quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:40 schreef Suzanna het volgende:Ik heb een vraagje voor de experts hier

... ik gebruik namelijk nooit make-up en heb dus echt nergens verstand van. Ik vraag me af wat voor foundation je moet gebruiken bij een gevoelige huid, wat voor spulletjes er zijn, en of je dan ook je nek etc. moet insmeren met dat spul. Het lijkt me niet echt mooi, bij anderen vind ik het wel goed staan maar ik ben erg wantrouwig denk ik.
Heeft het zin om huidcreme (bijv. lanette creme o.i.d.) onder je foundation te doen?
Ik heb een paar van die 'spatadertjes' in m'n gezicht, rood, en wil die eigenlijk weleens wegwerken. Echt oogschaduw etc. zou ik niet snel gebruiken want ik vind dat niet staan, maar foundation om mijn huid wat egaler te maken zou misschien wel mooi zijn.
Iemand met tips? mijn huid is best 'blank' maar ook wel een beetje snel rood, zegmaar.
Ik ben niet echt een expert ofzo hoor, maar volgende is hoe ik er zo'n beetje over denk

Gevoelige huid is één ding, belangrijk is ook om te weten of je een droge, vette, onregelmatige of acnehuid hebt.
Wil je rode vlekjes in je gezicht verdoezelen of puistjes, wil je flinke dekking of alleen een beetje om de kleur te egaliseren.
Of je een mat gezicht (zonder glans), halfmat of een glanzende huid wilt maakt uit wat voor product je moet gebruiken etc.
Er zijn zo ontzettend veel producten op de markt, goede en slechte, dure en goedkope, vloeibaar, mousse, poeder, mineralen etc.
Wat zeker bij de poederige foundations heel belangrijk is om dagcreme of lotion te gebruiken zodat je huid niet squeeky clean en droog is, maar een klein beetje vet/olie heeft. Heel klein beetje vet maar hoor, ikzelf vind een dagcreme te vet, dat voelt niet lekker en laat make-up snel vies worden in mijn gezicht. Ik gebruik dus lotion.
Ik heb overigens geen idee wat Lanette creme is

nooit van gehoord.
Foundation breng je aan over je hele gezicht en een stukje je nek, waarbij het het lekker laat uitvagen bij je nek richting je borst. Rode plekje e.d. kun je beter aanstippen met een concealer, ik heb eerst ook de fout gemaakt dit te willen doen met foundation, maar dan moet je veel teveel gebruiken om het dekkend te krijgen en lijk je een 14-jarige plamuurpuber.
Tenzij dat je bedoeling is is het mooier foundation te gebruiken om je gezicht egaler te maken, echte opvallende plekjes in je gezicht die er dan nog doorheen prikken kun je wegwerken met een concealer. Dit is een flink dekkend goedje wat op kleine plekjes gebruikt kan worden, je hebt donkere concealer om plekjes naar "de achtergrond" te laten verdwijnen en lichte (en glimmende) concealer om plekjes "naar voren" te laten komen.
Verder heb je nog groen, paars, geel en andere kleuren spul (poeder, creme etc) om blauwe, rode en andere kleuren plekjes in je gezicht op te heffen.
Wat ik je wel wil aanraden is om na je foundation (mits je een vloeibare of moussefoundation gebruikt) een heel klein beetje poeder aan te brengen (wel in je huidskleur, net als je foundation) met een grote kwast. Nooit het sponsje/donsje gebruiken wat soms in poederdoosjes erbij geleverd worden, dit zijn verschrikkelijke dingen. Hierdoor vlekt je foundation minder, blijft beter zitten en glimt niet teveel.
Als je geen oogschaduw wil gebruiken is dat natuurlijk prima (ik doe het ook zelden

), oogpotlood kan (maakt je ogen groter en je wimpers lijken er dikker en langer door als je het goed aanbrengt), maar mascara moet wel vind ik hoor. Ik ken iemand die altijd foundation en (heel veel) poeder opdoet en dan verder niets, wat er gek uitziet.
En het is wel heel erg mooi om blusher (vroeger ook wel "rouge" genoemd) te gebruiken. Anders is het net of je heel bleek bent, omdat je geen blos op je wangen hebt, wat vrijwel iedereen die geen foundation gebruikt wel heeft. Het ziet er gezelliger en gezonder uit als je wat blush gebruikt.
Verder ehm.... kun je het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!