Opvoeren onder inkomsten uit vroegere dienstbetrekking (pensioen e.d.). Daar kun je de ingehouden loonheffing wel kwijt.quote:Op zondag 8 maart 2009 20:47 schreef mikekiwi het volgende:
Ook een klein vraagje van deze kant:
Mijn vader heeft afgelopen jaar een eenmalige uitkering gekregen van BPF Bouw; is een zeer klein pensioenbestanddeel dat afgekocht is door BPF Bouw dmv een eenmalige uitkering (ca 2000 euro). Voer ik dit gewoon in als inkomsten of moet ik dit vermelden onder "Periodieke uitkeringen,<...>,of afkoopsommen van periodieke uitkeringen".
Ik zou zelf zeggen die laatste, maar dan heb ik niet de gelegenheid om de inkomstenbelasting die er vanaf is gehaald te vermelden...En dat maakt het een beetje verwarrend.
Iemand een idee?
Wel vreemd. Bij mij kloppen alle ingevulde aangiften gewoon.quote:Op zondag 8 maart 2009 20:33 schreef Funksoldier het volgende:
Nee ze halen hem er niet af. Maar als ik bij de totaaloverzichten kijk, zie ik bij "belastbaar inkomen uit werk en woning" alleen mijn loon staan, geen eigen woningforfait die erbij opgeteld is. Dit verklaard van ook het feit dat er niet veranderd als ik het vinkje eigen woning weghaal?
Net geprobeerd op ander pc, opnieuw gedownload en ingevoerd, en zelfde verhaal, geen inkomsten uit eigen woning, en ¤ xx,xx teruggaaf ipv ¤ xxxx,xx
Edit: Ik heb versie 1.30 van het programma.
Je kunt kiezen of je voor heel 2009 als fiscaal partner aangemerkt wilt worden of niet.quote:Op zondag 8 maart 2009 20:56 schreef Essebes het volgende:
Weet iemand hoe het zit met het fiscaal partnerschap.
Mijn broer gaat in september 2009 trouwen. Zijn hij en zijn a.s. vrouw dan geheel 2009 automatisch fiscaal parter, of heeft hij voor de maanden januari t/m augustus nog de keuze om dit wel of niet toe te passen?
Inderdaad, ik heb zo goed als dezelfde bedragen als vorig jaar wb loon en woning, en ga van iets meer dan 2 ruggen naar nog geen honderd euro....quote:Op zondag 8 maart 2009 20:54 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Wel vreemd. Bij mij kloppen alle ingevulde aangiften gewoon.
Ja wil ik ook wel wetenquote:Op zondag 8 maart 2009 16:18 schreef Uro het volgende:
Ik heb een vraagje over de aftrek van studiekosten: Ik heb een aantal van mijn studieboeken tweedehands gekocht (ik geef nou eenmaal om het milieu (en mijn portemonnee)) en ik heb daar dus geen bonnetjes voor ontvangen. Wel heb ik het via de bank gedaan, dus ik heb wel een bankafschrift als bewijs. Ik vraag me af of ik deze kosten mag opvoeren, gezien het feit dat ik er geen bonnetje voor heb.
Graag reacties met enige bewijslast, want ik heb al één en ander gelezen... maar het is allemaal speculatie naar mijn idee.
volgens Nizno, iets naar boven in deze treat...quote:Op zondag 8 maart 2009 22:12 schreef fespo het volgende:
ik heb op 1 januari aangifte gedaan. (voor het eerst)
weet iemand ongeveer wanneer je dan het geld kan ontvangen?
Aangezien in de wet niet expliciet staat dat je het met bonnetjes moet kunnen bewijzen (zoals bij bv. de "reisaftrek openbaar vervoer" waar je de daadwerkelijke treinkaartjes moet hebben) volgt daaruit dat je het aannemelijk moet maken dat die uitgaven zijn gedaan. Hoe je dat doet ben je vrij in, maar als je alleen een bankafschrift hebt met de omschrijving "Jantje te X, 30 euro" denk ik niet dat een inspecteur het aanneemt. Je wil bewijs? Tsja, als jij me vertelt hoe ik kan bewijzen dat iets niet in de wet staat, doe ik het met alle plezier voor je.quote:Op zondag 8 maart 2009 16:18 schreef Uro het volgende:
Ik heb een vraagje over de aftrek van studiekosten: Ik heb een aantal van mijn studieboeken tweedehands gekocht (ik geef nou eenmaal om het milieu (en mijn portemonnee)) en ik heb daar dus geen bonnetjes voor ontvangen. Wel heb ik het via de bank gedaan, dus ik heb wel een bankafschrift als bewijs. Ik vraag me af of ik deze kosten mag opvoeren, gezien het feit dat ik er geen bonnetje voor heb.
Graag reacties met enige bewijslast, want ik heb al één en ander gelezen... maar het is allemaal speculatie naar mijn idee.
Dus wanneer ik overschrijvingen heb gedaan naar persoon x, waar ik verder nog nooit een overschrijving naar heb gedaan en er staat bij om welk boek het gaat. Dan is het genoeg bewijstlast?quote:Op maandag 9 maart 2009 15:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
Aangezien in de wet niet expliciet staat dat je het met bonnetjes moet kunnen bewijzen (zoals bij bv. de "reisaftrek openbaar vervoer" waar je de daadwerkelijke treinkaartjes moet hebben) volgt daaruit dat je het aannemelijk moet maken dat die uitgaven zijn gedaan. Hoe je dat doet ben je vrij in, maar als je alleen een bankafschrift hebt met de omschrijving "Jantje te X, 30 euro" denk ik niet dat een inspecteur het aanneemt. Je wil bewijs? Tsja, als jij me vertelt hoe ik kan bewijzen dat iets niet in de wet staat, doe ik het met alle plezier voor je.
Dus nee, bonnetjes zijn niet verplicht. Maar wel makkelijk.
Dat is aan de inspecteur (of de rechter) om dat te bepalen, maar ik denk het wel. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat je niet voor 10.000 euro studieboeken hebt gekochtquote:Op maandag 9 maart 2009 15:55 schreef Uro het volgende:
[..]
Dus wanneer ik overschrijvingen heb gedaan naar persoon x, waar ik verder nog nooit een overschrijving naar heb gedaan en er staat bij om welk boek het gaat. Dan is het genoeg bewijstlast?
je recht vervalt.quote:Op maandag 9 maart 2009 18:54 schreef JumpingJacky het volgende:
Losse vraag, licht verbonden met de aangifte IB: Als je de zorgtoeslag 2008 te laat aanvraagt (dus na 1 april 2009), kan je er dan alsnog aanspraak op maken, of vervalt dan je recht?
Ik heb zojuist maar uitstel van aangifte IB aangevraagd, veel te weinig tijd om alles te regelen. En dat uitstel aanvragen gaat wel erg makkelijk.
Het gaat om pakweg 100 euro aan tweedehands boeken.quote:Op maandag 9 maart 2009 16:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat is aan de inspecteur (of de rechter) om dat te bepalen, maar ik denk het wel. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat je niet voor 10.000 euro studieboeken hebt gekocht
Voor je VT2009 moet je zelf een correctie doen.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 10:01 schreef ShaoliN het volgende:
Goedemorgen,
Ik heb over 2008 teveel terug gekregen voor mijn hypotheek rente aftrek. Dit resulteert dus in een bedrag terug te betalen over de aangifte 2008 inkomstenbelasting.
Hoe zorg ik dat het bedrag wat ik verspreid over 2009 wel klopt? Gaat deze correctie automagisch bij het invullen van de inkomstenbelastingen?
De site van de belastingdienst had je het antwoord ook gegeven.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 11:29 schreef Lemmeb het volgende:
Kan ik bij het opvoeren van begrafeniskosten als aftrekpost ook de extra telefoonkosten over de maand van overlijden en eventueel over de maanden erna opvoeren? En mag ik die extra kosten dan gewoon bepalen door het gemiddelde te nemen van een 'normale telefoonrekening' en die ervan af te trekken, of is dat te simpel gedacht? En de extra (telefoon)kosten van anderen (bijvoorbeeld kinderen) i.v.m. het overlijden, mag ik die ook aftrekken op de aangifte van de langstlevende?
Voor de duidelijkheid: het gaat hier dus om een vrouw die vorig jaar haar man verloren is.
quote:De volgende uitgaven mag u meetellen:de begrafenis of crematie en de uitvaartdienst de premie of koopsom aan een begrafenis- of crematieverzekeraar die de uitvaart verzorgt. Er mag dan geen recht op restitutie bestaan van de premie of de koopsom advertenties, rouwkaarten, dankbetuigingen en portokosten reis-, verblijf- en telefoonkosten naar aanleiding van het overlijden bloemen of een krans koffie, thee of een eenvoudige maaltijd op de dag van de begrafenis of crematie voor diegenen die de plechtigheid bijwoonden grafrechten, tenzij er tijdens het leven van de verzekerde ook premierestitutie mogelijk is of de rechten overdraagbaar zijn de grafsteen en grafbedekking of -beplanting de reis- en verblijfkosten in verband met de terminale ziekte van uw fiscale partner of kind jonger dan 27 jaar die in het buitenland verblijft.
De volgende uitgaven mag u niet meetellen:grafonderhoud een herbegrafenis het verlengen van grafrechten de premie voor een uitkering in geld (een risicoverzekering of levensverzekering), ook niet als u dat geld gebruikt om de begrafenis of crematie te betalen successierecht, notariskosten en boedelkosten
Ja, dat had ik al gelezen. Maar ik bedoelde het dus wat specifieker, zoals ik hierboven specificeer.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 19:41 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De site van de belastingdienst had je het antwoord ook gegeven.![]()
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |