Voor wie het boeit: een verslag.
Allereerst wil ik zeggen dat iedereen die twijfelt echt moet gaan. Steeds werd ik weer verrast op de Azoren; zowel in goede als slechte uitleg van het woord. Maar eigenlijk maakte dat de vakantie ook zo leuk. Voor alle eilanden geldt: huur een auto.
TerceiraEerst hebben we het stadje Angro bezocht. Eigenlijk viel dat een beetje tegen. Het ziet er op zich wel aardig uit van een afstandje, maar ik vond het eigenlijk verder niet zo heel boeiend. Zelf zagen we nog dat kinderen een schaap mochten opfokken, om alvast te leren hoe dat met een stier gaat als ze ouder waren. In winkels op Terceira (en ook op Sao Miguel) wordt je doodgegooid met het filmpje hoe een stier steeds verschillende mensen aanvalt (ik denk dat iedereen hier wel een beetje bekend is met die traditie). Na Angra hebben we zoveel mogelijk andere plekjes van het eiland bezocht. Onder andere Monte Brasil, een berg net voor Angro, die een mooi uitzicht geeft over de zuidkant van het eiland. Daarna hebben we langs de kust een rondje gemaakt. Eerst kom je allemaal dorpjes tegen en boederijen met veehouderijen tot je op het westpunt aankomt en daar lijk je middenin een soort jungleachtig/bosrijk gebied te rijden. Erg mooi. Aan de noordkant van het eiland ligt het plekje Biscoitos waar rotsen zorgen voor natuurlijke zwembaden. De lokale bevolking maakt hier dankbaar gebruik van, maar het liggen zonnen op stenen hebben we zelf maar niet gedaan. Wel leuk om te zien. Zoals al eerder gezegd: ga niet naar de Azoren voor een strandvakantie. Verder een oude vulkaan bezocht, Algar do Carvão, echt een aanrader. En het stadje Praia, dat is wat toeristischer dan Angro en heeft bijvoorbeeld ook een zandstrand. Op Terceira -en ook op de andere eilanden - wordt erg veel gewerkt aan de infrastructuur. Dus dat is wel een goed teken.
Zelf ben ik nogal een lastige eter en dan moet je eigenlijk niet naar de Azoren gaan, want het is niet zoveel soeps. Zeker als je van variatie houdt.
Maar
O Pescador in Praia is wel een aanrader. Er is nog een ander restaurant in Praia die iets heeft met chef in z'n naam. Maar die is wel erg modern en daar zit meer de elite. Beetje vervelende sfeer; het steekt zo af met de rest van het eiland. Terceira vond ik verder wel het minste eiland van die ik heb bezocht. Desondanks: op zich wel het bezoeken waard.
Pico
Echt prachtig eiland. Omdat het de eerste dag slecht weer was en we niet op zee konden met de boot hebben we maar een tochtje gemaakt langs de zuidkust. De andere dagen waren gevuld met boottrips om walvissen te bekijken en met dolfijnen te zwemmen. Dat laatste was echt heel erg bijzonder.
We hebben een sperm whale (potvis) gespot, Atlantische vlekdolfijnen, gewone dolfijnen en bottlenose dolfijnen. Misschien dat we nog een keer terug gaan in het seizoen dat er grote walvissen voorbij komen. Zoals ik al eerder zei: Cwazores is echt een goede organisatie voor whale watching.
Dat Braziliaanse café'tje aan de haven in Madalena moet je maar niet gaan eten (wel leuk voor een drankje met mooi uitzicht op zonsondergang). My sweet Pico daarintegen, verstopt in een zijstraat, is wel goed te doen. Van de buitenkant ziet het er niet geweldig uit, maar het eten is goed te doen.

We verbleven trouwens in Pocinho Bay, erg speciale accomodatie.
Sao MiguelWas even weer wennen in vergelijking met het kleinere en rustigere Pico. Ponta Delgada heeft bijna iets wat je een boulevard zou kunnen noemen. Eigenlijk hebben we te weinig tijd gehad om iets van het eiland te zien. De twee meren aan de noordwest kant zien er mooi uit en de geisers in Furnas zijn ook speciaal. Maar ik moet er denk ik nog een keer naartoe om beter een beeld te vormen.
We verbleven in Hotel Resort Caloura. Het is een prima hotel, maar die mensen die er komen zijn wel vervelend. Oke, je moet je er niet aan ergeren, maar het is wel jammer dat het gros heel de dag bij het zwembad ligt in plaats van het eiland te bezichtigen. Het waren voornamelijk ook wat oudere stellen, dus ik kan me voorstellen dat de Fokker kiest voor een hotel/accomodatie met een andere sfeer.
Verder een bezoekje brengen aan pizzaria Ponsi in Ponta Delgada. Prima eten en het klikte wel tussen de bediening en ons. Steeds maar oogcontact.

Misschien is dat iets van de Portugezen, dat ze gewoon recht in je ogen blijven kijken en lachen.

Of ze lachten ons uit.

Ik weet het niet.
Kortom: was een erg speciale vakantie. Bijzondere natuur, aardige mensen...
Ik ga erg graag nog een keer naartoe.
En heb voor de laatste keer wat foto's op flickr gezet:
http://www.flickr.com/photos/40616874@N08Ik heb het even snel opgeschreven, dus erger je niet aan typo's/stijl oid.[ Bericht 0% gewijzigd door Toad op 22-07-2009 18:46:14 ]