abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66929864
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 10:37 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Zover ik kan herinneren zit er toch een 20 kanaals GPS ontvanger in het systeem wat input geeft aan de AP? Volgens mij heeft de 737-400 zelfs een dual systeem. Waarom wordt dat input signaal niet als redundant gebruikt? Zover ik weet staat dit ook in het manual..
Ja het is vreemd dat dit systeem niet redundant is uitgevoerd, ben ik helemaal met je eens.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_66930053
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 10:37 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Zover ik kan herinneren zit er toch een 20 kanaals GPS ontvanger in het systeem wat input geeft aan de AP? Volgens mij heeft de 737-400 zelfs een dual systeem. Waarom wordt dat input signaal niet als redundant gebruikt? Zover ik weet staat dit ook in het manual..
Dit had niets met de AP an sich te maken, maar met de A/T (Auto Throttle). Tevens wordt GPS data volgens mij niet gebruikt voor hoogteinformatie, omdat dat te onbetrouwbaar is.
pi_66930290
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:06 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Dit had niets met de AP an sich te maken, maar met de A/T (Auto Throttle). Tevens wordt GPS data volgens mij niet gebruikt voor hoogteinformatie, omdat dat te onbetrouwbaar is.
Snap ik maar ik bedoelde de data van de GPS als redundant systeem voor hoogtemeting. Ik snap dat GPS niet betrouwbaar is als netwerk omdat het beheerd wordt door US defense en daarom niet kan fungeren als basis meetinstrument. Maar het kan toch ten alle tijden fungeren als back-up hoogtemeting. Zeker als er twijfel is over de primaire hoogtemeting. Dit kan zelfs als alert signaal worden gebruikt als ze niet overeenkomen.
pi_66930731
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:06 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Dit had niets met de AP an sich te maken, maar met de A/T (Auto Throttle). Tevens wordt GPS data volgens mij niet gebruikt voor hoogteinformatie, omdat dat te onbetrouwbaar is.
Dat laatste lijkt mij ook....
pi_66931106
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:13 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Snap ik maar ik bedoelde de data van de GPS als redundant systeem voor hoogtemeting. Ik snap dat GPS niet betrouwbaar is als netwerk omdat het beheerd wordt door US defense en daarom niet kan fungeren als basis meetinstrument. Maar het kan toch ten alle tijden fungeren als back-up hoogtemeting. Zeker als er twijfel is over de primaire hoogtemeting. Dit kan zelfs als alert signaal worden gebruikt als ze niet overeenkomen.
Wat heb je aan een principe als backup dat niet eens betrouwbaar is?

Niets dus.
pi_66931351
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:40 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Wat heb je aan een principe als backup dat niet eens betrouwbaar is?

Niets dus.
Het is niet betrouwbaar als pirmair instrument omdat het in theorie uitgeschakeld of op grotere grid kan wordengeschakeld in tijd van oorlog. Als secundair instrument lijkt het me uitstekend en alles beter dan niets zoals is gebleken.
pi_66931685
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:47 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Het is niet betrouwbaar als pirmair instrument omdat het in theorie uitgeschakeld of op grotere grid kan wordengeschakeld in tijd van oorlog. Als secundair instrument lijkt het me uitstekend en alles beter dan niets zoals is gebleken.
Wat is de meerwaarde dan tov de luchtdrukhoogtemeter?
pi_66932212
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 12:57 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Wat is de meerwaarde dan tov de luchtdrukhoogtemeter?
Omdat je het instrument toch al hebt voor navigatie. Sowieso zit er in de 737-400 een dual 20 kanaals gps systeem aangesloten op de AP. Waarom dan deze niet als redundant erbij gebruiken voor de hoogte?

