quote:Conclusie schokt Turkije
ISTANBUL - Dat de piloten van het verongelukte Turkish Airlines toestel te laat reageerden op falende apparatuur, komt hard aan in Turkije. 'Iedereen heeft schuld, behalve Nederland', kopt Hürriyet, één van de grootste kranten in haar online editie.
De site van de Turkse krant Hürriyet. Ook andere kranten melden dat de piloten worden bekritiseerd, al is er ook berichtgeving die meldt dat zowel de piloten als de apparatuur aan boord niet naar behoren functioneerden.
De Turkse pilotenvereniging heeft laten weten de uitkomsten van het rapport niet bevredigend te vinden. De drie omgekomen piloten werden afgelopen weekeinde met veel eerbetoon begraven in Turkije. De mannen werden als helden betreurd, want het zou aan hen te danken zijn geweest dat het vliegtuig in de gegeven omstandigheden nog vrij rustig neerkwam en er niet meer dan negen doden vielen.
Deze week nog werd er in verschillende kranten gespeculeerd dat er bewijs was dat turbulentie de oorzaak van het ongeluk was: de Boeing die voor de Turkish Airlines-vlucht landde, zou van een type zijn dat tot vier minuten na landing heftige turbulentie kan veroorzaken, terwijl de verkeerstoren op Schiphol daarvoor maar twee minuten aanhield. Maar nu is volgens het rapport de verkeerstoren niets te verwijten en worden de piloten 'beschuldigd'.
De vereniging van piloten laat in een verklaring onder andere weten dat zelfs een amateurpiloot op de hoogte waarop een fout gemaakt zou zijn, zo'n fout niet zou maken. De vereniging laat weten dat ze bevredigender antwoorden had verwacht na een onderzoek van bijna een week.
Ik zou niet weten hoe het allemaal logischer zou moeten gaan hoor... Ook vind ik de instrumentatie helder. Alle belangrijke informatie is gegroepeerd en heb je voor je neus. Niks mis mee.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:50 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat ik het niet logisch vind.Maar dat ligt misschien wel aan mij.
Ik zou , als computertechnicus veel meer automatiseren. Besturing veel logischer, navigatie, communicatie veel logischer. Etc.
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 4 maart 2009 17:32 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zeker. We moeten oppassen op voorbarige conclusies. Ik weet ook niet precies wat er allemaal in de cockpit heeft afgespeeld. Feit is wel dat er aaneengeschakeld het nodige goed misging......
Mijn opvatting blijft wel dat alleen een kapotte radalt nooit alleen de oorzaak van de crash kan zijn. Wel de aanleiding, maar dat is wat anders......
Grappig dat een land dat doorgaans totaal geen zelfkritiek heeft of kritiek van buitenaf kan verdragenquote:
Beetje jammer dat jij nog steeds niet snapt wat er gebeurd isquote:Op woensdag 4 maart 2009 18:03 schreef Adothehague het volgende:
Ik heb vanaf het begin af aan al geroepen dat dit de oorzaak was.
Ambrosius ontkende het toen nog, en lachte me uit.
Maar je ziet maar weer dat ik gelijk heb.
Ieder normaal denkend mens kon concluderen dat het vliegtuig al veel te laag vloog met nog zon afstand tot de landingsbaan.
Op het moment dat je 40kts onder Vref zit, met een vreemde reading op je RadAlt, dan heeft dat niet te maken met belazerd worden door je instrumenten maar gewoon met het niet kijken naar je instrumenten, en blind vertrouwen op de techniek.quote:Op woensdag 4 maart 2009 17:27 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik denk dus dat de piloten zijn belazerd door hun instrumenten. Bij de NASA zijn dit soort systemen vier keer uitgevoerd, Dan waren er vier hoogtemeters geweest waarvan alle vier aan vier boordcomputers gekoppeld. En dan werkt het als volgt. Als dan een onderdeel verkeerd werkt dan geld de meerderheid die nog wel goed werkt. En wordt de piloot pas ingeschakeld als twee boorcomputers het verkeerd binnen krijgen. En het onderling dus niet eens meer kunnen worden. En de piloot weet dan ook gelijk dat er iets ernstigs is. En roept het systeem zelf om input van de piloot en gaat zelf over op manueel werken. En nee er zijn geen spaceshuttles neergestort door dit soort problemen.
Dus als je over berg van 1000 feet vliegt springt je Radio Altimeter 1000 feet naar beneden.quote:Op woensdag 4 maart 2009 15:57 schreef GoodGawd het volgende:
Opgelet kwaliteitspost!
Het toestel Boeing 737-800 heeft probleemloze vlucht gevlogen van Istanbul naar Amsterdam tot aan de final approach baan 18R.
Vanaf 2500ft komt de zogenaamde Radio Altimeter ‘alive’. De output van deze hoogtemeter bevindt zich op de Primairy Flight Display boven de localizer indicatie (18ft op de afbeelding). Deze hoogtemeter is in tweevoud uitgevoerd op de 737-800 en werkt op radio golven. De radio hoogtemeter aan de kant van de gezagvoerder is de primaire radio hoogtemeter. Er zit een zender/ontvanger aan de onderkant van de romp van het vliegtuig die een radio signaal in de plaatselijke verticaal uitzend. Dit signaal wordt door de grond teruggekaatst en weer opgevangen. De tijdsduur tussen uitzenden en ontvangen wordt omgezet in een afstand. Op deze manier is de output van deze hoogtemeter de HAT (Height Above Terrein). Deze hoogtemeter heeft dus niets te maken met de atmosferische condities zoals QNH.
RadAlt gebruik je doorgaans alleen tijdens landing en functioneert niet boven de 2500ft.quote:Op woensdag 4 maart 2009 18:16 schreef paperchulo het volgende:
[..]
Dus als je over berg van 1000 feet vliegt springt je Radio Altimeter 1000 feet naar beneden.
Maar wat als het Amerikanen waren wat gevlogen hadden, dan was de wereld te klein geweestquote:Turken hekelen Nederlandse 'onschuld'
Dat de piloten van het verongelukte Turkish Airlines toestel te laat reageerden op falende apparatuur, komt hard aan in Turkije. 'Iedereen heeft schuld, behalve Nederland', kopt Hürriyet, één van de grootste kranten in haar online editie.
Ook andere kranten melden dat de piloten worden bekritiseerd, al is er ook berichtgeving die meldt dat zowel de piloten als de apparatuur aan boord niet naar behoren functioneerden.
Helden
De Turkse pilotenvereniging heeft laten weten de uitkomsten van het rapport niet bevredigend te vinden. De drie omgekomen piloten werden afgelopen weekeinde met veel eerbetoon begraven in Turkije. De mannen werden als helden betreurd, want het zou aan hen te danken zijn geweest dat het vliegtuig in de gegeven omstandigheden nog vrij rustig neerkwam en er niet meer dan negen doden vielen.
Amateurpiloot
De vereniging van piloten laat in een verklaring onder andere weten dat zelfs een amateurpiloot op de hoogte waarop een fout gemaakt zou zijn, zo'n fout niet zou maken. De vereniging laat weten dat ze bevredigender antwoorden had verwacht na een onderzoek van bijna een week.
jaquote:Op woensdag 4 maart 2009 18:16 schreef paperchulo het volgende:
[..]
Dus als je over berg van 1000 feet vliegt springt je Radio Altimeter 1000 feet naar beneden.
Dat dacht ik ook dus, hoewel het in Turkije wel een beetje meer waar is dan in Nederland.quote:Op woensdag 4 maart 2009 18:54 schreef patatmetfriet het volgende:
Oh jee, als zo'n krant "De Turken" zijn, dan hoop ik niet dat buitenlanders ooit de Telegraaf onder ogen krijgen.
In het jeugdjournaal net lieten ze een hele realistische animatie zien. Als iemand die ergens tegenkomt, post het ff hier!quote:
Omdat het uit elkaar vallen van het vliegtuig te moeilijk was na te maken.quote:Op woensdag 4 maart 2009 19:06 schreef -0- het volgende:
Welke josti maakt er een reconstructie en zet vervolgens een bomenrij ervoor?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |