abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66933053
En ik maar braaf kipfilet koken, terwijl het dus ook rauw kan.
Mijn kat at met 4 maanden al kuikentjes, dus dat lijkt me geen probleem, ik doe het gemiddeld eens in de week of 2 weken, liefst de dag voor de werkster komt.

Een rauw ei ga ik ook eens proberen.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 13:39:30 #127
236264 crew  capricia
pi_66933301
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:32 schreef shmoopy het volgende:
En ik maar braaf kipfilet koken, terwijl het dus ook rauw kan.
Mijn kat at met 4 maanden al kuikentjes, dus dat lijkt me geen probleem, ik doe het gemiddeld eens in de week of 2 weken, liefst de dag voor de werkster komt.

Een rauw ei ga ik ook eens proberen.
Huh, kookte je die kuikentjes dan ook eerst voordat je het gaf?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66933360
Nee, die laat ik gewoon ontdooien voor ik ze geef.
  Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 13:42:26 #129
236264 crew  capricia
pi_66933399
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:41 schreef shmoopy het volgende:
Nee, die laat ik gewoon ontdooien voor ik ze geef.
Dan is het toch ook gewoon rauw...net als kipfilet...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66934174
Precies, en daar had ik eigenlijk nooit zo bij stilgestaan.
  donderdag 12 maart 2009 @ 21:06:08 #131
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_66984605
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:15 schreef capricia het volgende:
Gisteren heb ik wat kippenvleugels en kippepootjes bij de AH gehaald.
Gisteravond heb ik op het terras zo'n pootje neergelegd. Beide katten roken eraan en deden er helemaal niets mee.
Ik dacht, ach ze zullen wel geen honger hebben, ik laat dat kippepootje gewoon liggen. Het is toch koud 's nachts, even koud als mijn koelkast.
Dus vanochtend lag het er nog.
Nu is de kleinste, die van 6 maanden, de hele ochtend bezig geweest om het vlees van het kippepootje af te halen. Denk wel dat ze anderhalf uur bezig geweest is.
Uiteindelijk lag alleen het botje er nog, en heb ik inmiddels weggegooid.
Maar dit is wel leuk!
Vooral dat ze zo lang met haar eten bezig is.

Vanmiddag ga ik een half tartaartje proberen!
En oh ja: De brokjes laat ik natuurlijk gewoon staan...want dat is hun hoofdvoedsel.
Ha, geweldig! Was ze ook zo voldaan toen ze er klaar mee was? Voldaner als na een vleugel krijg ik Max niet Als je het met enige regelmaat blijft geven komt de rest ook nog wel over de brug, Loki en Beertje eten ondertussen de stukken kippenvleugel op die Max bewaart voor later

Is de tartaar ook goed gegaan?
3!
  donderdag 12 maart 2009 @ 22:15:38 #132
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_66988750
Wat bijzonder dat jullie je katten echte kuikens geven. Ik moet zelf nog een beetje aan het idee wennen, maar kan me indenken dat mijn katten het ook zouden waarderen.
Nu wilde ik eigenlijk vragen of jullie raskatten hebben of ook gewoon normale huiskatten zeg maar. Ik ken namelijk niemand die kuikens voert aan zijn katten.

Mijn kat vangt vaak vogels, maar eet ze nooit op. Ze speelt er mee totdat ze niet meer bewegen en verstopt ze dan in de schuur. Zou dat een teken zijn dat ze hier niet voor in zou zijn? Ik gun haar namelijk het allerbeste en als dit kuikens voeren zou betekenen, prima.
Big mouth strikes again
pi_67001652
Hier ook een rauwvoerder Mijn kat krijgt Carnibest (rauw vers gemalen) en 2 kuikens op een dag. Hij vindt het geweldig! Ik heb vanmorgen kwartels en kippenvleugetjes binnengekregen en ga dat vanavond eens voorschotelen Onze honden krijgen ook rauw vlees
  vrijdag 13 maart 2009 @ 12:21:22 #134
218044 Shawnie
mama van 2 geweldige mannetjes
pi_67004315
Zowel mijn honden als katten krijgen volledig rauw voer, en ja dus ook kuikens, katten vinden het heerlijk, de honden niet zo.
Wat de katten ook lekker vinden is lamskop, gewoon de kop van een lam met nog vlees eraan.. T ziet er walgelijk uit, maar smullen doen ze!
pi_67009682
@heartwork: Nee, ik heb geen raskat, gewoon een huis tuin en keukenkat, maar hij is dol op die kuikens. Ze spelen er eerst een tijdje mee (dat kan een bende worden ) en dan wordt zo'n beestje met veertjes, botjes en snavel opgegeten, je vindt er niets meer van terug. Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat als ie eenmaal smakkend aan het knagen slaat, ik even in een andere kamer iets ga doen omdat ik het toch een redelijk onsmakelijk gezicht/gehoor vind.

Als je een beetje op goeie voet staat met je dierenwinkel, krijg je er misschien eentje mee om te proberen, anders zit je meteen met zo'n zak vol van die beestjes in je vriezer.
pi_67017044
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 15:05 schreef shmoopy het volgende:
@heartwork: Nee, ik heb geen raskat, gewoon een huis tuin en keukenkat, maar hij is dol op die kuikens. Ze spelen er eerst een tijdje mee (dat kan een bende worden ) en dan wordt zo'n beestje met veertjes, botjes en snavel opgegeten, je vindt er niets meer van terug. Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat als ie eenmaal smakkend aan het knagen slaat, ik even in een andere kamer iets ga doen omdat ik het toch een redelijk onsmakelijk gezicht/gehoor vind.

Als je een beetje op goeie voet staat met je dierenwinkel, krijg je er misschien eentje mee om te proberen, anders zit je meteen met zo'n zak vol van die beestjes in je vriezer.
Ja, ranzig dat het klinkt, ik ben wel eens midden in de nacht wakker geworden omdat mevrouw in de slaapkamer met zulke geluiden een muis aan het verorberen was, op een meter afstand van het bed.

Wat ik me momenteel een beetje af vraag met vers bijvoeren: hoe weet je hoeveel je kat nog mag eten? Poes is de afgelopen maanden wat aangekomen en sinds een maand ineens echt moddervet aan het worden. Ik geef al een tijd lang nu zo'n 50 gram royal canin brokjes per dag, aangevuld met 1 of een paar keer per week een beetje vers vlees, en ik weet natuurlijk niet wat ze aan muizen bijvangt. Maar hoe 'slecht' is vers vlees en hoeveel minder brokjes moet je geven als je op een dag ook vers vlees voert?
Arseen (As), atoomnummer 33
pi_67131724
As_33: onze kat had altijd de hele dag brokjes staan, dus ik weet niet hoeveel brokken hij per dag precies wegwerkte, maar bij het overzetten van de honden op vers vlees heb ik gekeken naar de hoeveelheid brokken die zij per dag nodig hadden en daarnaast naar de hoeveelheid vlees. Bij het overschakelen heb ik de eerste dag een kwart van hun portie brokken weggelaten en vervangen door een kwart van de hoeveelheid vlees die ze uiteindelijk moeten krijgen.

Als richtlijn krijgen katten ongeveer 25-50 gr vers vlees (dat kan gemalen zijn, kan kuiken zijn, dat maakt niet uit) per kilo lichaamsgewicht per dag. Met een kat van 4 kilo (of een kat die 4 kilo hoort te wegen), kun je dus beginnen met 100gr vlees per dag en kijken hoe hij/zij het doet. Wordt ze te mager, dan geef je meer, wordt ze te dik, dan geef je minder

Kuikens wegen rond de 40 gr. Als je daar 1 van geeft, houd je in principe 60% voeding over (van de 100gr vlees per dag), wat de kat nog moet. Als je hier brokjes voor wilt geven en je kat krijgt 50gr brokjes per dag, dan neem je gewoon 60% van 50 = (zeg voor het gemak) 30 gr en dan geef je die hoeveelheid brokjes.

Zo bereken ik het tenminste

Als ze verder buiten nog wat verorberen Ja...daar heb je gewoon geen zicht op, dan is het gewoon kijken naar je kat, is ze te dun of te dik en dan pas je daar de hoeveelheid op aan.
pi_67134050
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 22:15 schreef heartwork het volgende:
Wat bijzonder dat jullie je katten echte kuikens geven. Ik moet zelf nog een beetje aan het idee wennen, maar kan me indenken dat mijn katten het ook zouden waarderen.
Nu wilde ik eigenlijk vragen of jullie raskatten hebben of ook gewoon normale huiskatten zeg maar. Ik ken namelijk niemand die kuikens voert aan zijn katten.

Mijn kat vangt vaak vogels, maar eet ze nooit op. Ze speelt er mee totdat ze niet meer bewegen en verstopt ze dan in de schuur. Zou dat een teken zijn dat ze hier niet voor in zou zijn? Ik gun haar namelijk het allerbeste en als dit kuikens voeren zou betekenen, prima.
Ik heb twee huiskatten van bijna 5 en twee raskatten van 3.5 jaar. De jongste twee kregen bij de fokker al vers vlees en er stonden daar ook brokken, maar toen ze hier kwamen wonen ben ik ook voor de huiskatten helemaal gestopt met brokken en omgegaan naar vers vlees.
Ze krijgen sinds een jaar of drie iedere dag twee kuikens als ontbijt en het is ze nog steeds niet gaan vervelen, ze zijn er gek op.

Veel katten die niet gewend zijn vers voer te eten kunnen nogal onhandig zijn, zeker wanneer er "verpakking" om hun prooi zit. Soms snappen ze gewoon niet wat ze moeten met vogeltjes met alles erop en eraan, als je dan bv wat veren eraf haalt en er een sneetje in maakt dan kunnen ze even van de binnenkant proeven.
Ik ben vorige week naar een wetenschappelijk congres over katten geweest waar een hoogleraar diervoeding van de Universiteit Gent vertelde dat toen hij Cheetahs in een dierentuin voor het eerst hele konijnen wilde voeren voor een onderzoek die Cheetahs (die van de dierentuin hun vlees in stukken gezaagd aangeboden kregen) niet helemaal snapten wat ze ermee moesten en er alleen mee speelden. De onderzoekers moesten in dat geval dus ook stukken huid van de konijnen verwijderen zodat het vlees bloot kwam te liggen, de konijnen insnijden, en op een gegeven moment snapten de Cheetahs het dus wel. Was wel grappig om me zoiets voor te stellen met zulke grote "wilde" katten, want met de huistijgers hier gaat het soms precies hetzelfde.
pi_67134439
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 18:49 schreef As_33 het volgende:
Maar hoe 'slecht' is vers vlees en hoeveel minder brokjes moet je geven als je op een dag ook vers vlees voert?
Wat mij betreft is vers vlees het beste wat je kunt geven, omdat er nog heel veel onbekend en/of onbewezen is over katten en kattenvoer en omdat katten het op hun natuurlijke dieet al miljoenen jaren prima doen, dus dat is wat mij betreft wél bekend. Maar, maar, maar, maar; dan heb ik het wel over een dieet van hele prooidieren, want dat is dus waar katten het altijd al prima op gedaan hebben. Je kunt uiteraard ook zelf samenstellen, maar dan moet je wel goed de verhoudingen van een prooidier nabootsen in de loop van een bepaalde periode (2 weken of zo), zodat je geen tekorten veroorzaakt.
KVV zoals Carnibest, Bibi, Bandit, Haaksbarf etc is ook een goed alternatief want dat is al door de fabrikant uitgebalanceerd en daar kun je dus hetzelfde vertrouwen in hebben als bij commerciele brok- en blikvoeders. Maar KVV is altijd gemalen en dat doet dan weer niks voor de tanden, net als blik en de meeste brokken. (en over het gebit heb ik ook vorige week een horrorlezing gehad, dus dat is ook wel een belangrijk punt) Dus dan zou ik toch weer proberen iets te knagen bij te voeren, liefst dus iets met botjes.

Af en toe wat vers bijvoeren als tussendoortje kan best, maar als het zo'n groot deel van het dieet is dat je het idee hebt dat je kat daardoor merkbaar in omvang toeneemt dan zou ik me er toch eens wat meer in gaan verdiepen en die "snacks" ook een beetje in verhouding gaan verstrekken. (dus niet altijd maar orgaanvlees, of altijd maar spiervlees, maar afwisselen tussen orgaanvlees en vleesbot)
Of als je kat het toch zo lekker vindt, eens kijken naar brok minderen en vers meer als hoofvoer geven
Bij mijn papzakje van een kater heeft het behoorlijk geholpen, vorige maand kwam er een kennis op bezoek die hem 3 jaar geleden voor het laatst had gezien en die bleef beweren dat hij was afgevallen. Volgens de weegschaal niet, maar hij is inderdaad duidelijk strakker geworden, spieren ipv vet. En dat terwijl hij niet meer om eten zanikt wanneer z'n bak brokjes leeg is maar na precies 50 gram voer gewoon voldaan is (tot de volgende etenstijd).
  dinsdag 17 maart 2009 @ 16:29:06 #140
8372 Bastard
Persona non grata
pi_67140647
quote:
Op zondag 8 maart 2009 00:46 schreef capricia het volgende:
Maar dit doen jullie dus nooit?
[ afbeelding ]
Nee, ik geniet niet van dierenleed namelijk.
The truth was in here.
  Moderator dinsdag 17 maart 2009 @ 16:33:44 #141
236264 crew  capricia
pi_67140818
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 16:29 schreef Bastard het volgende:

[..]

Nee, ik geniet niet van dierenleed namelijk.
Nou hebben we hier hele interessante gesprekken over wat voor vers vlees en vers voer je een kat kunt geven, en dan kom jij niet verder dan deze opmering.
Heb je nog iets inhoudelijks toe te voegen? Heb je een kat? En mag die buiten? En geef je die ook wel eens rauwvoer, bijvoorbeeld?
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 17 maart 2009 @ 17:58:44 #142
8372 Bastard
Persona non grata
pi_67143412
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 16:33 schreef capricia het volgende:

[..]

Nou hebben we hier hele interessante gesprekken over wat voor vers vlees en vers voer je een kat kunt geven, en dan kom jij niet verder dan deze opmering.
Heb je nog iets inhoudelijks toe te voegen? Heb je een kat? En mag die buiten? En geef je die ook wel eens rauwvoer, bijvoorbeeld?
Ik heb een paar katten die gewoon naar buiten gaan en genieten van hun droge brokken.
Snap niet wat mensen bezield om ze een kuiken te geven, sorry dat ik het zeg voor je. In mijn beleving heb je dan een sadistische inslag
The truth was in here.
pi_67169512
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 17:58 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ik heb een paar katten die gewoon naar buiten gaan en genieten van hun droge brokken.
Snap niet wat mensen bezield om ze een kuiken te geven, sorry dat ik het zeg voor je. In mijn beleving heb je dan een sadistische inslag
Mijn kat is anders verdomd gelukkig met een baasje met een sadistische inslag Mijn kat is sinds ik vers voer een stuk voller, levendiger en mooier in zijn vacht. En hij smult van de kuikens
Veel katten die droge brokken krijgen krijgen huid, lever en nierproblemen. Die inslag vind ik nog iets sadistischer.
  Moderator woensdag 18 maart 2009 @ 14:07:15 #144
236264 crew  capricia
pi_67169588
quote:

[..]

Denk jij soms dat het kuikentje nog leeft of zo?
Die dingen liggen ingevroren in een zak!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67169722
quote:

[..]

In droge brokken zitten gemalen kuikens, dus ik zie het verschil niet hoor
Dat jij er niet goed tegen kunt om te zien wat je kat echt eet, dat is een probleem waar meer mensen last van hebben
pi_67218204
Nogal een hypocriete (of anders onnozele) kop-in-het-zand opmerking over die kuikens. Inderdaad, in brok en blik zitten ze ook, en wanneer je eieren eet sterven die kuikens daarvoor (ook bij bio-eieren worden de haantjes die omdat ze niet kunnen leggen gedood), dus alleen mensen die nooit eieren eten (of mayo, gebak, koekjes etc met eieren er in) lijken mij recht van spreken te hebben.
pi_67218948
quote:

[..]

Ik vind het zielig om een kat alleen maar hapklare brokken te geven terwijl zijn instinct zegt dat hij prooidieren moet eten.
Als ik zie hoe kats mijn kat is met een kuiken, ben ik blij voor 'm.
pi_67220156
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 21:17 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Ik vind het zielig om een kat alleen maar hapklare brokken te geven terwijl zijn instinct zegt dat hij prooidieren moet eten.
Als ik zie hoe kats mijn kat is met een kuiken, ben ik blij voor 'm.
En waarschijnlijk is Bastard dan ook nog zo'n Bastard dat de katten daar ook nog belletjes om hebben
pi_67228875
Mijn kat heeft ook een belletje om maar dat is meer om de poes erop te attenderen dat doeraq op het oorlogspad is zodat ze kan maken dat ze weg komt
Helaas zijn kikkers doof
pi_67297316
En die kat hoort bij elke beweging, elke minuut van de dag, dat gerinkel in z'n oortjes.
Harder dan jij, want een het gehoor van een kat is nu eenmaal zeer goed ontwikkeld.

Vre-se-lijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')