Hmmm . Maar is het net zo lekker als Old Amsterdam vraag ik me dan weer af hé? Op de markt zie ik soms ook stukken oude kaas kilootje voor 10 euro ofzo maar dan kom je thuis en proef je toch weer het verschil. Old Amsterdam blijft ook gewoon snijbaar voor op een broodje.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 02:30 schreef IHVK het volgende:
Bij de AH in de Bonus: AH Goudse Oude kaas van 11 euro per killo naar 5,75 per kilo.
Smaakt best heerlijk trouwens.
Niet hetzelfde. Wel redelijke vervanger.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 02:33 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Hmmm . Maar is het net zo lekker als Old Amsterdam vraag ik me dan weer af hé? Op de markt zie ik soms ook stukken oude kaas kilootje voor 10 euro ofzo maar dan kom je thuis en proef je toch weer het verschil. Old Amsterdam blijft ook gewoon snijbaar voor op een broodje.
Sommige soorten oude kaas zijn bikkelhard en uitsluitend geschikt om uit het vuistje in blokjes etc te eten. Plakjes snijden is gevaar voor eigen leven zo bikkelhard zijn ze dan.
Deze kaas wordt synthetisch sneller gerijpt, ipv het maaaanden op de planken te leggen. En het recept stamt uit 1985.quote:Old Amsterdam is een oude kaas van het type Gouda uit Noord-Holland. Old Amsterdam is bedacht in 1985 en is eigendom van het familiebedrijf Westland Kaasspecialiteiten B.V. uit Huizen. De zeer succesvolle televisiereclames van Old Amsterdam, waarbij in oude filmpjes de naam Old Amsterdam in het straatbeeld opduikt draagt bij aan het creëren van de sfeer rond het merk. Zowel de toevoeging "old" als de vermelding van "Amsterdam" zijn waarschijnlijk meer vanwege marketingoverwegingen gekozen, dan dat ze rijpingsduur of plaats van herkomst aangeven.
De Old Amsterdam kaas kwam in februari 2008 opvallend in het nieuws omdat er imitatie-Old Amsterdam in omloop was. Dit was het eerste kaasmerk dat geïmiteerd werd.[1] Waarna er beslag is gelegd op de kazen en er rechtszaken tegen de verkopers begonnen zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Old_Amsterdam
Bron?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 02:45 schreef Stereotomy het volgende:
Wahahaha, Old Amsterdam
[..]
Deze kaas wordt synthetisch sneller gerijpt, ipv het maaaanden op de planken te leggen. En het recept stamt uit 1985.
Trappen we weer massaal in de marketing, ja?
Ah! marketing truuk!quote:Op zaterdag 7 maart 2009 02:45 schreef Stereotomy het volgende:
Wahahaha, Old Amsterdam
[..]
Deze kaas wordt synthetisch sneller gerijpt, ipv het maaaanden op de planken te leggen. En het recept stamt uit 1985.
Trappen we weer massaal in de marketing, ja?
Ik vind juist bij jonge kaas dat met het pasteuriseren de smaak weg gaat. Oude kaas blijft altijd wel pittig, ook de fabriekskazen met een sterk en gekunsteld marketingprofiel als Old Amsterdam. Jonge of jong belegen kaas van gepasteuriseerde melk is van die fletse gummi. Ik koop eigenlijk alleen nog maar boerenkaasquote:Op zaterdag 7 maart 2009 07:30 schreef dahei het volgende:
Het klopt dat Old Amsterdam Noord Hollandse kaas is, deze staat bekend om zijn smeuigheid en zilte smaak. Dat schijnt te komen doordat het gras dat de koeien eten, net iets anders, zilter is (door de zeelucht).
Ik vind 24,50 wel erg duur, ik betaal meestal rond de 18 euro per kilo.
Zijn er hier ook liefhebbers van Boerenkaas? Dat is kaas gemaakt van rouwe melk. Ik vind het lekker tot oud. Overjarige Boerenkaas vind ik té veel naar "stal" smaken. Jong of Jongbelegen boerenkaas vind ik niet bijzonder, hier proef je de "stal" smaak weer helemaal niet.
Ik ben altijd gek op de bijzondere kazen, deze worden met extra zorg bereid en dat proef je. Veelal zijn dit overigens 25 kilo kazen of kazen zo groot als een vrachtwagenwiel.
quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:39 schreef JaapB het volgende:
Kijk dan eens bij een goeie kaasboer op de markt en vraag naar antieke kaas. Daar kan die oude amsterdammer niet bij in de schaduw staan hoor.
dat dus. Heb ooit eens een Old Amsterdam als kerstpakket gekregen. Vond het al vaag dat zo'n oude kaas zo zacht is. Smaak was mij ook niet je-van-het.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 18:05 schreef Idler het volgende:
Haal een keer bij een goede kaasboer een stuk twee of drie jaar oude kaas. Als je dat op hebt, hoef je nooit meer Old Amsterdam.
Neuh had niets met mijn snijkwaliteiten te maken. Ik heb een goede vlijmscherpe schaaf en nooit problemen. Maar die van de markt was keihard. Misschien uitgedroogd? Anyway ik houd het liever bij Old Amsterdam . Talloze andere soorten geprobeerd maar blijft het lekkerstquote:Op zaterdag 7 maart 2009 18:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Leer snijden. En als het je alleen om het scherpe en de zoutkristallen te doen is dan kun je jezelf het nostalgische marketinggewauwel besparen, en ettelijke euro's de kilo. Op naar de kiloknaller, iedereen kan een matige kaas lang op de plank laten liggen.
Ik zelf eet vrijwel nooit oude kaas maar mijn vrouw is er gek op. En die kent ook de plakken van de Aldi die vast niet veel verschillen van die van de Lidl. Die smaken goed maar de antieke kaas is echt keihard en brokkelt gewoon in plaats van dat het snijdbaar is.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 18:14 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Mwoah ik heb weleens zulke kaas op de markt gehaald . Beetje zoals eerste plaatje in de OP . Maar is bijna niet te snijden. Wel lekker idd met die zoutkristallen maar bijna niet te snijden (voor op brood)
Old Amsterdam is gewoon superlekker. Overigens hebben ze bij de LIDL ook plakken oude kaas voor 1.99 . Ook erg lekker
Hoe nat denk je dat kaas is als die 2 jaar op een plank heeft gelegen? Dus: Leer wat oude kaas is, en leer dan oude kaas snijden. Oude kaas is hard, die moet je niet snijden als jonge kaas.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 22:03 schreef Pacmaniac het volgende:
Neuh had niets met mijn snijkwaliteiten te maken. Ik heb een goede vlijmscherpe schaaf en nooit problemen. Maar die van de markt was keihard. Misschien uitgedroogd?
Misschien dat de ondertitel in dit topic mensen op het verkeerde been heeft gezet en had die moeten zijn: Old Amsterdam en andere jonge kaas die kinderveilig gesneden kan worden.quote:Anyway ik houd het liever bij Old Amsterdam . Talloze andere soorten geprobeerd maar blijft het lekkerst
Tja, smaken verschillen, sommige mensen zweren bij boerenkaas, andere worden er kotsmisselijk van. Ik ben zelf een liefhebber van beiden, al vind ik het verschil bij jongere kazen niet zo groot. Van Emmenthaler en smaakgelijke gatenkazen ben ik geen liefhebber, ik vind het te zoet-nootachtig, maar mijn vriendin zweert er weer bij.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 09:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind juist bij jonge kaas dat met het pasteuriseren de smaak weg gaat. Oude kaas blijft altijd wel pittig, ook de fabriekskazen met een sterk en gekunsteld marketingprofiel als Old Amsterdam. Jonge of jong belegen kaas van gepasteuriseerde melk is van die fletse gummi. Ik koop eigenlijk alleen nog maar boerenkaas
Probeer eens een Stolwijker in een jongere variant, dat gaat zelfs een beetje richting Emmenthaler. Maar dat wisselt dan ook een beetje per boer, zo'n naam zegt niet alles, het is een verzamelnaam, dat hoort ook bij boerenkaas. Maar dan heb je het over een jonge kaas die zoveel smaak heeft dat te grote stukken of te dikke plakken bijna niet lekker meer zijn. Die moet je een beetje doseren.
Voor mensen die Old Amsterdam heel lekker vinden: Het is inderdaad een van de betere supermarktkazen. Maar een topper is het echt niet. Als je echt van kaas houdt zou ik toch maar eens verder kijken want er is nog zoveel meer wat echt beter is. Een beetje luxe kaasboer of een kaasboer die op boerenkaas georienteerd is heeft echt wel wat smaakvollers.
Wat is "nep" kaas? Ik moet hierbij denken aan de kaas die bij de supermarkt ligt van het type "Gouda", maar wat allemaal gefabriceert wordt in Duitsland. Dus ook van de melk van Duitse koeien waardoor de iets zilte smaakt gewoon niet aanwezig is. Dit is niet zo te merken bij jonge kaas, maar vanaf belegen zit er eigenlijk niet zo veel smaak meer aan. Dit is ook de reden dat men Stolwijkse en Noord-Hollandse kaas zo lekker vind, we zijn al lang gewend aan die Duitse troep.quote:Op zondag 8 maart 2009 09:43 schreef borisz het volgende:
Old Amsterdam is een beetje een neppe kaas ja.
Echte ouwe kaas is vele malen lekkerder.
Natte kaas? Dan denk ik meer aan mozzarella ofzo. Ik denk dat je beter kunt spreken over het vocht en vet percentage van de kaas dan over "nat".quote:Op zondag 8 maart 2009 10:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoe nat denk je dat kaas is als die 2 jaar op een plank heeft gelegen? Dus: Leer wat oude kaas is, en leer dan oude kaas snijden. Oude kaas is hard, die moet je niet snijden als jonge kaas.
Dat is ook verreweg het belangrijkste verschil, volgens mij is boerenkaas per definitie van rauwe melk en voor de rest heb je nog wat eisen aan het productieproces en de rijping om het dan niet te verpesten. Maar dat kan best in een omgeving die we eerder een fabriek zouden noemen dan een boerderij.quote:Op zondag 8 maart 2009 10:55 schreef dahei het volgende:
Omdat boerenkaas zo in trek is gekomen worden de meeste boerenkazen tegenwoordig fabrieksmatig gemaakt. Het enige verschil is dan de rauwe melk.
Het is allemaal beschermd, als het boerenkaas heet dan betekent dat rauwe melk en een bepaald productieproces. Alleen hangt het dus wel af van de koe, het gras, de bodem en het seizoen, vetgehalte van de melk etc. Daarom is het nooit helemaal hetzelfde en zal de ene smaak ook veel sterker naar voren komen bij jonge kaas terwijl bij de ander de rijping meer doet. Maar het lijkt me sterk dat dat een kwestie is van de mate van boersheid.quote:Het is tegenwoordig niet overal even makkelijk om een echte boerenkaas te vinden. Doordat de qua grootte afwijkende maten nooit fabrieksmatig zijn gemaakt, koop ik die altijd. En ja, dat zijn ook de meest smaakvolle kazen.
Het vocht vervliegt bij het rijpen, het vet kan niet weg. Dus oude kaas is net zo vet, maar droger.quote:Op zondag 8 maart 2009 11:03 schreef dahei het volgende:
Natte kaas? Dan denk ik meer aan mozzarella ofzo. Ik denk dat je beter kunt spreken over het vocht en vet percentage van de kaas dan over "nat".
Met een kaasschaaf lukt het ook, maar je moet niet proberen brede plakken te snijden, maar dunnere reepjes. Als je zo'n driehoekje je hebt, zeg maar zo'n taartpunt, dan snij je van de punt af. Dan eerst het stuk plastic plus de harde korst die eronder zit eraf. Maar dan is die zijkant onder de korst alsnog hard, dan moet je dus snijden in plaats van duwen. Dus dan moet je hem even insnijden met het snijblad van de kaasschaaf, dus heen en weer bewegen ipv alleen maar duwen.quote:Kun je uitleggen hoe je jonge en hoe je oude kaas snijdt? Ik weet dat er verschillende kaasschaven bestaan, maar met mijn jonge kaasschaaf snij ik de oude kaas ook het beste.
Inderdaad, oftewel, Old Amsterdam ,maar dan nog iets ouder en lekkerder!quote:Op maandag 9 maart 2009 14:21 schreef Bleie het volgende:
Overjarige Beemster![]()
![]()
Hoe ouder kaas is, hoe lekkerder!
Zou je dan niet beter een zeer scherp koksmes kunnen nemen, en de kaas plat op een plankje leggen, en met het mew plakjes snijden? Wel gevaarlijker dan een kaasschaaf natuurlijk, dat snap ik, maar kan het? Snij zelf nooit oude kaas dus geen ervaring...quote:Op zondag 8 maart 2009 12:15 schreef Weltschmerz het volgende:
Een kaasschaaf is een mooie uitvinding en het is handig dat je zelfs een ellendig bot exemplaar zo door jonge kaas heen kan duwen en dan mooie brede plakken overhoudt, maar het is een misvatting dat het dan bij alle kaas een kwestie van duwen en harder duwen is. Voor oude kaas is het gewoon een snijgereedschap dat met enig beleid en oefening gehanteerd moet worden. Het is niet heel moeilijk, maar mensen leren als kind het door jonge kaas heen duwen en dan stopt het leerproces en als het met oude kaas niet werkt dan zetten ze meer kracht en kopen ze vervolgens Old Amsterdam.
Hoeveel gram krijg je dan? Voor 18 euro kan je hier regelmatig een hele kilo kopen!quote:Op maandag 9 maart 2009 15:56 schreef fuckbuddy het volgende:
Old Amsterdam ligt hier in Belgie gesneden in plakken in de super voor 18 euro. dan heb je 8 plakken.
Tering, die naam en de reclame doet het hem, tis dat ik eerlijk moet zijn en totaan de dag van vandaag altijd een echte Amsterdamse kaas dacht te kopen, met historie.
Helaas!
quote:Op maandag 9 maart 2009 15:56 schreef fuckbuddy het volgende:
Old Amsterdam ligt hier in Belgie gesneden in plakken in de super voor 18 euro. dan heb je 8 plakken.
Tering, die naam en de reclame doet het hem, tis dat ik eerlijk moet zijn en totaan de dag van vandaag altijd een echte Amsterdamse kaas dacht te kopen, met historie.
Helaas!
en dat lees ik nuquote:Op zaterdag 7 maart 2009 02:30 schreef IHVK het volgende:
Bij de AH in de Bonus: AH Goudse Oude kaas van 11 euro per killo naar 5,75 per kilo.
Smaakt best heerlijk trouwens.
Nep in de zin van iets te snel oud laten worden.quote:Op zondag 8 maart 2009 10:59 schreef dahei het volgende:
[..]
Wat is "nep" kaas? Ik moet hierbij denken aan de kaas die bij de supermarkt ligt van het type "Gouda", maar wat allemaal gefabriceert wordt in Duitsland. Dus ook van de melk van Duitse koeien waardoor de iets zilte smaakt gewoon niet aanwezig is. Dit is niet zo te merken bij jonge kaas, maar vanaf belegen zit er eigenlijk niet zo veel smaak meer aan. Dit is ook de reden dat men Stolwijkse en Noord-Hollandse kaas zo lekker vind, we zijn al lang gewend aan die Duitse troep.
Aangezien veel mensen Old Amsterdam lekker vinden en het ook een echt Nederlandse kaas is, kun je niet spreken van nep kaas.
Stukje uit Vrij Nederland, 1999 . Is ingescande PDF.quote:Op maandag 9 maart 2009 21:34 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik heb nog niemand horen uitleggen wat er nou precies nep is aan Old Amsterdam en wat dan dan precies inhoudt. Wat voor procedé is het om het "sneller te laten rijpen"?
quote:[De kaas rijpt onder voortdurende controle van onze kwaliteitsdienst tot deze de perfecte smaak heeft. Pas dan wordt Old Amsterdam vrijgegeven voor de verkoop. Old Amsterdam heeft niet de droge en
zoute eigenschappen van gewone oude kaas, maar wel de heerlijk rijke smaak
Dat, en de reclame:quote:Op maandag 9 maart 2009 21:45 schreef Erosjuhhh het volgende:
Nou ze willen je gewoon het imago geven dat Old amsterdam, typische amsterdamse kaas is die al heeeel lang bestaat en daardoor ook het oude kaas imago.
echter bestaat de kaas nog geen 25 jaar lang (1985) en is het ook niet eens amsterdamse kaas.
Verder rijpt de kaas niet lang genoeg om een oude kaas te zijn (Wat ze ook nooit hebben gezegd te zijn alleen je het idee geven)
Quote v/d site
[..]
Dank je voor de infoquote:Op maandag 9 maart 2009 21:40 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Stukje uit Vrij Nederland, 1999 . Is ingescande PDF.
Marketing, marketing, marketing. Ik vind hem best lekker hoor, Old Amsterdam, maar ga het niet allerlei dingen toedichten wat het niet is.
Ja hoor, dat kan prima, kaasschaven zijn heel erg Nederlands en in het buitenland snijdt men ook kaas. Maar dan moet het aanzetstaal erbij komen enzo dus meestal pak ik de kaasschaaf. Met een koksmes duwen wil ook niet en veel kracht zetten als het niet gaat is dan ook gevaarlijk. Het ging er mij om dat je gereedschap moet kunnen hanteren, daar moet je even handigheid in zoeken en vinden. Dat is heel normaal, alleen bij de kaasschaaf niet omdat je gewend bent dat je die door de jonge kaas heen kan duwen.quote:Op maandag 9 maart 2009 15:39 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Zou je dan niet beter een zeer scherp koksmes kunnen nemen, en de kaas plat op een plankje leggen, en met het mew plakjes snijden? Wel gevaarlijker dan een kaasschaaf natuurlijk, dat snap ik, maar kan het? Snij zelf nooit oude kaas dus geen ervaring...
Mag je zomaar alles als oude kaas verkopen dan? Ik dacht dat er speciale regels waren als in een keurmerk. Voor geraspte kaas is dit er wel. Voor een kilo oude kaas kun je natuurlijk meer vragen dan voor een kilo belegen.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 01:20 schreef Stereotomy het volgende:
Ik denk dat het Old Amsterdam heet, omdat deze naam bij de ontwikkeling van het concept in vele focusgroepen en -trials het beste uit de bus kwam.
'McDonald's maakt gebruik van Cheddar Cheese smeltkaas. Dat is Cheddar Cheese met toevoegingen van boter, water, zout en kruiden ten behoeve van de smaak, de kwaliteit en om ervoor te zorgen dat de kaas goed smelt als het op de hete burger ligt. Dit is volkomen gebruikelijk', aldus de afdeling Communicatie van McDonald's Nederland.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 02:33 schreef Pacmaniac het volgende:
Wat je op je Big Mac aantreft kan vanalles zijn. Maar het is in ieder geval geen cheddar....
Dus je vind iets lekker maar omdat het niet authentiek is eet je het niet meer?quote:Op dinsdag 10 maart 2009 02:15 schreef Pacmaniac het volgende:
Old Amsterdam komt er met dank aan oplettende Fokkers niet meer in.
Bij kunstmatige rijpingsmethoden wordt niet bedoeld dat er chemicalien ofzo in gestopt worden. Ze hebben simpelweg een manier gevonden om kaas sneller te laten rijpen waardoor je zachte en toch pittige kaas hebt. Iets wat de meeste mensen zeer smakelijk vinden. Het rijpen gebeurd dus niet meer op de authentieke manier, maar zelfs op een verbeterde manier, vocht en warmte (volgens het krantenartikel wat eerder al aangehaald is http://www.boerenleidsekaas.nl/pdf/vn-99.pdf).quote:Op dinsdag 10 maart 2009 02:15 schreef Pacmaniac het volgende:
edit Old Amsterdam komt er met dank aan oplettende Fokkers niet meer in. Hij is erg lekker daar blijf ik bij maar idd geen authentieke kwaliteitskaas . Bovendien gebruik van kunstmatige rijpingstoestanden helemaal slecht. Maak me wel zorgen om mijn smaak lol ik vond hem echt lekker en kocht het niet voor de naamsbekendheid o.i.d. (ben een geboren Rotterdammer dus dan eerder niet als wel:P)
Mij hoor je niet zeggen dat het slechte kaas is hoorquote:Op dinsdag 10 maart 2009 02:15 schreef Pacmaniac het volgende:
edit Old Amsterdam komt er met dank aan oplettende Fokkers niet meer in. Hij is erg lekker daar blijf ik bij maar idd geen authentieke kwaliteitskaas . Bovendien gebruik van kunstmatige rijpingstoestanden helemaal slecht. Maak me wel zorgen om mijn smaak lol ik vond hem echt lekker en kocht het niet voor de naamsbekendheid o.i.d. (ben een geboren Rotterdammer dus dan eerder niet als wel:P)
quote:Op dinsdag 10 maart 2009 07:20 schreef dahei het volgende:
[..]
'McDonald's maakt gebruik van Cheddar Cheese smeltkaas. Dat is Cheddar Cheese met toevoegingen van boter, water, zout en kruiden ten behoeve van de smaak, de kwaliteit en om ervoor te zorgen dat de kaas goed smelt als het op de hete burger ligt. Dit is volkomen gebruikelijk', aldus de afdeling Communicatie van McDonald's Nederland.
Bron: http://www.zibb.nl/102355(...)-de-cheeseburger.htm
Ik denk dat je dit artikel bedoelt:quote:Op dinsdag 10 maart 2009 10:17 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
Zal vanavond op mijn pc even stukje zoeken over keuringsdienst van waarde,
Waaruit bleek dat de kaas op hamburgers en pizzas absoluut geen kaas is
Dat verbaaste mij ook alquote:Op dinsdag 10 maart 2009 08:38 schreef Trusten het volgende:
[..]
Dus je vind iets lekker maar omdat het niet authentiek is eet je het niet meer?
nepgoud is geen goudquote:Op dinsdag 10 maart 2009 10:51 schreef dahei het volgende:
[..]
Ik denk dat je dit artikel bedoelt:
http://www.volkskrant.nl/economie/article1060836.ece
De "kaas" is overigens wel kaas hoor, alleen zijn er wat stoffen toegevoegd waardoor het beter smelt (in het geval van de Mac).
Daarom heet het ook 'Old' en niet oud.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 02:12 schreef Pacmaniac het volgende:
Mag je zomaar alles als oude kaas verkopen dan? Ik dacht dat er speciale regels waren als in een keurmerk. Voor geraspte kaas is dit er wel. Voor een kilo oude kaas kun je natuurlijk meer vragen dan voor een kilo belegen.
Whatever... Ik vind het lekker en zolang er geen zware metalen of andere zooi in zit, maakt het me geen bal uit of het nepkaas is "echte" kaas.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 11:10 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
nepgoud is geen goud
en nepsneeuw is geen sneeuw
nee, nepkaas is geen kaas
Dat klopt, er staat op de verpakking inderdaad nergens dat het om Oude kaas gaat. Toch maakt het me geen bal uit, het smaakt pittig genoeg en is voor een Goudse kaas best lekker.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 11:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daarom heet het ook 'Old' en niet oud.
Nadeel van dat soort marketingtrucjes is dat als dat mensen zich eenmaal in de maling genomen voelen, ze zich helemaal afkeren van het product.
Als je kaas gaat smelten zal je weinig verschil meer merken tussen de ene oude kaas en de andere, tenminste dat is mijn ervaring. Old Amsterdam is lekker omdat hij smeuig is en er kristallen in zitten. Beide zaken "verdoezel" je met het smelten.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 12:40 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Als jij die Old Amsterdam filmpjes ziet en niet snapt dat het getruct is, ben je wel wat naief vind ik...ga die kaas gewoon eens proberen binnenkort, is ie lekker op eigengemaakte piza? Dou daar nu oude geraspte kaas op soms, smaakt best.
Ik hoop dat je zo alleen over kaas denktquote:
Nee joh. Maar 23 euro de kilo voor een kaasje dat het predicaat oude kaas niet eens mag dragen lijkt me wat aan de hoge kantquote:Op dinsdag 10 maart 2009 09:25 schreef dahei het volgende:
[..]
Bij kunstmatige rijpingsmethoden wordt niet bedoeld dat er chemicalien ofzo in gestopt worden. Ze hebben simpelweg een manier gevonden om kaas sneller te laten rijpen waardoor je zachte en toch pittige kaas hebt. Iets wat de meeste mensen zeer smakelijk vinden. Het rijpen gebeurd dus niet meer op de authentieke manier, maar zelfs op een verbeterde manier, vocht en warmte (volgens het krantenartikel wat eerder al aangehaald is http://www.boerenleidsekaas.nl/pdf/vn-99.pdf).
Old Amsterdam is gewoon een lekkere pittige kaas die lekker smeuig is. Ik vind het wel een beetje raar dat je het nu nu meer eet omdat het niet "authentiek" is.
Beemsterkaas is best lekker! Maar Old Amsterdam vind ik ook niet verkeerd..(bedoel dan minder uitgedroogde kanten en makkelijker te snijden dan overige oude kazen)quote:Op woensdag 11 maart 2009 03:38 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Nee joh. Maar 23 euro de kilo voor een kaasje dat het predicaat oude kaas niet eens mag dragen lijkt me wat aan de hoge kant![]()
Dus maar even kijken voor een wel snijbare oude kaas. Iemand een suggestie? Die VSOP ziet er ook lekker uit moet ik zeggenMaar aan de luxe verpakking te zien zal die waarschijnlijk wel richting de 30 euro gaan voor een kilootje of niet?
Hij is iig lekker in de wrap. Of op brood met wat plakjes tomaat erop.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 12:40 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Als jij die Old Amsterdam filmpjes ziet en niet snapt dat het getruct is, ben je wel wat naief vind ik...ga die kaas gewoon eens proberen binnenkort, is ie lekker op eigengemaakte piza? Dou daar nu oude geraspte kaas op soms, smaakt best.
Je moet eten wat je lekker vindt.quote:Op woensdag 11 maart 2009 03:38 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Nee joh. Maar 23 euro de kilo voor een kaasje dat het predicaat oude kaas niet eens mag dragen lijkt me wat aan de hoge kant![]()
Dus maar even kijken voor een wel snijbare oude kaas. Iemand een suggestie? Die VSOP ziet er ook lekker uit moet ik zeggenMaar aan de luxe verpakking te zien zal die waarschijnlijk wel richting de 30 euro gaan voor een kilootje of niet?
Dat dusquote:Op donderdag 12 maart 2009 16:08 schreef VeX- het volgende:
Wij halen heel vaak Old Amsterdam in huis, maar ik wist niet eens dat het geen 'echte' oude kaas is. Het is wel lekker, maar niet zo heel bijzonder verder. Voor hetzelfde geld haal ik wat meer van een goedkopere oude kaas.
Je betaald te veel voor oude kaas als je 23 euro de kilo betaalt. Maar ik begrijp uit je startpost dat je het lekker vind, en daar draait het toch om? De meeste "oude" kaas die je in supermarkten aantreft is slechts 10 maanden oud. Waarschijnlijk geld dat ook voor Reypenaer, een naam die ook nog niet zo lang bestaat, maar ook authentiek klinkt. Ik vind Reypenaer overigens wel lekker, maar ook niet lekkerder dan andere overjarige kaas. Het is eigenlijk een exportproduct.quote:Op woensdag 11 maart 2009 03:38 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Nog niet zo lang...quote:Op donderdag 12 maart 2009 17:27 schreef dahei het volgende:
[..]
Je betaald te veel voor oude kaas als je 23 euro de kilo betaalt. Maar ik begrijp uit je startpost dat je het lekker vind, en daar draait het toch om? De meeste "oude" kaas die je in supermarkten aantreft is slechts 10 maanden oud. Waarschijnlijk geld dat ook voor Reypenaer, een naam die ook nog niet zo lang bestaat, maar ook authentiek klinkt. Ik vind Reypenaer overigens wel lekker, maar ook niet lekkerder dan andere overjarige kaas. Het is eigenlijk een exportproduct.
Reypenaer is nu een kleine 10 jaar op de markt. Het wordt geproduceerd door het familiebedrijf Wijngaard Kaas. Het is een product dat gericht is export, maar ook in Nederland wordt verkocht. Op schiphol zie je de kaasplankjes met Reypenaer kaas altijd voor hoge prijzen liggen en ook in het buitenland is het één van de weinige oude (Nederlandse) kazen die er verkocht worden.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 08:31 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Nog niet zo lang...![]()
Wat is bij jou "niet zo lang"?
Dat lijkt me ook zo'n marketingkaasje. Kaas VSOP noemen? Dat het een familiebedrijf is wil niet zeggen dat moeke met wrongel in de weer is. Slechts dat de aandelen in handen zijn van één familie en dus ook de high tech fabriek en dat zij de marketingspecialist in dienst hebben.quote:Op donderdag 12 maart 2009 17:27 schreef dahei het volgende:
Je betaald te veel voor oude kaas als je 23 euro de kilo betaalt. Maar ik begrijp uit je startpost dat je het lekker vind, en daar draait het toch om? De meeste "oude" kaas die je in supermarkten aantreft is slechts 10 maanden oud. Waarschijnlijk geld dat ook voor Reypenaer, een naam die ook nog niet zo lang bestaat, maar ook authentiek klinkt. Ik vind Reypenaer overigens wel lekker, maar ook niet lekkerder dan andere overjarige kaas. Het is eigenlijk een exportproduct.
De smaak blijft toch gewoon hetzelfdequote:Op donderdag 12 maart 2009 16:08 schreef VeX- het volgende:
Wij halen heel vaak Old Amsterdam in huis, maar ik wist niet eens dat het geen 'echte' oude kaas is. Het is wel lekker, maar niet zo heel bijzonder verder. Voor hetzelfde geld haal ik wat meer van een goedkopere oude kaas.
Ik ga me verder niet in de discussie mengen maar het SUCCES van een product zegt lang niet altijd iets over de kwaliteit. Neem een MacDonalds. Of Frans Bauer.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 02:56 schreef Pacmaniac het volgende:
Dat andere bedrijven Old Amsterdam proberen te imiteren zegt genoeg over de succesformule die het bedrijf hanteert .
true, maar de manier waarop iets lekker is vs. de smaak zal mij worst zijn. Als je kunstmatig betere smaak krijgt dan met 10 jaar rijpen, dan maar kunstmatig toch?quote:Op zondag 15 maart 2009 19:55 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ik ga me verder niet in de discussie mengen maar het SUCCES van een product zegt lang niet altijd iets over de kwaliteit. Neem een MacDonalds. Of Frans Bauer.
Ik heb geen idee wat ik me bij "kunstmatige rijping" moet voorstellenquote:Op zondag 15 maart 2009 19:57 schreef HeatWave het volgende:
[..]
true, maar de manier waarop iets lekker is vs. de smaak zal mij worst zijn. Als je kunstmatig betere smaak krijgt dan met 10 jaar rijpen, dan maar kunstmatig toch?
vaak is de authentieke methode vaak beter hoor, maar als het niet zo is, dan neem ik gewoon wat ik het lekkerste vind.
De term "kunstmatig" is ook niet op z'n plaats. Volgens mij moet het "niet ambachtelijk" zijn.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 06:21 schreef Pacmaniac het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat ik me bij "kunstmatige rijping" moet voorstellen![]()
Mensen zeggen hier dat het niet gaat om het toevoegen van chemicaliën maar louter de manier waarop de kaas rijpt?![]()
Gaan de kazen dan in speciale ruimten die klimatologisch "betere omstandigheden creëren waardoor de kaas eerder rijp is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |