abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66924298
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 00:20 schreef sneakypete het volgende:
Slaap maar lekker en tel je schaapjes.
Ik betreur het gewoon dat 'tegenstanders' als jij een mond vol tonen zonder argumenten aan te halen.
Het blijkt in dit topic precies andersom. Je beweert dat iets zo is omdat het zo is in theorie. Met enige praktijkonderbouwing weiger je te komen. Het blijft beperkt tot "volgens de theorie komt het door de overheden . Dus de overheid is overal schuldig aan ". Dat zijn geen argumenten dat is gewoon goedkope retoriek. Niets meer en niets minder.
quote:
Het staat je volledig vrij om zelf eens met een goed idee te komen. Als je de moeite had gedaan om je te verdiepen in de Oostenrijkse theorie over de conjuncturen en de rol van geld, denk ik dat je waarschijnlijk met iets zinvollers was gekomen. Maar neu, dat is teveel gevraagd natuurlijk en dus post je hier vooral om met zinloze aanvallen mijn betoog onderuit te halen.
Dat soort theorieën gaat uit van een veel te grote rationaliteit van de mensen. Als dat zou werken zou iedere hype van te voren voorspeld zijn en hadden trendwatchers geen werk meer gehad.
Er is van jouw kant overigens ook niet zo gek veel betoog aanwezig om onderuit te halen, dat scheelt ook nogal natuurlijk .
quote:
De enige reden dat ik nog op je slappe gelul reageer is dat ik hoop dat er verstandigere mensen zijn die ook meelezen en die inzien dat vooral jouw eigen gebrek aan ideeën de oorzaak is van deze totaal zinloze 'discussie'.
Je hoogtepunt van reacties hier was bladiebla . Maak jezelf niet teveel illusies dus.

Houdoe en bedankt, hier nog een verhaaltje voor het slapen gaan:
quote:
It is no crime to be ignorant of economics, which is, after all, a specialized discipline and one that most people consider to be a 'dismal science'. But it is totally irresponsible to have a loud and vociferous opinion on economic subjects while remaining in this state of ignorance.

— Murray Rothbard
"Het is geen misdaad om magere quotes te plaatsen maar denken dat het je argumenten veel kracht bijzet is naïef ."
--Duke.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_66925475
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 08:33 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ja sorry zo zit ik nu eenmaal in elkaar . Maar in principe zou ik de boel inderdaad ook gewoon af kunnen doen met: onrealistisch en daarmee onzinnig . Dat is echter ook niet zo nuttig. Door het keer op keer uit te leggen en op de nuance te wijzen probeer ik bv sneaky er van te overtuigen dat het heel gezond kan zijn om verder te kijken dan enkel vanuit de eigen beperkte en utopische ideologie.
ik weet zeker dat sneaky verder kijkt dan zijn utopie, en niet alleen hij maar de meeste hier.
pi_66927737
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 00:46 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Je laat je het kaas van het brood af eten door die troller van een Duke. Overigens hoorde ik vandaag van mn prof. dat die ook wel voorstander was van de Austrian school maar zoals gezegd. Ze beargumenteren te veel dingen zonder mathematische correctheid of laat staan enige wiskunde referentie. Het feit van minder overheid op dit moment is natuurlijk actueel, iedereen bekritiseert de overheid op dit moment omdat ze de banken willen redden ( en die lieve graaiers aan de top ).

Wat betreft het feit van de privatisering, dat is prima zolang de key sectoren maar onder de overheid vallen. Er zijn genoeg voorbeelden waar belangrijke sectoren zoals watervoorziening en elektriciteit onder handen vielen van de commerciële'eikels' in dit geval waar het niet goed ging. (bolivia/ghana/peru etc.)

En kijk alleen al eens hoeveel gezeik en onderzoek en met name geld het kan kosten om te kijken of een privatisering door kan gaan, allerbeste voorbeeld is toch wel Japan Post te noemen.
Japan, dat is een goed voorbeeld voor ons openbaar vervoer trouwens.
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
pi_66928067
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 00:54 schreef sneakypete het volgende:

Wat inderdaad de privatiseringen betreft: het is erg moeilijk om dat te beoordelen. Houd in elk geval in het achterhoofd dat veel zogenaamde privatiseringen gepaard zijn gegaan met regulatie door de overheid en directe bemoeienis. Hierdoor ontstond geen marktwerking, maar juist een totaal verknipte versie ervan, bijv. doordat overheden bevriend waren met de eigenaren van geprivatiseerde bedrijven.
Enron is een goed voorbeeld. Sommigen zien het als een voorbeeld van falende marktwerking, maar als je goed kijkt zie je ook dat Enron vriendjes bleef met George Bush en privileges genoot welke andere bedrijven niet hadden. Zo ontstond al snel een situatie waarin graaierij de norm was. Op Wikipedia kun je het hele verhaal lezen, waarbij je de rol van de corrupte staat dus niet kunt uitvlakken
Maar hoe wil de oostenrijkse school dan corruptie aanpakken met een minimale overheid. Moeten we een geprivatiseerde corruptie authoriteit krijgen?

Nog een mooi voorbeeld waarom een vrije markt niet altijd werkt, de rating buro's (die compleet vrij zijn) hebben totaal niet gedaan wat ervan verwacht werd, en niemand van de economische cowboys wist het zogenaamd dat er niet veel van de ratings klopte. Hoe wil je dit gaan oplossen?
  woensdag 11 maart 2009 @ 11:31:57 #80
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_66928938
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 09:32 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

ik weet zeker dat sneaky verder kijkt dan zijn utopie, en niet alleen hij maar de meeste hier.
Ik weet wel zeker van niet. Soms komen ze met wat theorietjes aan, welke nog nooit enige onderbouwing hebben gevonden in de realiteit. Het libertarisme is een luiestoel-theorie, bedoeld om kritiek op de overheid te hebben (wat in principe goed is), maar gebouwd om nooit en te nimmer in de praktijk te worden toegepast. Libertarisme in de praktijk, zoals gepropageerd door sommigen hier op Fok ,zal nooit en te nimmer kunnen werken. En dat weten ze zelf ook. Zie al hun pogingen om maar te voorkomen om een voorbeeld te geven van libertarisme in de praktijk, hun uitvluchten als iemand suggereert dat ze het moeten gaan verspreiden als het zo'n geweldig idee is. Libertariers wíllen geen verandering. Het is een luxe-theorie, mogelijk gemaakt door de stabiliteit en rijkdom die ons democratisch systeem de laatste 65 jaar heeft gebracht.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_66944739
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 09:32 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Dat zou heel mooi zijn maar helaas wordt er nog niet echt blijk van gegeven. Het blijft heel erg reageren vanuit een ideologie die aan alle kanten rammelt.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_66945458
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 08:45 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het blijkt in dit topic precies andersom. Je beweert dat iets zo is omdat het zo is in theorie. Met enige praktijkonderbouwing weiger je te komen. Het blijft beperkt tot "volgens de theorie komt het door de overheden . Dus de overheid is overal schuldig aan ". Dat zijn geen argumenten dat is gewoon goedkope retoriek. Niets meer en niets minder.
Ik heb op pagina één (voor dat jij begon met trollen) in het kort uitgelegd wat de Oostenrijke theorie is over crises en ook een zeer uitgebreide, Nederlandstalige bron gepost waarin alles helder wordt uitgelegd. Informatie genoeg maar ik heb je er nog geen één inhoudelijke reactie op zien geven, geen enkele. Je spuit enkel je vooroordelen en ondanks mijn herhaaldelijke verzoek zelf met een theorie te komen, blijf je je op de vlakte houden met lege hulzen als 'de waarheid ligt in het midden' en 'dat weet niemand precies'.
Jij weet het dus niet en trekt daardoor foute conclusies.
quote:
Dat soort theorieën gaat uit van een veel te grote rationaliteit van de mensen. Als dat zou werken zou iedere hype van te voren voorspeld zijn en hadden trendwatchers geen werk meer gehad.
Er is van jouw kant overigens ook niet zo gek veel betoog aanwezig om onderuit te halen, dat scheelt ook nogal natuurlijk .
Excuse me? Wat een verdraaing van de feiten, juist de Oostenrijkse school hamert er als enige op dat zulke dingen onvoorspelbaar zijn en dat je het menselijk handelen dus niet tot wiskunde kunt reduceren.
En wat die quote van Rothbard betreft, als hij nog zou leven had ik hem jouw praatjes kunnen sturen als studie object voor zijn studenten, je bent een schoolvoorbeeld in optima forma van iemand die zelf te lui is om zich erin te verdiepen maar wel allerlei bevooroordele praatjes rondstrooit.
Ik zal het nog maar eventjes herhalen voor je:

Een bubble ontstaat als gevolg van kunstmatige kredietexpansie, doordat de centrale bank geld bijmaakt en uitleent, of doordat aangesloten banken fractioneel bankieren en dus meer uitlenen dan er aan reeël spaargeld bestaat. Daardoor vergroot de geldhoeveelheid en wordt er tijdelijk veel geinvesteerd, maar ook meer gevraagd. Daardoor ontstaat een prijsverstoring, de prijs van bijv. grondstoffen zal snel stijgen wat weer tot speculaties leidt. Daardoor ontstaat een bubble, maar als de prijzen van grondstoffen en arbeid (door toegenomen artificiële vraag) ver genoeg gestegen zijn, klapt die bubble doordat de koopkracht daalt. Veel langetermijnprojecten zullen daardoor onrendabel worden en bedrijven en consumenten bonzen op de deur van hun bank voor extra geld, wat er dus niet meer is omdat er teveel is uitgeleend. Bovendien hebben de banken slechts een fractionele reserve waardoor ook zij op hun beurt bij de centrale bank en overheid aankloppen voor meer geld. Maar op = gewoon op en vroeg of laat eindig je dus in een recessie. Dan nog meer geld bijpompen veroorzaakt nog meer misallocatie en prijsstijgingen, waardoor een recessie een depressie wordt.

Zo, nu aan jou de beurt
pi_67249417
Hoe vrij kun je de markt (wereld wijd) van 1999 ( beging internet bubble ) tot aan 2007 (start crisis) eigenlijk noemen? In hoeverre staat een bubble in correlatie met vrije markt? Vrij diep lijkt mij.

Overigens om de vraag te beantwoorden van, geeft deze huidige crisis aan dat vrije markten niet werken? Dat gaat me eigenlijk ook te ver. Het probleem is in een vrije markt, ook in de theoretische boeken dat men altijd van een ideaal beeld uit gaat, iets wat dus nooit zal gaan gebeuren.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_98705211
BUMP

Ik wacht nog op een inhoudelijke reactie van du_ke.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')