quote:'Religie ontstaan door evolutie menselijk brein'
Uitgegeven: 10 maart 2009 09:11
Laatst gewijzigd: 10 maart 2009 09:11
AMSTERDAM - Mensen zijn in staat om in hogere machten te geloven dankzij hersendelen die vrij recentelijk zijn geëvolueerd. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers ontdekt.
Onderzoekers van het National Institute of Neurological Disorders in Maryland zetten enkele tientallen proefpersonen aan het denken over hun geloof door ze te confronteren met prikkelende stellingen, zoals 'god is wraakzuchtig' en 'god is ver verwijderd van de wereld'.
Ondertussen maakten ze gedetailleerde hersenscans van de deelnemers aan het experiment.
Voorste hersenkwab
Uit de scans bleek dat mensen tijdens religieuze overpeinzingen vooral gebruik maken van gebieden in de voorste hersenkwab, die worden geassocieerd met inlevingsvermogen en verbeeldingskracht.
Het vermogen tot inleving in anderen wordt gezien als één van de belangrijkste verschillen tussen mens en dier. De hersendelen die zo'n theoretische manier van denken mogelijk maken, zijn waarschijnlijk pas relatief laat ontstaan in de menselijke evolutie.
Geloofsysteem
"Met dit onderzoek wilden we er achter komen waar in het menselijk brein het 'geloofsysteem' zich bevindt dat alleen mensen lijken te hebben", aldus hoofdonderzoeker Jordan Grafman in het Britse tijdschrift New Scientist. "De resultaten ondersteunen de theorie dat de oorsprong van religie ligt in hersenfuncties die pas in de loop van de evolutie tot stand zijn gekomen."
Volgens Grafman staat zijn experiment - waaraan overigens christenen, joden, moslims en atheïsten deelnamen - geheel los van vraag of er een wetenschappelijke basis is voor het geloof in een god.
"Dit onderzoek vertelt ons niets over het bestaan van een hogere macht zoals god", verklaart hij. "Het laat alleen zien hoe onze hersenen en geest samenwerken om ons te voorzien van een bepaald geloof waardoor we ons laten leiden bij dagelijkse bezigheden."
Een gelovige zal zeggen: "Kijk, een verschil tussen mens en dier, wij zijn dus wel speciaal geschapen"quote:Op dinsdag 10 maart 2009 13:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Toch een geweldige klap in het gezicht van de gelovigen, dat wij zonder evolutie niet eens de mogelijkheid zouden hebben om in een god te geloven.
Kort samengevat, wereldvrede kan grotendeels worden bereikt door gelovigen een harde tik op hun voorhoofd te geven?quote:Uit de scans bleek dat mensen tijdens religieuze overpeinzingen vooral gebruik maken van gebieden in de voorste hersenkwab, die worden geassocieerd met inlevingsvermogen en verbeeldingskracht.
waarmee je suggereert dat een obgelovige als Stalin geen problemen heeft veroorzaakt?quote:Op dinsdag 10 maart 2009 13:50 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
Kort samengevat, wereldvrede kan worden bereikt door gelovigen een harde tik op hun voorhoofd te geven?
Volgens mij hebben sommige primaten, maar ook honden en oa. papegaaien hebben volgens mij wel inlevingsvermogen in elkaars leed maar ook naar andere soorten zoals mensen.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 13:49 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Een gelovige zal zeggen: "Kijk, een verschil tussen mens en dier, wij zijn dus wel speciaal geschapen"
Met een puntig voorwerp zal je een eind komen...quote:Op dinsdag 10 maart 2009 13:50 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
Kort samengevat, wereldvrede kan worden bereikt door gelovigen een harde tik op hun voorhoofd te geven?
Mijn EQ ligt boven de 130, en toch ben ik niet gelovig...quote:Op dinsdag 10 maart 2009 13:57 schreef Billary het volgende:
Het vermogen tot inleving in anderen kunnen ongelovigen dus een stuk minder of niet.
Dat zou wel het mooist zijn ja.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 13:58 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Mijn grootste hoop is dat er tijdens mijn leven nog contact wordt gelegd met leven uit andere sterrenstelsels. En dan bij voorkeur intelligent leven wat niet eens lijkt op ons mensen. Dan kan de bijbel/koran/<willekeurig sprookjesboek> in één keer richting de closetrolhouder...
God (Goden) is (zijn) ooit een bedenksel geweest om mensen hun angsten te ontnemen. Tegenwoordig kunnen we voor alles zo ongeveer een verklaring en een oplossing vinden, waardoor die angsten eigenlijk weggenomen zijn. Wat je overhoudt is een kudde domme sukkels die toch maar blijft geloven...quote:Op dinsdag 10 maart 2009 14:02 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Mijn EQ ligt boven de 130, en toch ben ik niet gelovig...
Ik denk eerder dat de kortzichtige simpele zielen in een God geloven, ipv zelfstandig over alles na te hoeven denken.
Nou voelde ik me door mijn stukje proza net even lekker rustig, ga jij het lopen ontkrachten!quote:Op dinsdag 10 maart 2009 14:04 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
Dat zou wel het mooist zijn ja.
Helaas, mocht het inderdaad voorkomen dat we daar ooit achter gaan komen, zal er vast wel een of andere gelovige die van mening is voor God te kunnen spreken, de bijbel/whatever herschrijven zodat hun 'verhaaltje' daar ook weer bij klopt.
Wel toevallig trouwens, de overeenkomst tussen de vondst van buitenaards intelligent leven en de dag dat gelovigen eindelijk inzien waar ze mee bezig zijn. Zou die dag ooit komen?
Begrijp me niet verkeerd, ik had je met alle plezier gelijk gegeven, m'n beste!quote:Op dinsdag 10 maart 2009 14:06 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Nou voelde ik me door mijn stukje proza net even lekker rustig, ga jij het lopen ontkrachten!
Ben ik het niet mee eens. Mijn kat gelooft heilig in leverworst.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 13:49 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Een gelovige zal zeggen: "Kijk, een verschil tussen mens en dier, wij zijn dus wel speciaal geschapen"
Juist. God/het geloof was gewoon een manier om mensen 'bang' te maken, en nederig, zodat diegenen die dat 'geloof' verkondigden een macht konden krijgen...quote:Op dinsdag 10 maart 2009 14:05 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
God (Goden) is (zijn) ooit een bedenksel geweest om mensen hun angsten te ontnemen. Tegenwoordig kunnen we voor alles zo ongeveer een verklaring en een oplossing vinden, waardoor die angsten eigenlijk weggenomen zijn. Wat je overhoudt is een kudde domme sukkels die toch maar blijft geloven...
Staat nergens. Er staat alleen dat mensen pas over religie zijn gaan piekeren (vrij gezegd: zich iets zijn gaan inbeelden) nadat bepaalde delen van de hersens tot ontwikkeling kwamen.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 13:57 schreef Billary het volgende:
Het vermogen tot inleving in anderen kunnen ongelovigen dus een stuk minder of niet.
Wat is het verschil? Mijn benadering was nog iets lief misschien. Geloof is in ieder geval een ziek middel wat al van kinds af aan mensen wordt opgedrongen om ze vervolgens ziekelijk bekrompen te houden.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 14:11 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Juist. God/het geloof was gewoon een manier om mensen 'bang' te maken, en nederig, zodat diegenen die dat 'geloof' verkondigden een macht konden krijgen...
Ik geloof niet dat 'God' is geschapen om angsten WEG te nemen, maar juist om angsten in te boezemen, en om de mensen via die angsten ("als je je niet gedraagt zoals wij vinden dat jij je zou moeten gedragen, dan ga je naar de hel..... en dat is een hele nare plek...") juist onder de plak te kunnen krijgen.
"dat kan alleen het werk van een god zijn"quote:Op dinsdag 10 maart 2009 14:15 schreef waht het volgende:
Goh, zit het tussen de oren?
Die hersenen van ons zijn bijna magisch, hoeveel zij teweeg kunnen brengen is werkelijk onvoorstelbaar.
Wij zijn gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden, mede door het stelletje klootviolen wat in die ongelukkige samenloop religie op basis van één god heeft uitgevonden. Dat heeft veel kapotgemaakt in de wereld.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 14:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Staat nergens. Er staat alleen dat mensen pas over religie zijn gaan piekeren (vrij gezegd: zich iets zijn gaan inbeelden) nadat bepaalde delen van de hersens tot ontwikkeling kwamen.
Wel vervelend voor God. Schept -ie een mens, moet er eerst eeuwenlange evolutie overheen voordat ze in Hem beginnen te geloven... Had -ie dat niet in één keer goed kunnen doen? Had een boel tijd gescheeld.
Idd. Toch raar, op bepaalde vlakken vind de mens zich superieur aan alle andere soorten, maar als er dan iets gebeurd wat wij toch echt zelf hebben gedaan, zijn we te nederig om daar verantwoordelijkheid voor te nemen, en is het het werk van God. (Of is het gewoon toeval/de natuur).quote:Op dinsdag 10 maart 2009 14:17 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
"dat kan alleen het werk van een god zijn"
Nee, waarschijnlijk gebruiken ongelovigen het betreffende vermogen simpelweg efficiënter door nutteloze fantasieën als god er buiten te houden.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 13:57 schreef Billary het volgende:
quote:Rudi Affolter and Gwen Tighe have both experienced strong religious visions. He is an atheist; she a Christian. He thought he had died; she thought she had given birth to Jesus. Both have temporal lobe epilepsy. Like other forms of epilepsy, the condition causes fitting but it is also associated with religious hallucinations. Research into why people like Rudi and Gwen saw what they did has opened up a whole field of brain science: neurotheology. The connection between the temporal lobes of the brain and religious feeling has led one Canadian scientist to try stimulating them. (They are near your ears.) 80% of Dr Michael Persinger's experimental subjects report that an artificial magnetic field focused on those brain areas gives them a feeling of 'not being alone'. Some of them describe it as a religious sensation. His work raises the prospect that we are programmed to believe in god, that faith is a mental ability humans have developed or been given. And temporal lobe epilepsy (TLE) could help unlock the mystery
Stalin geloofde in het communisme...quote:Op dinsdag 10 maart 2009 13:52 schreef DoctorB het volgende:
[..]
waarmee je suggereert dat een obgelovige als Stalin geen problemen heeft veroorzaakt?
quote:Op dinsdag 10 maart 2009 13:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Toch een geweldige klap in het gezicht van de gelovigen, dat wij zonder evolutie niet eens de mogelijkheid zouden hebben om in een god te geloven.
En je hebt tegenwoordig sukkels die in parnormale dingen en Uri Geller geloven...quote:Op dinsdag 10 maart 2009 14:05 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
God (Goden) is (zijn) ooit een bedenksel geweest om mensen hun angsten te ontnemen. Tegenwoordig kunnen we voor alles zo ongeveer een verklaring en een oplossing vinden, waardoor die angsten eigenlijk weggenomen zijn. Wat je overhoudt is een kudde domme sukkels die toch maar blijft geloven...
Dan maak je dus de fundamentele denkfout door net te doen alsof Stalin handelde uit Atheisme.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 13:52 schreef DoctorB het volgende:
[..]
waarmee je suggereert dat een obgelovige als Stalin geen problemen heeft veroorzaakt?
Die mensen komen uit de zelfde categorie...quote:Op dinsdag 10 maart 2009 14:47 schreef blaatertje het volgende:
[..]
En je hebt tegenwoordig sukkels die in parnormale dingen en Uri Geller geloven...![]()
Dit omdat sommige zaken niet te verklaren (zouden) zijn.
Oowquote:Op dinsdag 10 maart 2009 13:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Dus we hebben maar te leven en we gaan op willekeurige moment dood ?.quote:
Dan ben je er niet meer en gaan je atomen verder naar de volgende klus.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 14:58 schreef Meki het volgende:
[..]
Oowen wat gebeurt er dan als je dood gaat. ?
Daar lijkt het wel op ja. Alhoewel dat willekeurige achteraf niet zo heel willekeurig blijkt.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 15:02 schreef Meki het volgende:
[..]
Dus we hebben maar te leven en we gaan op willekeurige moment dood ?.
Dus omdat dat idee je niet aanstaat, is het onzin? Goed argumentquote:Op dinsdag 10 maart 2009 15:02 schreef Meki het volgende:
[..]
Evolutieleer is onzin.
Op dat moment verdwijnen jouw genen uit de pool, en alleen als je je hebt voortgeplant, en ook afhankelijk van hoeveel, blijven je genen bestaan, en dragen dus op die manier op een afgewogen hoeveelheid mee aan het voortbestaan van de soort. Heb je drie benen, dan is de kans lager dat een vrouw je kind wilt dragen, = foute genen uit de pool. Heb je een hart afwijking waardoor je bij stress dood gaat? Kleinere kans op voortplanting.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 14:58 schreef Meki het volgende:
[..]
Oowen wat gebeurt er dan als je dood gaat. ?
Wie zei dat ?quote:Op dinsdag 10 maart 2009 15:02 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dan ben je er niet meer en gaan je atomen verder naar de volgende klus.
quote:Op dinsdag 10 maart 2009 14:09 schreef Elfletterig het volgende:
Dus als ik het goed begrijp, is nu wetenschappelijk bewezen dat religie alleen maar getuigt van verbeeldingskracht?
Nee dus.quote:Volgens Grafman staat zijn experiment - waaraan overigens christenen, joden, moslims en atheïsten deelnamen - geheel los van vraag of er een wetenschappelijke basis is voor het geloof in een god.
Goeie conclusietrekking Meki!quote:Op dinsdag 10 maart 2009 15:02 schreef Meki het volgende:
[..]
Evolutieleer is onzin.
True. Zal ook wel een psychologische verklaring hebben.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 15:06 schreef Maisnon het volgende:
[..]
Dat zinnetje lijkt iedereen hier niet te willen lezen
Dat zei en zegt 99,99% van de wetenschappers, dat zijn slimme mensen die gedegen onderzoek doen naar hoe de wereld in elkaar zit en daarbij voortdurend de feiten aan de theorie toetsen en omgekeerd.quote:
Frolloquote:
Misschien niet, maar het alleen maar willen maakt het nog niet waar lijkt me. Dus evolutieleer onzin vinden enkel omdat je niet 'weg' wil zijn na je dood is niet echt een onderbouwing.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 15:02 schreef Meki het volgende:
[..]
Evolutieleer is onzin.
Hij zegt het niet direct, maar het bovenstaande stuk laat toch duidelijk merken dat er wel verbeeldingskracht en inlevingskracht voor nodig is. De onderzoeker geeft alleen aan dat gelovigen er nog hun eigen draai aan kunnen geven.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 15:06 schreef Maisnon het volgende:
[..]
Dat zinnetje lijkt iedereen hier niet te willen lezen
Neuh, mijn inlevingsvermogen en verbeeldingskracht gaan vast ook werken als je het over kleine hongernegertjes in Afrika heb. Je verbeeld je de hongernegertjes die je gezien hebt op TV en vind het zielig, zoiets. En ze hebben blijkbaar enkel god gebruikt met de test, ze hadden er beter ook nog andere zaken in kunnen betrekken, zoals bijvoorbeeld hongernegertjes, mooie auto's de tsunamie van een paar jaar terug etc.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 15:13 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Hij zegt het niet direct, maar het bovenstaande stuk laat toch duidelijk merken dat er wel verbeeldingskracht en inlevingskracht voor nodig is. De onderzoeker geeft alleen aan dat gelovigen er nog hun eigen draai aan kunnen geven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |