Even uit mijn hoofd zou aftrek alleen kunnen bij woon-werk verkeerquote:Op woensdag 11 maart 2009 20:23 schreef dntvo het volgende:
Een ander vraag voor mijn zusje.
Stel dat iemand het voorgezet onderwijs volgt (17 jaar) en daarbij betaalt de persoon iedere maand een maandtraject kaart. ZIjn deze kosten via de fiscus aftrekbaar? ZO ja hoe en waar. Ze heeft wel een bijbaantje, maar verdient op jaarbasis niet meer dan 5 mille.
Bij de aangifte staat er wel iets over reiskosten, maar dat is volgens mij meer voor woon-werk verkeer.
quote:Op woensdag 11 maart 2009 20:23 schreef dntvo het volgende:
Een ander vraag voor mijn zusje.
Stel dat iemand het voorgezet onderwijs volgt (17 jaar) en daarbij betaalt de persoon iedere maand een maandtraject kaart. ZIjn deze kosten via de fiscus aftrekbaar? ZO ja hoe en waar. Ze heeft wel een bijbaantje, maar verdient op jaarbasis niet meer dan 5 mille.
Bij de aangifte staat er wel iets over reiskosten, maar dat is volgens mij meer voor woon-werk verkeer.
inderdaad.quote:Op woensdag 11 maart 2009 21:31 schreef dndiek het volgende:
[..]
Even uit mijn hoofd zou aftrek alleen kunnen bij woon-werk verkeer
Loon loonheffing en arbeidskorting invullen in het programma dat in de OP te vinden is.quote:Op woensdag 11 maart 2009 18:17 schreef Marloes het volgende:
Ja.. oke... maarrr.. wát moet ik dan invullen? (ik voel me nu heel dom
En wat precies (en hoeveel?) krijg ik dan terug?
Zie bladzijde 1... Teruglezen is geen schande!quote:Op woensdag 11 maart 2009 21:19 schreef GeckoGecko het volgende:
Beetje een stomme vraag maarja
Wat als ik 2007 en 2008 inlever is de 1 apri/1juli regeling geldig voor beide?
zal niet denk maar, weet het niet 100% zeker.
Mvg
Rompie
quote:Op zaterdag 7 maart 2009 23:19 schreef Nizno het volgende:
[..]
Alle aangiftes worden vastgehouden tot 1 april aangezien je voor 1 april ook nog een correctie kan doen.
Vanaf dan begint de verwerking en krijg je bericht voor 1 juli.
Dit geldt dan voor de IB2008.
Over die van 2007 kun je vanaf vorige week tot 3 (of 5) jaar na de datum van aangifte bericht krijgen.
Het zit gewoon in het aangifteprogramma verwerkt. Onder het kopje hffingskortingen stellen ze een aantal vragen. Afhankelijk van de antwoorden hierop wordt bepaald of je combinatiekorting krijgt en hoeveel.quote:Op woensdag 11 maart 2009 11:25 schreef Stiemie het volgende:
Ik hoorde gisteren op het nieuws dat veel werkende ouders geld mislopen door de nieuwe Inkomensafhankelijke combinatiekorting (iack)
---
Verdien je in 2009 meer dan 4619 euro en zorg je voor een kind dat op 1 januari nog geen 12 jaar was? Dan heb je recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting. De korting wordt uitbetaald aan alleenstaande ouders maar ook aan tweeverdieners. Bij tweeverdieners gaat de korting naar degene met het laagste inkomen. Er was de afgelopen jaren al een enigszins vergelijkbare korting maar die was lager en niet inkomensafhankelijk. Met ingang van 2009 vervallen deze combinatiekorting en de aanvullende combinatiekorting.
De inkomensafhankelijke combinatiekorting wordt niet via de salarisadministratie van uw werkgever verwerkt, maar achteraf wanneer je aangifte doet. Je kunt de korting ook maandelijks uitbetaald krijgen door bij de Belastingdienst een verzoek om een voorlopige aanslag in te dienen.
----
Maar hoe moet ik dit dan aanvragen of gaat het automatisch? Of kan dat pas vanaf de aangifte voor 2009?
Verrek, ik kan me nieuwe laptop natuurlijk opvoeren. Als ik dat combineer met mijn examengelden en vervoerskosten kom ik boven de drempel uitquote:Op donderdag 12 maart 2009 09:19 schreef AnneX het volgende:
Studiekosten? computer - laptop - camera - boeken etc. plus vervoer vice versa ?
quote:Op donderdag 12 maart 2009 09:24 schreef sanger het volgende:
[..]
Verrek, ik kan me nieuwe laptop natuurlijk opvoeren. Als ik dat combineer met mijn examengelden en vervoerskosten kom ik boven de drempel uit
Goede tip!
quote:Op donderdag 12 maart 2009 09:19 schreef AnneX het volgende:
Studiekosten? computer - laptop - camera - boeken etc. plus vervoer vice versa ?
In je jaaropgaaf van de bankquote:Op donderdag 12 maart 2009 09:39 schreef SaskiaR het volgende:
Weet iemand hoe ik mijn spaarsaldo kan opzoeken op 1 januari en 31 december 2008 via de website van de ING? Of waar ik dit anders kan vinden?
Nee ik las het al. Laptop doe ik wel erbij weet alleen niet of ik het hele bedrag ineens mag doen?quote:Op donderdag 12 maart 2009 09:32 schreef DonJames het volgende:
[..]
[..]
Let op: vervoerskosten komen niet in aanmerking!
Lees mijn toelichting in de OP eens, daar staat het in.quote:Op donderdag 12 maart 2009 09:54 schreef sanger het volgende:
[..]
Nee ik las het al. Laptop doe ik wel erbij weet alleen niet of ik het hele bedrag ineens mag doen?
quote:Op donderdag 12 maart 2009 10:04 schreef DonJames het volgende:
[..]
Lees mijn toelichting in de OP eens, daar staat het in.en het antwoord is "nee"
Dan wordt het rekenen.quote:Op donderdag 12 maart 2009 10:50 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Niet ontvangen en wordt maar 1 keer verstrekt
quote:Op donderdag 12 maart 2009 10:04 schreef DonJames het volgende:
[..]
Lees mijn toelichting in de OP eens, daar staat het in.en het antwoord is "nee"
En het werkte deels ookquote:Op donderdag 12 maart 2009 10:55 schreef Nizno het volgende:
makkelijker is gewoon whoppa meteen vraag stellen en hopelijk dat een gek meteen het antwoord geeft.
Nizno, mag ik nu?quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:40 schreef One_conundrum het volgende:
Wanneer betalen onze vrienden uit? dan kan ik de beurs op
quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:40 schreef One_conundrum het volgende:
Wanneer betalen onze vrienden uit? dan kan ik de beurs op
Kies dan gewoon voor een betere bank!? Bij de Rabobank kan je je jaaroverzicht nogmaals opvragen. (zijn wel kosten aan verbonden, tenzij je zegt dat je hem ECHT NIET ontvangen hebquote:Op donderdag 12 maart 2009 10:50 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Niet ontvangen en wordt maar 1 keer verstrekt
jij magquote:Op donderdag 12 maart 2009 11:49 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nizno, mag ik nu?
Ik doe het gewoon: lees de OP.
bij de ABN kan ik hem gewoon in internetbankieren downloaden op welk moment ik wil zonder kosten en alles.quote:Op donderdag 12 maart 2009 11:53 schreef charmed_angel het volgende:
[..]
Kies dan gewoon voor een betere bank!? Bij de Rabobank kan je je jaaroverzicht nogmaals opvragen. (zijn wel kosten aan verbonden, tenzij je zegt dat je hem ECHT NIET ontvangen heb)
Yippiequote:Op donderdag 12 maart 2009 09:24 schreef sanger het volgende:
[..]
Verrek, ik kan me nieuwe laptop natuurlijk opvoeren. Als ik dat combineer met mijn examengelden en vervoerskosten kom ik boven de drempel uit
Goede tip!
aftrekposten zijn voor beiden.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 09:21 schreef KellyPelly het volgende:
Even een vraagje. Ben bezig met invullen, voor mezelf en mijn vriend als fiscaal partner. Eerst vul je alle inkomens en dergelijke in, voor allebei, daarna volgen de aftrekposten. Die heb ik alleen voor mezelf ingevuld (omdat mijn naam telkens bovenaan een nieuwe pagina verschijnt) in de veronderstelling dat die van mijn vriend hierna komen. Maar nu ben ik al toe aan het ondertekenen van het formulier...
Hoe werkt dit? Komt er echt nog iets achteraan of moet ik bij de aftrekposten onze dingen bij elkaar optellen (en komt het gunstiger uit omdat je bijvoorbeeld voor allebei de aanvullende ziektekosten in 1 keer opgeeft)?
Alvast bedankt!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |