abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66894740
http://www.nu.nl/wetensch(...)menselijk-brein.html
quote:
'Religie ontstaan door evolutie menselijk brein'
Uitgegeven: 10 maart 2009 09:11
Laatst gewijzigd: 10 maart 2009 09:11
AMSTERDAM - Mensen zijn in staat om in hogere machten te geloven dankzij hersendelen die vrij recentelijk zijn geëvolueerd. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers ontdekt.

Onderzoekers van het National Institute of Neurological Disorders in Maryland zetten enkele tientallen proefpersonen aan het denken over hun geloof door ze te confronteren met prikkelende stellingen, zoals 'god is wraakzuchtig' en 'god is ver verwijderd van de wereld'.

Ondertussen maakten ze gedetailleerde hersenscans van de deelnemers aan het experiment.

Voorste hersenkwab

Uit de scans bleek dat mensen tijdens religieuze overpeinzingen vooral gebruik maken van gebieden in de voorste hersenkwab, die worden geassocieerd met inlevingsvermogen en verbeeldingskracht.

Het vermogen tot inleving in anderen wordt gezien als één van de belangrijkste verschillen tussen mens en dier. De hersendelen die zo'n theoretische manier van denken mogelijk maken, zijn waarschijnlijk pas relatief laat ontstaan in de menselijke evolutie.

Geloofsysteem

"Met dit onderzoek wilden we er achter komen waar in het menselijk brein het 'geloofsysteem' zich bevindt dat alleen mensen lijken te hebben", aldus hoofdonderzoeker Jordan Grafman in het Britse tijdschrift New Scientist. "De resultaten ondersteunen de theorie dat de oorsprong van religie ligt in hersenfuncties die pas in de loop van de evolutie tot stand zijn gekomen."

Volgens Grafman staat zijn experiment - waaraan overigens christenen, joden, moslims en atheïsten deelnamen - geheel los van vraag of er een wetenschappelijke basis is voor het geloof in een god.

"Dit onderzoek vertelt ons niets over het bestaan van een hogere macht zoals god", verklaart hij. "Het laat alleen zien hoe onze hersenen en geest samenwerken om ons te voorzien van een bepaald geloof waardoor we ons laten leiden bij dagelijkse bezigheden."
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_66894768
Toch een geweldige klap in het gezicht van de gelovigen, dat wij zonder evolutie niet eens de mogelijkheid zouden hebben om in een god te geloven.
pi_66894879
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 13:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Toch een geweldige klap in het gezicht van de gelovigen, dat wij zonder evolutie niet eens de mogelijkheid zouden hebben om in een god te geloven.
Een gelovige zal zeggen: "Kijk, een verschil tussen mens en dier, wij zijn dus wel speciaal geschapen"
pi_66894905
quote:
Uit de scans bleek dat mensen tijdens religieuze overpeinzingen vooral gebruik maken van gebieden in de voorste hersenkwab, die worden geassocieerd met inlevingsvermogen en verbeeldingskracht.
Kort samengevat, wereldvrede kan grotendeels worden bereikt door gelovigen een harde tik op hun voorhoofd te geven?

Ja, ik heb het woord grotendeels er maar even bijgezet

[ Bericht 8% gewijzigd door Sm0keZ op 10-03-2009 13:58:32 ]
  dinsdag 10 maart 2009 @ 13:52:23 #5
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_66894980
Nog een verklaring uit de hoge hoed:
Wij kunnen contact hebben met god dankzij onze frontaalkwab.

Of nog een:
God heeft de mens speciaal zo geschapen dat ie contact kan hebben met HEM door de frontaalkwab (en al het bewijs voor evolutie tegelijk geschapen) OF de evolutie heeft God doen ontstaan, maar hoe dan ook GOD is er dus! Darwin pwnd!
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 13:52:58 #6
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_66895004
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 13:50 schreef Sm0keZ het volgende:

[..]

Kort samengevat, wereldvrede kan worden bereikt door gelovigen een harde tik op hun voorhoofd te geven?
waarmee je suggereert dat een obgelovige als Stalin geen problemen heeft veroorzaakt?
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_66895181
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 13:49 schreef DJKoster het volgende:

[..]

Een gelovige zal zeggen: "Kijk, een verschil tussen mens en dier, wij zijn dus wel speciaal geschapen"
Volgens mij hebben sommige primaten, maar ook honden en oa. papegaaien hebben volgens mij wel inlevingsvermogen in elkaars leed maar ook naar andere soorten zoals mensen.
pi_66895190
Het vermogen tot inleving in anderen kunnen ongelovigen dus een stuk minder of niet.
pi_66895213
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 13:50 schreef Sm0keZ het volgende:

[..]

Kort samengevat, wereldvrede kan worden bereikt door gelovigen een harde tik op hun voorhoofd te geven?
Met een puntig voorwerp zal je een eind komen...

Sorry, dat mocht ik natuurlijk niet zeggen. Aan de andere kant, de basis van de meeste conflicten in de wereld ligt in verschillen in religieuze opvattingen. Dus eigenlijk ben ik van mening dat ik best wel een beetje schijtziek mag worden door religie... en dat is dus ook het geval...

Mijn grootste hoop is dat er tijdens mijn leven nog contact wordt gelegd met leven uit andere sterrenstelsels. En dan bij voorkeur intelligent leven wat niet eens lijkt op ons mensen. Dan kan de bijbel/koran/<willekeurig sprookjesboek> in één keer richting de closetrolhouder...
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  dinsdag 10 maart 2009 @ 14:02:54 #10
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_66895386
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 13:57 schreef Billary het volgende:
Het vermogen tot inleving in anderen kunnen ongelovigen dus een stuk minder of niet.
Mijn EQ ligt boven de 130, en toch ben ik niet gelovig...

Ik denk eerder dat de kortzichtige simpele zielen in een God geloven, ipv zelfstandig over alles na te hoeven denken.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 14:04:08 #11
54164 Sm0keZ
Spatienazi
pi_66895448
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 13:58 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Mijn grootste hoop is dat er tijdens mijn leven nog contact wordt gelegd met leven uit andere sterrenstelsels. En dan bij voorkeur intelligent leven wat niet eens lijkt op ons mensen. Dan kan de bijbel/koran/<willekeurig sprookjesboek> in één keer richting de closetrolhouder...
Dat zou wel het mooist zijn ja.
Helaas, mocht het inderdaad voorkomen dat we daar ooit achter gaan komen, zal er vast wel een of andere gelovige die van mening is voor God te kunnen spreken, de bijbel/whatever herschrijven zodat hun 'verhaaltje' daar ook weer bij klopt.

Wel toevallig trouwens, de overeenkomst tussen de vondst van buitenaards intelligent leven en de dag dat gelovigen eindelijk inzien waar ze mee bezig zijn. Zou die dag ooit komen?
pi_66895480
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 14:02 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat de kortzichtige simpele zielen in een God geloven, ipv zelfstandig over alles na te hoeven denken.
God (Goden) is (zijn) ooit een bedenksel geweest om mensen hun angsten te ontnemen. Tegenwoordig kunnen we voor alles zo ongeveer een verklaring en een oplossing vinden, waardoor die angsten eigenlijk weggenomen zijn. Wat je overhoudt is een kudde domme sukkels die toch maar blijft geloven...
pi_66895528
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 14:04 schreef Sm0keZ het volgende:

[..]

Dat zou wel het mooist zijn ja.
Helaas, mocht het inderdaad voorkomen dat we daar ooit achter gaan komen, zal er vast wel een of andere gelovige die van mening is voor God te kunnen spreken, de bijbel/whatever herschrijven zodat hun 'verhaaltje' daar ook weer bij klopt.

Wel toevallig trouwens, de overeenkomst tussen de vondst van buitenaards intelligent leven en de dag dat gelovigen eindelijk inzien waar ze mee bezig zijn. Zou die dag ooit komen?
Nou voelde ik me door mijn stukje proza net even lekker rustig, ga jij het lopen ontkrachten!
  dinsdag 10 maart 2009 @ 14:08:14 #14
54164 Sm0keZ
Spatienazi
pi_66895602
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 14:06 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Nou voelde ik me door mijn stukje proza net even lekker rustig, ga jij het lopen ontkrachten!
Begrijp me niet verkeerd, ik had je met alle plezier gelijk gegeven, m'n beste!
  dinsdag 10 maart 2009 @ 14:08:51 #15
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_66895632
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 13:49 schreef DJKoster het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens. Mijn kat gelooft heilig in leverworst.
pi_66895664
Dus als ik het goed begrijp, is nu wetenschappelijk bewezen dat religie alleen maar getuigt van verbeeldingskracht?
  dinsdag 10 maart 2009 @ 14:11:45 #17
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_66895750
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 14:05 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

God (Goden) is (zijn) ooit een bedenksel geweest om mensen hun angsten te ontnemen. Tegenwoordig kunnen we voor alles zo ongeveer een verklaring en een oplossing vinden, waardoor die angsten eigenlijk weggenomen zijn. Wat je overhoudt is een kudde domme sukkels die toch maar blijft geloven...
Juist. God/het geloof was gewoon een manier om mensen 'bang' te maken, en nederig, zodat diegenen die dat 'geloof' verkondigden een macht konden krijgen...
Ik geloof niet dat 'God' is geschapen om angsten WEG te nemen, maar juist om angsten in te boezemen, en om de mensen via die angsten ("als je je niet gedraagt zoals wij vinden dat jij je zou moeten gedragen, dan ga je naar de hel..... en dat is een hele nare plek...") juist onder de plak te kunnen krijgen.
pi_66895767
quote:
Staat nergens. Er staat alleen dat mensen pas over religie zijn gaan piekeren (vrij gezegd: zich iets zijn gaan inbeelden) nadat bepaalde delen van de hersens tot ontwikkeling kwamen.

Wel vervelend voor God. Schept -ie een mens, moet er eerst eeuwenlange evolutie overheen voordat ze in Hem beginnen te geloven... Had -ie dat niet in één keer goed kunnen doen? Had een boel tijd gescheeld.
pi_66895873
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 14:11 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Juist. God/het geloof was gewoon een manier om mensen 'bang' te maken, en nederig, zodat diegenen die dat 'geloof' verkondigden een macht konden krijgen...
Ik geloof niet dat 'God' is geschapen om angsten WEG te nemen, maar juist om angsten in te boezemen, en om de mensen via die angsten ("als je je niet gedraagt zoals wij vinden dat jij je zou moeten gedragen, dan ga je naar de hel..... en dat is een hele nare plek...") juist onder de plak te kunnen krijgen.
Wat is het verschil? Mijn benadering was nog iets lief misschien. Geloof is in ieder geval een ziek middel wat al van kinds af aan mensen wordt opgedrongen om ze vervolgens ziekelijk bekrompen te houden.
pi_66895905
Goh, zit het tussen de oren?

Die hersenen van ons zijn bijna magisch, hoeveel zij teweeg kunnen brengen is werkelijk onvoorstelbaar.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_66895992
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 14:15 schreef waht het volgende:
Goh, zit het tussen de oren?

Die hersenen van ons zijn bijna magisch, hoeveel zij teweeg kunnen brengen is werkelijk onvoorstelbaar.
"dat kan alleen het werk van een god zijn"
pi_66896223
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 14:12 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Staat nergens. Er staat alleen dat mensen pas over religie zijn gaan piekeren (vrij gezegd: zich iets zijn gaan inbeelden) nadat bepaalde delen van de hersens tot ontwikkeling kwamen.

Wel vervelend voor God. Schept -ie een mens, moet er eerst eeuwenlange evolutie overheen voordat ze in Hem beginnen te geloven... Had -ie dat niet in één keer goed kunnen doen? Had een boel tijd gescheeld.
Wij zijn gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden, mede door het stelletje klootviolen wat in die ongelukkige samenloop religie op basis van één god heeft uitgevonden. Dat heeft veel kapotgemaakt in de wereld.
pi_66896649
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 14:17 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

"dat kan alleen het werk van een god zijn"

Idd. Toch raar, op bepaalde vlakken vind de mens zich superieur aan alle andere soorten, maar als er dan iets gebeurd wat wij toch echt zelf hebben gedaan, zijn we te nederig om daar verantwoordelijkheid voor te nemen, en is het het werk van God. (Of is het gewoon toeval/de natuur).
pi_66896706
Jezus, Fok verkoopt tegenwoordig ook al reclamebanners aan www.ikzoekgod.nl? Daar moet WAARHEID wel achter zitten.
  Redactie Frontpage dinsdag 10 maart 2009 @ 14:37:30 #25
4530 crew  Crazy Harry
pi_66896717
quote:
Nee, waarschijnlijk gebruiken ongelovigen het betreffende vermogen simpelweg efficiënter door nutteloze fantasieën als god er buiten te houden.
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_66896764
En nu onlinehebreeuws leren... leuk, die ads die aanpassen aan het topic. Als ik nu eikenhout, roestige spijkers, kruis, romein, christen typ... komt er dan een link hoe je het beste iemand aan het kruis spijkert?
  dinsdag 10 maart 2009 @ 14:38:36 #27
237059 Twerk
The Spurs
pi_66896771
Wat betreft de discussie omtrend "NeuroTheology" raad ik iedereen aan deze docu. van de BBC eens te bekijken:

God on the Brain:
http://video.google.nl/videoplay?docid=7991385426492181792&ei=2Vm2SYDPMI2grwKvvKHMBg&q=god%2Bbrain&hl=nl
quote:
Rudi Affolter and Gwen Tighe have both experienced strong religious visions. He is an atheist; she a Christian. He thought he had died; she thought she had given birth to Jesus. Both have temporal lobe epilepsy. Like other forms of epilepsy, the condition causes fitting but it is also associated with religious hallucinations. Research into why people like Rudi and Gwen saw what they did has opened up a whole field of brain science: neurotheology. The connection between the temporal lobes of the brain and religious feeling has led one Canadian scientist to try stimulating them. (They are near your ears.) 80% of Dr Michael Persinger's experimental subjects report that an artificial magnetic field focused on those brain areas gives them a feeling of 'not being alone'. Some of them describe it as a religious sensation. His work raises the prospect that we are programmed to believe in god, that faith is a mental ability humans have developed or been given. And temporal lobe epilepsy (TLE) could help unlock the mystery
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 14:41:02 #28
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_66896873
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 13:52 schreef DoctorB het volgende:

[..]

waarmee je suggereert dat een obgelovige als Stalin geen problemen heeft veroorzaakt?
Stalin geloofde in het communisme...

