Dat is ook een stuk beter te doen met de daar geldende regels voor ouderschapsverlof en kinderopvang.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 10:59 schreef capricia het volgende:
In Frankrijk is nu juist een voorstel afgekondigd om 40% van de top van het bedrijfsleven vrouw te laten zijn. In Noorwegen is dit al lang zo. Daar is zelfs een verplichting. En het gaat wel goed in Noorwegen, volgens mij...
Ja. Het mes snijdt aan twee kanten.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 11:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is ook een stuk beter te doen met de daar geldende regels voor ouderschapsverlof en kinderopvang.
Oh ja? Mijn vuil hier wordt niet opgehaald door Marokkanen, hoor. Gewoon blanke boerenzonen.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 11:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Prima. Voorbeeld 2 was de vuilnismanvrouw. Pure ambtenaren. En een zware ondervertegenwoordiging aan autochtonen en vrouwen.
Dat is niet zo gek, want er zijn ook meer mannen die een opleiding doen in die richting, net als dat er meer mannen studeren in de ICT en net als dat er meer vrouwen een PABO opleiding doen. Zal dat niet gewoon komen omdat de interesses van beide groepen ergens anders liggen?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 11:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Het mes snijdt aan twee kanten.
Niet alleen denken mensen hier in Nederland bij het woord "manager" of "bestuurder" niet aan een vrouw in de sollicitatieprocedure. Het is ook zo dat er minder vrouwen solliciteren op die functie.
En dat is toch aan beide kanten een onbewuste beeldvorming die je zou moeten doorbreken (vind ik hoor!).
En zo kan een advertentie in het onderwijs of zorg weer meer gericht zijn op vrouwen, omdat daar het aanbod van vrouwen weer hoger is. Dat is toch niet zo gek?quote:Neem eens de gemiddelde advertentie voor de functie van bijv. Manager. Wat staat er in? Dat het een uitdagende functie is. Dat de beloning goed is. Dat je veel carriere kunt maken. Dat je een auto van de zaak krijgt, blablabla.
Er staat niet dat het bedrijf bijv. een goede kinderopvangregeling heeft. Of dat de werktijden flexibel in te delen zijn. Of dat je makkelijk een dagje thuis kunt werken.
Terwijl dat in de organisatie wellicht ook goed geregeld is.
Die advertentie is dus gericht op mannelijk publiek. En dan krijg je dus ook meer mannen die solliciteren.
Gelijke geschiktbheid is niet :quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dit is aljaren zo, hoor. De Overheid adverteert al decennia met 'Bij gelijke geschiktheid verdienen vrouwen of leden van (etnische) minderheden de voorkeur'.
quote:Zo werd in Noord-Holland-Noord een vrouwelijke korpschef benoemd, afkomstig van stadstoezicht in Amsterdam. De promotie is zeer omstreden
quote:De volgende moet per se een vrouw zijn of een kleurtje hebben - ongeacht of er betere kandidaten zijn.
Denk dat een nicht juist weer wél veel kans gaat maken bij de volgende sollicitatierondequote:Op zaterdag 7 maart 2009 11:35 schreef Asgard het volgende:
Dit is echt belachelijk, ongelooflijk dat politici zo wereldvreemd kunnen zijn. Ik ben zelf ook een allochtoon, ik heb ook nichten
Dat kan. Aan de andere kant mag je van een manager ook verwachten dat zij zo assertief is om dat soort dingen na te vragen of het geregeld is. En eigenlijk zelfs om als die dingen niet geregeld zijn, het in de organisatie juist aan te kaarten.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 11:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Het mes snijdt aan twee kanten.
Niet alleen denken mensen hier in Nederland bij het woord "manager" of "bestuurder" niet aan een vrouw in de sollicitatieprocedure. Het is ook zo dat er minder vrouwen solliciteren op die functie.
En dat is toch aan beide kanten een onbewuste beeldvorming die je zou moeten doorbreken (vind ik hoor!).
Neem eens de gemiddelde advertentie voor de functie van bijv. Manager. Wat staat er in? Dat het een uitdagende functie is. Dat de beloning goed is. Dat je veel carriere kunt maken. Dat je een auto van de zaak krijgt, blablabla.
Er staat niet dat het bedrijf bijv. een goede kinderopvangregeling heeft. Of dat de werktijden flexibel in te delen zijn. Of dat je makkelijk een dagje thuis kunt werken.
Terwijl dat in de organisatie wellicht ook goed geregeld is.
Die advertentie is dus gericht op mannelijk publiek. En dan krijg je dus ook meer mannen die solliciteren.
Schokkend dat er een verplichting nodig is, blijkbaar wordt er anders teveel gediscrimineerd.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:23 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ik vind dit nogal schokkend. Discriminatie door de overheid actief toegepast.
te dom kan ookquote:Op zaterdag 7 maart 2009 12:22 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Schokkend dat er een verplichting nodig is, blijkbaar wordt er anders teveel gediscrimineerd.
dat prima, je moet toch ergens op selecteren. Maar laat aub geschiktheid de primaire factor zijnquote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dit is aljaren zo, hoor. De Overheid adverteert al decennia met 'Bij gelijke geschiktheid verdienen vrouwen of leden van (etnische) minderheden de voorkeur'.
Over welk discriminatie heb je het?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 12:22 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Schokkend dat er een verplichting nodig is, blijkbaar wordt er anders teveel gediscrimineerd.
lees het topic eens voordat je je muil over discriminatie opentrektquote:
Inderdaad geweldig! Een land dat alleen bestuurd wil worden door mannen en geen vertrouwen heeft in vrouwen en allochtonen.quote:
Als je uit wordt gekozen is dat om je afkomst of geslacht én je kwaliteiten.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 12:53 schreef sweetlady-o het volgende:
Hoe zou dat voelen? Weten dat je niet bent gekozen vanwege je kwaliteiten maar je uiterlijk/ geslacht? Ik zou me er echt kut bij voelen.
quote:Zo werd in Noord-Holland-Noord een vrouwelijke korpschef benoemd, afkomstig van stadstoezicht in Amsterdam. De promotie is zeer omstreden.
Kwaliteiten die omlaag gehaald worden omdat anders vrouwen en allochtonen geen kans maken bedoel je?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 12:54 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als je uit wordt gekozen is dat om je afkomst of geslacht én je kwaliteiten.
quote:Prima kandidaten worden geblokkeerd, terwijl de eisen omlaag gaan omdat er nauwelijks vrouwelijke en allochtone kandidaten zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |