt vele malen op in de North Sea Jazz historie. Dit jaar komt de Amerikaanse blueskoning terug op het festival.
Jamie Cullumquote:Zeg singer/songwriter en je denkt aan James Taylor. En volkomen terecht, want Taylor wordt door bijna iedere kenner beschouwd als de vader van het genre. Met zijn persoonlijke ontboezemingen, gezet op prachtige melodieën en begeleid door sprankelend gitaarspel, heeft James Taylor het genre vanaf zijn eerste elpee uit 1968 vormgegeven. James Taylor zal optreden met his Band of Legends. Dit zijn elf artiesten waar hij al eerder in zijn carrière mee samen heeft gewerkt.
Burt Bacharachquote:Met vier miljoen verkochte albums en een Grammy, BRIT en twee Golden Globe nominaties op zak is Jamie Cullum een echt succesverhaal! Toen hij als jong kind Miles Davis voor de eerste keer hoorde was hij verkocht en wilde zelf ook de muziekwereld in. Naast zijn studie Engels, werkte Jamie als zanger/ pianist in verschillende pubs, hotels, cruiseschepen en overal waar ze hem maar wilde hebben. In Nederland had Jamie zijn grote doorbraak op het North Sea Jazz Festival in 2004. We vinden het dan ook geweldig dat hij dit jaar weer terugkeert naar het festival!
John Scofieldquote:Een uniek optreden dit jaar van Burt Bacharach. Hij geniet de meeste bekendheid om de talloze onvergetelijke hits die hij in de afgelopen decennia heeft geproduceerd voor onder andere The Carpenters en Dionne Warwick. Zijn ongeëvenaarde carrière begon in de jaren zestig en nog steeds wordt zijn werk door grote artiesten van deze tijd omarmd. Zijn samenwerking met zangeres Trijntje Oosterhuis behoord tot een van zijn recente successen.
Anthony Braxton Diamond Curtain Wall Trioquote:John Scofield wordt wereldwijd gezien als een van de drie grote jazzgitaristen van dit moment. Hij is een meesterlijk improviseur die met zijn Piety Street Band een spannende mix van post-bop, funk edged jazz en R&B ten gehore brengt.
McCoy Tynerquote:Het Anthony Braxton Diamond Curtain Wall Trio maakt hoogstaande experimentele jazz die de laatste decennia vele conceptuele en technische barrières heeft doorbroken. Gedurende 2005 debuteerde Braxton drie zeer geprezen ensembles, waarvan Diamond Curtain Wall Trio er een van is. Ondanks dat het Diamond Curtain Wall Trio het meest geïmproviseerd is van de drie ensembles, is de muziek van het drietal goed gestructureerd en zeer zorgvuldig ontworpen.
Persoonlijke hoogtepunten tot nog toe.quote:McCoy Tyner maakt sinds de jaren 50 al deel uit van de jazz en R&B scene. Dit jaar viert hij niet alleen zijn 70ste verjaardag maar ook de uitgave van zijn zeer goed ontvangen album ‘Guitars’ waar de legendarische gitarist Bill Frisell een fenomenale bijdrage aan levert. Dit jaar staat Bill Frisell samen met het McCoy Tyner trio op North Sea Jazz.
Dat zou wel tof zijn, ik wil wel gaan maar weet niet op welke dagquote:Op woensdag 6 mei 2009 18:04 schreef Os__ het volgende:
Zojuist is het definitieve programma bekend gemaakt.
Wat vinden wij ervan en wie gaat er. Als mensen willen zal ik nog een selectie maken van artiesten die misschien de moeite waard zijn maar niet bekend zijn bij het grote publiek.
Grote namen voor het grote publiek: Duffy, Adele, BBKIng, Wouter Hamel, Sabrina Starke, Lee Ritenour, John Zorn, Toots Thielemans, Burt Bacharach, George Duke, Candy Dulfer, Roy Hargrove, James Taylor, Amos Lee, Silje Nergaard, Herbie Hancock, Wynton Marsalis, Jamie Cullum, Seal, David Sanborn, Melody Gardot, Esperanza Spalding en veel meer natuurlijk.
quote:Op donderdag 7 mei 2009 13:17 schreef Os__ het volgende:
Dhafer Youssef: Ik kijk hier erg naar oud. Muzikant uit Algerije die zowel Arabische zang als de oud (gitaarachtig instrument) briljant bespeeld. Vooral zijn stem is zo krachtig. Bovendien ook nog een erg sympathieke gozer. Aanrader!
Dit overzicht was voor vrijdag, ik zal zaterdag en zondag ook doen wanneer ik weer wat tijd heb.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 11:07 schreef Erasmo het volgende:
Dus zaterdag is wel een goede dag om te gaan?
Ik vond het al zo vreemd dat er geen dagen bij stondenquote:Op vrijdag 8 mei 2009 16:47 schreef Os__ het volgende:
[..]
Dit overzicht was voor vrijdag, ik zal zaterdag en zondag ook doen wanneer ik weer wat tijd heb.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop