quote:FIA to vote on revised points system
The FIA is to vote on a revised points structure for Formula 1 at a meeting of its World Motor Sport Council tomorrow, autosport.com has learned, with radical cost-cutting measures also due to be unveiled.
A proposal unveiled by the Formula One Teams' Association (FOTA) to change the current points structure to a new system that rewards more for winning - broken down 12-9-7-5-4-3-2-1 – has been officially put forward to the FIA for consideration.
The WMSC will now look at the document and take a vote on whether or not to adopt it for 2009.
FOTA has put forward the idea for changing the points system as the result of a market research survey it conducted with F1 fans. McLaren team principal Martin Whitmarsh, who heads up the sporting group of FOTA, said that it was vital that followers of the sport were listened to.
"What we felt within FOTA was having conducted a very thorough survey of audience views and advice, we shouldn't ignore it," he said. "There were people who felt status quo was the best thing but I think what swung it was the opinion of the audience.
"We, as FOTA, have unanimously agreed that is what we want to see introduced this year. We now have to work with the commercial rights holder and with the FIA and seek their endorsement of that proposal."
Although the decision about changing the points will be of the biggest interest to F1 fans, the most important announcement of the day for teams will relate to emergency cost-cutting ideas that are due to be analysed by the WMSC.
An FIA statement issued earlier this month suggested that the 'radical' proposals would allow a team to "compete for a fraction of current budgets but nevertheless field cars which can match those of the established teams."
Although no details of what is being looked at have been revealed, it is understood the new rules relate to more standardisation, further reductions in testing and the imposition of a budget cap.
FIA president Max Mosley said last month that the current worldwide economic crisis meant it was essential the governing body acted swiftly.
"It was bad enough before the current situation, it is now a complete disaster," he said. "It obviously has to stop. We think it should stop for 2010 and we are urging the teams to do that."
Bronquote:Op maandag 16 maart 2009 19:41 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Jup, maar Alonso deed een qualy stint, terwijl BGP alleen maar langere runs heeft gedaan
Rubens' snelste ronde was op een stint van 7 ronden.
Stints van Alonso:quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Voor Rubens zoek ik nog even verder.
En hoppa
Barrichello:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alleen klopt die tijd van 1:10 niet. Zal wel een tikfout zijn.
1 2 3 4 | 2. N. Rosberg Williams FW31 1:18.071 +0.227 21 pit 3. L. Hamilton McLaren MP4-24 1:19.144 +1.300 26 pit 4. N. Piquet Jr. Renault R29 1:20.097 +2.253 26 pit |
Ik denk dat ze op het warmste punt op een 1.17.5 kunnen komen. En dat is net zo snel als in februari de STR 2008-spec op slicks reedquote:Op dinsdag 17 maart 2009 11:16 schreef Atreidez het volgende:
Opmerkelijk, dat er zo vroeg al weer sneller wordt gereden. Meer rubber op de baan natuurlijk, maar t warme punt van de dag moet nog komen
Ik kan het kratje vast koud gaan zetten zie ikquote:Op dinsdag 17 maart 2009 12:06 schreef sanger het volgende:
Brawn en Ferrari dus op ongeveer hetzelfde gewicht geweest
Ik ga er wel van uit eerlijk gezegd:Dquote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:00 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik kan het kratje vast koud gaan zetten zie ik
K*t FIA. Een seizoen een niet gewenste uitslag en meteen de hele telling op de schop. Als er al een probleem was met de puntentelling, hadden ze dat tig jaar geleden al moeten aanpassen naar een overwinningensysteem, toen het nog mogelijk was om met een overwinning kampioen te worden omdat de anderen gewoon niet consistent genoeg waren (1982). Niet als iemand met 6 tegen 5 overwinningen geen kampioen wordt. En dat nog eens omdat de FIA niet consequent is in zijn straffen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:17 schreef nils7 het volgende:
Op GPupdate staat dat de FIA de meeste overwinningen zullen tellen![]()
![]()
quote:Het wereldkampioenschap bij de coureurs wordt voortaan beslist door het aantal race-overwinningen. Zo heeft de World Motor Sport Council van de FIA woensdag besloten. Daarmee komt de internationale autosportbond tegemoet aan de wensen van zowel de teams als Formule 1-baas Bernie Ecclestone.
De teams, verenigd in de FOTA, kwamen onlangs met het voorstel om een nieuw puntensysteem in te voeren, waarbij de winnaar twaalf punten zou krijgen, de nummer twee negen punten en de nummer drie zeven punten. Dit voorstel is door de mondiale autosportraad verworpen. Ook het voorstel van Ecclestone om de eerste drie coureurs te belonen met een gouden, zilveren en bronzen medaille, heeft het niet gehaald. Het idee achter beide ideeën was echter dat een zege meer waard moest worden en de FIA geeft op deze manier wel gehoor aan die wens.
Als twee of meer coureurs het seizoen eindigen met een gelijk aantal zeges, dan gaat de wereldtitel naar de coureur met de meeste punten. Het huidige puntensysteem blijft verder namelijk gewoon bestaan, ook om als basis te blijven dienen voor de rest van het klassement. Aan het constructeurskampioenschap zal verder niets veranderen. Deze titel blijft dus gaan naar het team met de meeste punten.
Na afloop van het seizoen 2009 onstond er onvrede over het oude puntensysteem, omdat McLaren-coureur Lewis Hamilton kampioen was geworden, terwijl Ferrari-rijder Felipe Massa één race meer had gewonnen dan de jonge Brit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |