abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66837291
Nee ze halen hem er niet af. Maar als ik bij de totaaloverzichten kijk, zie ik bij "belastbaar inkomen uit werk en woning" alleen mijn loon staan, geen eigen woningforfait die erbij opgeteld is. Dit verklaard van ook het feit dat er niet veranderd als ik het vinkje eigen woning weghaal?

Net geprobeerd op ander pc, opnieuw gedownload en ingevoerd, en zelfde verhaal, geen inkomsten uit eigen woning, en ¤ xx,xx teruggaaf ipv ¤ xxxx,xx

Edit: Ik heb versie 1.30 van het programma.
… pardon me 4 livin', but this is MY world 2!
pi_66837927
Ook een klein vraagje van deze kant:

Mijn vader heeft afgelopen jaar een eenmalige uitkering gekregen van BPF Bouw; is een zeer klein pensioenbestanddeel dat afgekocht is door BPF Bouw dmv een eenmalige uitkering (ca 2000 euro). Voer ik dit gewoon in als inkomsten of moet ik dit vermelden onder "Periodieke uitkeringen,<...>,of afkoopsommen van periodieke uitkeringen".

Ik zou zelf zeggen die laatste, maar dan heb ik niet de gelegenheid om de inkomstenbelasting die er vanaf is gehaald te vermelden...En dat maakt het een beetje verwarrend.

Iemand een idee?
  zondag 8 maart 2009 @ 20:52:05 #28
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66838103
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:47 schreef mikekiwi het volgende:
Ook een klein vraagje van deze kant:

Mijn vader heeft afgelopen jaar een eenmalige uitkering gekregen van BPF Bouw; is een zeer klein pensioenbestanddeel dat afgekocht is door BPF Bouw dmv een eenmalige uitkering (ca 2000 euro). Voer ik dit gewoon in als inkomsten of moet ik dit vermelden onder "Periodieke uitkeringen,<...>,of afkoopsommen van periodieke uitkeringen".

Ik zou zelf zeggen die laatste, maar dan heb ik niet de gelegenheid om de inkomstenbelasting die er vanaf is gehaald te vermelden...En dat maakt het een beetje verwarrend.

Iemand een idee?
Opvoeren onder inkomsten uit vroegere dienstbetrekking (pensioen e.d.). Daar kun je de ingehouden loonheffing wel kwijt.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 8 maart 2009 @ 20:54:11 #29
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66838200
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:33 schreef Funksoldier het volgende:
Nee ze halen hem er niet af. Maar als ik bij de totaaloverzichten kijk, zie ik bij "belastbaar inkomen uit werk en woning" alleen mijn loon staan, geen eigen woningforfait die erbij opgeteld is. Dit verklaard van ook het feit dat er niet veranderd als ik het vinkje eigen woning weghaal?

Net geprobeerd op ander pc, opnieuw gedownload en ingevoerd, en zelfde verhaal, geen inkomsten uit eigen woning, en ¤ xx,xx teruggaaf ipv ¤ xxxx,xx

Edit: Ik heb versie 1.30 van het programma.
Wel vreemd. Bij mij kloppen alle ingevulde aangiften gewoon.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_66838304
Weet iemand hoe het zit met het fiscaal partnerschap.

Mijn broer gaat in september 2009 trouwen. Zijn hij en zijn a.s. vrouw dan geheel 2009 automatisch fiscaal parter, of heeft hij voor de maanden januari t/m augustus nog de keuze om dit wel of niet toe te passen?
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  zondag 8 maart 2009 @ 21:02:59 #31
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66838564
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:56 schreef Essebes het volgende:
Weet iemand hoe het zit met het fiscaal partnerschap.

Mijn broer gaat in september 2009 trouwen. Zijn hij en zijn a.s. vrouw dan geheel 2009 automatisch fiscaal parter, of heeft hij voor de maanden januari t/m augustus nog de keuze om dit wel of niet toe te passen?
Je kunt kiezen of je voor heel 2009 als fiscaal partner aangemerkt wilt worden of niet.
Je kunt dus niet tot september 2009 geen fiscaal partner zijn en vanaf september wel fiscaal partner zijn.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_66838851
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:54 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Wel vreemd. Bij mij kloppen alle ingevulde aangiften gewoon.
Inderdaad, ik heb zo goed als dezelfde bedragen als vorig jaar wb loon en woning, en ga van iets meer dan 2 ruggen naar nog geen honderd euro....

Hij ziet gewoon heel die woning niet, niet als aftrekpost, en ook niet als extra belastbaar inkomen...aan of uitvinken, de bedragen blijven exact hetzelfde, tot de euro nauwkeurig.
… pardon me 4 livin', but this is MY world 2!
pi_66839843
Welke WOZ waarde moet je invullen wanneer je een nieuwbouwhuis hebt?
Deze is in 2008 opgeleverd(in 2007 mee begonnen), alleen zou ik niet weten welke WOZ waarde ik in moet vullen, die van 1 januari 2008? Toen het huis voor de helft klaar was? Of een andere?
Before me there was many, After me there will be none
pi_66840286
Elk jaar krijg je van de gemeente een aanslag voor erfpacht e.d. en daar staat je woz waarde op. Deze kan elk jaar veranderen. Anders even opvragen bij de gemeente.


Heb het probleem gevonden! Ik had de verdeling nog niet gedaan, zodra ik de verdeling intik veranderen de bedragen van 2 naar 4 cijfers voor de komma.
… pardon me 4 livin', but this is MY world 2!
pi_66841213
quote:
Op zondag 8 maart 2009 16:18 schreef Uro het volgende:
Ik heb een vraagje over de aftrek van studiekosten: Ik heb een aantal van mijn studieboeken tweedehands gekocht (ik geef nou eenmaal om het milieu (en mijn portemonnee)) en ik heb daar dus geen bonnetjes voor ontvangen. Wel heb ik het via de bank gedaan, dus ik heb wel een bankafschrift als bewijs. Ik vraag me af of ik deze kosten mag opvoeren, gezien het feit dat ik er geen bonnetje voor heb.

Graag reacties met enige bewijslast, want ik heb al één en ander gelezen... maar het is allemaal speculatie naar mijn idee.
Ja wil ik ook wel weten
Maarja, stel dat je van een vriend van je zijn studieboeken overneemt
daar heb je ook geen bonnetje dan van toch
pi_66841714
ik heb op 1 januari aangifte gedaan. (voor het eerst)
weet iemand ongeveer wanneer je dan het geld kan ontvangen?
pi_66841987
quote:
Op zondag 8 maart 2009 22:12 schreef fespo het volgende:
ik heb op 1 januari aangifte gedaan. (voor het eerst)
weet iemand ongeveer wanneer je dan het geld kan ontvangen?
volgens Nizno, iets naar boven in deze treat...

"Alle aangiftes worden vastgehouden tot 1 april aangezien je voor 1 april ook nog een correctie kan doen.
Vanaf dan begint de verwerking en krijg je bericht voor 1 juli.

Dit geldt dan voor de IB2008.

Over die van 2007 kun je vanaf vorige week tot 3 (of 5) jaar na de datum van aangifte bericht krijgen."
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_66843405
dankje
pi_66861212
quote:
Op zondag 8 maart 2009 16:18 schreef Uro het volgende:
Ik heb een vraagje over de aftrek van studiekosten: Ik heb een aantal van mijn studieboeken tweedehands gekocht (ik geef nou eenmaal om het milieu (en mijn portemonnee)) en ik heb daar dus geen bonnetjes voor ontvangen. Wel heb ik het via de bank gedaan, dus ik heb wel een bankafschrift als bewijs. Ik vraag me af of ik deze kosten mag opvoeren, gezien het feit dat ik er geen bonnetje voor heb.

Graag reacties met enige bewijslast, want ik heb al één en ander gelezen... maar het is allemaal speculatie naar mijn idee.
Aangezien in de wet niet expliciet staat dat je het met bonnetjes moet kunnen bewijzen (zoals bij bv. de "reisaftrek openbaar vervoer" waar je de daadwerkelijke treinkaartjes moet hebben) volgt daaruit dat je het aannemelijk moet maken dat die uitgaven zijn gedaan. Hoe je dat doet ben je vrij in, maar als je alleen een bankafschrift hebt met de omschrijving "Jantje te X, 30 euro" denk ik niet dat een inspecteur het aanneemt. Je wil bewijs? Tsja, als jij me vertelt hoe ik kan bewijzen dat iets niet in de wet staat, doe ik het met alle plezier voor je.

Dus nee, bonnetjes zijn niet verplicht. Maar wel makkelijk.
  maandag 9 maart 2009 @ 15:55:02 #40
233702 Uro
Veni, vidi, uro!
pi_66862762
quote:
Op maandag 9 maart 2009 15:09 schreef DonJames het volgende:

[..]

Aangezien in de wet niet expliciet staat dat je het met bonnetjes moet kunnen bewijzen (zoals bij bv. de "reisaftrek openbaar vervoer" waar je de daadwerkelijke treinkaartjes moet hebben) volgt daaruit dat je het aannemelijk moet maken dat die uitgaven zijn gedaan. Hoe je dat doet ben je vrij in, maar als je alleen een bankafschrift hebt met de omschrijving "Jantje te X, 30 euro" denk ik niet dat een inspecteur het aanneemt. Je wil bewijs? Tsja, als jij me vertelt hoe ik kan bewijzen dat iets niet in de wet staat, doe ik het met alle plezier voor je.

Dus nee, bonnetjes zijn niet verplicht. Maar wel makkelijk.
Dus wanneer ik overschrijvingen heb gedaan naar persoon x, waar ik verder nog nooit een overschrijving naar heb gedaan en er staat bij om welk boek het gaat. Dan is het genoeg bewijstlast?
pi_66863258
quote:
Op maandag 9 maart 2009 15:55 schreef Uro het volgende:

[..]

Dus wanneer ik overschrijvingen heb gedaan naar persoon x, waar ik verder nog nooit een overschrijving naar heb gedaan en er staat bij om welk boek het gaat. Dan is het genoeg bewijstlast?
Dat is aan de inspecteur (of de rechter) om dat te bepalen, maar ik denk het wel. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat je niet voor 10.000 euro studieboeken hebt gekocht
pi_66869151
Losse vraag, licht verbonden met de aangifte IB: Als je de zorgtoeslag 2008 te laat aanvraagt (dus na 1 april 2009), kan je er dan alsnog aanspraak op maken, of vervalt dan je recht?

Ik heb zojuist maar uitstel van aangifte IB aangevraagd, veel te weinig tijd om alles te regelen. En dat uitstel aanvragen gaat wel erg makkelijk.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 9 maart 2009 @ 19:00:18 #43
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_66869385
quote:
Op maandag 9 maart 2009 18:54 schreef JumpingJacky het volgende:
Losse vraag, licht verbonden met de aangifte IB: Als je de zorgtoeslag 2008 te laat aanvraagt (dus na 1 april 2009), kan je er dan alsnog aanspraak op maken, of vervalt dan je recht?

Ik heb zojuist maar uitstel van aangifte IB aangevraagd, veel te weinig tijd om alles te regelen. En dat uitstel aanvragen gaat wel erg makkelijk.
je recht vervalt.
Tenzij je uitstel IB2008 hebt.
En dat heb je dus heb je tot de dag dat je uitstel verloopt recht om je toeslag aan te vragern.
Ik zou je echter aanraden om een aanvraag in te dienen nu al. Met daarbij als inkomen 40.000 voor 2 personen of 25.000 voor jou alleen. Zodat de BD het wel corrigeert als de IB definitief is.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  maandag 9 maart 2009 @ 19:31:49 #44
233702 Uro
Veni, vidi, uro!
pi_66870504
quote:
Op maandag 9 maart 2009 16:09 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat is aan de inspecteur (of de rechter) om dat te bepalen, maar ik denk het wel. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat je niet voor 10.000 euro studieboeken hebt gekocht
Het gaat om pakweg 100 euro aan tweedehands boeken.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 10:01:41 #45
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_66887585
Goedemorgen,

Ik heb over 2008 teveel terug gekregen voor mijn hypotheek rente aftrek. Dit resulteert dus in een bedrag terug te betalen over de aangifte 2008 inkomstenbelasting.
Hoe zorg ik dat het bedrag wat ik verspreid over 2009 wel klopt? Gaat deze correctie automagisch bij het invullen van de inkomstenbelastingen?
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 10 maart 2009 @ 11:23:09 #46
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_66889984
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 10:01 schreef ShaoliN het volgende:
Goedemorgen,

Ik heb over 2008 teveel terug gekregen voor mijn hypotheek rente aftrek. Dit resulteert dus in een bedrag terug te betalen over de aangifte 2008 inkomstenbelasting.
Hoe zorg ik dat het bedrag wat ik verspreid over 2009 wel klopt? Gaat deze correctie automagisch bij het invullen van de inkomstenbelastingen?
Voor je VT2009 moet je zelf een correctie doen.

Houd er alleen wel rekening mee dat je de eerste maanden VT2009 al ontvangen hebt dus dat ze gaan corrigeren op je maandbetalingen.
Ik weet niet excact hoe ze het momenteel bij de VT corrigeren

Voorheen was dat dat je een maandje oversloeg met je VT als je al meer dan een maandbedrag te veel ontvangen had.
Bij toeslagen gingen ze gewoon het resterende jaarbedrag berekenen en dat delen over de maanden die nog volgden.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  dinsdag 10 maart 2009 @ 11:29:37 #47
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66890223
Kan ik bij het opvoeren van begrafeniskosten als aftrekpost ook de extra telefoonkosten over de maand van overlijden en eventueel over de maanden erna opvoeren? En mag ik die extra kosten dan gewoon bepalen door het gemiddelde te nemen van een 'normale telefoonrekening' en die ervan af te trekken, of is dat te simpel gedacht? En de extra (telefoon)kosten van anderen (bijvoorbeeld kinderen) i.v.m. het overlijden, mag ik die ook aftrekken op de aangifte van de langstlevende?

Voor de duidelijkheid: het gaat hier dus om een vrouw die vorig jaar haar man verloren is.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  dinsdag 10 maart 2009 @ 19:41:25 #48
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66908146
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 11:29 schreef Lemmeb het volgende:
Kan ik bij het opvoeren van begrafeniskosten als aftrekpost ook de extra telefoonkosten over de maand van overlijden en eventueel over de maanden erna opvoeren? En mag ik die extra kosten dan gewoon bepalen door het gemiddelde te nemen van een 'normale telefoonrekening' en die ervan af te trekken, of is dat te simpel gedacht? En de extra (telefoon)kosten van anderen (bijvoorbeeld kinderen) i.v.m. het overlijden, mag ik die ook aftrekken op de aangifte van de langstlevende?

Voor de duidelijkheid: het gaat hier dus om een vrouw die vorig jaar haar man verloren is.
De site van de belastingdienst had je het antwoord ook gegeven.
quote:
De volgende uitgaven mag u meetellen:

  • de begrafenis of crematie en de uitvaartdienst
  • de premie of koopsom aan een begrafenis- of crematieverzekeraar die de uitvaart verzorgt. Er mag dan geen recht op restitutie bestaan van de premie of de koopsom
  • advertenties, rouwkaarten, dankbetuigingen en portokosten
  • reis-, verblijf- en telefoonkosten naar aanleiding van het overlijden
  • bloemen of een krans
  • koffie, thee of een eenvoudige maaltijd op de dag van de begrafenis of crematie voor diegenen die de plechtigheid bijwoonden
  • grafrechten, tenzij er tijdens het leven van de verzekerde ook premierestitutie mogelijk is of de rechten overdraagbaar zijn
  • de grafsteen en grafbedekking of -beplanting
  • de reis- en verblijfkosten in verband met de terminale ziekte van uw fiscale partner of kind jonger dan 27 jaar die in het buitenland verblijft.

    De volgende uitgaven mag u niet meetellen:
  • grafonderhoud
  • een herbegrafenis
  • het verlengen van grafrechten
  • de premie voor een uitkering in geld (een risicoverzekering of levensverzekering), ook niet als u dat geld gebruikt om de begrafenis of crematie te betalen
  • successierecht, notariskosten en boedelkosten
  • Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
    Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
    Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
    pi_66909158
    Is er iemand die even wilt checken of ik mijn studiekosten goed invul op deze manier? Ik ben niet helemaal zeker van die normbedragen..
    Situatie: studeer fulltime sinds september 2008 (4 maanden dus). Ik krijg geen prestatiebeurs oid meer, maar ik heb wel 2 maanden lang 500 euro geleend van de IB Groep (dus ik moet de normbedragen gewoon gebruiken?)

    Totale studiekosten: 1262,79 euro (collegegeld, boeken, deel laptop,...)
    Normbedrag p/m: 185,42 euro, 4 maanden: 741,68, dit maal 2 is 1483,36 euro.
    Totaal: 1262,79 – 1483,36 = 0 euro???

    Ik vul dus in:
    Studiekosten en overige scholingsuitgaven: 0
    Af: ontvangen vergoedingen en studiefinanciering: 0
    Af: Drempel: 500
    Aftrek studiekosten en andere scholingsuitgaven: 0
      dinsdag 10 maart 2009 @ 20:08:50 #50
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_66909237
    quote:
    Op dinsdag 10 maart 2009 19:41 schreef ManAtWork het volgende:

    [..]

    De site van de belastingdienst had je het antwoord ook gegeven.
    [..]
    Ja, dat had ik al gelezen. Maar ik bedoelde het dus wat specifieker, zoals ik hierboven specificeer.
    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')