Zou die theorie kloppen dat Tolkien in The Lord of the Rings het Mongoolse Rijk als leidraad had genomen voor de orks en saruman?quote:Op maandag 15 juni 2009 00:57 schreef Bilmiyorem het volgende:
Met termen als wild, barbaars, horden en dergelijke werden scholieren geleerd Mongolen en Turken te duiden.
Maar of we iets gemeen hebben.....
'Vermengd' met Turken? Het zijn Turken.quote:Op donderdag 9 juli 2009 12:27 schreef anonymoussie het volgende:
Ik zag laatst iets over de Uyguren op het nieuws. In China die demonstreren. Zijn die ook vermeng met Turken?
Ik dacht dat deze groep vermengd was met Mongoolse stammen.quote:Op donderdag 9 juli 2009 16:16 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
'Vermengd' met Turken? Het zijn Turken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Turkic_peoples
Met wie zijn wij "Turken" dan allemaal vermengd? En waarom worden we dan eigenlijk nog "Turk" genoemd? Wanneer ben je geen Turk meer?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 03:08 schreef Burakius het volgende:
Je kunt liever de vraag vragen, met wie zijn de "turken" van Turkije vermengd. Nou met heel veel. De Uyguren daarintegen niet.
Daarover zat ik vandaag nog te lezen. De Mongolen hebben als ik het goed begrijp in de dertiende eeuw de halve wereld op hun kop gezet, met aanvallen op Kiev, China, Baghdad, het huidige Polen en Italië.....quote:Op donderdag 25 juni 2009 00:14 schreef Thommisch het volgende:
De Tataren worden geloof ik zowel als Mongools en Turks volk aangeduid. In het zuiden van het hedendaagse Rusland wonen volgens mij ook genoeg Turkse stammen, die vermengd zijn met Mongoolse stammen of misschien wel gelijk zijn. Ze zullen genoeg overeenkomsten hebben, dunkt me.
Wat dat betreft staat er wel iets vreemds op de Nederlandstalige Wikipedia:quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 03:08 schreef Burakius het volgende:
Je kunt liever de vraag vragen, met wie zijn de "turken" van Turkije vermengd. Nou met heel veel. De Uyguren daarintegen niet.
De Oeigoeren zouden dus oorspronkelijk Turks geweest zijn, net zoals de Kirgiezen, en voor ze vluchtten naar het huidige Xinjiang zou daar een meer "Europees uitziende" groep, de Tocharen, geleefd hebben, die een Indo-Europese taal sprak. Ik had hier nog nooit van gehoord. Dat zou betekenen dat in het huidige Xinjiang onze taalgroep, de "Altaïsche" en de Sino-Tibetaanse vertegenwoordigd (geweest) zijn.quote:Na 840 werden de Oeigoeren door een ander Turks volk, de Kirgiezen, uit Mongolië verdreven, waarna ze zich terugtrokken in de oases van het Tarim-gebied in Oost-Turkestan (het huidige Sinkiang) en waar ze zich vermengden met Indo-Europese sedentaire landbouwers daar, die een Tochaarse taal spraken. Deze Tochaarse bevolking nam de Turkse taal en naam van de Oeigoeren over, maar de genen van de Tocharen zijn nog steeds zichtbaar in de meer Europees aandoende gezichten, vergeleken met de andere Turkse volkeren van Centraal-Azië.
Dus als ik het goed begrijp is een haplogroup iets wat een groep een groep maakt of een ras? Want als ik het zo zie dan is de Verenigde staten vrij ongemengd, terwijl daar echt van alles zit (Duitsers, Ieren, Engelsen, Schotten, Italianen etc. etc. )quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 02:26 schreef barthol het volgende:
Uiteindelijk gaat het niet om volken maar over genen die zijn doorgegeven door de voorouders.
En als je dan b.v. kijkt naar het frequenties in het Y-chromosomale dna is heel midden Azie
behoorlijk gemengd qua afstamming. Uzbeken en Uyguren helemaal.
De Y-haplogroep taartpunten in het plaatje van de link hieronder laten het zien.
http://upload.wikimedia.o(...)1500AD-World-Map.png
Heel veel later toch maar een poging tot een antwoord,quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 21:53 schreef Burakius het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp is een haplogroup iets wat een groep een groep maakt of een ras? Want als ik het zo zie dan is de Verenigde staten vrij ongemengd, terwijl daar echt van alles zit (Duitsers, Ieren, Engelsen, Schotten, Italianen etc. etc. )
En tot mijn verbazing is Noorwegen etc. ook erg vermengd. Dat had ik totaal niet verwacht. Van de Aziatische landen tot het Midden-Oosten is begrijpelijk. Grote aantallen, grote migraties etc. etc.
Edit: Oops ik zie dat het 1500 na Christus betreft.
p.s. Welke kleur of haplogroep behoort een "Turk" te hebben?
Maar die 2 groepen komen of stammen af van éénzelfde groep.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 03:08 schreef Burakius het volgende:
En hier heeft nog niemand op gereagereerd..............quote:Op donderdag 9 juli 2009 12:33 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Zou die theorie kloppen dat Tolkien in The Lord of the Rings het Mongoolse Rijk als leidraad had genomen voor de orks en saruman?
Wij hadden hier een discussie over later. Het lijkt er inderdaad verdomd veel op ja. The orcks (yecuc en mecuc) Bomen die praten (bomen zullen dan dus verraden wie er achter hun schuilt) enz. Voor een groot deel wel iig.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 10:15 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
En hier heeft nog niemand op gereagereerd..............
Ik had al zo'n vermoeden. Ik weet hier alleen heel weinig van.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 10:25 schreef Proof611 het volgende:
[..]
Wij hadden hier een discussie over later. Het lijkt er inderdaad verdomd veel op ja. The orcks (yecuc en mecuc) Bomen die praten (bomen zullen dan dus verraden wie er achter hun schuilt) enz. Voor een groot deel wel iig.
De Tataren in Oost-Europa en Turkije zijn geen Tataren. Tataren zijn een Mongools volk die van oorsprong een Mongoolse taal spreken. De Tataren in Oost-Europa en Turkije zijn van oorsprong Volga-Bulgaren. Volga-Bolgaren zijn een Turks volk die later zijn gemixt met andere Turkse volken zoals de Kipchacks, Cumanen en Kylmiks. Daardoor spreken ze nu ook een Kipchack taal die sterk verwant is aan het Kazachstaans en het Kirgizisch. De Chuvashen, een Christelijk Turks volk, zijn de enige Volga-Bolgaren die nog een Turks-Bulgaarse taal spreken. Het Volga-Bulgaars (Chuvash) verschilt ook sterk van alle andere Turkse talen. Talen zoals het Kazachstaans, Turks uit Turkije (Oghuz) en Uyghurs kun je eigenlijk dialecten van elkaar noemen. Maar het Chuvash is een aparte Turkse taal binnen de Turkse taalfamilie.quote:Op donderdag 25 juni 2009 00:14 schreef Thommisch het volgende:
De Tataren worden geloof ik zowel als Mongools en Turks volk aangeduid. In het zuiden van het hedendaagse Rusland wonen volgens mij ook genoeg Turkse stammen, die vermengd zijn met Mongoolse stammen of misschien wel gelijk zijn. Ze zullen genoeg overeenkomsten hebben, dunkt me.
Turken en Hongaren hebben net zoveel met elkaar gemeen als Turken en Mongolen. Turken, Mongolen en Hongaren hebben eeuwen met elkaar samengeleefd. Het Rijk van Atilla de Hun (die zelf overigens een Turk was) bestond ook voornamelijk uit Hongaren en Turken. Hongaren kun je opdelen in 6-7 verschillende stammen. En het opvallende is dat 5 van die stammen een Turkse naam hebben. Verder was het oude Hongaarse alfabet een Turks alfabet en heeft het Hongaars veel leenwoorden uit het Turks en vandaag de dag leven er veel geassimileerde Turkse volken zoals de Cumanen in Hongarije.quote:Op zondag 31 mei 2009 23:29 schreef heartz het volgende:
Ik dacht iig dat Hongaren ook iets met Mongolen gemeen hebben. En Indiërs, zijn die al vroeg gemend met ariërs of germanen en daarna met engelsen? Wat zijn die van oorsprong? Aboriginals zijn best typisch, hebben die afrikaans bloed. In hoeverre komen bijvoorbeeld (blanke) Engelse, Duitse en Franse genen overeen met die van Afrikanen?
Russen hebben meer Mongools DNA dan je zou denken. Soms zie ik een Rus waarvan ik echt heilig van overtuigd ben dat hij een Turkse/Turanische (Hongaars, Turks en Mongools) voorvader heeft. Die gast van 'So You Think You Can Dance', Ivan Paulovich, is daar een voorbeeld van:quote:Op donderdag 28 mei 2009 18:35 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
denk dat het bij de Indiers en de Russen wel mee valt. Wat ik gelezen heb is dat de mongolen nogal op zich zelf waren in de veroverde gebieden. Zolang ze maar goud kregen en je niet de strenge wet overtrad was alles goed.
Ik denk dat je het wel kort kan samenvatten allemaal. Rond 2000-1000 v Chr is er een enorme expansie geweest vanuit oost europa (noem ze ariers voor mij part) richting het midden oosten, het sub-indiase continent & west china (van die laatste heb ik geen bron). 2500-3000 jaar later (dus zeg 500-1000 n Chr) is het tegenovergestelde gebeurd. Een expansie van turken/mongolen richting het midden oosten, sub-india & oost rusland. Allemaal dankzij het paard waardoor je je makkelijk verplaatst.
Zo is alles dus in evenwicht.
Nee, het zijn Turken. Turken die zich hebben gemengd met verschillende Indo-Europese volken, dat wel. Wat bijvoorbeeld erg opmerkelijk is bij Uyghuren is dat ze best veel Germaans bloed in zich hebben. Bij andere Turkse volken, die ook Indo-Europees bloed in zich hebben, kan ik het me heel goed voorstellen, want dat zijn vaak Slaven. Maar dat een volk dat in China leeft toch een groot percentage (20-30%) Germaans bloed in zich heeft is wel interessant. De theorie luidt dat de huidige Uyghuren afstammelingen zijn van de Hunnen. De Hunnen hebben lang over Europa geheerst, dus als de Uyghuren afstammelingen zijn van de Hunnen (die overigens ook Turken waren), dan is het niet zo raar.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:27 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Ik dacht dat deze groep vermengd was met Mongoolse stammen.
Tataren hebben idem dito meer overeenkomsten met de Mongolen wat betreft DNA dan de Turken in Anatolië. Dat kun je ook wel zien aan hun uiterlijk, denk ik.quote:schreef Burakius het volgende:[/b]
Verder vraag ik me af of het zo is dat Tataren in Rusland minder gemengd zijn dan de Turken in Anatolië? Die zijn namelijk niet met zoveel volkeren in aanraking gekomen lijkt me.
--niet nodigquote:Op dinsdag 1 september 2009 16:51 schreef Burakius het volgende:
Dus Bortecinem, wat is een Krim-Tataar dan precies (thats what I am).
En ik heb ook Tjetjeens bloed. Hoe zit het daarmee?
==hoeft niet==quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |