* update *
We hebben besloten om in elk geval een 2-tal "projecten", waar we sinds vorig jaar bij betrokken zijn, te voltooien cq. voort te zetten en uit te breiden.
Het ene betreft een dove en licht verstandelijk gehandicapte jongen van ca. 10 jaar, woonachtig in de Dominicaanse Republiek. Hij zal een traject van 10 operaties doorlopen, waarna hij zal kunnen horen! Echt geweldig! Hij heeft nu 2 van de 10 operaties gehad, en tot nu toe verloopt het spoedig. Wel veel pijn, maar hij ziet er steeds erg gelukkig en blij uit op de foto's.
Het andere betreft een tweeling (meisjes, ca. 3 jaar), ook in de Dominicaanse Republiek. Beide zijn gehandicapt en hebben epilepsie. Eén van de meisjes lijkt zich nog redelijk te kunnen ontwikkelen, mits ze voldoende begeleiding en hulpmiddelen krijgt. Haar zusje lijkt, qua ziektenbeeld en mogelijkheden, erg op Danyel. De omstandigheden waarin ze wonen zijn erbarmelijk. Tot nu toe zijn er wat concrete aanschaffingen gedaan. Ze hebben sinds kort prachtige nieuwe en comfortabele bedjes, een schril contrast met het armoedige hutje waarin ze staan.
Er wordt nu (in de DR) gewerkt aan een meerjaren-plan, om zoveel mogelijk van de nodige zorg en hulpmiddelen te kunnen bieden de komende jaren. Dat plan gaan we dan met de Nederlandse contactpersoon bespreken.
Voor beide situaties geldt dat ik de kinderen zou kunnen bezoeken, dat is tenslotte prima te combineren met een bezoekje aan mijn pa die daar woont. Maar of ik dat ooit ga "durven", weet ik niet. Ik ben in elk geval erg blij met de ontwikkelingen tot nu toe.
... ♥ ik mis je ♥