abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66793945
Van de Frontpage:
quote:
'Leg homo-emancipatie niet op'

Algemeen - door Jan (Jigzoz) op 07-03-2009 @ 11:31
Een aantal medewerkers van Nederlandse christelijke ontwikkelingsorganisaties vindt dat homorechten veel te hoog op de agenda van het kabinet staan. Zeker waar het gaat om ontwikkelingssamenwerking. De critici zijn van mening dat Nederland zijn visie niet moet opleggen aan landen die homoseksualiteit verbieden.

Lottie van Zwol woonde en werkte jarenlang als ontwikkelingsmedewerker in Afrika. Ook zij is van mening dat aanvaarding van homoseksualiteit teveel wordt opgedrongen. "Het lijkt wel alsof het departement de aanvaarding van homoseksualiteit predikt zoals christenen het Evangelie." Volgens haar druist de homo-emancipatie lijnrecht in tegen de Afrikaanse cultuur. Daarnaast vraagt ze zich openlijk af "hoe minister Koenders voor Ontwikkelingssamenwerking zich kan beroepen op zijn democratische inborst en tegelijkertijd zijn wil probeert op te leggen aan de 95 procent van de Ugandese bevolking die tegen het normaliseren van onnatuurlijk seksueel gedrag is?"

Volgens Boris Dittrich van D66 is het beleid niet gericht op de export van het homohuwelijk. "Als we spreken over homo-emancipatie in Afrika gaat het over het recht van homo’s om niet zomaar gearresteerd te kunnen worden, in een cel te belanden of te worden gemarteld." Verder stelt hij dat de de opkomst van de islam in Afrikaanse landen in dit geval niet bepaald helpt. "Dit heeft negatieve gevolgen voor de positie van homo’s, al is de situatie voor homo’s in strengchristelijke landen niet veel beter. Maar informeel is er dan veel mogelijk."

Van Zwol blijft van mening dat landen als Uganda het volste recht hebben om homo’s te discrimineren. Zij vindt het ongewenst "de Afrikaanse cultuur naar eigen hand te zetten, met veronachtzaming van de heersende opvattingen en gevoeligheden van mensen ter plekke."

In Uganda is homoseksualiteit strafbaar. Op geslachtsgemeenschap met iemand van hetzelfde geslacht staat een levenslange gevangenisstraf.

'Leg homo-emancipatie niet op'

Lijkt me een mooi stuk voor discussie

Ik snap iig niet waar het idee vandaan komt bij die organisaties om het garanderen van mensenrechten te verwarren met het dwingen tot lief en aardig vinden van homoseksuelen.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 7 maart 2009 @ 11:50:29 #2
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_66794100
Het is natuurlijk zo dat veel van de 'universele' mensenrechten een Westers karakter hebben, zowel in letterlijke zin als in de praktische uitleg daarvan. Je kan je best afvragen of het eigenlijk wel goed is om ontwikkelingshulp te koppelen aan ethische normen, wanneer een groot gedeelte van de bevolking het daar niet mee eens is.

Maar het wordt verdacht wanneer de focus dan enkel op homoseksualiteit ligt. En het wordt al helemaal verdacht als diezelfde organisaties geen enkel probleem hebben met 'zendingswerk' waar 95% van de bevolking niet op zit te wachten
  zaterdag 7 maart 2009 @ 11:50:50 #3
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_66794104
quote:
Algemeen - door Jan (Jigzoz) op 07-03-2009 @ 11:31
Een aantal medewerkers van Nederlandse christelijke ontwikkelingsorganisaties vindt dat homorechten veel te hoog
Toen was je me al kwijt.
Drugs are good mkay?
  zaterdag 7 maart 2009 @ 11:51:37 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_66794127
Dat hele homo's-zijn-lief-gebeuren is ook iets van de laatste decennia, ook hier in het Westen. Duizenden jaren mocht het niet, pas sinds kort vinden "wij" dat het wel moet, en opeens moet heel de wereld het met ons eens zijn?
censuur :O
pi_66794171
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 11:51 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat hele homo's-zijn-lief-gebeuren is ook iets van de laatste decennia, ook hier in het Westen. Duizenden jaren mocht het niet, pas sinds kort vinden "wij" dat het wel moet, en opeens moet heel de wereld het met ons eens zijn?
Duizenden jaren geleden was het gewoon geacepteerd
"Those unforgettable days, for them I live"
  zaterdag 7 maart 2009 @ 11:53:44 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_66794187
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 11:53 schreef zquing het volgende:

[..]