Dat is het leuke aan dit onderzoek. Het verklaart gewoon de betekening van het woord geloven.
De een gelooft dat er een God bestaat.
De ander gelooft dat er geen God bestaat.
Weer een ander gelooft in de oerknal
  dinsdag 10 maart 2009 @ 14:45:51 #29
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_66897061
quote:

Daar verzinnen ze wel weer excuus voor "maar in de bijbel staat...."

Religie
  dinsdag 10 maart 2009 @ 14:47:11 #30
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_66897128
quote:

[..]

En je hebt tegenwoordig sukkels die in parnormale dingen en Uri Geller geloven...
Dit omdat sommige zaken niet te verklaren (zouden) zijn.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 14:48:22 #31
237059 Twerk
The Spurs
pi_66897175
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 13:52 schreef DoctorB het volgende:

[..]

Dan maak je dus de fundamentele denkfout door net te doen alsof Stalin handelde uit Atheisme.

Of wilde je aan de kaak stellen dat elk mens problemen kan veroorzaken? Ok, dat wisten we al.
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
pi_66897438
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 14:47 schreef blaatertje het volgende:

[..]

En je hebt tegenwoordig sukkels die in parnormale dingen en Uri Geller geloven...
Dit omdat sommige zaken niet te verklaren (zouden) zijn.
Die mensen komen uit de zelfde categorie...
pi_66897525
quote:
Oow en wat gebeurt er dan als je dood gaat. ?
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_66897598
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 14:58 schreef Meki het volgende:
en wat gebeurt er dan als je dood gaat. ?
Geen flauw idee.
pi_66897666
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:00 schreef waht het volgende:

[..]

Geen flauw idee.
Dus we hebben maar te leven en we gaan op willekeurige moment dood ?.

Evolutieleer is onzin.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:02:31 #36
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_66897668
quote:

[..]

Dan ben je er niet meer en gaan je atomen verder naar de volgende klus.
pi_66897703
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:02 schreef Meki het volgende:

[..]

Daar lijkt het wel op ja. Alhoewel dat willekeurige achteraf niet zo heel willekeurig blijkt.
pi_66897728
quote:

[..]

Evolutieleer is onzin.
Dus omdat dat idee je niet aanstaat, is het onzin? Goed argument
Whaaaat???? No money?
pi_66897745
quote:

[..]

Op dat moment verdwijnen jouw genen uit de pool, en alleen als je je hebt voortgeplant, en ook afhankelijk van hoeveel, blijven je genen bestaan, en dragen dus op die manier op een afgewogen hoeveelheid mee aan het voortbestaan van de soort. Heb je drie benen, dan is de kans lager dat een vrouw je kind wilt dragen, = foute genen uit de pool. Heb je een hart afwijking waardoor je bij stress dood gaat? Kleinere kans op voortplanting.

Zo zal de soort zich beetje bij beetje ontwikkelen en selecteren, selectie is heel belangrijk bij evolutie.
pi_66897746
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:02 schreef Frollo het volgende:

[..]

Dan ben je er niet meer en gaan je atomen verder naar de volgende klus.
Wie zei dat ?
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:05:32 #41
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_66897762
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 14:09 schreef Elfletterig het volgende:
Dus als ik het goed begrijp, is nu wetenschappelijk bewezen dat religie alleen maar getuigt van verbeeldingskracht?
quote:
Volgens Grafman staat zijn experiment - waaraan overigens christenen, joden, moslims en atheïsten deelnamen - geheel los van vraag of er een wetenschappelijke basis is voor het geloof in een god.
Nee dus.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_66897773
quote:

[..]

Evolutieleer is onzin.
Goeie conclusietrekking Meki!
pi_66897782
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:05 schreef jogy het volgende:

[..]

[..]

Nee dus.
Dat zinnetje lijkt iedereen hier niet te willen lezen
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:06:57 #44
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_66897812
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:06 schreef Maisnon het volgende:

[..]

True. Zal ook wel een psychologische verklaring hebben.
Vrijheid
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:07:08 #45
15967 Frollo
pi_66897823
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:05 schreef Meki het volgende:

[..]

Wie zei dat ?
Dat zei en zegt 99,99% van de wetenschappers, dat zijn slimme mensen die gedegen onderzoek doen naar hoe de wereld in elkaar zit en daarbij voortdurend de feiten aan de theorie toetsen en omgekeerd.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:08:26 #46
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_66897884
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:05 schreef Meki het volgende:

[..]

Wie zei dat ?
Frollo
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:08:50 #47
15967 Frollo
pi_66897904
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:08 schreef wdn het volgende:

[..]

Frollo
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:10:54 #48
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_66897981
quote:

[..]

Evolutieleer is onzin.
Misschien niet, maar het alleen maar willen maakt het nog niet waar lijkt me. Dus evolutieleer onzin vinden enkel omdat je niet 'weg' wil zijn na je dood is niet echt een onderbouwing.
Vrijheid
pi_66898085
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:06 schreef Maisnon het volgende:

[..]

Hij zegt het niet direct, maar het bovenstaande stuk laat toch duidelijk merken dat er wel verbeeldingskracht en inlevingskracht voor nodig is. De onderzoeker geeft alleen aan dat gelovigen er nog hun eigen draai aan kunnen geven.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:17:56 #50
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_66898276
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:13 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Hij zegt het niet direct, maar het bovenstaande stuk laat toch duidelijk merken dat er wel verbeeldingskracht en inlevingskracht voor nodig is. De onderzoeker geeft alleen aan dat gelovigen er nog hun eigen draai aan kunnen geven.
Neuh, mijn inlevingsvermogen en verbeeldingskracht gaan vast ook werken als je het over kleine hongernegertjes in Afrika heb. Je verbeeld je de hongernegertjes die je gezien hebt op TV en vind het zielig, zoiets. En ze hebben blijkbaar enkel god gebruikt met de test, ze hadden er beter ook nog andere zaken in kunnen betrekken, zoals bijvoorbeeld hongernegertjes, mooie auto's de tsunamie van een paar jaar terug etc.
Vrijheid
pi_66898350
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:17 schreef jogy het volgende:

[..]

Neuh, mijn inlevingsvermogen en verbeeldingskracht gaan vast ook werken als je het over kleine hongernegertjes in Afrika heb. Je verbeeld je de hongernegertjes die je gezien hebt op TV en vind het zielig, zoiets. En ze hebben blijkbaar enkel god gebruikt met de test, ze hadden er beter ook nog andere zaken in kunnen betrekken, zoals bijvoorbeeld hongernegertjes, mooie auto's de tsunamie van een paar jaar terug etc.
Met dat verschil dat honger negertjes er aantoonbaar zijn, en dat god een recent verzinsel moet zijn.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:20:10 #52
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_66898373
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Met dat verschil dat honger negertjes er aantoonbaar zijn, en dat god een recent verzinsel moet zijn.
En dat maakt voor de hersenen niks uit.
Vrijheid
pi_66898416
Religie is verbeelding. Fijn. Maar dat wist ik al.

Next!
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:21:43 #54
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_66898432
Eigenlijk is het een meki-gevolgstrekking alleen dan de andere kant op.
Vrijheid
pi_66898434
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:07 schreef Frollo het volgende:

[..]

Dat zei en zegt 99,99% van de wetenschappers, dat zijn slimme mensen die gedegen onderzoek doen naar hoe de wereld in elkaar zit en daarbij voortdurend de feiten aan de theorie toetsen en omgekeerd.
Als de wetenschappers hun wetenschap hebben uitgevonden hebben zij ook een antwoord wat er na de dood gebeurt. en hebben zij ook uitgevonden waarom de helal bestaat.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:22:37 #56
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_66898471
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:21 schreef Meki het volgende:

[..]

Als de wetenschappers hun wetenschap hebben uitgevonden hebben zij ook een antwoord wat er na de dood gebeurt. en hebben zij ook uitgevonden waarom de helal bestaat.
Ik kan je het ook vertellen, maar dat maakt het niet waar, zelfde met wat er in boeken staat, hoe heilig-verklaard dan ook.
Vrijheid
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:25:21 #57
237059 Twerk
The Spurs
pi_66898584
quote:

[..]

Ah fijn! A. Einstein zelf die ons komt verlichten.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:25:25 #58
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_66898586
quote:

[..]

Evolutieleer is onzin.
Dat zou ik niet zo willen stellen. Dat je het hele verhaal van de oerknal niet gelooft, daar kan ik inkomen. Dat zie ik net zo goed als een geloof als het geloven in een God.
Dat levende wezens evolueren is toch wel bewezen. Zo hebben blanke mensen zich aangepast aan het drinken van melk, wat zwarte mensen niet kunnen verdragen. Ook hebben bepaalde dieren zich ook (genetisch) aangepast aan plaatselijke omstandigheden.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:26:45 #59
15967 Frollo
pi_66898633
quote:

[..]

Als de wetenschappers hun wetenschap hebben uitgevonden hebben zij ook een antwoord wat er na de dood gebeurt.
Klopt, en dat antwoord luidt: Er zijn geen aanwijzingen dat er na de dood iets gebeurt.
quote:
en hebben zij ook uitgevonden waarom de helal bestaat.
Wat bedoel je met 'waarom'?
pi_66898660
quote:

[..]

Na de dood kappen je hersens er mee en ben je weg.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:31:48 #61
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_66898837
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Nou ja, recent...
Waar sporen van de moderne mens zijn, zijn ook sporen van goden te vinden.

Maar eh, ik heb nog geen honger negertjes in het echt gezien (nooit in Afrika geweest)... en Star wars heb ik ook op TV gezien.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:31:59 #62
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_66898843
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Na de dood kappen je hersens er mee en ben je weg.
En hoe weet je dat?
Vrijheid
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:33:31 #63
237059 Twerk
The Spurs
pi_66898900
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:31 schreef jogy het volgende:

[..]

En hoe weet je dat?
Dat weet niemand 100% zeker. Men weet alleen dat er geen aanwijzingen zijn dat er wat anders zal gebeuren dan deze volkomen logische verklaring.
pi_66898958
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:33 schreef Twerk het volgende:

[..]

Dat weet niemand 100% zeker. Men weet alleen dat er geen aanwijzingen zijn dat er wat anders zal gebeuren dan deze volkomen logische verklaring.
Precies. Lijkt op dit moment, met de huidige kennis, de meest aanneembare conclusie.
Whaaaat???? No money?
pi_66899172
quote:

[..]

Ben jij nou serieus zo dom, of lijkt het alleen maar zo?
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:41:22 #66
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_66899189
quote:

[..]

Dat weet niemand 100% zeker.
Inderdaad. En zolang we niet alles weten blijft elke stellige overtuiging een overtuiging. Op basis van de hedendaags geaccepteerde feiten van de meerderheid in de wetenschappelijke gemeenschap gaat men er van uit dat er na de dood waarschijnlijk niets is.

Mwoah, een strafzaak win je er niet mee.
Vrijheid
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:43:06 #67
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_66899262
Oh, en door te zeggen dat iets op een bepaalde manier is omdat het ergens geschreven staat in een boek is ook niet bepaald iets waar je mee aan hoeft te komen natuurlijk.
Vrijheid
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:45:22 #68
237059 Twerk
The Spurs
pi_66899334
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:41 schreef jogy het volgende:

[..]

Inderdaad. En zolang we niet alles weten blijft elke stellige overtuiging een overtuiging. Op basis van de hedendaags geaccepteerde feiten van de meerderheid in de wetenschappelijke gemeenschap gaat men er van uit dat er na de dood waarschijnlijk niets is.

Dat wordt toch ook heel realistisch uiteengezet door de wetenschap? Daarentegen zijn er echter gelovigen die claimen alle wijsheid in pacht te hebben, zonder enig bewijs. Het lijkt me zinvoller dat je zou ageren tegen die laatste groep.

Een strafzaak zal er ook nooit komen, aangezien de laatste groep zich sowieso niet aan de regels van het strafrecht wenst te houden. Namelijk komen met bewijs.
pi_66899369
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:31 schreef jogy het volgende:

[..]

En hoe weet je dat?
Nou, er zijn ondertussen al miljarden mensen, waarvan een groot deel gelovigen, naar de andere kant gepasseerd. Vreemd genoeg is er nog nooit aangetoond dat dit ook daadwerkelijk zo is. Op al die miljarden... je zou toch verwachten dat daar op een gegeven moment eens een teken komt.... ja, religie, geloof, vertrouwen... my ass... ik vertrouw op mijn lichaam, als mijn lichaam een gemene vorm van kanker oploopt, dan ga ik zeer waarschijnlijk snel dood. Wanneer ik doodga stoppen de chemische processen in mijn lichaam, waardoor ook alle electrische signalen stoppen die mijn lichaam laten bewegen, maar die ook de dragers zijn via de zenuwbanen van zintuigsignalen, en daarmee de toeleveranciers voor mijn hersenen, en dus mijn geheugen en processor. Dat stopt daarmee dus ook. Als je een computer uitdoet, spanningsloos zet, dan stopt ie ook, toch... zo simpel is het helaas. En dan heb je de categorie mensen die daar zo bang voor zijn, dat ze een of ander fabel in het leven hebben geroepen om die angst de baas te kunnen... et voila, religie.... zo sneu gewoon...
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:49:43 #70
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_66899501
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:45 schreef Twerk het volgende:

[..]

Dat wordt toch ook heel realistisch uiteengezet door de wetenschap? Daarentegen zijn er echter gelovigen die claimen alle wijsheid in pacht te hebben, zonder enig bewijs. Het lijkt me zinvoller dat je zou ageren tegen die laatste groep.

Een strafzaak zal er ook nooit komen, aangezien de laatste groep sowieso in die zin zich al sowieso niet aan de regels wenst te houden. Namelijk komen met bewijs.
Ik ageer me tegen beide kanten van de medaille. hard-core atheïsten zijn net zo kortzichtig als hard-core religieuzen. En ook de wetenschap kan niet met éénduidig bewijs komen dat leven voor een mens enkel mogelijk is zolang het lichaam nog functioneert. Dus Godzijdank ( ) heeft de wetenschap ook de mogelijkheid om een Newtoniaans mens tegen te spreken en daardoor Atheïsme.
Vrijheid
  dinsdag 10 maart 2009 @ 15:55:00 #71
237059 Twerk
The Spurs
pi_66899687
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:49 schreef jogy het volgende:

[..]

Ik ageer me tegen beide kanten van de medaille. hard-core atheïsten zijn net zo kortzichtig als hard-core religieuzen. En ook de wetenschap kan niet met éénduidig bewijs komen dat leven voor een mens enkel mogelijk is zolang het lichaam nog functioneert. Dus Godzijdank ( ) heeft de wetenschap ook de mogelijkheid om een Newtoniaans mens tegen te spreken en daardoor Atheïsme.
Jouw semi-gelovige gewauwel begon me al aardig de keel uit te hangen bij die nietszeggende vergelijking over het strafrecht, dus zeg ik het nog 1x:

De wetenschap doet geen claims over het leven na de dood. Enkel dat er tot op heden geen enkel bewijs voor is gevonden. Daarentegen doen veel geloven dat wel (zonder enige kennis van zaken). Dat jou die conclusies niet bevallen vind ik heel jammer voor je, maar verdraai de feiten dan ook niet.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 16:11:24 #72
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_66900292
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:55 schreef Twerk het volgende:

[..]

Jouw semi-gelovige gewauwel begon me al aardig de keel uit te hangen

. Boehoe. Hier, neem een tissue.
quote:
dus zeg ik het nog 1x:

De wetenschap doet geen claims over het leven na de dood. Enkel dat er tot op heden geen enkel bewijs voor is gevonden. Daarentegen doen veel geloven dat wel (zonder enige kennis van zaken). Dat jou die conclusies niet bevallen vind ik heel jammer voor je, maar verdraai de feiten dan ook niet.
Gast, serieus. ik zeg ongeveer hetzelfde alleen heb ik een andere mening (Ja mening, geen stellig overtuigingen oid maar gewoon een mening die dagelijks kan veranderen, makkelijk) De wetenschap zelf kan geen eenduidige uitspraak doen over het wel of niet bestaan van een leven of bestaan van wat voor vorm dan ook na de dood van het lichaam dus kan het ook geen uitspraak doen, zijn we het mee eens. Ok. Duidelijk.

Als Atheïstische mensen bepaalde facetten van de wetenschap gebruiken om hun aanname te sterken dan mag dat óók aangepakt worden, en niet alleen maar één kant van de 'extremisten' Simpeler kan ik het niet voor je maken.
Vrijheid
  dinsdag 10 maart 2009 @ 16:32:35 #73
237059 Twerk
The Spurs
pi_66901199
Natuurlijk, alles mag aangepakt worden.

Maar nogmaals, de vergelijking gaat niet op. Ik heb nog nooit een wetenschapper horen claimen dat hij zeker weet dat er geen 'leven na de dood' is. Alleen wel dat iemand het zeer onwaarschijnlijk acht en er geen enkele aanwijzingen voor zijn. Dat jij je in 1e instantie richt met dat "aanpakken" op mensen die zich zo uitdrukken ipv mensen die theorieen verwerpen waarvan ze geen idee hebben wat ze inhouden en vervolgens nogeens claimen dat er zeker een God is vind ik inderdaad de wereld op z'n kop.

Bovendien draai je de bewijslast ook om. Alsof je bijna bewust een ander beeld wil schetsen dan de feiten die voor zich spreken.
pi_66901643
In de VS gaan religie en evolutie minder hand in hand. Maar als een religieus persoon ook gelooft in evolutie, zoals in Nederland veelvuldig voorkomt, dan maakt het geen verschil natuurlijk.
pi_66901933
Ik las laatst dat zelfs het Vaticaan niet wil uitsluiten dat mensen geëvolueerd zijn.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 16:59:17 #76
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_66902222
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 16:32 schreef Twerk het volgende:
Natuurlijk, alles mag aangepakt worden.

Maar nogmaals, de vergelijking gaat niet op. Ik heb nog nooit een wetenschapper horen claimen dat hij zeker weet dat er geen 'leven na de dood' is. Alleen wel dat iemand het zeer onwaarschijnlijk acht en er geen enkele aanwijzingen voor zijn. Dat jij je in 1e instantie richt met dat "aanpakken" op mensen die zich zo uitdrukken ipv mensen die theorieen verwerpen waarvan ze geen idee hebben wat ze inhouden en vervolgens nogeens claimen dat er zeker een God is vind ik inderdaad de wereld op z'n kop.

Bovendien draai je de bewijslast ook om. Alsof je bijna bewust een ander beeld wil schetsen dan de feiten die voor zich spreken.
Voor een overtuiging hoef je geen bewijs te hebben, enkel voor je zelf. Voor iedereen is dat anders. Sommige mensen vinden het feit dat het in een heilig boek staat voor zichzelf bewijs, doe je niks aan, helaas. Andere mensen doen een poging om het eigen bewijs te vergaren op hun eigen manier die kunnen variëren van rationeel/objectief tot irrationeel/subjectief en alles er tussen in. Wetenschap doet geen uitspraken an sich, dat doen de mensen. En persoonlijk hoor je mij bijvoorbeeld niet zeggen dat er een God moet zijn, maar ook niet dat het onmogelijk is.

Atheïsten zeggen dat God niet bestaat [om welke reden dan ook]. Religieuzen zeggen dat hij wel bestaat [Door een boek]. Het kan, volgens jou en andere onwaarschijnlijk zijn en je kan ook nog eens gelijk hebben maar laten we niet op de FEITEN vooruit lopen. Al kan je natuurlijk wel je eigen MENING vormen met de informatie die je kiest te accepteren/verwerpen, om welke reden dan ook. Dat er een meerderheid van de wetenschap op het moment wijst naar het niet bestaan van een Bijbelse god zou kunnen, het kan ook nog steeds een 'terugslag' zijn van het feit dat de Wetenschap zo lang is onderdrukt door de religie en er nog steeds een onderhuids gevoel is van 'zij tegen ons' waardoor sommige facetten in de wetenschap er nog steeds op uit zijn om elke definitie van een God, het hele concept van een leven a de dood ( hemel/hel achtig iets) en wat dan ook dat zou kunnen wijzen op iets wat op dit moment nog 'hoger' zit dan ons uit te wissen door die onderdrukking.

Groepen van mensen hebben een hele lange retentie van haat. Engelsen hebben nog steeds een Schijthekel aan Fransen en andersom. terwijl ze al meer dan 150 jaar oid geen oorlog met elkaar hebben gehad.

Waarom zouden de wetenschappers dan niet nog steeds een hekel hebben aan religie? En vaak zijn de wetenschappers zelf nog niet eens de grootste atheïsten volgens mij (vaker een agnost) Ik zie ons nog wel terugstuiteren van het totale materialisme naar een meer spirituele levenswijze, en als ik het fout heb, soit.
Vrijheid
pi_66903797
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 16:59 schreef jogy het volgende:
...
Waarom zouden de wetenschappers dan niet nog steeds een hekel hebben aan religie? En vaak zijn de wetenschappers zelf nog niet eens de grootste atheïsten volgens mij (vaker een agnost) Ik zie ons nog wel terugstuiteren van het totale materialisme naar een meer spirituele levenswijze, en als ik het fout heb, soit.
Dus volgens jou legt een wetenschapper bijvoorbeeld een C-14 datering van een fossiel uit als evolutionair bewijs, enkel omdat hij (al dan niet onderbewust) een hekel heeft aan religie?

Mijn geheel persoonlijke mening is dat dit een bijzonder zwak argument is. Bij interpretatie van gegevens kan je nog enigzins je eigen draai geven aan de uitkomst, maar als keihard bewezen dateringsmethoden zeggen "dit fossiel is >50.000 jaar oud", wat heeft godsdiensthaat daar dan voor invloed op? Helemaal niks natuurlijk.
pi_66904769
quote:

[..]

Jah wel dat weten de oprechte gelovigen wel.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 18:19:55 #79
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_66905075
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 17:43 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dus volgens jou legt een wetenschapper bijvoorbeeld een C-14 datering van een fossiel uit als evolutionair bewijs, enkel omdat hij (al dan niet onderbewust) een hekel heeft aan religie?
Nee. Je leest het verkeerd. C-14 datering is een goede methode om de leeftijd van een fossiel te bepalen maar het bewijs of aanwijzing dat een religieuze God niet bestaat zegt niets over andere aspecten van een leven na de dood of zelfs een voor ons Goddelijk [iets]. De Religieuze goden zijn gestoeld op dogma, de aarde is geen 6000 jaar oud omdat men alle mensen van de bijbel bij elkaar hebben gesprokkeld en de jaren bij elkaar hebben opgeteld om zo tot een tijdsaanduiding te komen. Ik, persoonlijk, ben wel van mening dat bepaalde aspecten van de wetenschap onderbelicht zijn en geschoffeerd worden die kunnen duiden op meer dan een materialistisch universum.
quote:
Mijn geheel persoonlijke mening is dat dit een bijzonder zwak argument is. Bij interpretatie van gegevens kan je nog enigzins je eigen draai geven aan de uitkomst, maar als keihard bewezen dateringsmethoden zeggen "dit fossiel is >50.000 jaar oud", wat heeft godsdiensthaat daar dan voor invloed op? Helemaal niks natuurlijk.
Dat zeg ik dus ook niet helemaal. Door 'godsdiensthaat' is de wetenschap misschien te ver door geschoten en wijst het alles af wat maar enigszins kan wijzen op een ander bewustzijn dan we nu direct waar kunnen nemen.
Vrijheid
  dinsdag 10 maart 2009 @ 18:31:58 #80
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_66905488

dinsdag 10 maart 2009 @ 18:41:56 #81
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_66905863
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 15:41 schreef jogy het volgende:

[..]

dat is eerder een gevolg.
Er wordt geen natuurwetenschappelijke activiteit in de hersenen gemeten en dat is de reden dat iemand hersendood is.
quote:
Jawel, mensen worden toch veroordeeld voor moord?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  dinsdag 10 maart 2009 @ 18:47:42 #82
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_66906062
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 16:59 schreef jogy het volgende:

Atheïsten zeggen dat God niet bestaat [om welke reden dan ook].
Hoe kom je aan dit fabel?
quote:
100% een religie uitsluiten kan niet. Er blijft een kans. maar die kans is net zo groot voor een Vliegende Theepot als voor allah of god.
Een meer spirituelere levenswijze lijkt me niet een probleem of tegenstrijdig met de wetenschap. Ik vind de natuur vaak goddelijk om te zien..
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  dinsdag 10 maart 2009 @ 18:49:05 #83
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_66906104
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 18:41 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

dat is eerder een gevolg.
Er wordt geen natuurwetenschappelijke activiteit in de hersenen gemeten en dat is de reden dat iemand hersendood is.
[..]
Misschien kunnen we nog niet alles meten.
quote:
Jawel, mensen worden toch veroordeeld voor moord?
Ja, en voor diefstal, overvallen, verboden wapenbezit, verkrachting en fraude. Maar enkel als het bewezen wordt. En om nou de veroordelingen van moord als argument te gebruiken dat er na de dood niets meer is, neh. Echter, wie weet wat voor samenleving er ontstaat als er ooit wel echt bewezen wordt dat de lichamelijke dood niet de totale dood betekend? Hm, wel iets voor een topic .
Vrijheid
  dinsdag 10 maart 2009 @ 18:57:42 #84
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_66906435
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 18:47 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Hoe kom je aan dit fabel?
Een atheïst gelooft niet dat er een god bestaat. Een agnost weet het niet en doet er geen uitspraak over. Zodra je dus zegt dat God niet bestaat ben je een atheïst en anders een agnost. Of is een atheïst iets anders? Een atheist gaat er toch van uit op basis van de voor hen geaccepteerde feiten dat er geen god is?
quote:
[..]

100% een religie uitsluiten kan niet. Er blijft een kans. maar die kans is net zo groot voor een Vliegende Theepot als voor allah of god.
True, true. Duidelijk. Al zijn er genoeg die wel die de mogelijkheid van het bestaan van een eventuele religieuze god pertinent afwijzen.
quote:
Een meer spirituelere levenswijze lijkt me niet een probleem of tegenstrijdig met de wetenschap. Ik vind de natuur vaak goddelijk om te zien..
Naja, zo'n gedachte heb ik er dus ook over.
Vrijheid
pi_66910245
quote:

[..]

Nee, de bijbel is een foutieve interpretatie van veel oudere geschriften van de soemeriers. De echte goden zijn de annunaki van de planeet Nibiru. de mensheid is slechts een geflopt genetische experiment
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_66912423
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 18:10 schreef Meki het volgende:

[..]

Jah wel dat weten de oprechte gelovigen wel.
Jouw en mijn thetan zien elkander weer in een andere vleesfoedraal, nietwaar. Dat we ons weer kunnen verlossen van de engrams middels het auditen.

Klinkt inderdaad minder geloofwaardig dan dat je uit aarde geschapen bent, en dat engelen die boven beide schouders al je daden noteren, zodat het een boek wordt dat de schepper je naar de een of andere deur stuurt.
pi_66913537
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 14:02 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Was dan ook een beetje een reactie om een reactie uit te lokken, voor de rest waarom zou je niet zelfstandig kunnen nadenken om in een god te geloven?
Het blijft een keuze, ieder zijn keuze maar hou wel respect voor elkaars keuze.

En blijkbaar is gezien jou reactie eerder een bewijs dat mijn een beetje ironische reactie toch nog wel zeker enige waarheid bevat.

God is dan ook een geloof in het goede (in jezelf en anderen, hou van jezelf en behandel anderen idem). Om moralen, om wetten... en dan om ze te volgen kan je zijn als god, dat is het geloof in het kort. Niks raars aan in principe.

Nee, de meeste bestempelen je dus als een gek, iemand die geen eigen mening heeft etc.

[ Bericht 1% gewijzigd door Billary op 10-03-2009 21:49:54 ]
pi_66913695
quote:

[..]

Ik weet wel dat de wetenschap met doordachte theorien komt die enigsinds logisch klinken, dat kan ik van religie niet zeggen. Mythen en sagen uit een ver verleden. In een tijd dat men alles wat niet begrepen werd toeschreef aan goden en hogere machten. Heel veel uit die geschriften is door de wetenschap inmiddels beredeneerd en weerlegd.
Dat wil overigens niet zeggen dat er niets tussen hemel en aarde is, want dat weet ik niet. Maar ik ben er wel vrij zeker van dat religieuze boeken niet kloppen en daar hoef je ook geen raketgeleerde voor te zijn.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 22:28:04 #89
28033 Pek
je moet wat
pi_66915929
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 13:58 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Ben bang dat Scientology dan de grootste religie wordt
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 22:42:47 #90
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_66916702
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 18:49 schreef jogy het volgende:

[..]

Misschien kunnen we nog niet alles meten.
Zou kunnen.
quote:
[..]

Ja, en voor diefstal, overvallen, verboden wapenbezit, verkrachting en fraude. Maar enkel als het bewezen wordt. En om nou de veroordelingen van moord als argument te gebruiken dat er na de dood niets meer is, neh. Echter, wie weet wat voor samenleving er ontstaat als er ooit wel echt bewezen wordt dat de lichamelijke dood niet de totale dood betekend? Hm, wel iets voor een topic .
Precies. Is het dan wel moord? Oftewel, kan je wel vermoord worden dan? Nu wel, dus wordt er vanuit gegaan dat wat we nu dood noemen ook echt dood is.
And that is the news.''
  dinsdag 10 maart 2009 @ 22:48:37 #91
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_66917032
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 18:57 schreef jogy het volgende:

[..]

Een atheïst gelooft niet dat er een god bestaat.
Een atheïst heeft geen geloof. Die gelooft dus niet dat god niet bestaat. Diegene heeft gewoon geen geloof. Wezenlijk verschil.
quote:
Een agnost weet het niet en doet er geen uitspraak over.
Als je het zo zou definiëren zou een goede wetenschapper geen atheïst kunnen zijn. Er is altijd ruimte voor twijfel. maar agnostici dichten de kans op een god vaak hoger toe. Een verschil met een atheïst die gewoon geen geloof heeft, maar ook niet per definitie roept dat het niet bestaat.

[..]

True, true. Duidelijk. Al zijn er genoeg die wel die de mogelijkheid van het bestaan van een eventuele religieuze god pertinent afwijzen.
[..]

Naja, zo'n gedachte heb ik er dus ook over.
[/quote]
And that is the news.''
pi_66922183
quote:
Ik kreeg de slappe lach.
Die houden we erin!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  woensdag 11 maart 2009 @ 01:41:28 #93
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66922310
Soms vraag ik mij af of alle atheïsten uit Nederland en België zich geregistreerd hebben op FOK!

OT:
Tjah. Valt niet veel te zeggen, het is wel opvallend natuurlijk maar zolang ik mij prettig voel door het geloven in een God (en er geen bewijs tegen is) neem ik het met een korreltje zout

Zoals de laatste alinea in de nieuws artikel weerlegt.
AFC AJAX
  woensdag 11 maart 2009 @ 01:44:05 #94
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_66922331
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 21:39 schreef Billary het volgende:

[..]

Was dan ook een beetje een reactie om een reactie uit te lokken, voor de rest waarom zou je niet zelfstandig kunnen nadenken om in een god te geloven?
Het blijft een keuze, ieder zijn keuze maar hou wel respect voor elkaars keuze.

En blijkbaar is gezien jou reactie eerder een bewijs dat mijn een beetje ironische reactie toch nog wel zeker enige waarheid bevat.

God is dan ook een geloof in het goede (in jezelf en anderen, hou van jezelf en behandel anderen idem). Om moralen, om wetten... en dan om ze te volgen kan je zijn als god, dat is het geloof in het kort. Niks raars aan in principe.

Nee, de meeste bestempelen je dus als een gek, iemand die geen eigen mening heeft etc.
Wat jij daar beschrijft als 'geloof' is dat men dus een 'geloof' nodig heeft om ze te helpen om door het leven te komen en zich fatsoenlijk te gedragen. Heel veel mensen doen dat natuurlijk, en die pakken gewoon de punten uit 'het geloof' waar ze houvast aan hebben en waarmee ze een beter mens voor zichzelf en anderen hebben.

Daar is ook niets mis mee.

Wanneer men het geloof echter LETTERLIJK neemt, en dus serieus denkt dat er een tastbare God is die Maria onbevlekt heeft geswaffeld tussen haar benen en dat daaruit 'de zoon van God' is voortgekomen, etc etc. (en laten we het nog niet eens hebben over het oude testament), tja... dan vind ik dat er wat mankeert aan je.

Maar zoals ik al aangaf, de meeste (rationele) mensen 'gebruiken' het geloof voornamelijk als 'aanvulling' op hun leven, ipv als wetboek. Ze halen er wijze lessen en steun uit, maar denken daarnaast ook nog zelfstandig na over normen en waarden en over alle grijswaarden die tussen zwart en wit zitten etc. En daar is uiteraard helemaal niets mis mee. Die geloven dus wel in 'een God', maar zijn verder wel 'modern' en 'open' in hun denkwijze over abortus, homo's, koopzondagen, whatever.
  woensdag 11 maart 2009 @ 01:56:00 #95
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66922414
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 01:44 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Wat jij daar beschrijft als 'geloof' is dat men dus een 'geloof' nodig heeft om ze te helpen om door het leven te komen en zich fatsoenlijk te gedragen. Heel veel mensen doen dat natuurlijk, en die pakken gewoon de punten uit 'het geloof' waar ze houvast aan hebben en waarmee ze een beter mens voor zichzelf en anderen hebben.

Daar is ook niets mis mee.

Wanneer men het geloof echter LETTERLIJK neemt, en dus serieus denkt dat er een tastbare God is die Maria onbevlekt heeft geswaffeld tussen haar benen en dat daaruit 'de zoon van God' is voortgekomen, etc etc. (en laten we het nog niet eens hebben over het oude testament), tja... dan vind ik dat er wat mankeert aan je.

Maar zoals ik al aangaf, de meeste (rationele) mensen 'gebruiken' het geloof voornamelijk als 'aanvulling' op hun leven, ipv als wetboek. Ze halen er wijze lessen en steun uit, maar denken daarnaast ook nog zelfstandig na over normen en waarden en over alle grijswaarden die tussen zwart en wit zitten etc. En daar is uiteraard helemaal niets mis mee. Die geloven dus wel in 'een God', maar zijn verder wel 'modern' en 'open' in hun denkwijze over abortus, homo's, koopzondagen, whatever.
En dat kan volgens jou niet gecombineerd worden?

Dat je dus de normen en waarden van de hedendaagse samenleving hanteert, de gelijkheid tussen man en vrouw en zelfs pre-huwelijke seks 'goedkeurt' en tóch gelooft in het oude testament?

Ik doe dat namelijk wel. Gaat mij in ieder geval prima af

Ik wil wel even benadrukken dat ik tegen het opdringen van religie ben. Als mensen het niks vinden, vinden ze het niks.

Ik vind het wel belangrijk dat men de keuze heeft, dus dat ze wel weten dat zoiets als een Abrahamistische religie bestaat en ze zelf beslissen of ze dat interessant vinden of niet.
AFC AJAX
  woensdag 11 maart 2009 @ 02:07:24 #96
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_66922484
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 01:56 schreef msnk het volgende:

[..]

Dat je dus de normen en waarden van de hedendaagse samenleving hanteert, de gelijkheid tussen man en vrouw en zelfs pre-huwelijke seks 'goedkeurt' en tóch gelooft in het oude testament?

Ik wil wel even benadrukken dat ik tegen het opdringen van religie ben. Als mensen het niks vinden, vinden ze het niks.

Ik vind het wel belangrijk dat men de keuze heeft, dus dat ze wel weten dat zoiets als een Abrahamistische religie bestaat en ze zelf beslissen of ze dat interessant vinden of niet.
Jij gelooft dus dat er ECHT een Ark van Noah enzo was!? Dat Eva ECHT uit de rib van Adam is geschapen!? En dat God ze uit het 'paradijs' trapte vanwege een appel!? Dat zeeen gespleten werden en Joden 40 jaar ronddwaalden?

Kijk, van mij MAG je dat allemaal letterlijk geloven hoor, en zoals je zelf al zegt, je baseert er niet je eigen MENINGEN van hedendaagse kwesties op, en je wilt het niet opdringen aan anderen, dus dan is er ook niet echt ene probleem. Heel goed zelfs.

Ik vind het alleen 'vreemd' dat er nog steeds mensen zijn die zulke teksten serieus LETTERLIJK nemen. Als jij het invult zoals jij zegt dat je het invult, dan is dat niet verkeerd ofzo... maar voor mensen als ik zijn die verhalen volstrekt ongeloofwaardig, onrealistisch, vergezocht, etc etc etc.
Dan vind ik de Tovenaar van Oz een mooier verhaal om in te 'geloven'.
pi_66923723
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 01:56 schreef msnk het volgende:

[..]

Fatsoenlijke kennis van wetenschap hebben, integer zijn en geloven in het oude testament gaat niet samen. Ik gok dat het bij jou aan het eerste ontbreekt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_66923768
geloven in god is omdat mensen bang zijn voor het lot en de dood.
wat in het leven gebeurd wat niet prettig is komt god meteen om de hoek kijken...
als god het heeft gedaan dan is verder nadenken niet meer nodig.

en doodgaan, een van de mens grootste angsten is niet meer doodgaan als je in god geloofd omdat je dan eeuwig leeft...

en wanneer is het geloven ontstaan...in de kindertijd toen je familie en omgevingje leue sprookjes zaten te vertellen....

ik snap gelovigen niet, denk is ff 5 minuutjes logisch na... toe nou...
  woensdag 11 maart 2009 @ 12:57:36 #99
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66931709
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 08:11 schreef Monolith het volgende:

[..]

Fatsoenlijke kennis van wetenschap hebben, integer zijn en geloven in het oude testament gaat niet samen. Ik gok dat het bij jou aan het eerste ontbreekt.
Nou nou Wat ken je me toch goed!

Je weet wel dat er ook wetenschappers zijn die gelovig zijn toch? Zolang er geen onweerlegbaar bewijs is blijven mensen gewoon geloven hoor. Ik zal niet ontkennen dat iedere nieuwe ontdekking het misschien onwaarschijnlijker maakt, of in ieder geval de huidige vorm van geloven enigszins verandert. Maar zeggen dat gelovigen meteen ook geen kennis van wetenschap hebben vind ik erg kortzichtig.
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 02:07 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Jij gelooft dus dat er ECHT een Ark van Noah enzo was!? Dat Eva ECHT uit de rib van Adam is geschapen!? En dat God ze uit het 'paradijs' trapte vanwege een appel!? Dat zeeen gespleten werden en Joden 40 jaar ronddwaalden?

Kijk, van mij MAG je dat allemaal letterlijk geloven hoor, en zoals je zelf al zegt, je baseert er niet je eigen MENINGEN van hedendaagse kwesties op, en je wilt het niet opdringen aan anderen, dus dan is er ook niet echt ene probleem. Heel goed zelfs.

Ik vind het alleen 'vreemd' dat er nog steeds mensen zijn die zulke teksten serieus LETTERLIJK nemen. Als jij het invult zoals jij zegt dat je het invult, dan is dat niet verkeerd ofzo... maar voor mensen als ik zijn die verhalen volstrekt ongeloofwaardig, onrealistisch, vergezocht, etc etc etc.
Dan vind ik de Tovenaar van Oz een mooier verhaal om in te 'geloven'.
Ik begrijp wat je bedoelt hoor, daar niet van.

Ik geloof inderdaad in veel van die dingen van het geloof. Bijv het opensplijten van de zee, dat Adam en Eva uit het paradijs waren getrapt omdat ze luisterden naar de verleiding van Duivel etc etc.

Soms vraag ik mezelf ook af van "Klopt dit wel? Dat is toch belachelijk en onzin.." , maar uiteindelijk weet ik me toch vast te grijpen aan religie en ja.. It soothes me
AFC AJAX
pi_66933523
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:57 schreef msnk het volgende:

[..]

Nou nou Wat ken je me toch goed!

Je weet wel dat er ook wetenschappers zijn die gelovig zijn toch? Zolang er geen onweerlegbaar bewijs is blijven mensen gewoon geloven hoor. Ik zal niet ontkennen dat iedere nieuwe ontdekking het misschien onwaarschijnlijker maakt, of in ieder geval de huidige vorm van geloven enigszins verandert. Maar zeggen dat gelovigen meteen ook geen kennis van wetenschap hebben vind ik erg kortzichtig.
Het oude testament vrij letterlijk nemen en 'geloven' zijn twee volstrekt verschillende zaken. Daarnaast zie je juist integere wetenschappers als Dekker die toch proberen er een vrij letterlijke interpretatie van het OT op na te houden dat ze in gewetensnood komen wanneer ze daadwerkelijk fatsoenlijk geïnformeerd worden over andere vakgebieden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')