abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66790487
Oude kaas in zijn algemeenheid

En dan vooral Old Amsterdam

Jammer dat het alleen vrij duur is. Vandaag een kilo Old Amsterdam gehaald en betaalde 24,50
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
  zaterdag 7 maart 2009 @ 02:30:28 #2
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_66790515
Wtf

Ik mag het graag hebben, tho'. Lekker ook op een cheeseburgertje
pi_66790516
Bij de AH in de Bonus: AH Goudse Oude kaas van 11 euro per killo naar 5,75 per kilo.

Smaakt best heerlijk trouwens.
pi_66790552
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 02:30 schreef IHVK het volgende:
Bij de AH in de Bonus: AH Goudse Oude kaas van 11 euro per killo naar 5,75 per kilo.

Hmmm . Maar is het net zo lekker als Old Amsterdam vraag ik me dan weer af hé? Op de markt zie ik soms ook stukken oude kaas kilootje voor 10 euro ofzo maar dan kom je thuis en proef je toch weer het verschil. Old Amsterdam blijft ook gewoon snijbaar voor op een broodje.

Sommige soorten oude kaas zijn bikkelhard en uitsluitend geschikt om uit het vuistje in blokjes etc te eten. Plakjes snijden is gevaar voor eigen leven zo bikkelhard zijn ze dan.
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
pi_66790562
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 02:33 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

Hmmm . Maar is het net zo lekker als Old Amsterdam vraag ik me dan weer af hé? Op de markt zie ik soms ook stukken oude kaas kilootje voor 10 euro ofzo maar dan kom je thuis en proef je toch weer het verschil. Old Amsterdam blijft ook gewoon snijbaar voor op een broodje.

Sommige soorten oude kaas zijn bikkelhard en uitsluitend geschikt om uit het vuistje in blokjes etc te eten. Plakjes snijden is gevaar voor eigen leven zo bikkelhard zijn ze dan.
Niet hetzelfde. Wel redelijke vervanger.
pi_66790564
Nah, op een boterham al jaren niet meer gehad.

Zo een stukje of op een hamburger is wel ok.
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
  zaterdag 7 maart 2009 @ 02:45:40 #7
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_66790644
Wahahaha, Old Amsterdam
quote:
Old Amsterdam is een oude kaas van het type Gouda uit Noord-Holland. Old Amsterdam is bedacht in 1985 en is eigendom van het familiebedrijf Westland Kaasspecialiteiten B.V. uit Huizen. De zeer succesvolle televisiereclames van Old Amsterdam, waarbij in oude filmpjes de naam Old Amsterdam in het straatbeeld opduikt draagt bij aan het creëren van de sfeer rond het merk. Zowel de toevoeging "old" als de vermelding van "Amsterdam" zijn waarschijnlijk meer vanwege marketingoverwegingen gekozen, dan dat ze rijpingsduur of plaats van herkomst aangeven.

De Old Amsterdam kaas kwam in februari 2008 opvallend in het nieuws omdat er imitatie-Old Amsterdam in omloop was. Dit was het eerste kaasmerk dat geïmiteerd werd.[1] Waarna er beslag is gelegd op de kazen en er rechtszaken tegen de verkopers begonnen zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Old_Amsterdam
Deze kaas wordt synthetisch sneller gerijpt, ipv het maaaanden op de planken te leggen. En het recept stamt uit 1985.

Trappen we weer massaal in de marketing, ja?
Confidence through competence
pi_66790652
Helemaal niets in Amsterdam
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
  zaterdag 7 maart 2009 @ 02:50:46 #9
55709 Stereotomy
pi_66790676
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 02:47 schreef Twerk het volgende:
Helemaal niets in Amsterdam
Klapklap.
pi_66790715
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 02:45 schreef Stereotomy het volgende:
Wahahaha, Old Amsterdam
[..]

Deze kaas wordt synthetisch sneller gerijpt, ipv het maaaanden op de planken te leggen. En het recept stamt uit 1985.

Bron?

Wat ik ervaar is een 100% kwaliteitskaas. Dat andere bedrijven Old Amsterdam proberen te imiteren zegt genoeg over de succesformule die het bedrijf hanteert . Dat jij fapt op de jonge kaas van de Aldi moet je zelf weten maar val mij er niet mee lastig enzo.
pi_66790955
Oude kaas . Heb er nu nog zelfs zin in!
pi_66791051
Ik koop altijd oude boerenkaas bij Gert Jan in Dordrecht
pi_66791092
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 02:45 schreef Stereotomy het volgende:
Wahahaha, Old Amsterdam
[..]

Ah! marketing truuk!
desondanks dat TS de kaas lekker vindt is hij toch vies?
The most violent travel agent this side of the Themes
  zaterdag 7 maart 2009 @ 07:23:54 #14
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_66791223
Het is heerlijke kaas, alleen geen oude kaas.
Dit maakt hem ook zo snijbaar.
Ts heb je wel eens reypenaer vsop gehad? Zelfs nog lekkerder!
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_66791231
Old Amsterdam is erg lekker, maar er zijn ook andere lekkere alternatieven. Wapenaer VSOP smaakt me ook altijd goed, deze kaas heeft dan ook nog langer gerijpt. Eigenlijk zijn de zoutkristallen die in de kaas zitten het lekkerst (mijn vriendin zegt altijd "het schimmelt" ).
Het klopt dat Old Amsterdam Noord Hollandse kaas is, deze staat bekend om zijn smeuigheid en zilte smaak. Dat schijnt te komen doordat het gras dat de koeien eten, net iets anders, zilter is (door de zeelucht).

Ik vind 24,50 wel erg duur, ik betaal meestal rond de 18 euro per kilo.

Zijn er hier ook liefhebbers van Boerenkaas? Dat is kaas gemaakt van rouwe melk. Ik vind het lekker tot oud. Overjarige Boerenkaas vind ik té veel naar "stal" smaken. Jong of Jongbelegen boerenkaas vind ik niet bijzonder, hier proef je de "stal" smaak weer helemaal niet.

Ik ben altijd gek op de bijzondere kazen, deze worden met extra zorg bereid en dat proef je. Veelal zijn dit overigens 25 kilo kazen of kazen zo groot als een vrachtwagenwiel.

Mijn favoriet momenteel is overjarige Beemster, dit is Noord-Hollandse kaas (Old Amsterdam), maar dan nog iets ouder.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_66791235
Ik zie op de site van Beemster, dat ze zelfs nog oudere kaas hebben, drie jaar gerijpt:

Lijkt me lekker!
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_66791827
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 07:30 schreef dahei het volgende:

Het klopt dat Old Amsterdam Noord Hollandse kaas is, deze staat bekend om zijn smeuigheid en zilte smaak. Dat schijnt te komen doordat het gras dat de koeien eten, net iets anders, zilter is (door de zeelucht).

Ik vind 24,50 wel erg duur, ik betaal meestal rond de 18 euro per kilo.

Zijn er hier ook liefhebbers van Boerenkaas? Dat is kaas gemaakt van rouwe melk. Ik vind het lekker tot oud. Overjarige Boerenkaas vind ik té veel naar "stal" smaken. Jong of Jongbelegen boerenkaas vind ik niet bijzonder, hier proef je de "stal" smaak weer helemaal niet.

Ik ben altijd gek op de bijzondere kazen, deze worden met extra zorg bereid en dat proef je. Veelal zijn dit overigens 25 kilo kazen of kazen zo groot als een vrachtwagenwiel.
Ik vind juist bij jonge kaas dat met het pasteuriseren de smaak weg gaat. Oude kaas blijft altijd wel pittig, ook de fabriekskazen met een sterk en gekunsteld marketingprofiel als Old Amsterdam. Jonge of jong belegen kaas van gepasteuriseerde melk is van die fletse gummi. Ik koop eigenlijk alleen nog maar boerenkaas

Probeer eens een Stolwijker in een jongere variant, dat gaat zelfs een beetje richting Emmenthaler. Maar dat wisselt dan ook een beetje per boer, zo'n naam zegt niet alles, het is een verzamelnaam, dat hoort ook bij boerenkaas. Maar dan heb je het over een jonge kaas die zoveel smaak heeft dat te grote stukken of te dikke plakken bijna niet lekker meer zijn. Die moet je een beetje doseren.

Voor mensen die Old Amsterdam heel lekker vinden: Het is inderdaad een van de betere supermarktkazen. Maar een topper is het echt niet. Als je echt van kaas houdt zou ik toch maar eens verder kijken want er is nog zoveel meer wat echt beter is. Een beetje luxe kaasboer of een kaasboer die op boerenkaas georienteerd is heeft echt wel wat smaakvollers.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 7 maart 2009 @ 09:39:46 #18
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_66791908
Kijk dan eens bij een goeie kaasboer op de markt en vraag naar antieke kaas. Daar kan die oude amsterdammer niet bij in de schaduw staan hoor.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
  zaterdag 7 maart 2009 @ 10:07:33 #19
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_66792279
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
  Moderator zaterdag 7 maart 2009 @ 10:20:17 #20
5428 crew  miss_sly
pi_66792463
Heerlijk en goedkoper alternatief, en wel echt gerijpt en niet synthetisch: Old Friends.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 7 maart 2009 @ 18:05:49 #21
246373 Idler
Simplicity!
pi_66803607
Haal een keer bij een goede kaasboer een stuk twee of drie jaar oude kaas. Als je dat op hebt, hoef je nooit meer Old Amsterdam.
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
pi_66803847
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 09:39 schreef JaapB het volgende:
Kijk dan eens bij een goeie kaasboer op de markt en vraag naar antieke kaas. Daar kan die oude amsterdammer niet bij in de schaduw staan hoor.

Mwoah ik heb weleens zulke kaas op de markt gehaald . Beetje zoals eerste plaatje in de OP . Maar is bijna niet te snijden. Wel lekker idd met die zoutkristallen maar bijna niet te snijden (voor op brood)
Old Amsterdam is gewoon superlekker. Overigens hebben ze bij de LIDL ook plakken oude kaas voor 1.99 . Ook erg lekker
  zaterdag 7 maart 2009 @ 18:18:29 #23
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_66803957
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 18:05 schreef Idler het volgende:
Haal een keer bij een goede kaasboer een stuk twee of drie jaar oude kaas. Als je dat op hebt, hoef je nooit meer Old Amsterdam.
dat dus. Heb ooit eens een Old Amsterdam als kerstpakket gekregen. Vond het al vaag dat zo'n oude kaas zo zacht is. Smaak was mij ook niet je-van-het.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_66804079
Leer snijden. En als het je alleen om het scherpe en de zoutkristallen te doen is dan kun je jezelf het nostalgische marketinggewauwel besparen, en ettelijke euro's de kilo. Op naar de kiloknaller, iedereen kan een matige kaas lang op de plank laten liggen.
  zaterdag 7 maart 2009 @ 21:48:39 #25
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_66810764
Zo nu en dan Old Amsterdam op de bruine boterham is wel erg lekker hoor

Overjarige Klaverland van de Plus-supermarkt is ook erg lekker.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_66811196
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 18:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Leer snijden. En als het je alleen om het scherpe en de zoutkristallen te doen is dan kun je jezelf het nostalgische marketinggewauwel besparen, en ettelijke euro's de kilo. Op naar de kiloknaller, iedereen kan een matige kaas lang op de plank laten liggen.
Neuh had niets met mijn snijkwaliteiten te maken. Ik heb een goede vlijmscherpe schaaf en nooit problemen. Maar die van de markt was keihard. Misschien uitgedroogd? Anyway ik houd het liever bij Old Amsterdam . Talloze andere soorten geprobeerd maar blijft het lekkerst
  zaterdag 7 maart 2009 @ 23:29:23 #27
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_66813557
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 18:14 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

Mwoah ik heb weleens zulke kaas op de markt gehaald . Beetje zoals eerste plaatje in de OP . Maar is bijna niet te snijden. Wel lekker idd met die zoutkristallen maar bijna niet te snijden (voor op brood)
Old Amsterdam is gewoon superlekker. Overigens hebben ze bij de LIDL ook plakken oude kaas voor 1.99 . Ook erg lekker
Ik zelf eet vrijwel nooit oude kaas maar mijn vrouw is er gek op. En die kent ook de plakken van de Aldi die vast niet veel verschillen van die van de Lidl. Die smaken goed maar de antieke kaas is echt keihard en brokkelt gewoon in plaats van dat het snijdbaar is.
Met een beetje groffe rasp is het wel heel lekker om het op een krentenbol te doen.

Maar dat is het verschil tussen echt gerijpte kaas en nep gerijpt. De nepperd is niet zo keihard.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_66813645
Ook al is het nep Old Amsterdam vind ik erg lekker.

Gebruik vaak zo'n zakje geraspte OA voor in de wraps.
Life is too short not to have fun
  Moderator / Redactie Sport zondag 8 maart 2009 @ 09:43:01 #29
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_66818656
Old Amsterdam is een beetje een neppe kaas ja.

Echte ouwe kaas is vele malen lekkerder .
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_66819203
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 22:03 schreef Pacmaniac het volgende:
Neuh had niets met mijn snijkwaliteiten te maken. Ik heb een goede vlijmscherpe schaaf en nooit problemen. Maar die van de markt was keihard. Misschien uitgedroogd?
Hoe nat denk je dat kaas is als die 2 jaar op een plank heeft gelegen? Dus: Leer wat oude kaas is, en leer dan oude kaas snijden. Oude kaas is hard, die moet je niet snijden als jonge kaas.
quote:
Anyway ik houd het liever bij Old Amsterdam . Talloze andere soorten geprobeerd maar blijft het lekkerst
Misschien dat de ondertitel in dit topic mensen op het verkeerde been heeft gezet en had die moeten zijn: Old Amsterdam en andere jonge kaas die kinderveilig gesneden kan worden.
pi_66819377
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 09:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik vind juist bij jonge kaas dat met het pasteuriseren de smaak weg gaat. Oude kaas blijft altijd wel pittig, ook de fabriekskazen met een sterk en gekunsteld marketingprofiel als Old Amsterdam. Jonge of jong belegen kaas van gepasteuriseerde melk is van die fletse gummi. Ik koop eigenlijk alleen nog maar boerenkaas

Probeer eens een Stolwijker in een jongere variant, dat gaat zelfs een beetje richting Emmenthaler. Maar dat wisselt dan ook een beetje per boer, zo'n naam zegt niet alles, het is een verzamelnaam, dat hoort ook bij boerenkaas. Maar dan heb je het over een jonge kaas die zoveel smaak heeft dat te grote stukken of te dikke plakken bijna niet lekker meer zijn. Die moet je een beetje doseren.

Voor mensen die Old Amsterdam heel lekker vinden: Het is inderdaad een van de betere supermarktkazen. Maar een topper is het echt niet. Als je echt van kaas houdt zou ik toch maar eens verder kijken want er is nog zoveel meer wat echt beter is. Een beetje luxe kaasboer of een kaasboer die op boerenkaas georienteerd is heeft echt wel wat smaakvollers.
Tja, smaken verschillen, sommige mensen zweren bij boerenkaas, andere worden er kotsmisselijk van. Ik ben zelf een liefhebber van beiden, al vind ik het verschil bij jongere kazen niet zo groot. Van Emmenthaler en smaakgelijke gatenkazen ben ik geen liefhebber, ik vind het te zoet-nootachtig, maar mijn vriendin zweert er weer bij.

Omdat boerenkaas zo in trek is gekomen worden de meeste boerenkazen tegenwoordig fabrieksmatig gemaakt. Het enige verschil is dan de rauwe melk. Het is tegenwoordig niet overal even makkelijk om een echte boerenkaas te vinden. Doordat de qua grootte afwijkende maten nooit fabrieksmatig zijn gemaakt, koop ik die altijd. En ja, dat zijn ook de meest smaakvolle kazen.
pi_66819447
quote:
Op zondag 8 maart 2009 09:43 schreef borisz het volgende:
Old Amsterdam is een beetje een neppe kaas ja.

Echte ouwe kaas is vele malen lekkerder .
Wat is "nep" kaas? Ik moet hierbij denken aan de kaas die bij de supermarkt ligt van het type "Gouda", maar wat allemaal gefabriceert wordt in Duitsland. Dus ook van de melk van Duitse koeien waardoor de iets zilte smaakt gewoon niet aanwezig is. Dit is niet zo te merken bij jonge kaas, maar vanaf belegen zit er eigenlijk niet zo veel smaak meer aan. Dit is ook de reden dat men Stolwijkse en Noord-Hollandse kaas zo lekker vind, we zijn al lang gewend aan die Duitse troep.

Aangezien veel mensen Old Amsterdam lekker vinden en het ook een echt Nederlandse kaas is, kun je niet spreken van nep kaas.
pi_66819478
quote:
Op zondag 8 maart 2009 10:43 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hoe nat denk je dat kaas is als die 2 jaar op een plank heeft gelegen? Dus: Leer wat oude kaas is, en leer dan oude kaas snijden. Oude kaas is hard, die moet je niet snijden als jonge kaas.
Natte kaas? Dan denk ik meer aan mozzarella ofzo. Ik denk dat je beter kunt spreken over het vocht en vet percentage van de kaas dan over "nat".
Kun je uitleggen hoe je jonge en hoe je oude kaas snijdt? Ik weet dat er verschillende kaasschaven bestaan, maar met mijn jonge kaasschaaf snij ik de oude kaas ook het beste.
pi_66820021
quote:
Op zondag 8 maart 2009 10:55 schreef dahei het volgende:

Omdat boerenkaas zo in trek is gekomen worden de meeste boerenkazen tegenwoordig fabrieksmatig gemaakt. Het enige verschil is dan de rauwe melk.
Dat is ook verreweg het belangrijkste verschil, volgens mij is boerenkaas per definitie van rauwe melk en voor de rest heb je nog wat eisen aan het productieproces en de rijping om het dan niet te verpesten. Maar dat kan best in een omgeving die we eerder een fabriek zouden noemen dan een boerderij.

Maar melk neemt heel veel smaak mee, die van het gras, het grondwater, de lucht, alles. En als je de melk dan pasteuriseert is die weg. Op het moment dat je die smaak behoudt door de melk rauw te verwerken, dan moet je het ook meteen helemaal goed doen en dan mag je het stempel boerenkaas voeren.
quote:
Het is tegenwoordig niet overal even makkelijk om een echte boerenkaas te vinden. Doordat de qua grootte afwijkende maten nooit fabrieksmatig zijn gemaakt, koop ik die altijd. En ja, dat zijn ook de meest smaakvolle kazen.
Het is allemaal beschermd, als het boerenkaas heet dan betekent dat rauwe melk en een bepaald productieproces. Alleen hangt het dus wel af van de koe, het gras, de bodem en het seizoen, vetgehalte van de melk etc. Daarom is het nooit helemaal hetzelfde en zal de ene smaak ook veel sterker naar voren komen bij jonge kaas terwijl bij de ander de rijping meer doet. Maar het lijkt me sterk dat dat een kwestie is van de mate van boersheid.
  zondag 8 maart 2009 @ 11:36:00 #35
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66820123
vannacht nog mn Old Amsterdam verneukt in een paar tosti's. Zonde....
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_66820930
quote:
Op zondag 8 maart 2009 11:03 schreef dahei het volgende:
Natte kaas? Dan denk ik meer aan mozzarella ofzo. Ik denk dat je beter kunt spreken over het vocht en vet percentage van de kaas dan over "nat".
Het vocht vervliegt bij het rijpen, het vet kan niet weg. Dus oude kaas is net zo vet, maar droger.
quote:
Kun je uitleggen hoe je jonge en hoe je oude kaas snijdt? Ik weet dat er verschillende kaasschaven bestaan, maar met mijn jonge kaasschaaf snij ik de oude kaas ook het beste.
Met een kaasschaaf lukt het ook, maar je moet niet proberen brede plakken te snijden, maar dunnere reepjes. Als je zo'n driehoekje je hebt, zeg maar zo'n taartpunt, dan snij je van de punt af. Dan eerst het stuk plastic plus de harde korst die eronder zit eraf. Maar dan is die zijkant onder de korst alsnog hard, dan moet je dus snijden in plaats van duwen. Dus dan moet je hem even insnijden met het snijblad van de kaasschaaf, dus heen en weer bewegen ipv alleen maar duwen.

Maar je moet niet de hele breedte nemen, maar iets schuin een reepje van 1 cm aan de onderkant, dan een reepje van de bovenkant en dan houd je op het midden van de punt een reepje over die er ook weer van af te snijden is. Je snijdt hem dus een beetje rond zeg maar, in 2 plakken bij het smalle stuk van de punt, in 3 plakken bij het middenstuk, en 4 op het einde. Dus je belegt je boterham met reepjes in plaats van plakken, en sommige van die reepjes zullen doormidden breken. Maar het grote blad van de kaasschaaf is juist om dat te voorkomen.

En als het lastig gaat moet je niet harder duwen, maar een beetje snijden. Met een gewoon mes kun je ook niet duwen, maar moet je ook snijden. En net als een gewoon mes, wordt ook een kaasschaaf bot en moet je dus een fatsoenlijk kopen, en die weggooien als die bot is.

Een kaasschaaf is een mooie uitvinding en het is handig dat je zelfs een ellendig bot exemplaar zo door jonge kaas heen kan duwen en dan mooie brede plakken overhoudt, maar het is een misvatting dat het dan bij alle kaas een kwestie van duwen en harder duwen is. Voor oude kaas is het gewoon een snijgereedschap dat met enig beleid en oefening gehanteerd moet worden. Het is niet heel moeilijk, maar mensen leren als kind het door jonge kaas heen duwen en dan stopt het leerproces en als het met oude kaas niet werkt dan zetten ze meer kracht en kopen ze vervolgens Old Amsterdam.
pi_66859390
Overjarige Beemster

Hoe ouder kaas is, hoe lekkerder!
pi_66861322
quote:
Op maandag 9 maart 2009 14:21 schreef Bleie het volgende:
Overjarige Beemster

Hoe ouder kaas is, hoe lekkerder!
Inderdaad, oftewel, Old Amsterdam ,maar dan nog iets ouder en lekkerder!
  maandag 9 maart 2009 @ 15:39:40 #39
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_66862267
quote:
Op zondag 8 maart 2009 12:15 schreef Weltschmerz het volgende:

Een kaasschaaf is een mooie uitvinding en het is handig dat je zelfs een ellendig bot exemplaar zo door jonge kaas heen kan duwen en dan mooie brede plakken overhoudt, maar het is een misvatting dat het dan bij alle kaas een kwestie van duwen en harder duwen is. Voor oude kaas is het gewoon een snijgereedschap dat met enig beleid en oefening gehanteerd moet worden. Het is niet heel moeilijk, maar mensen leren als kind het door jonge kaas heen duwen en dan stopt het leerproces en als het met oude kaas niet werkt dan zetten ze meer kracht en kopen ze vervolgens Old Amsterdam.
Zou je dan niet beter een zeer scherp koksmes kunnen nemen, en de kaas plat op een plankje leggen, en met het mew plakjes snijden? Wel gevaarlijker dan een kaasschaaf natuurlijk, dat snap ik, maar kan het? Snij zelf nooit oude kaas dus geen ervaring...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  maandag 9 maart 2009 @ 15:56:31 #40
147271 fuckbuddy
Ken sent me
pi_66862816
Old Amsterdam ligt hier in Belgie gesneden in plakken in de super voor 18 euro. dan heb je 8 plakken.
Tering, die naam en de reclame doet het hem, tis dat ik eerlijk moet zijn en totaan de dag van vandaag altijd een echte Amsterdamse kaas dacht te kopen, met historie.

Helaas!
Op vrijdag 5 oktober 2007 14:40 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij probeerde die invalide zelf een strijker af te steken, maar ging er iets fout.
pi_66864145
quote:
Op maandag 9 maart 2009 15:56 schreef fuckbuddy het volgende:
Old Amsterdam ligt hier in Belgie gesneden in plakken in de super voor 18 euro. dan heb je 8 plakken.
Tering, die naam en de reclame doet het hem, tis dat ik eerlijk moet zijn en totaan de dag van vandaag altijd een echte Amsterdamse kaas dacht te kopen, met historie.

Helaas!
Hoeveel gram krijg je dan? Voor 18 euro kan je hier regelmatig een hele kilo kopen!
Misschien kun je beter aan een Nederlander vragen of hij het voor je wil kopen en dan naar je toe sturen!
  maandag 9 maart 2009 @ 17:25:54 #42
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_66866067
Hmmmm, Old Amsterdam! Kga zometeen een broodje OA maken!
In me Burberry......
  maandag 9 maart 2009 @ 17:28:34 #43
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_66866176
quote:
Op maandag 9 maart 2009 15:56 schreef fuckbuddy het volgende:

Helaas!

Hebben jullie een kaasboer in belgie? vraag daar eens of hij iets voor je regelen kan.. hij kan het vast veel goedkoper en aan 1 stuk, dat smaak stukken beter dan die uitgedroogde plakken
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_66866942
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 02:30 schreef IHVK het volgende:

en dat lees ik nu

oude kaas
Ja doei.
pi_66867882
De kaas in zwarte pakjes van de Lidl smaakt (bijna) exact als Old Amsterdam!
pi_66867905
klopt die van de aldi is ook niet heel slecht overigens

hoe duur is die daar per kg?
Ja doei.
  Moderator / Redactie Sport maandag 9 maart 2009 @ 18:24:28 #47
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_66868170
quote:
Op zondag 8 maart 2009 10:59 schreef dahei het volgende:

[..]

Wat is "nep" kaas? Ik moet hierbij denken aan de kaas die bij de supermarkt ligt van het type "Gouda", maar wat allemaal gefabriceert wordt in Duitsland. Dus ook van de melk van Duitse koeien waardoor de iets zilte smaakt gewoon niet aanwezig is. Dit is niet zo te merken bij jonge kaas, maar vanaf belegen zit er eigenlijk niet zo veel smaak meer aan. Dit is ook de reden dat men Stolwijkse en Noord-Hollandse kaas zo lekker vind, we zijn al lang gewend aan die Duitse troep.

Aangezien veel mensen Old Amsterdam lekker vinden en het ook een echt Nederlandse kaas is, kun je niet spreken van nep kaas.
Nep in de zin van iets te snel oud laten worden.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  maandag 9 maart 2009 @ 19:50:07 #48
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_66871193
Grappig dat niemand hier het vetgehalte van de kaas als een criterium stelt terwijl dat toch echt een heel belangrijk gegeven is van kaas.
Oude 30+of zelfs 40+ en oude 48+ geeft een wereld van verschil.

Zo is Parmesan regiano een typische oude 30+: hard, droog, bijna niet te snijden.
Ik kan hier echter op de markt 3 jaar gerijpte boeren volvette 48+ noordhollandse kaas kopen die nog steeds te snijden is, dat komt grotendeels door het vetgehalte.

Oude Volvette 48+ maken is tricky bussines vanwege de kaasmijt welke boven de 40+ welig kan groeien en een heel magazijn aan kaas kan vernaggelen.
Dat is te voorkomen door de luchtvochtigheid in het kaasmagazijn erg laag te houden maar daardoor droogt de kaas te snel uit waardoor hij weer droog wordt, een dilema waar niet echt een oplossing voor is behalve zeer hygienisch werken en flinke hoeveelheden kaas weggooien die toch besmet raken en dat is uiteraard niet gunstig voor de prijs.

Ik vind Old Amsterdam best wel lekker en ook echt niet "nep" en het is een risico-vrije aanschaf want je weet altijd voor 100% zeker wat je krijgt maar het is mij te duur.
Als je jezelf er wat in verdiept zul je ontdekken dat hetzelfde voor minder geld te koop is of voor hetzelfde geld veel "betere" kaas te koop is ( dat laatste is een dicutabele uitspraak want smaak is een subjectief gegeven)

[ Bericht 17% gewijzigd door robber57 op 09-03-2009 19:57:43 ]
  maandag 9 maart 2009 @ 21:27:04 #49
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_66874988
Wat maakt het uit of het 30+ 40+ of 48+ is?
dit topic gaat over Old Amsterdam, niet over het + percentage van allerlei oude kazen
  maandag 9 maart 2009 @ 21:34:43 #50
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_66875368
Ik heb nog niemand horen uitleggen wat er nou precies nep is aan Old Amsterdam en wat dan dan precies inhoudt. Wat voor procedé is het om het "sneller te laten rijpen"?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  maandag 9 maart 2009 @ 21:36:54 #51
67174 Dos37
Come on Twente
pi_66875478
inderdaad heel lekker

sowieso moet je voor goede kaas wel wat betalen, de prijs/kwaliteit prestatie is best belangrijk.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  maandag 9 maart 2009 @ 21:40:31 #52
55709 Stereotomy
pi_66875685
quote:
Op maandag 9 maart 2009 21:34 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik heb nog niemand horen uitleggen wat er nou precies nep is aan Old Amsterdam en wat dan dan precies inhoudt. Wat voor procedé is het om het "sneller te laten rijpen"?
Stukje uit Vrij Nederland, 1999 . Is ingescande PDF.

Marketing, marketing, marketing. Ik vind hem best lekker hoor, Old Amsterdam, maar ga het niet allerlei dingen toedichten wat het niet is.
  maandag 9 maart 2009 @ 21:45:59 #53
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_66875964
Nou ze willen je gewoon het imago geven dat Old amsterdam, typische amsterdamse kaas is die al heeeel lang bestaat en daardoor ook het oude kaas imago.
echter bestaat de kaas nog geen 25 jaar lang (1985) en is het ook niet eens amsterdamse kaas.
Verder rijpt de kaas niet lang genoeg om een oude kaas te zijn (Wat ze ook nooit hebben gezegd te zijn alleen je het idee geven)

Quote v/d site
quote:
[De kaas rijpt onder voortdurende controle van onze kwaliteitsdienst tot deze de perfecte smaak heeft. Pas dan wordt Old Amsterdam vrijgegeven voor de verkoop. Old Amsterdam heeft niet de droge en
zoute eigenschappen van gewone oude kaas, maar wel de heerlijk rijke smaak
  maandag 9 maart 2009 @ 21:46:16 #54
22273 Dizer
Save the beard!
pi_66875983

Friends don't let friends remain beardless...
  maandag 9 maart 2009 @ 21:48:59 #55
55709 Stereotomy
pi_66876136
quote:
Op maandag 9 maart 2009 21:45 schreef Erosjuhhh het volgende:
Nou ze willen je gewoon het imago geven dat Old amsterdam, typische amsterdamse kaas is die al heeeel lang bestaat en daardoor ook het oude kaas imago.
echter bestaat de kaas nog geen 25 jaar lang (1985) en is het ook niet eens amsterdamse kaas.
Verder rijpt de kaas niet lang genoeg om een oude kaas te zijn (Wat ze ook nooit hebben gezegd te zijn alleen je het idee geven)

Quote v/d site
[..]
Dat, en de reclame:

Let VOORAL op de gefotoshopte vrachtwagen met 'Old Amsterdam' op de achterkant. Of de winkels die Old Amsterdam uitstallen. Als de beelden daarvan daadwerkelijk uit begin vorige eeuw kwamen, dan is het dus nep, omdat de kaas uit 1985 stamt.

Mooie beelden, mooi nummer, maar het heeft geen ruk met het product te maken.

Als ik een marketing-yup was, zou ik een natte broek krijgen van Old Amsterdam, perfecte marketing op het gevoel van de mensch. Heel even verwacht je in de reclame gewoon iemand te zien die met een iPod rondloopt ofzo.
  maandag 9 maart 2009 @ 21:49:06 #56
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_66876144
quote:
Op maandag 9 maart 2009 21:40 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Stukje uit Vrij Nederland, 1999 . Is ingescande PDF.

Marketing, marketing, marketing. Ik vind hem best lekker hoor, Old Amsterdam, maar ga het niet allerlei dingen toedichten wat het niet is.
Dank je voor de info
pi_66877294
quote:
Op maandag 9 maart 2009 15:39 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Zou je dan niet beter een zeer scherp koksmes kunnen nemen, en de kaas plat op een plankje leggen, en met het mew plakjes snijden? Wel gevaarlijker dan een kaasschaaf natuurlijk, dat snap ik, maar kan het? Snij zelf nooit oude kaas dus geen ervaring...
Ja hoor, dat kan prima, kaasschaven zijn heel erg Nederlands en in het buitenland snijdt men ook kaas. Maar dan moet het aanzetstaal erbij komen enzo dus meestal pak ik de kaasschaaf. Met een koksmes duwen wil ook niet en veel kracht zetten als het niet gaat is dan ook gevaarlijk. Het ging er mij om dat je gereedschap moet kunnen hanteren, daar moet je even handigheid in zoeken en vinden. Dat is heel normaal, alleen bij de kaasschaaf niet omdat je gewend bent dat je die door de jonge kaas heen kan duwen.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 01:09:44 #58
55709 Stereotomy
pi_66883380
Toeval?

http://www.foodlog.nl/cafe/bericht/racerijpen_en_zwijgen/

Foodlog.nl heeft vandaag een stukje over Old Amsterdam en 'racerijpen', het versneld laten rijpen van kaas uit commerciële overwegingen.
pi_66883485
Waarom denk je dat het "Old Amsterdam" heet? Mag niet eens als oude kaas verkocht worden omdat dat dat het feitelijk niet is . Maar het blijft wel gewoon de lekkerste kaas. Die uitgedroogde oude kaas is niet te nassen.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 01:20:51 #60
55709 Stereotomy
pi_66883557
Ik denk dat het Old Amsterdam heet, omdat deze naam bij de ontwikkeling van het concept in vele focusgroepen en -trials het beste uit de bus kwam.
pi_66884028
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 01:20 schreef Stereotomy het volgende:
Ik denk dat het Old Amsterdam heet, omdat deze naam bij de ontwikkeling van het concept in vele focusgroepen en -trials het beste uit de bus kwam.
Mag je zomaar alles als oude kaas verkopen dan? Ik dacht dat er speciale regels waren als in een keurmerk. Voor geraspte kaas is dit er wel. Voor een kilo oude kaas kun je natuurlijk meer vragen dan voor een kilo belegen.

Trouwens dit plaatje is een van de oudste Beemsterkazen die hier te krijgen is:

Rijpingstijd is minimaal 60 maanden, Lijkt me niet vreten ook
pi_66884061
edit Old Amsterdam komt er met dank aan oplettende Fokkers niet meer in. Hij is erg lekker daar blijf ik bij maar idd geen authentieke kwaliteitskaas . Bovendien gebruik van kunstmatige rijpingstoestanden helemaal slecht. Maak me wel zorgen om mijn smaak lol ik vond hem echt lekker en kocht het niet voor de naamsbekendheid o.i.d. (ben een geboren Rotterdammer dus dan eerder niet als wel:P)
  dinsdag 10 maart 2009 @ 02:17:41 #63
237059 Twerk
The Spurs
pi_66884081
Iedereen moet gewoon de kaas vreten die hij of zij lekker vindt.

De tijden dat men elitair kon doen met een stukje kaas liggen reeds ver achter ons.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 02:30:21 #64
55709 Stereotomy
pi_66884160
Ik vind Old Amsterdam ook lekker hoor.

En fabrieks-smelt-cheddar op een Big Mac ook.

Eten wat je wilt eten, maar wel bewust wat je eet, is mijn motto.
pi_66884190
Wat je op je Big Mac aantreft kan vanalles zijn. Maar het is in ieder geval geen cheddar....
pi_66884976
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 02:33 schreef Pacmaniac het volgende:
Wat je op je Big Mac aantreft kan vanalles zijn. Maar het is in ieder geval geen cheddar....
'McDonald's maakt gebruik van Cheddar Cheese smeltkaas. Dat is Cheddar Cheese met toevoegingen van boter, water, zout en kruiden ten behoeve van de smaak, de kwaliteit en om ervoor te zorgen dat de kaas goed smelt als het op de hete burger ligt. Dit is volkomen gebruikelijk', aldus de afdeling Communicatie van McDonald's Nederland.

Bron: http://www.zibb.nl/102355(...)-de-cheeseburger.htm
pi_66885671
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 02:15 schreef Pacmaniac het volgende:
Old Amsterdam komt er met dank aan oplettende Fokkers niet meer in.
Dus je vind iets lekker maar omdat het niet authentiek is eet je het niet meer?
pi_66886719
quote:
edit Old Amsterdam komt er met dank aan oplettende Fokkers niet meer in. Hij is erg lekker daar blijf ik bij maar idd geen authentieke kwaliteitskaas . Bovendien gebruik van kunstmatige rijpingstoestanden helemaal slecht. Maak me wel zorgen om mijn smaak lol ik vond hem echt lekker en kocht het niet voor de naamsbekendheid o.i.d. (ben een geboren Rotterdammer dus dan eerder niet als wel:P)
Bij kunstmatige rijpingsmethoden wordt niet bedoeld dat er chemicalien ofzo in gestopt worden. Ze hebben simpelweg een manier gevonden om kaas sneller te laten rijpen waardoor je zachte en toch pittige kaas hebt. Iets wat de meeste mensen zeer smakelijk vinden. Het rijpen gebeurd dus niet meer op de authentieke manier, maar zelfs op een verbeterde manier, vocht en warmte (volgens het krantenartikel wat eerder al aangehaald is http://www.boerenleidsekaas.nl/pdf/vn-99.pdf).
Old Amsterdam is gewoon een lekkere pittige kaas die lekker smeuig is. Ik vind het wel een beetje raar dat je het nu nu meer eet omdat het niet "authentiek" is.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 10:15:21 #69
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_66887942
quote:
Mij hoor je niet zeggen dat het slechte kaas is hoor
Heerlijk zelfs! Ik eet het alleen niet als oude kaas maar zie het zelf als een extra belegen kaasje
  dinsdag 10 maart 2009 @ 10:17:51 #70
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_66888013
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 07:20 schreef dahei het volgende:

[..]

'McDonald's maakt gebruik van Cheddar Cheese smeltkaas. Dat is Cheddar Cheese met toevoegingen van boter, water, zout en kruiden ten behoeve van de smaak, de kwaliteit en om ervoor te zorgen dat de kaas goed smelt als het op de hete burger ligt. Dit is volkomen gebruikelijk', aldus de afdeling Communicatie van McDonald's Nederland.

Bron: http://www.zibb.nl/102355(...)-de-cheeseburger.htm

Zal vanavond op mijn pc even stukje zoeken over keuringsdienst van waarde,
Waaruit bleek dat de kaas op hamburgers en pizzas absoluut geen kaas is
pi_66888978
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 10:17 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

Zal vanavond op mijn pc even stukje zoeken over keuringsdienst van waarde,
Waaruit bleek dat de kaas op hamburgers en pizzas absoluut geen kaas is
Ik denk dat je dit artikel bedoelt:

http://www.volkskrant.nl/economie/article1060836.ece

De "kaas" is overigens wel kaas hoor, alleen zijn er wat stoffen toegevoegd waardoor het beter smelt (in het geval van de Mac).
pi_66889259
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 08:38 schreef Trusten het volgende:

[..]

Dus je vind iets lekker maar omdat het niet authentiek is eet je het niet meer?
Dat verbaaste mij ook al Sorry, maar ik vind Old Amsterdam gewoon lekker en het boeit me dan ook weinig dat het niet authentiek is. Kritisch is goed maar dit gaat me een tikkie te ver
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  dinsdag 10 maart 2009 @ 11:10:54 #73
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_66889535
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 10:51 schreef dahei het volgende:

[..]

Ik denk dat je dit artikel bedoelt:

http://www.volkskrant.nl/economie/article1060836.ece

De "kaas" is overigens wel kaas hoor, alleen zijn er wat stoffen toegevoegd waardoor het beter smelt (in het geval van de Mac).
nepgoud is geen goud
en nepsneeuw is geen sneeuw

nee, nepkaas is geen kaas
pi_66890667
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 02:12 schreef Pacmaniac het volgende:
Mag je zomaar alles als oude kaas verkopen dan? Ik dacht dat er speciale regels waren als in een keurmerk. Voor geraspte kaas is dit er wel. Voor een kilo oude kaas kun je natuurlijk meer vragen dan voor een kilo belegen.
Daarom heet het ook 'Old' en niet oud.

Nadeel van dat soort marketingtrucjes is dat als dat mensen zich eenmaal in de maling genomen voelen, ze zich helemaal afkeren van het product.
pi_66892543
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 11:10 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

nepgoud is geen goud
en nepsneeuw is geen sneeuw

nee, nepkaas is geen kaas
Whatever... Ik vind het lekker en zolang er geen zware metalen of andere zooi in zit, maakt het me geen bal uit of het nepkaas is "echte" kaas.
pi_66892612
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 11:42 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Daarom heet het ook 'Old' en niet oud.

Nadeel van dat soort marketingtrucjes is dat als dat mensen zich eenmaal in de maling genomen voelen, ze zich helemaal afkeren van het product.
Dat klopt, er staat op de verpakking inderdaad nergens dat het om Oude kaas gaat. Toch maakt het me geen bal uit, het smaakt pittig genoeg en is voor een Goudse kaas best lekker.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 12:40:36 #77
153506 Captain_Fabulous
pi_66892727
Als jij die Old Amsterdam filmpjes ziet en niet snapt dat het getruct is, ben je wel wat naief vind ik...ga die kaas gewoon eens proberen binnenkort, is ie lekker op eigengemaakte piza? Dou daar nu oude geraspte kaas op soms, smaakt best.
pi_66892829
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 12:40 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Als jij die Old Amsterdam filmpjes ziet en niet snapt dat het getruct is, ben je wel wat naief vind ik...ga die kaas gewoon eens proberen binnenkort, is ie lekker op eigengemaakte piza? Dou daar nu oude geraspte kaas op soms, smaakt best.
Als je kaas gaat smelten zal je weinig verschil meer merken tussen de ene oude kaas en de andere, tenminste dat is mijn ervaring. Old Amsterdam is lekker omdat hij smeuig is en er kristallen in zitten. Beide zaken "verdoezel" je met het smelten.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 12:44:43 #79
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_66892839
zowieso moet je geen oude kaas op pizza's doen vind ik..
hoe jonger hoe beter
  dinsdag 10 maart 2009 @ 13:01:27 #80
153506 Captain_Fabulous
pi_66893396
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 12:44 schreef Erosjuhhh het volgende:
hoe jonger hoe beter
Ik hoop dat je zo alleen over kaas denkt
pi_66922869
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 09:25 schreef dahei het volgende:

[..]

Bij kunstmatige rijpingsmethoden wordt niet bedoeld dat er chemicalien ofzo in gestopt worden. Ze hebben simpelweg een manier gevonden om kaas sneller te laten rijpen waardoor je zachte en toch pittige kaas hebt. Iets wat de meeste mensen zeer smakelijk vinden. Het rijpen gebeurd dus niet meer op de authentieke manier, maar zelfs op een verbeterde manier, vocht en warmte (volgens het krantenartikel wat eerder al aangehaald is http://www.boerenleidsekaas.nl/pdf/vn-99.pdf).
Old Amsterdam is gewoon een lekkere pittige kaas die lekker smeuig is. Ik vind het wel een beetje raar dat je het nu nu meer eet omdat het niet "authentiek" is.
Nee joh. Maar 23 euro de kilo voor een kaasje dat het predicaat oude kaas niet eens mag dragen lijkt me wat aan de hoge kant
Dus maar even kijken voor een wel snijbare oude kaas. Iemand een suggestie? Die VSOP ziet er ook lekker uit moet ik zeggen Maar aan de luxe verpakking te zien zal die waarschijnlijk wel richting de 30 euro gaan voor een kilootje of niet?
pi_66922871
Liever Kip's kaas, dan gewone kaas.
pi_66922909
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 03:38 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

Nee joh. Maar 23 euro de kilo voor een kaasje dat het predicaat oude kaas niet eens mag dragen lijkt me wat aan de hoge kant
Dus maar even kijken voor een wel snijbare oude kaas. Iemand een suggestie? Die VSOP ziet er ook lekker uit moet ik zeggen Maar aan de luxe verpakking te zien zal die waarschijnlijk wel richting de 30 euro gaan voor een kilootje of niet?
Beemsterkaas is best lekker! Maar Old Amsterdam vind ik ook niet verkeerd..(bedoel dan minder uitgedroogde kanten en makkelijker te snijden dan overige oude kazen)

[ Bericht 3% gewijzigd door JoeThePlumber op 11-03-2009 03:56:23 ]
pi_66923616
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 12:40 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Hij is iig lekker in de wrap. Of op brood met wat plakjes tomaat erop.
Life is too short not to have fun
  Moderator woensdag 11 maart 2009 @ 08:12:10 #85
5428 crew  miss_sly
pi_66923731
quote:

[..]

Je moet eten wat je lekker vindt.

Maar goed, goed alternatief is dus, zoals ik al eerder zei, Old Friends. Erg lekker beetje smeuig, en wel op de oude manier gerijpt. Ow en een stuk goedkoper.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 12 maart 2009 @ 16:08:50 #86
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_66973658
Wij halen heel vaak Old Amsterdam in huis, maar ik wist niet eens dat het geen 'echte' oude kaas is. Het is wel lekker, maar niet zo heel bijzonder verder. Voor hetzelfde geld haal ik wat meer van een goedkopere oude kaas.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_66974358
Ik deed het een paar jaar geleden wel eens op mijn brood, maar ben daar bewust mee gestopt vanwege die irritante reclame met dat pokke-liedje. Kaas genoeg.
anonieme razernist
pi_66975492
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 16:08 schreef VeX- het volgende:
Wij halen heel vaak Old Amsterdam in huis, maar ik wist niet eens dat het geen 'echte' oude kaas is. Het is wel lekker, maar niet zo heel bijzonder verder. Voor hetzelfde geld haal ik wat meer van een goedkopere oude kaas.
Dat dus
pi_66976493
quote:

[..]

Je betaald te veel voor oude kaas als je 23 euro de kilo betaalt. Maar ik begrijp uit je startpost dat je het lekker vind, en daar draait het toch om? De meeste "oude" kaas die je in supermarkten aantreft is slechts 10 maanden oud. Waarschijnlijk geld dat ook voor Reypenaer, een naam die ook nog niet zo lang bestaat, maar ook authentiek klinkt. Ik vind Reypenaer overigens wel lekker, maar ook niet lekkerder dan andere overjarige kaas. Het is eigenlijk een exportproduct.
pi_66997282
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 17:27 schreef dahei het volgende:

[..]

Je betaald te veel voor oude kaas als je 23 euro de kilo betaalt. Maar ik begrijp uit je startpost dat je het lekker vind, en daar draait het toch om? De meeste "oude" kaas die je in supermarkten aantreft is slechts 10 maanden oud. Waarschijnlijk geld dat ook voor Reypenaer, een naam die ook nog niet zo lang bestaat, maar ook authentiek klinkt. Ik vind Reypenaer overigens wel lekker, maar ook niet lekkerder dan andere overjarige kaas. Het is eigenlijk een exportproduct.
Nog niet zo lang...
Wat is bij jou "niet zo lang"?
pi_66998280
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 08:31 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Nog niet zo lang...
Wat is bij jou "niet zo lang"?
Reypenaer is nu een kleine 10 jaar op de markt. Het wordt geproduceerd door het familiebedrijf Wijngaard Kaas. Het is een product dat gericht is export, maar ook in Nederland wordt verkocht. Op schiphol zie je de kaasplankjes met Reypenaer kaas altijd voor hoge prijzen liggen en ook in het buitenland is het één van de weinige oude (Nederlandse) kazen die er verkocht worden.
Ik ben van mening dat de kaas te duur is voor hetgeen hij bied. Het is best lekkere kaas, maar je betaald er twee keer zo veel voor als andere oude kazen.
pi_66998556
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 17:27 schreef dahei het volgende:
Dat lijkt me ook zo'n marketingkaasje. Kaas VSOP noemen? Dat het een familiebedrijf is wil niet zeggen dat moeke met wrongel in de weer is. Slechts dat de aandelen in handen zijn van één familie en dus ook de high tech fabriek en dat zij de marketingspecialist in dienst hebben.
pi_67008331
Mijn kaasboer weigert Reypenaar te verkopen aangezien ze kunstmatig gerijpt worden. (Ik kan me vergissen in de precieze reden, trouwens, maar het was iets dergelijks)
anonieme razernist
  vrijdag 13 maart 2009 @ 15:08:08 #94
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_67009795
Reypenaer, hmm, heerlijk
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
  zondag 15 maart 2009 @ 19:33:04 #95
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67079290
Voor de liefhebber, Old Amsterdam is deze week in de aanbieding bij Deen
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_67079869
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 16:08 schreef VeX- het volgende:
De smaak blijft toch gewoon hetzelfde .
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  zondag 15 maart 2009 @ 19:55:41 #97
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_67079954
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 02:56 schreef Pacmaniac het volgende:
Dat andere bedrijven Old Amsterdam proberen te imiteren zegt genoeg over de succesformule die het bedrijf hanteert .
Ik ga me verder niet in de discussie mengen maar het SUCCES van een product zegt lang niet altijd iets over de kwaliteit. Neem een MacDonalds. Of Frans Bauer.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zondag 15 maart 2009 @ 19:57:17 #98
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_67080008
quote:
Op zondag 15 maart 2009 19:55 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Ik ga me verder niet in de discussie mengen maar het SUCCES van een product zegt lang niet altijd iets over de kwaliteit. Neem een MacDonalds. Of Frans Bauer.
true, maar de manier waarop iets lekker is vs. de smaak zal mij worst zijn. Als je kunstmatig betere smaak krijgt dan met 10 jaar rijpen, dan maar kunstmatig toch?

vaak is de authentieke methode vaak beter hoor, maar als het niet zo is, dan neem ik gewoon wat ik het lekkerste vind.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  zondag 15 maart 2009 @ 20:11:53 #99
97745 Thorical
finding a way
pi_67080555
Doe mij toch maar een oude boerenbeemster van "Kee"hier op de markt.
pi_67125409
quote:
Op zondag 15 maart 2009 19:57 schreef HeatWave het volgende:

[..]

true, maar de manier waarop iets lekker is vs. de smaak zal mij worst zijn. Als je kunstmatig betere smaak krijgt dan met 10 jaar rijpen, dan maar kunstmatig toch?

vaak is de authentieke methode vaak beter hoor, maar als het niet zo is, dan neem ik gewoon wat ik het lekkerste vind.
Ik heb geen idee wat ik me bij "kunstmatige rijping" moet voorstellen
Mensen zeggen hier dat het niet gaat om het toevoegen van chemicaliën maar louter de manier waarop de kaas rijpt?
Gaan de kazen dan in speciale ruimten die klimatologisch "betere omstandigheden creëren waardoor de kaas eerder rijp is?
pi_67125420
Staat het stadsarchief van die op hotuen palen gebouwde stad met nieuwe metrolijn eronder al veilig?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 17-03-2009 06:25:40 ]
pi_67127091
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 06:21 schreef Pacmaniac het volgende:

[..]

Ik heb geen idee wat ik me bij "kunstmatige rijping" moet voorstellen
Mensen zeggen hier dat het niet gaat om het toevoegen van chemicaliën maar louter de manier waarop de kaas rijpt?
Gaan de kazen dan in speciale ruimten die klimatologisch "betere omstandigheden creëren waardoor de kaas eerder rijp is?
De term "kunstmatig" is ook niet op z'n plaats. Volgens mij moet het "niet ambachtelijk" zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')