Duizenden jaren geleden was het gewoon geacepteerd
Slechts in bepaalde delen vand e toenmalig bekende wereld, hoor.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 7 maart 2009 @ 11:53:56 #7
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_66794193
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 11:44 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik snap iig niet waar het idee vandaan komt bij die organisaties om het garanderen van mensenrechten te verwarren met het dwingen tot lief en aardig vinden van homoseksuelen.
Nou, precies dat dus.
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 7 maart 2009 @ 11:54:41 #8
247052 HeldenHart
Moed der wanhoop!
pi_66794212
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 11:50 schreef Party_P het volgende:

[..]

Toen was je me al kwijt.
LOL, jij komt gefrustreerd over zeg
OT:
iedereen mag denken van homo-sexualiteit wat ie wil, maar die mensen moeten wel dezelfde rechtspositie hebben.
en jah dat is een westerse moraal, maar he ik ben westers
Heul erg anti-heul!
  zaterdag 7 maart 2009 @ 11:55:34 #9
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_66794236
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 11:54 schreef HeldenHart het volgende:

[..]

LOL, jij komt gefrustreerd over zeg
Idd .
Niet meer actief op Fok!
pi_66794314
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 11:50 schreef Hephaistos. het volgende:
En het wordt al helemaal verdacht als diezelfde organisaties geen enkel probleem hebben met 'zendingswerk' waar 95% van de bevolking niet op zit te wachten
QFT. Hypocriet gedoe.
  zaterdag 7 maart 2009 @ 12:07:58 #11
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_66794505
tvp
penny wise, pound foolish
www.frisofeest.nl op 30 november 2012
Gezellig met een zachte gay
  zaterdag 7 maart 2009 @ 12:30:19 #12
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_66795032
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 11:51 schreef RemcoDelft het volgende:
Datzelfde geldt voor alle meeste mensen-rechten. Dat heeft er nou eenmaal mee te maken dat hoe je het ook wendt of keert, wij in de ontwikkelde wereld leven.
Of ben jij er een voorstander van dat vrouwen worden besneden in niet-Westerse landen ?
Als jij naar een moslim-land op vakantie gaat, vind je het dan terecht dat je gemarteld en vermoord wordt omdat je christen bent ? Of idem voor een land met een andere vorm van christendom dan jij aanhangt ?
Vind je slavernij aanvaardbaar als het in buiten onze Westerse samenleving gebeurt ?

Homo-haters in de Westerse wereld proberen nu de homo-haat in de onderontwikkelde landen te verdedigen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_66795360
Als homoseksualiteit geaccepteerd moet worden in Afrikaanse landen, moet dat vanuit de bevolking zelf komen.

Je kan dat gewoon niet opleggen, hoe hard je ook je best doet. Meestal ontstaat zo een 'revolutie' bij economische voorspoed. Daar moet men zich op concentreren, niet op het overbrengen van moraal.
  zaterdag 7 maart 2009 @ 12:55:25 #14
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_66795577
quote:
Van Zwol blijft van mening dat landen als Uganda het volste recht hebben om homo’s te discrimineren.
  PR/Manusje van alles zaterdag 7 maart 2009 @ 13:09:41 #15
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_66795923
quote:

En het wordt al helemaal verdacht als diezelfde organisaties geen enkel probleem hebben met 'zendingswerk' waar 95% van de bevolking niet op zit te wachten
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  PR/Manusje van alles zaterdag 7 maart 2009 @ 13:10:49 #16
Toezicht is gezond!
pi_66795952
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 12:55 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Tuurlijk, waarom niet? Wij hebben toch ook het volste recht om mensen bij onmenselijk lijden zonder uitzicht op verbetering een lekkere pil te geven?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
  zaterdag 7 maart 2009 @ 13:11:42 #17
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_66795969
Als Afrikanen het recht willen hebben om homo's te discrimineren, gunnen ze mij dan ook het recht om Afrikanen te discrimineren?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 7 maart 2009 @ 13:13:12 #18
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_66796011
quote:
Het is natuurlijk zo dat veel van de 'universele' mensenrechten een Westers karakter hebben, zowel in letterlijke zin als in de praktische uitleg daarvan. Je kan je best afvragen of het eigenlijk wel goed is om ontwikkelingshulp te koppelen aan ethische normen, wanneer een groot gedeelte van de bevolking het daar niet mee eens is.

Maar het wordt verdacht wanneer de focus dan enkel op homoseksualiteit ligt. En het wordt al helemaal verdacht als diezelfde organisaties geen enkel probleem hebben met 'zendingswerk' waar 95% van de bevolking niet op zit te wachten
Ontwikkelingshulp is toch ook een uiting van westerse waarden?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 7 maart 2009 @ 13:13:26 #19
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_66796017
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 13:10 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Tuurlijk, waarom niet? Wij hebben toch ook het volste recht om mensen bij onmenselijk lijden zonder uitzicht op verbetering een lekker pil te geven?
Stel dat je homo bent in dat land, dan heb je toch geen leven?

De vergelijking met euthanasie ontgaat mij trouwens.
  PR/Manusje van alles zaterdag 7 maart 2009 @ 13:18:49 #20
Toezicht is gezond!
pi_66796158
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 13:13 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Stel dat je homo bent in dat land, dan heb je toch geen leven?
Is dat dan ons probleem? Er zijn hier al genoeg mensen die geen leven hebben...
quote:
De vergelijking met euthanasie ontgaat mij trouwens.
Dat is bij ons heer normaal en in andere landen wordt het gezien als moord. Maar die landen hebben geen ontwikkelingshulp voor Nederland om ons van die euthanasie af te helpen. Die bemoeien zich daar niet mee.
  zaterdag 7 maart 2009 @ 13:41:39 #21
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_66796677
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 12:30 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Datzelfde geldt voor alle meeste mensen-rechten. Dat heeft er nou eenmaal mee te maken dat hoe je het ook wendt of keert, wij in de ontwikkelde wereld leven.
Uiteraard. WIJ wel. Maar dat kunnen we die imborlingen niet opdringen, dat hebben we de afgelopen eeuwen al vaak genoeg gedaan, en dat is toen ook niet gelukt...
quote:
Of ben jij er een voorstander van dat vrouwen worden besneden in niet-Westerse landen ?
Nee. Maar dat was de vraag niet.
quote:
Als jij naar een moslim-land op vakantie gaat, vind je het dan terecht dat je gemarteld en vermoord wordt omdat je christen bent ? Of idem voor een land met een andere vorm van christendom dan jij aanhangt ?
Vind je slavernij aanvaardbaar als het in buiten onze Westerse samenleving gebeurt ?
Waarom zou ik naar zo'n land op vakantie willen? Als ze daar mensen willen martelen, prima, maar val mij daar niet mee lastig. Dat zullen ze echt *zelf* op moeten lossen, van buitenaf opdringen gaat echt niet helpen.
quote:
Homo-haters in de Westerse wereld proberen nu de homo-haat in de onderontwikkelde landen te verdedigen.
Homo-lovers in de Westerse wereld proberen nu homo-lovers te maken in ontwikkelingslanden... Laat ze het uitzoeken! Hetzelfde geldt trouwens voor alle ontwikkelingshulp, daar is op grote schaal alleen maar ellende van gekomen.

*edit*: misschien moet ik het anders bekijken... Laten we homoseksualiteit gaan promoten, nee, beter nog, opdringen in Afrika! Wellicht dat dat een einde kan maken aan de enorme bevolkingsexplosie, en ze over 40 jaar met een klein groepje verder kunnen gaan
pi_66796710
quote:
"95 procent van de Ugandese bevolking die tegen het normaliseren van onnatuurlijk seksueel gedrag is?"
Dat betekent dat de helft van de homoseksuelen in Uganda tegen homoseksualiteit is.