Ik ben gespecialiseerd in militaire luchtvaart en ben ook niet meer werkzaam bij de Klu of in de luchtvaart dus het is voor mij ook gissen en mijn info is zeker niet up-to-date.
pi_66932519
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 13:11 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Omdat je het instrument toch al hebt voor navigatie.
Dat klopt. Maar ik blijf vinden dat een instrument- ook al wil je die als redudante hoogtemeter gebruiken- de hoogte zuiver moet weergeven. Want in voorkomende gevallen wil je daar toch ook op kunnen vertrouwen? Want nogmaals, als ik informatie krijg die ik op voorhand niet kan vertrouwen, dan heb ik net zo lief of misschien liever geen informatie!
quote:
Sowieso zit er in de 737-400 een dual 20 kanaals gps systeem aangesloten op de AP. Waarom dan deze niet als redundant erbij gebruiken voor de hoogte?
Omdat GPS prima bedoeld is voor nauwkeurige positiebepaling. Misschien denken ze bij Boeing precies hetzelfde als ik : liever geen extra info als die bij voorbaat als discutabel is
quote:
Ik ben gespecialiseerd in militaire luchtvaart en ben ook niet meer werkzaam bij de Klu of in de luchtvaart dus het is voor mij ook gissen en mijn info is zeker niet up-to-date.
Jij heb zeker kennis en jammer dat je niet in de luchtvaart terecht bent gekomen. Zo'n mooi vakgebied. Als ik toch nog eens piloot kon worden
pi_66944677
vanavond feestje gehad en 3 van mijn Indiase vrienden zijn piloot en 2 daarvan piloot bij bluedart op de 737. Ze hadden de fleet message gezien en ik vroeg dan ook naar de mogelijkheid om de gps te gebruiken. Ze bevestigden dat de mogelijkhheid er is maar dat het geen routine is.
pi_66948409
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 18:58 schreef jpjedi het volgende:
vanavond feestje gehad en 3 van mijn Indiase vrienden zijn piloot en 2 daarvan piloot bij bluedart op de 737. Ze hadden de fleet message gezien en ik vroeg dan ook naar de mogelijkheid om de gps te gebruiken. Ze bevestigden dat de mogelijkhheid er is maar dat het geen routine is.
Mogelijkheid is er kennelijk, maar dat het geen routine is heeft dan toch een reden? (dat is trouwens als back up sowieso het geval)

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 11-03-2009 20:55:48 ]
pi_66955245
Effe een vraag he? Hoe kan een GPS nou jouw hoogte tot aan de grond weten?????
pi_66955311
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 23:42 schreef Lightning_NL het volgende:
Effe een vraag he? Hoe kan een GPS nou jouw hoogte tot aan de grond weten?????
Niet. Dat gaat met radiogolven.
pi_66955409
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 23:44 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Niet. Dat gaat met radiogolven.
Inderdaad... Dus waarom wordt hier nou weer gesproken over het gebruiken van GPS voor hoogtemeting.....?
pi_66965739
GPS kan met drie kanalen al hoogte meten. De normale systemen hebben zeg maar 8 kanalen en zijn daardoor niet echt nauwkeurig. Hoe meer kanelen, hoe meer input en dus nauwkeuriger. Een GPS gebruikt normaal een referentievlak, WGS84-ellipsoïde genaamd, om zijn nulpunt te bepalen.

GPS als hoogte kan en is beschikbaar maar is niet nauwkeurig genoeg en is afhankelijk van de satellietsignalen. Daarom kan het nooit als primair instrument gebruikt worden. Zelfs Alpinisten gebruiken dan liever een gps met barometer.
pi_66967512
Leg dat dan eens uit van die WGS84 ellipsoide, want volgens mij is wat jij zegt gewoon onzin. GPS weet niet de elevatie. Tenzij er elevatiedata is, maar dat lijkt me niet op een airliner.
pi_66967901
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 13:10 schreef Lightning_NL het volgende:
Leg dat dan eens uit van die WGS84 ellipsoide, want volgens mij is wat jij zegt gewoon onzin. GPS weet niet de elevatie. Tenzij er elevatiedata is, maar dat lijkt me niet op een airliner.
Dan heb je het toch mis

Als je iets wil weten over het referentie vlak:
http://nl.wikipedia.org/wiki/WGS%2784

GPS werkt als volgt:
quote:
Werking

GPS gebruikt 32 (bij opstart 24) verschillende satellieten die elk in een van de zes banen op 20 200 km hoogte cirkelen. Deze banen zijn zodanig samengesteld dat vanaf elke plaats op aarde altijd minstens 4 satellieten waarneembaar zijn.

Het meetprincipe van het Global Positioning System is gebaseerd op de afstandsmeting tussen satelliet en ontvanger en het bekend zijn van de positie van de satelliet. De afstanden tussen de satelliet en de ontvanger worden uit de gemeten looptijden van radiogolven afgeleid.

De satellieten zenden de informatie op twee frequenties uit. Op deze frequenties zijn dan met modulatietechnieken digitale codes aangebracht. Die codes bevatten informatie over de satelliet zelf, zijn Keplerse baanparameters, de onderlinge synchronisatie van de satellietklokken, en de benaderde baanparameters van alle satellieten. Deze codes vormen samen de informatie die van belang is voor de plaatsbepaling.

Het principe van het systeem berust erop dat iedere satelliet een zeer nauwkeurig radiosignaal uitzendt met daarin zijn identificatie plus een zeer precieze tijdmelding (iedere satelliet heeft meerdere atoomklokken aan boord). De baan van iedere satelliet is vooraf benaderend bekend, dus ook de plaats waar vandaan het signaal verzonden is (de precieze baan is slechts een tijdje na de meting beschikbaar en kan gebruikt worden om de nauwkeurigheid te verhogen). Door na te gaan hoeveel vertraging er is in de ontvangst van het tijdsignaal, kan de ontvanger berekenen hoever hij van die satelliet verwijderd is. Omdat de lichtsnelheid constant en in alle richtingen even groot is, wordt hiermee de ontvanger op een bol geplaatst met de satelliet in het denkbeeldige middelpunt. Ontvangst van een tweede signaal plaatst de ontvanger op een tweede denkbeeldige bol, en dus op de snijlijn van de twee 'bollen' van beide satellieten: een cirkel. Het signaal van de derde satelliet, gevoegd bij de aardbol waar de ontvanger zich ook op moet bevinden maakt maar twee punten mogelijk als oplossing van de drie satellietpeilingen. Slechts een van deze 2 punten bevindt zich op een plek in de buurt van het aardoppervlak. Doordat de klok in de ontvanger (een onnauwkeurige kwartsklok) en de satelliet onmogelijk gesynchroniseerd kunnen worden, is voor een nauwkeurige meting het signaal van een vierde satelliet nodig; dit probleem wordt ook wel de klokfout genoemd. Het probleem komt dan neer op het bepalen van een Δ t en dus Δ R van alle bollen, zodat deze precies in één punt snijden. Voor een exacte hoogteberekening op aarde zijn meer satellietpeilingen nodig. Voor het hele systeem geldt: hoe meer satellieten hoe nauwkeuriger de positie berekend kan worden.
bron
pi_66973245
Je snapt het niet jpjedi... GPS weet niet waaraan het de hoogte kan refereren omdat het niets weet over de elevatie. LEZEN!

Heb jij nou zo'n peppy luchtvaartopleiding gedaan of niet?
pi_66975229
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 13:22 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Dan heb je het toch mis

Als je iets wil weten over het referentie vlak:
http://nl.wikipedia.org/wiki/WGS%2784

GPS werkt als volgt:
[..]

bron
Je weet het verschil tussen height en altitude?
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_66976715
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 12:14 schreef jpjedi het volgende:
Zelfs Alpinisten gebruiken dan liever een gps met barometer.
Maar Alpinisten staan liever op een berg dan piloten
  donderdag 12 maart 2009 @ 17:49:15 #271
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66977192
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 15:57 schreef Lightning_NL het volgende:
Je snapt het niet jpjedi... GPS weet niet waaraan het de hoogte kan refereren omdat het niets weet over de elevatie. LEZEN!

Heb jij nou zo'n peppy luchtvaartopleiding gedaan of niet?
Doe nou niet weer zo hip
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_66991785
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 17:49 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Doe nou niet weer zo hip
Niet zeiken, ik heb gewoon een punt.
pi_66993083
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 23:08 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Niet zeiken, ik heb gewoon een punt.
Zelfs al heb je een punt zou je ook 's normaal op een volwassen manier kunnen reageren. Je komt nu over als een betweterig klein kind, totaal niet serieus te nemen.
pi_66996627
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 23:39 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Zelfs al heb je een punt zou je ook 's normaal op een volwassen manier kunnen reageren. Je komt nu over als een betweterig klein kind, totaal niet serieus te nemen.
Zo kom ik helemaal niet over. Ik stel gewoon dat GPS geen height kan weergeven. Meer niet. Mja, sommige mensen kunnen daar niet mee omgaan blijkt.
  vrijdag 13 maart 2009 @ 13:18:43 #275
215628 woid
let's get Friendly
pi_67006159
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 07:07 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Zo kom ik helemaal niet over. Ik stel gewoon dat GPS geen height kan weergeven. Meer niet. Mja, sommige mensen kunnen daar niet mee omgaan blijkt.
zo kom je wel over, of je nou gelijk hebt of niet...

maar daarom vin'k dit topic ook zo leuk om te volgen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')