abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 2 april 2009 @ 17:07:02 #126
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_67650478
quote:
Budget: 300-400 eu
Formaat: SLR-like of D-SLR Body
Doel: Vakantiefotos van gebouwen/natuur/vrienden met gebouwen en natuur --> semi-prof dus
Fotograaf: Mag wel een beetje ingewikkelder zijn dan automatisch
Huidige camera: geen
Welke camera’s twijfel je over:niet help me.
Bijzonderheden: Moeten wel kwaliteitjes zijn hoor. Spiegelreflex iig.
Voor dat geld kun je wel een Sony A300 vinden (zonder extras), ik ben zeer tevreden met die van mij.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_67651990
Ik zie tegenwoordig veel aanbiedingen voor 2e hands Nikon D70's en Canon EOS 350D bodies voor rond de 200 euro. Mij lijkt het dat die dingen nog prima meekunnen, ook al hebben ze wat minder megapixels en features. Een paar jaar geleden werden er namelijk ook erg mooie fotos mee gemaakt! Of is het zo dat die dingen erg hard slijten en dat ik na een jaar weer moet gaan kijken naar een nieuwe body?
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
  donderdag 2 april 2009 @ 18:36:45 #128
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_67652896
quote:
Op donderdag 2 april 2009 18:03 schreef Pietjuh het volgende:
Ik zie tegenwoordig veel aanbiedingen voor 2e hands Nikon D70's en Canon EOS 350D bodies voor rond de 200 euro. Mij lijkt het dat die dingen nog prima meekunnen, ook al hebben ze wat minder megapixels en features. Een paar jaar geleden werden er namelijk ook erg mooie fotos mee gemaakt! Of is het zo dat die dingen erg hard slijten en dat ik na een jaar weer moet gaan kijken naar een nieuwe body?
Lijkt me niet.

Op http://www.kameraexpress.nl/ bij "occasions" wordt er nu bijv. een nagekeken tweedehands D70 aangeboden voor 199 euro, met 3 maanden garantie. Als 'ie er na een jaar mee op zou houden (niet erg waarschijnlijk) is het nog een goede investering IMO. Zo lang je lenzen maar langer meegaan.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 2 april 2009 @ 18:41:24 #129
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_67653030
quote:
Op donderdag 2 april 2009 18:03 schreef Pietjuh het volgende:
Ik zie tegenwoordig veel aanbiedingen voor 2e hands Nikon D70's en Canon EOS 350D bodies voor rond de 200 euro. Mij lijkt het dat die dingen nog prima meekunnen, ook al hebben ze wat minder megapixels en features. Een paar jaar geleden werden er namelijk ook erg mooie fotos mee gemaakt! Of is het zo dat die dingen erg hard slijten en dat ik na een jaar weer moet gaan kijken naar een nieuwe body?
mijn 350 is inmiddels hier vervangen maar ligt nog voor het grijpen wanneer ik 2 bodys nodig heb. hij is totaal nog niet versleten, maar denk dat dat ook heel erg te maken heeft met hoe je ermee omgaat. k ken nl verhalen van body's die wel snel slijten, en dat ligt meer aan de gebruiker dan de body.

als je gaat kijken ervoor zou ik het zelf sneller doen via kamera express/konijnenberg etc dan via marktplaats, dan heb je nl nog iets van garantie wat je erbij krijgt
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_67709436
Zeker geen spijt gehad van mijn aankoop. Maakt enorm scherpe fotos. Nu alleen nog even afwachten hoe het afgedrukt uitziet, alhoewel ik toch niet vaak zal afdrukken. Upgeload naar de pc zijn ze iig mooi. Lopen en springen tijdens het maken van de foto krijg je geen rare witte strepen, foto is gewoon duidelijk!
pi_67718273
Hmm, nuttig topic!

Ook ik kan wel wat hulp gebruiken, want ik ga - eindelijk - overstappen op digitaal! Bijna 11 jaar geleden kocht ik met het geld van mijn krantenwijk voor iets van 700 gulden een Minolta Dynax 700 si, analoog, want in die tijd was dititaal slecht en duur. Daarna ging ik studeren en had ik geen geld voor een andere camera, bovendien deed mijn camera het altijd nog steeds prima en zo veel fotografeerde ik na verloop van tijd toch niet meer (vooral ook omdat het zo duur was, steeds ontwikkelen en afdrukken). Maar nu werk ik en heb ik dus geld én ik ga in oktober weer op tournee naar China en dus is het zo langzamerhand tijd om een nieuwe camera te kopen. Kunnen jullie me helpen? Ik weet zo'n beetje alles wat de aardige amateur weet van analoge fotografie, maar ik ben een volstrekte noob op het gebied van het digitale werk.

Om maar te beginnen met het standaard lijstje:

Budget
Ikzelf dacht aan 1000-1500 euro, maar ik weet niet precies wat de prijzen in de huidige markt zijn. Meer dan 1500 moet het in elk geval niet gaan kosten, minder dan 1000 mag natuurlijk altijd.

Formaat
Helder: D-SLR. Gewicht geen probleem, ik ben gewend met zware fototassen te slepen.

Doel
Sowieso vakanties, maar ik wil eigenlijk gewoon alle mogelijkheden hebben, omdat ik die tot nu toe ook wel allemaal gebruikte. Feesten, landschappen, portretten, macro en nog veel meer, ik heb het allemaal wel gedaan, met veel plezier.

De fotograaf
Zoals gezegd: over de techniek van de analoge fotografie kon je me niet veel wijsmaken, ik kon (nog steeds trouwens) alle knopjes op de camera bedienen met een blinddoek voor en de gebruiksaanwijzing kende ik van buiten. Ik was altijd veel bezig met experimenteren met o.a. sluitertijden, belichting, et cetera (en had altijd de frustratie dat het een paar dagen duurde voordat je wist of je het goed gedaan had, omdat je dan pas de foto's van de fotograaf terugkreeg. Ik hoop dat met digitale fotografie op te lossen, misschien nog wel de belangrijkste reden dat ik nu over wil stappen. )

Huidige camera
  • Zoals boven gezegd: de Minolta Dynax 700si. Destijds heb ik daarvoor gekozen, omdat ik van mijn oma goedkoop een Minoltaobjectief over kon nemen - en daarnaast omdat ik de Minoltabediening goed kende, want ik zat altijd met mijn oma's camera te spelen.
  • Twee objectieven heb ik nu: 28-80 f/4-5.6 en 70-300 f/4-5.6. De laatste met macrostand op 300mm. Geen van beide hebben ze echt goede lenzen ("vensterglas" volgens een fotograaf met wie ik wel eens op pad gegaan ben ).
  • Flits, Metz Mecablitz, richtgetal 40. Converteerbaar naar (in principe) elk merk fototoestel.
  • Statief, met schroef die in elk geval op mijn huidige camera past. (Zijn dat soort dingen veranderd?)

    Welke camera's twijfel je over
    Ja, en daar is dus een van de zaken waar ik graag input van jullie heb. Ik twijfel heel erg over het nemen van een Minolta of het overstappen op een ander merk.

    Voordelen die ik zie van bij Minolta blijven:
  • De bediening lijkt volgens mij erg op mijn eigen camera, waar ik dus met mijn ogen dicht alles kan vinden én wat heel vertrouwd aanvoelt.
  • Ik vind het bij Minolta heel fijn dat je alles kunt bedienen met de camera aan het oog, omdat iedere functie zijn eigen knopje/draaiwieltje heeft en er dus niet/nauwelijks verschillende dingen met één ding bediend moeten worden.
  • Ik kan volgens mij beginnen met mijn eigen objectieven, met als nadeel dat ik wat ga verliezen in het groothoekbereik. (hoeveel?) Dat scheelt behoorlijk wat geld.

    Nadelen die ik zie van bij Minolta blijven:
  • Ik heb de indruk dat Minolta de digitale boot een beetje gemist heeft, wat de camera's waarschijnlijk relatief duur maakt voor de kwaliteit die ze bieden.
  • Minoltaobjectieven zijn niet per se de beste objectieven in de wereld (maar ja, de beste gaan mijn budget nogal te boven...)
  • Als ik bij Minolta blijf, dan weet ik zeker dat ik voorlopig met matige objectieven blijf zitten.

    Bijzondere eisen
  • Ik heb ooit iets gelezen over "image stabilization" of zo, wat inhield dat de ccd van de camera meebewoog met je eigen trillingen, waardoor je bij 50mm met 1/15s of zo nog uit de hand kon fotograferen. Dat lijkt me geweldig! (Al weet ik niet hoe noodzakelijk het is, aangezien je bij een digitale camera de lichtgevoeligheid per foto aan kunt passen, en niet alleen per 36 foto's.)
  • Liever goed dan goedkoop.
  • Van een collega kreeg ik het advies te letten op de white balance, omdat die per merk nogal kan verschillen en dat smaakafhankelijk is. Ikzelf weet alleen niet helemaal wat dat precies is, want bij analoge fotografie hoef je je er niet druk over te maken. Uit zijn uitleg had ik de indruk dat het vergelijkbaar is met de kleurfiltering die er bij het afdrukken toegepast wordt - aangezien je bij digitale fotografie niet afdrukt, moet de kleurfiltering in het toestel al goed zitten. Maar misschien had ik het wel verkeerd begrepen, kan best...


    Ik denk dat jullie na deze geweldig compacte post ( ) wel een beetje een beeld moeten kunnen hebben. Waar ik op hoop van jullie:
  • Een advies/visie over bij Minolta blijven of overstappen.
  • Een camera (of liever eigenlijk een paar camera's) die passen bij wat ik zoek.

    Super bedankt!

    Daan
  •   Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 april 2009 @ 01:07:16 #132
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_67718857
    quote:
    Op zondag 5 april 2009 00:35 schreef DaanA het volgende:
    <emmertje tekst>
    Eén antwoord gezien budget en voorgeschiedenis.
    - Sony Alfa700
    - Standaardzoom 16-80
    - Metz 48AF1(eventueel, die Metz die je hebt doet het niet op digitaal)
    Een Sony is op het merk na gewoon een Konica-Minolta. Een aantal lenzen heb je al en wie Minoltalenzen voor 'vensterglas' uitmaakt moet zich eens na laten kijken. Daarbij geldt dat Minolta de digitale boot niet echt heeft gemist, alleen dat het commerciele aspect net iets te lastig bleek voor de techneuten die ooit de autofocusreflex groot maakten.
    Qua uitbreidingsmogelijkheden zit je bij Sony op zich ook goed, de huidige reeks optiek is waanzinnig goed met onder meer Carl Zeiss-lenzen.
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_67719194
    quote:
    Op zondag 5 april 2009 01:07 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    Eén antwoord gezien budget en voorgeschiedenis.
    - Sony Alfa700
    - Standaardzoom 16-80
    - Metz 48AF1(eventueel, die Metz die je hebt doet het niet op digitaal)
    Een Sony is op het merk na gewoon een Konica-Minolta. Een aantal lenzen heb je al en wie Minoltalenzen voor 'vensterglas' uitmaakt moet zich eens na laten kijken. Daarbij geldt dat Minolta de digitale boot niet echt heeft gemist, alleen dat het commerciele aspect net iets te lastig bleek voor de techneuten die ooit de autofocusreflex groot maakten.
    Qua uitbreidingsmogelijkheden zit je bij Sony op zich ook goed, de huidige reeks optiek is waanzinnig goed met onder meer Carl Zeiss-lenzen.
    Oké, dank je!

    Even om de ratio erachter te begrijpen:
  • Waarom deze camera? Is dat omdat Minoltalenzen passen en hij verder de beste in die klasse is?
  • Waarom die 16-80? Is dat omdat ik anders geen echte groothoek meer heb?
  • Waarom doen analoge flitsers het niet op digitale camera's? Licht is toch gewoon licht?

    Nogmaals dank voor je antwoord! Heb je een inschatting van hoeveel ik ongeveer kwijt zou zijn voor de verschillende dingen?

    Enne... professionele fotografen kopen toch niet dezelfde goedkope lenzen als amateurs? Ik dacht dat daar dus het veschil zat tussen mijn Minoltalenzen en de lenzen die professionals gebruiken... Iets met "hoe mooi het licht er doorheen valt" of zo...
  •   Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 april 2009 @ 01:56:26 #134
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_67719321
    quote:
    Op zondag 5 april 2009 01:41 schreef DaanA het volgende:

    [..]

    Oké, dank je!

    Even om de ratio erachter te begrijpen:
  • Waarom deze camera? Is dat omdat Minoltalenzen passen en hij verder de beste in die klasse is?
  • Waarom die 16-80? Is dat omdat ik anders geen echte groothoek meer heb?
  • Waarom doen analoge flitsers het niet op digitale camera's? Licht is toch gewoon licht?
  • Inderdaad, je oude glas past en de Alfa700 is een heel puik fotografeermachien
  • Inderdaad, dat stuk tussen de 16 en 28 ga je echt missen
  • Het is niet het licht dat niet past, het is de lichtmeetmethode. Bij oudere flitsersturing ging dat op het filmvlak dat stomtoevallig de goeie reflectie had om licht op te meten. Bij een sensor gaat dat verkeerd en dus hebben we tegenwoordig andere flitssturing (met een klein voorflitsje), en dat werkt met de flitsers van gisteren dus niet
    quote:
    Nogmaals dank voor je antwoord! Heb je een inschatting van hoeveel ik ongeveer kwijt zou zijn voor de verschillende dingen?
    717 voor een Alfa700-body
    599 voor de 16-80 (zijn eventueel wel goeie alternatievo's voor)
    175 voor de flitser
    quote:
    Enne... professionele fotografen kopen toch niet dezelfde goedkope lenzen als amateurs?
    Tegenwoordig inderdaad niet meer, een pro koopt wat ie nodig heeft en als je iemand echt met een stuk glasgeworden decadentie voor zijn buik rond ziet lopen kun je er nagenoeg vergif op innemen dat het een amateur is.
    Daarbuiten heb je nog de groep hobbyisten die net als de pro gewoon koopt wat ie nodig heeft (gekoppeld met wat ie kan betalen)
    quote:
    Ik dacht dat daar dus het veschil zat tussen mijn Minoltalenzen en de lenzen die professionals gebruiken... Iets met "hoe mooi het licht er doorheen valt" of zo...
    Dan nog, je kunt met je voorhanden setje prima een tijdje inburgeren in de wereld die digitaal heet en van mindere kwaliteit ga je dan nagenoeg niets merken. Mocht je na verloop van tijd ergens tekortkomingen in je huidige lenzen ontdekken dan weet je in elk geval gelijk wat je hebben moet en die gang van zaken is budgettair aantrekkelijker dan een schip vol peperduur glas kopen om er na verloop van tijd achter te komen dat je er maar de helft van gebruikt.
  • Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_67719469
    Oké, dank voor de antwoorden!

    Ik heb even een review bekeken op dpreview.com en daar was hij highly recommended. En hij lijkt qua bediening erg op wat ik al gewend was, dus dat is ook positief.

    Ik ga eens in de winkel kijken!
      Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 april 2009 @ 02:43:52 #136
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_67719647
    quote:
    Op zondag 5 april 2009 02:17 schreef DaanA het volgende:
    Oké, dank voor de antwoorden!

    Ik heb even een review bekeken op dpreview.com en daar was hij highly recommended. En hij lijkt qua bediening erg op wat ik al gewend was, dus dat is ook positief.

    Ik ga eens in de winkel kijken!
    Wel even wachten tot die winkel opengaat anders heb je kans op moeilijkheden
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_67721871
    quote:
    Op zondag 5 april 2009 02:43 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    Wel even wachten tot die winkel opengaat anders heb je kans op moeilijkheden
    Ah.
      maandag 6 april 2009 @ 09:27:14 #138
    16632 Xlarge
    ========
    pi_67750646
    Mijn Ixus is kapot gevallen, iig het schermpje, en nu ben ik op zoek naar een andere compacte camera.
    Nu wordt er op een Ibood achtige site deze camera aangeboden http://www.weekopweek.nl/ , ik ken alleen heel dat merk niet BenQ, hij is volgens mij uitgerust met een Pentax lens.

    Eigenlijk wil ik weer een Ixus kopen, maar hier zit ik toch over te twijfelen, vooral dat die Benq een toutchscreen heeft spreekt me wel aan.

    Is er iemand met tips of advies ?
    pi_67807398
    Budget: +/- 300/500
    Formaat: D-SLR Body
    Doel: vakantiefoto's, huisje boompje beestje, macro, portretten, van alles wat dus
    Fotograaf: doos open en gaan met die banaan, de handleiding vind ik vanzelf wel weer als ik er niet uit kom
    Huidige camera: canon powershot A570is
    Welke camera’s twijfel je over: nikon d60, sony a200, canon eos 1000D
    Bijzonderheden: ontzettende amateur , maak wel veel foto's. heb een jaartje met bovenstaande powershot gespeeld, en heb nu het idee dat ik toch tegen beperkingen aanloop. Vind macro fotografie erg leuk. Ben van plan behoorlijk wat tijd te gaan investeren om alles goed onder de knie te krijgen.
    Verder de over mijn shortlist, heb een kennis met een Minolta Dynax 7d, met een heel arsenaal aan lenzen. volgens hem passen deze lenzen ook op de sony. Natuurlijk erg makkelijk om dan gewoon lekker daar mijn lenzen te lenen, dit zou mij een kapitaal gaan schelen aangezien hij echt VEEL heeft.

    Verder de camera's nog niet in de hand gehad, dat ga ik morgen proberen te doen.
    pi_67835626
    quote:
    Op dinsdag 7 april 2009 20:59 schreef larissje het volgende:
    Budget: +/- 300/500
    Formaat: D-SLR Body
    Doel: vakantiefoto's, huisje boompje beestje, macro, portretten, van alles wat dus
    Fotograaf: doos open en gaan met die banaan, de handleiding vind ik vanzelf wel weer als ik er niet uit kom
    Huidige camera: canon powershot A570is
    Welke camera’s twijfel je over: nikon d60, sony a200, canon eos 1000D
    Bijzonderheden: ontzettende amateur , maak wel veel foto's. heb een jaartje met bovenstaande powershot gespeeld, en heb nu het idee dat ik toch tegen beperkingen aanloop. Vind macro fotografie erg leuk. Ben van plan behoorlijk wat tijd te gaan investeren om alles goed onder de knie te krijgen.
    Verder de over mijn shortlist, heb een kennis met een Minolta Dynax 7d, met een heel arsenaal aan lenzen. volgens hem passen deze lenzen ook op de sony. Natuurlijk erg makkelijk om dan gewoon lekker daar mijn lenzen te lenen, dit zou mij een kapitaal gaan schelen aangezien hij echt VEEL heeft.

    Verder de camera's nog niet in de hand gehad, dat ga ik morgen proberen te doen.
    Het is altijd aan te raden voor een merkt te gaan wat vrienden ook gebruiken. Dan kun je nog eens objectieven uit wisselen. Ik doe het iig ook.
    pi_67841152
    Dat is inderdaad waarom mijn voorkeur uitgaat naar de sony. Heb ze net even allemaal in de hand gehad, de nikon vond ik niets, de sony lag oke in de hand, maar de canon eigenlijk het beste. Maar ik twijfel nog te erg om al een keuze te maken. Ik vind het bij de sony gewoon zo'n grote pre dat ik dan niet achter lenzen aanhoef, terwijl ze bij de canon een kapitaal gaan kosten om allemaal te verzamelen.

    Verder vraag ik me dan wel af of voor een echte amateur zoals ik er veel verschil zit tussen de 1000d of de alfa200. Maar goed, ik hoef niet meteen te beslissen natuurlijk
      woensdag 8 april 2009 @ 20:49:43 #142
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_67841889
    quote:
    Op woensdag 8 april 2009 20:33 schreef larissje het volgende:
    Dat is inderdaad waarom mijn voorkeur uitgaat naar de sony. Heb ze net even allemaal in de hand gehad, de nikon vond ik niets, de sony lag oke in de hand, maar de canon eigenlijk het beste. Maar ik twijfel nog te erg om al een keuze te maken. Ik vind het bij de sony gewoon zo'n grote pre dat ik dan niet achter lenzen aanhoef, terwijl ze bij de canon een kapitaal gaan kosten om allemaal te verzamelen.

    Verder vraag ik me dan wel af of voor een echte amateur zoals ik er veel verschil zit tussen de 1000d of de alfa200. Maar goed, ik hoef niet meteen te beslissen natuurlijk
    Pentax K20D? Heeeel veel camera voor je geld van een onderschat merk met mooie optiek, en de beeldstabilisator in de camera zodat al je objectieven zonder kunnen.
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    pi_67842891
    Maar daar kunnen geen lenzen van konica minolta op? Verder heb ik nog niet naar dat merk gekeken, ik zal eens op internet kijken! bedankt voor de tip
    pi_67843587
    Weet je zeker dat je van die kennis die lenzen echt kunt gebruiken, of slechts kort uitproberen?
    In het eerste geval heeft Sony zeker een groot voordeel, anders kun je beter voor de body van je voorkeur gaan.
    pi_67856124
    Ik weet zeker dat ik ze kan gebruiken, hij gaf al aan dat hij er op het moment al 2 klaar had liggen die ik gewoon mocht hebben, wel een dikke pre dus!
      donderdag 9 april 2009 @ 17:03:20 #146
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_67869275
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
      donderdag 9 april 2009 @ 17:19:12 #147
    168846 Conekiller
    Synchroonzwemhooligan
    pi_67869844
    @Daan: Leica Digilux 3 niet wat voor jou?
    Wel bovenaan je budget maar wel een supercam. M'n pa heeft 'm nu en het echt een heerlijk ding .
    Je moet alleen wel van rangefinder camera's houden want het is een klein beetje anders dan normaal SLR, maar ik vind het heerlijk

    http://www.dpreview.com/news/0609/06091410leicadigilux3.asp
    "Downhill Skateboarding: You will get hurt, You might get maimed, You could die, and Girls won't think you're cool."
      FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 9 april 2009 @ 17:21:36 #148
    68600 crew  Ynske
    Bedankt voor de zon...
    pi_67869926
    quote:
    Op woensdag 8 april 2009 20:33 schreef larissje het volgende:
    Dat is inderdaad waarom mijn voorkeur uitgaat naar de sony. Heb ze net even allemaal in de hand gehad, de nikon vond ik niets, de sony lag oke in de hand, maar de canon eigenlijk het beste. Maar ik twijfel nog te erg om al een keuze te maken. Ik vind het bij de sony gewoon zo'n grote pre dat ik dan niet achter lenzen aanhoef, terwijl ze bij de canon een kapitaal gaan kosten om allemaal te verzamelen.

    Verder vraag ik me dan wel af of voor een echte amateur zoals ik er veel verschil zit tussen de 1000d of de alfa200. Maar goed, ik hoef niet meteen te beslissen natuurlijk
    ik zou zelf juist eerder kiezen voor degene die t lekkerst in de hand ligt, ipv oude lenzen van iemand krijgen
    maar goed, ik zou dan ook gewoon willen investeren in het glas dat ik wil hebben
    Today is life -
    the only life you are sure of. Make the most of today.

    Dale Carnegie
    pi_67871561
    quote:
    Op donderdag 9 april 2009 17:19 schreef Conekiller het volgende:
    @Daan: Leica Digilux 3 niet wat voor jou?
    Wel bovenaan je budget maar wel een supercam. M'n pa heeft 'm nu en het echt een heerlijk ding .
    Je moet alleen wel van rangefinder camera's houden want het is een klein beetje anders dan normaal SLR, maar ik vind het heerlijk

    http://www.dpreview.com/news/0609/06091410leicadigilux3.asp
    Hmm, zat ff te kijken. Toen ik hem net voor het eerst zag, had ik zoiets van Hahaha, maak je nou een grap, zo zag mijn eerste kleinbeeldcamera eruit in 1989 . Maar toen ik verder keek, leek hij toch wel erg interessant.

    Maar wat is volgens jou wat deze camera zo interessant maakt dat ik inderdaad ook zou willen investeren in nieuwe lenzen en zo? Ben wel benieuwd.
      donderdag 9 april 2009 @ 18:38:55 #150
    168846 Conekiller
    Synchroonzwemhooligan
    pi_67872049
    De bediening is erg eenvoudig, niet een hoop gekloot met allerlij instellingen (iets wat digitaal toch al meer heeft dan analoog).
    Erg snelle en makkelijke camera voor algemeen gebruik. Zeker als je op vakantie gaat en vaak toch een beetj " uit de heup" wil schieten is hij echt perfect.
    Het is het gemak (nou bijna dan, ietsje ingewikkelder) van een compact camera met de voordelen van een SLR. je KAN alles wel apart instellen natuurlijk. Maar het voordeel van gewoon even snel een foto maken is zeker op vakantie en onderweg gewoon lekker.
    En de foto's zijn super!
    Alleen is het aantal lenzen beperkt. iets wat met rangefinder camera's zowiezo een probleem is. Boven de 135mm vind je ze niet.
    En als je op reis gaat, de eerste 6 maanden valt ALLES onder de garantie. Of je 'm nu van de Chinese muur gooit of wat dan ook maakt niet uit. Ze zijn zowiezo al zwaar gebouwd en gaan waarschijnlijk wat langer mee dan andere camera's qua body.

    [ Bericht 7% gewijzigd door Conekiller op 09-04-2009 18:55:14 ]
    "Downhill Skateboarding: You will get hurt, You might get maimed, You could die, and Girls won't think you're cool."
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')