Enneh, 'onnatuurlijk seksueel gedrag'.
pi_66796822
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 12:46 schreef katerwater het volgende:
Als homoseksualiteit geaccepteerd moet worden in Afrikaanse landen, moet dat vanuit de bevolking zelf komen.

Je kan dat gewoon niet opleggen, hoe hard je ook je best doet. Meestal ontstaat zo een 'revolutie' bij economische voorspoed. Daar moet men zich op concentreren, niet op het overbrengen van moraal.
Dat is mijn punt ook. Er is een verschil tussen het opleggen van een moraal en het vragen naar een gelijke rechtspositie. Er wordt geen enkele Oegandees gevraagd om homo's te omarmen, zolang diezelfde homo's maar geen fair game zijn voor bashpartijen en hun geaardheid geen reden is tot juridische stappen.

Ik bedoel: levenslang voor sex. Probeer dat eens op te leggen aan een hetero, dat is onnatuurlijk en onmenselijk én belangrijker nog het is overheidsbemoeienis in privézaken. Wat is het maatschappelijk nut van het arresteren van een vent die het met een andere vent doet? Is de openbare orde daarmee gebaat? Het lijkt me juist een omgekeerd effect hebben als je iets wat in de slaapkamer gebeurt met grof geweld naar buiten sleept en bestraft.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 7 maart 2009 @ 13:55:11 #24
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_66796995
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 13:47 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]
Ik bedoel: levenslang voor sex. Probeer dat eens op te leggen aan een hetero, dat is onnatuurlijk en onmenselijk én belangrijker nog het is overheidsbemoeienis in privézaken.
Hier in Nederland hebben we wel degelijk straffen voor sex, een beetje afhankelijk van de leeftijd van een van de twee dan. En als we toch met seks in Afrika willen bemoeien, heb ik liever dat het 'neuk een baby en je bent van je aids af' wordt aangepakt, dan dat er homootjes geknuffeld moeten worden. Want qua pedofielen en veel-te-jong-zwanger-zijn voldoen ze daar ook niet bepaald aan onze normen.
  zaterdag 7 maart 2009 @ 14:02:58 #25
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_66797181
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 13:55 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hier in Nederland hebben we wel degelijk straffen voor sex, een beetje afhankelijk van de leeftijd van een van de twee dan. En als we toch met seks in Afrika willen bemoeien, heb ik liever dat het 'neuk een baby en je bent van je aids af' wordt aangepakt, dan dat er homootjes geknuffeld moeten worden. Want qua pedofielen en veel-te-jong-zwanger-zijn voldoen ze daar ook niet bepaald aan onze normen.
Ik kan me voorstellen dat het geen nut heeft om ons moraal op te dwingen aan die landen. Wat het mij in dit topic alleen een beetje ongemakkelijk maakt is een soort van tweezijdige kijk er op. In nederland wordt men massaal boos en reageert me vol afschuw als in een arabisch land een meisje van 9 wordt uitgehuwelijkd. dat kan niet, het is middeleeuws en daar moet wat aan veranderd worden. We veroordelen massaal ahamadjinadad of hoe je zijn naam ook schrijft, vrouwen die wegens overspel worden gestenigd kunnen op een stevig oordeel wachten etc. dat zijn dezelfde morele opvattingen waarmee we danw el oordelen en die, als het homoseksualiteit en het vechten voor gelijkheid betreft opeens ernstig worden betwijfeld. Het gaat er niet om om homo's te knuffelen, het gaat er dan om om ook voor die mensen op te komen en niet ALLEEN voor aidsbabies.

Ik stond wat dat betreft wel even met mijn ogen te knipperen toen ik de reacties op de FP en sommige reacties hier las. het is net alsof persoonlijke afkeer (wat misschien nergens voor nodig is) wordt gebruikt om het meteen allemaal maar homoknuffelen te noemen en in sommige gevallen zelfs wederom te gaan roepen dat ze het er zelf naar gemaakt hebben... pardon?
put
your
clothes
on!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')