Het is ook vooral de pot die de ketel verwijt.quote:Op woensdag 4 maart 2009 18:11 schreef Marrije het volgende:
Al met al was het toch een Turkse krant die vorige week schreef dat het de fout van een onervaren piloot was. Geheel zonder zelfkritiek zijn ze niet.
De Nederlandse pers die zich vorige week nog afvroeg waarom Turkish niet op de zwarte lijst stond: "Fout van de piloot"quote:Uit de voice recorder blijkt dat het niet goed functioneren van de linker radio hoogtemeter door de
bemanning is gesignaleerd (namelijk via het waarschuwingsignaal “landingsgestel moet uit”).
Uit de voorlopige gegevens blijkt dat deze signalering niet als een probleem werd beschouwd.
In de praktijk is het vliegtuig door deze plotselinge wijziging gaan reageren alsof het zich zou
bevinden op een hoogte van enkele meters boven de Polderbaan door het motorvermogen dicht te
trekken.
Het leek alsof de automaat – met dichtgetrokken motoren – bezig was met het laatste gedeelte
van de vlucht.
Hierdoor verloor het vliegtuig aan snelheid.
Op deze gang van zaken is door de bemanning in eerste instantie niet gereageerd.
Door het verlies aan snelheid kwam het toestel terecht in zijn minimale vliegsnelheid (overtrek
situatie) waarvoor waarschuwingssignalen (het trillen van de stuurknuppel op een hoogte van 150
meter) zijn afgegaan.
Uit de blackbox blijkt dat toen direct weer vermogen is gegeven.
Echter voor het herstel van de vlucht was dit te laat, het toestel bevond zich te laag met als gevolg
dat de Boeing 1 kilometer voor de baan is neergestort.
....
Het onderzoek van de OVV zal zich vanaf nu volledig gaan richten op het functioneren van de de
radio hoogtemeters en de koppeling naar het automatische gashendelsysteem (automatisch
besturingssysteem).
3
De weersomstandigheden , met name het zicht door het lage wolkendek en de mist, hebben er
waarschijnlijk voor gezorgd dat op de hoogte waarop de daling werd ingezet de Polderbaan nog
niet goed zichtbaar moet zijn geweest
....
De Raad is van mening dat extra aandacht nodig is voor het functioneren van de radiohoogtemeter
bij gebruik van de automatische piloot en de automatische gashendels. De Raad heeft vandaag
een waarschuwing doen uitgaan naar Boeing waarin extra aandacht wordt gevraagd voor een
onderdeel van een manual van de Boeing 737, waarin wordt gesteld dat wanneer de radio
hoogtemeter(s) niet werken, de daaraan gekoppelde automatische piloot en automatisch
gashendelsysteem niet mogen worden gebruikt voor nadering en landing. De Raad geeft Boeing in
overweging te onderzoeken of deze procedure ook tijdens de vlucht van toepassing moet zijn.
Die reaktiesquote:
Meteen het vingertje wijzen naar Nederland nu blijkt de oorzaak te liggen bij een defecte hoogtemeter en onoplettende piloten..quote:fout van de luchtverkeersleiding. moest minimaal 3 min tussentijd zijn met de andere vliegtuig, die voor turkish airlines landde.
ik denk oorzaak van de crash is de Turbulentie.
Schiphol kan wel alles verzinnen.. brandstof te kort, motoren vielen uit, beide gelijk wat een toeval, vliegtuig had al eerdere problemen dit dat.. binnenkort zal schiphol goed bestraft worden..
dit is 5de grote vliegtuig ramp bij schiphol.
Ik had m'n twijfels toen ik dit nogal zelfingenomen begin zag, maar het is inderdaad een prima uitleg.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:57 schreef GoodGawd het volgende:
Opgelet kwaliteitspost!
Deze dan :quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:14 schreef Skwish het volgende:
[..]
Die reakties![]()
![]()
[..]
Meteen het vingertje wijzen naar Nederland nu blijkt de oorzaak te liggen bij een defecte hoogtemeter en onoplettende piloten..
45 minutenquote:hey mongolen hou je bakkes toe,
najah het is die kanker racisme na 45min komen hulpdiensten oke mongoolse regering!
inderdaad een duidelijk filmpjequote:Op woensdag 4 maart 2009 19:33 schreef busfoto.nl het volgende:
Als zeer inactief fokker een linkje naar de NOS-animatie uit het 6-uurjournaal:
Dat is dus de Turkse versie van Smakelijk Eten.quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:01 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook dus, hoewel het in Turkije wel een beetje meer waar is dan in Nederland.
Je zou voor de grap eens moeten kijken naar het programma 'yemekteyiz', hoe mensen blijven doorlullen over iets wat gepatenteerd fout ging maar waarvoor ze dan altijd een verklaring hebben waar ze niks aan konden doen of die zogenaamd volstrekt logisch was.
Is dit ook kwa tijdsverloop een waarheidsgetrouwe reconstructie? Sommigen in dit topic spraken over 100 seconden die de piloten hadden om te reageren na de vermindering van de snelheid, in dit filmpje wordt een ander beeld geschetst.quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:33 schreef busfoto.nl het volgende:
Als zeer inactief fokker een linkje naar de NOS-animatie uit het 6-uurjournaal:
In de ogen van de turken natuurlijk niet. Die klampen maar al te graag vast aan het absurde verhaaltje van piloten die zelfs nog levens zouden hebben gered.quote:Op woensdag 4 maart 2009 20:08 schreef qonmann het volgende:
Raken ze de heldenstatus nu weer kwijt ?
Nee als de ATC daar ook nog op eens zou moeten letten dan wordt het een te grote belasting. Daarnaast zien de piloten het als eerste, die zien zoiets echt niet over het hoofd. Dat is gewoon onmogelijk, de belletjes gaan vanzelf wel rinkelenquote:Op woensdag 4 maart 2009 19:41 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
Had de Luchtverkeersleiding eigenlijk niet iets kunnen zeggen over de veel te lage snelheid die ze ineens hadden? Ik snap dat dat niet per se hun taak is, maar toch..
Nee. Ook het downselecten van het landingsgestel komt volgens mij veel te vroeg in dit filmpje. Het rapport geeft namelijk aan dat het systeem ten tijde van de fout een melding deed dat de gear nog up was. (Een hele grote clue voor de crew om te vermoeden dat er iets niet klopt!).quote:Op woensdag 4 maart 2009 20:07 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Is dit ook kwa tijdsverloop een waarheidsgetrouwe reconstructie? Sommigen in dit topic spraken over 100 seconden die de piloten hadden om te reageren na de vermindering van de snelheid, in dit filmpje wordt een ander beeld geschetst.
Blijkbaar dus niet...quote:Op woensdag 4 maart 2009 20:14 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Daarnaast zien de piloten het als eerste, die zien zoiets echt niet over het hoofd. Dat is gewoon onmogelijk, de belletjes gaan vanzelf wel rinkelen
Nee dus, niet als ze niet opletten.quote:Op woensdag 4 maart 2009 20:14 schreef GoodGawd het volgende:
[..]
Nee als de ATC daar ook nog op eens zou moeten letten dan wordt het een te grote belasting. Daarnaast zien de piloten het als eerste, die zien zoiets echt niet over het hoofd. Dat is gewoon onmogelijk, de belletjes gaan vanzelf wel rinkelen
Nee tuurlijk niet, ze blijven echt wel volhouden dat Nederland de schuldige is.quote:Op woensdag 4 maart 2009 20:08 schreef qonmann het volgende:
Raken ze de heldenstatus nu weer kwijt ?
Technologie is niet onfeilbaar. De piloten hadden prima kunnen landen, als ze direct en goed gehandeld hadden. Ook is Turkish Airways schuld aan te rekenen, het defect van die hoogtemeter was al eerder bekendquote:Op woensdag 4 maart 2009 21:28 schreef Adothehague het volgende:
Er is maar een schuldige, en dat zijn NIET de Turken en NIET de Nederlanders, maar Boeing oftewel de maker van dit toestel.
Zon apparaat mag nooit defect gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |