Het verliezen van de machtsverhouding lijkt me wel nieuw. De overheid weet steeds meer van de Staatsburger, terwijl de Staatsburger via een Wet Openbaar Bestuur met geluk een beetje van diezelfde overheid te weten kan komen. De overheid werkt dankzij ICT steeds efficiënter, maar voor de Staatsburger ook steeds minder transparant. De roep om een harde aanpak van de Staatsburger is, denk ik, steeds harder. Politici spelen daarop in en worden, denk ik, steeds populistischer. Het afzeggen van verdragen die rechten beschermen wordt door diverse politici tegenwoordig serieus overwogen. En de Staatsburger lijkt vergeten waarom de Staatsburger beschermd moet worden tegen de overheid, juist omdat de overheid nu 'aardiger' is dan vroeger.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:21 schreef sigme het volgende:
Waarom zou het deze keer (?) uit de hand lopen? De roep om stevig ingrijpen is niet nieuw, integendeel. Ons type democratie is redelijk bestand gebleken, waarom vrees je nu voor ineenstorting?
PS: Heb je het stuk van Ankersmit (Trouw, deze zaterdag) gelezen?
Een deel ervan lijkt relevant voor deze discussie.quote:Op woensdag 4 maart 2009 21:26 schreef Yildiz het volgende:
Nee, het stuk heb ik niet gelezen, ging het hierover?
bron: Ankersmit, Trouw 28 febrquote:Laten we dan maar eens beginnen met het elementaire gegeven dat de representatieve democratie het framework is waarbinnen het politieke spel wordt gespeeld. Het begrip ’representatieve democratie’ werd voor het eerst gebruikt in mei 1778 door de Amerikaan Alexander Hamilton in een brief aan de gouverneur van Vermont. In de tien tot twintig jaar daarna vond de term algemeen ingang in de jonge Verenigde Staten en in Europa. Maar dat ging niet vanzelf. Want velen vonden het een raar en zelfs onjuist begrip. Volgens hen was de zogeheten representatieve democratie helemaal geen democratie, maar een ’electieve aristocratie’. Rousseau had daar al op gewezen, hoewel hij het begrip zelf nog niet gebruikte.
Hoe je het ook wendt of keert, die critici van het begrip ’representatieve democratie’ hadden eigenlijk gelijk. In ons soort staat ligt de macht niet bij het volk, maar bij door het volk gekozen leiders. Die bepalen uiteindelijk wat er gebeurt. Het begrip ’electieve aristocratie’ is daarom juister. Maar omdat iedereen aan het einde van de achttiende eeuw de mond vol had van de volkssoevereiniteit en men de aristocratie voor niets anders geschikt achtte dan de guillotine, was er meer aardigheid in de term ’representatieve democratie’ dan in de juistere term ’electieve aristocratie’. En zo werd dat onmogelijke begrip van de representatieve democratie gangbaar tot op de huidige dag.
Nu kennen we allemaal de regels van Shakespeare: ’What’s in a name? That which we call a rose/By any other name would smell just as sweet.’ Dus waarom zouden we ons bezighouden met dit soort terminologische muggezifterij? Maar dat is toch te kort door de bocht. Die terminologie kan immers verrassend verhelderend zijn.
Aristoteles wees er al op dat de monarchie, de aristocratie en de democratie ieder hun onappetijtelijke tegenhangers hebben. Van de monarchie is dat het despotisme, van de aristocratie de oligarchie en van de democratie de ochlocratie (regering door de straat). Monarchie, aristocratie en democratie, kortom, ontaarden allemaal op hun eigen, specifieke manier. En als je een politiek systeem correct benoemt, weet je ook wat voor vervalsverschijnselen erbij horen. Voor ons politieke systeem – een variant dus van de aristocratie – is dat niet ’de regering door de straat’ (hebben we inderdaad nooit gehad), maar de oligarchie. Dat wil zeggen: de situatie dat een clubje mensen goed voor zichzelf zorgt ten koste van de rest.
Goed te zien dat je het grotendeels met me eens bent, maar ik ben bang dat we niet veel medestanders vinden, en dat veel mensen niet eens inzien dat er een probleem is.quote:Op woensdag 4 maart 2009 23:28 schreef Contra-bas het volgende:
Grotendeels ben ik het met je eens Lyrebird, alleen ik vraag me af hoe een overheid zichzelf gaat inkrimpen. Ik bedoel, eigenbelang is iets wat in de natuur van de mensheid ligt, dus hoe wil een overheid (die zelf uit mensen bestaat) zichzelf kleiner laten worden. Dat ligt volgens mij niet in het aard van het beestje.
En stel dat het lukt om een overheid klein te maken...hoe wil je dat dan zo houden?
De kredietcrisis laat zien dat het vrijemarktfetisjme gefaald heeft.. en zelfs de oorzaak is.quote:Op woensdag 4 maart 2009 23:34 schreef sneakypete het volgende:
. Zeker als je bedenkt dat het meerendeel (nét als in de jaren 20/30) roept dat vrijheid, kapitalisme enz. gefaald hebben, is het tijd voor tegengas.
Een grotere rol van de overheid is niet het probleem... Het probleem is een grotere autoritaire rol zoals afschaffen van democratie en de burgerlijke vrijheden en het instellen van een dictatuur.quote:Want de regimes die vanaf die periode besloten dat de overheid een veel grotere en meer centrale rol moest spelen om de problemen op te lossen, groeiden snel uit tot tirannie en veroorzaakten de grootste oorlog allertijden.
Over welke tijd heb je het ?quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:07 schreef sneakypete het volgende:
. In tijden van een beperkte takenpakket van de overheid, was er imo meer gezag en fatsoen dan in onze tijd van maakbaarheidsdenken.
En jij bewijst dat men nog niets geleerd heeft van fouten uit het verleden. De vrije markt heeft helemaal niet gefaald, de overheid heeft gefaald. De overheid en de centrale bank hebben jaren bewust schulden laten oplopen, de geldpers laten rollen en onverantwoord (fractioneel) bankieren/uitlenen doelbewust aangewakkerd om de cijfers op te leuken. Dat heeft niks met de vrije markt te maken maar alles met centrale planning, bureaucratie en het blijven opvangen van falende bedrijven.quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De kredietcrisis laat zien dat het vrijemarktfetisjme gefaald heeft.. en zelfs de oorzaak is.
Het zijn de overheden die nu de crisis kunnen en moeten inperken...
Mensen roepen nu dat de verheerlijkingen van vrijheid van ondernemerschap en de verheerlijking van een terugtredende overheid de crisis heeft veroorzaakt, wat heel wat anders is dan "vrijheid" op zich afwijzen ... Ook doe je het voorstellen alsof de overheden zich inspannen tégen het kapitalisme...
Het tegendeel dus... overheden proberen met miljardeninecties het kapitalisme niet in een vrije val te laten komen.
De grote rol van de overheid, juist ook economisch, is wél het probleem. Of het nu de fascisten, nazi's of communisten waren; allen waren zij vijanden van het klassieke liberalisme en de vrije markt en dat is geen toeval. Zeker, imperialisme is óók een foute zaak. Maar wat heb je liever? Een imperialist met alleen een leger en wat agenten? Of een imperialist met een leger, agenten en de grootste industrieën in eigen beheer?quote:Een grotere rol van de overheid is niet het probleem... Het probleem is een grotere autoritaire rol zoals afschaffen van democratie en de burgerlijke vrijheden en het instellen van een dictatuur.
Maar ook dit streven op zich in het interbelllum was niet de oorzaak tot WW II .. Het fascisme van Spanje, Italie en Portugal en het stalinisme waren niet de drijfveren,hoewel een rem waren ze ook niet.
Dat was vooral het Duits extreem-natonalisme die op expansie gericht was en dat stuitte tegen het zere been van de klassieke imperialisten van Engeland en Frankrijk inzake Polen.
Hoezo centrale planning?quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:17 schreef sneakypete het volgende:
[..]
En jij bewijst dat men nog niets geleerd heeft van fouten uit het verleden. De vrije markt heeft helemaal niet gefaald, de overheid heeft gefaald. De overheid en de centrale bank hebben jaren bewust schulden laten oplopen, de geldpers laten rollen en onverantwoord (fractioneel) bankieren/uitlenen doelbewust aangewakkerd om de cijfers op te leuken. [/qyuote]
De kredietcrisis is toch ontstaan door het ontbreken van overheidscontrole op het bankmanagement ?
Vrijemarktfetisjme zei dat een goed zaak was dat bankiers hun eigen gang gaan?
De schulden van de overheden zelf en de schulden van de centrale banken zijjn niet relevant voor het ontstaan van deze crisis.. evenmin is er niet te veel geld gedrukt.. Bovendien zijn dit overheidsbezigheden die jij dus afwijst ...
[quote]
Dat heeft niks met de vrije markt te maken maar alles met centrale planning, bureaucratie en het blijven opvangen van falende bedrijven.
Hoezo zegt dat alles ?quote:Dat jij in die injecties gelooft, zegt eigenlijk alles al. Die gaan het niet doen, die verlengen de crisis alleen maar verder.
Klassiek liberalisme?quote:het klassieke liberalisme
Onderbouw dat maar eens met feiten. Er was geen eens sprake van een vrije markt om te beginnen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:07 schreef Bluesdude het volgende:
De kredietcrisis laat zien dat het vrijemarktfetisjme gefaald heeft.. en zelfs de oorzaak is.
In een vrije markt waren banken omgevallen i.p.v. dat ze gered zijn. Doordat de overheid ingrijpt duurt het alleen maar langer voor het zelfreinigende vermogen van de markt werkt.quote:Het zijn de overheden die nu de crisis kunnen en moeten inperken...
Het systeem wat nu crasht is geen kapitalisme... Het lijkt er wat op en daar stopt de vergelijking wel.quote:Het tegendeel dus... overheden proberen met miljardeninecties het kapitalisme niet in een vrije val te laten komen.
Wat een onzin te stellen dat de westerse samenleving geen vrije markt heeft ..quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:39 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Onderbouw dat maar eens met feiten. Er was geen eens sprake van een vrije markt om te beginnen.
NMA in NL en Neelie Kroes van Competition namens Europa zeggen al genoeg wat dat betreft. Dat heb je niet in een vrije markt.
Je erkent hiermee dat de economie zelf haar eigen crisissen veroorzaakt ?quote:In een vrije markt waren banken omgevallen i.p.v. dat ze gered zijn. Doordat de overheid ingrijpt duurt het alleen maar langer voor het zelfreinigende vermogen van de markt werkt.
Hummm het wordt al heel lang kapitalisme genoemd... door de kapitalisten zelf... door kapitalistische politici... en er is geen realistisch andersoortig kapitalisme denkbaar... alleen utopisten dromen datquote:Het systeem wat nu crasht is geen kapitalisme... Het lijkt er wat op en daar stopt de vergelijking wel.
Heb je wel enig idee hoe tegenstrijdig dit is.quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:31 schreef Bluesdude het volgende:
Falende bedrijven worden nu opgevangen om het kapitalisme gezond te houden...
Volgens mij niet... ook niet volgens de kapitalistische ondernemers, economen, filosofen, politiciquote:Op donderdag 5 maart 2009 01:16 schreef beeer het volgende:
[..]
Heb je wel enig idee hoe tegenstrijdig dit is.
Ja... zover ik me kan herinneren zegt deze samenleving dat we in een vrije markt hebben en idd lijkt het soms op propaganda door de meest overtuigde aanhangers.quote:Ook is het jammer dat je denkt dat we een vrije markt hebben. Teveel blootgesteld aan de liberale propaganda op het door de overheid gefinancierde en gecontroleerde onderwijs gok ik zo
Leer mensen om zelf na te denken. De gemiddelde mens kan goed de krant lezen, het nieuws volgen en een goed boek doorspitten. Maar de meeste mensen missen een kritische kijk op hetgeen ze voorgeschoteld krijgen. We zijn verworden tot een stel papagaaien, en je hoort zelden een origineel geluid. Zodra mensen meer zelf na gaan denken, zal hun kijk op de economie vanzelf veranderen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:07 schreef sneakypete het volgende:
Prioriteitenlijstje van Pete:
-mensen een andere kijk geven op economie.
Dus jij noemt het wegnemen van kapitaal van het volk en het vervolgens geven aan een (falend) bedrijf kapitalisme, ergo vrije marktwerking... vrieemd, vroeger heette dat nog gewoon communisme.quote:Op donderdag 5 maart 2009 01:21 schreef Bluesdude het volgende:
Volgens mij niet... ook niet volgens de kapitalistische ondernemers, economen, filosofen, politici
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |