abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66698266
quote:
Conclusie schokt Turkije

ISTANBUL - Dat de piloten van het verongelukte Turkish Airlines toestel te laat reageerden op falende apparatuur, komt hard aan in Turkije. 'Iedereen heeft schuld, behalve Nederland', kopt Hürriyet, één van de grootste kranten in haar online editie.


De site van de Turkse krant Hürriyet. Ook andere kranten melden dat de piloten worden bekritiseerd, al is er ook berichtgeving die meldt dat zowel de piloten als de apparatuur aan boord niet naar behoren functioneerden.

De Turkse pilotenvereniging heeft laten weten de uitkomsten van het rapport niet bevredigend te vinden. De drie omgekomen piloten werden afgelopen weekeinde met veel eerbetoon begraven in Turkije. De mannen werden als helden betreurd, want het zou aan hen te danken zijn geweest dat het vliegtuig in de gegeven omstandigheden nog vrij rustig neerkwam en er niet meer dan negen doden vielen.

Deze week nog werd er in verschillende kranten gespeculeerd dat er bewijs was dat turbulentie de oorzaak van het ongeluk was: de Boeing die voor de Turkish Airlines-vlucht landde, zou van een type zijn dat tot vier minuten na landing heftige turbulentie kan veroorzaken, terwijl de verkeerstoren op Schiphol daarvoor maar twee minuten aanhield. Maar nu is volgens het rapport de verkeerstoren niets te verwijten en worden de piloten 'beschuldigd'.

De vereniging van piloten laat in een verklaring onder andere weten dat zelfs een amateurpiloot op de hoogte waarop een fout gemaakt zou zijn, zo'n fout niet zou maken. De vereniging laat weten dat ze bevredigender antwoorden had verwacht na een onderzoek van bijna een week.
pi_66698464
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 15:50 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat ik het niet logisch vind. Maar dat ligt misschien wel aan mij.

Ik zou , als computertechnicus veel meer automatiseren. Besturing veel logischer, navigatie, communicatie veel logischer. Etc.
Ik zou niet weten hoe het allemaal logischer zou moeten gaan hoor... Ook vind ik de instrumentatie helder. Alle belangrijke informatie is gegroepeerd en heb je voor je neus. Niks mis mee.
  woensdag 4 maart 2009 @ 17:50:00 #223
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_66698469
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 17:32 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Zeker. We moeten oppassen op voorbarige conclusies. Ik weet ook niet precies wat er allemaal in de cockpit heeft afgespeeld. Feit is wel dat er aaneengeschakeld het nodige goed misging......

Mijn opvatting blijft wel dat alleen een kapotte radalt nooit alleen de oorzaak van de crash kan zijn. Wel de aanleiding, maar dat is wat anders......
Helemaal mee eens.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_66698526
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 17:43 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]
Grappig dat een land dat doorgaans totaal geen zelfkritiek heeft of kritiek van buitenaf kan verdragen
daar nu ineens Nederland van beticht.
pi_66698912
Ik heb vanaf het begin af aan al geroepen dat dit de oorzaak was.
Ambrosius ontkende het toen nog, en lachte me uit.
Maar je ziet maar weer dat ik gelijk heb.
Ieder normaal denkend mens kon concluderen dat het vliegtuig al veel te laag vloog met nog zon afstand tot de landingsbaan.
pi_66698993
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 18:03 schreef Adothehague het volgende:
Ik heb vanaf het begin af aan al geroepen dat dit de oorzaak was.
Ambrosius ontkende het toen nog, en lachte me uit.
Maar je ziet maar weer dat ik gelijk heb.
Ieder normaal denkend mens kon concluderen dat het vliegtuig al veel te laag vloog met nog zon afstand tot de landingsbaan.
Beetje jammer dat jij nog steeds niet snapt wat er gebeurd is Hij vloog juist te hoog in het begin, kwam daarna op glidepath, en begon toen snelheid te verliezen. Hij zat niet te laag. Totdat ie ging stallen natuurlijk, maar dat is logisch.
Anders lees je dit hele topic nog een keer...
  woensdag 4 maart 2009 @ 18:11:32 #227
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_66699107
Al met al was het toch een Turkse krant die vorige week schreef dat het de fout van een onervaren piloot was. Geheel zonder zelfkritiek zijn ze niet.
pi_66699208
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 17:27 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik denk dus dat de piloten zijn belazerd door hun instrumenten. Bij de NASA zijn dit soort systemen vier keer uitgevoerd, Dan waren er vier hoogtemeters geweest waarvan alle vier aan vier boordcomputers gekoppeld. En dan werkt het als volgt. Als dan een onderdeel verkeerd werkt dan geld de meerderheid die nog wel goed werkt. En wordt de piloot pas ingeschakeld als twee boorcomputers het verkeerd binnen krijgen. En het onderling dus niet eens meer kunnen worden. En de piloot weet dan ook gelijk dat er iets ernstigs is. En roept het systeem zelf om input van de piloot en gaat zelf over op manueel werken. En nee er zijn geen spaceshuttles neergestort door dit soort problemen.
Op het moment dat je 40kts onder Vref zit, met een vreemde reading op je RadAlt, dan heeft dat niet te maken met belazerd worden door je instrumenten maar gewoon met het niet kijken naar je instrumenten, en blind vertrouwen op de techniek.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_66699246
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 15:57 schreef GoodGawd het volgende:
Opgelet kwaliteitspost!

Het toestel Boeing 737-800 heeft probleemloze vlucht gevlogen van Istanbul naar Amsterdam tot aan de final approach baan 18R.

Vanaf 2500ft komt de zogenaamde Radio Altimeter ‘alive’. De output van deze hoogtemeter bevindt zich op de Primairy Flight Display boven de localizer indicatie (18ft op de afbeelding). Deze hoogtemeter is in tweevoud uitgevoerd op de 737-800 en werkt op radio golven. De radio hoogtemeter aan de kant van de gezagvoerder is de primaire radio hoogtemeter. Er zit een zender/ontvanger aan de onderkant van de romp van het vliegtuig die een radio signaal in de plaatselijke verticaal uitzend. Dit signaal wordt door de grond teruggekaatst en weer opgevangen. De tijdsduur tussen uitzenden en ontvangen wordt omgezet in een afstand. Op deze manier is de output van deze hoogtemeter de HAT (Height Above Terrein). Deze hoogtemeter heeft dus niets te maken met de atmosferische condities zoals QNH.

Dus als je over berg van 1000 feet vliegt springt je Radio Altimeter 1000 feet naar beneden.
pi_66699325
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 18:16 schreef paperchulo het volgende:

[..]

Dus als je over berg van 1000 feet vliegt springt je Radio Altimeter 1000 feet naar beneden.
RadAlt gebruik je doorgaans alleen tijdens landing en functioneert niet boven de 2500ft.
Maar voorderest klopt het wat je zegt ja

Overigens is het in principe dus niet echt een altimeter, aangezien het je height aangeeft, en niet je altitude.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  woensdag 4 maart 2009 @ 18:20:25 #231
223197 VatosLoco
Ik stem PVV!
pi_66699364
quote:
Turken hekelen Nederlandse 'onschuld'

Dat de piloten van het verongelukte Turkish Airlines toestel te laat reageerden op falende apparatuur, komt hard aan in Turkije. 'Iedereen heeft schuld, behalve Nederland', kopt Hürriyet, één van de grootste kranten in haar online editie.

Ook andere kranten melden dat de piloten worden bekritiseerd, al is er ook berichtgeving die meldt dat zowel de piloten als de apparatuur aan boord niet naar behoren functioneerden.

Helden

De Turkse pilotenvereniging heeft laten weten de uitkomsten van het rapport niet bevredigend te vinden. De drie omgekomen piloten werden afgelopen weekeinde met veel eerbetoon begraven in Turkije. De mannen werden als helden betreurd, want het zou aan hen te danken zijn geweest dat het vliegtuig in de gegeven omstandigheden nog vrij rustig neerkwam en er niet meer dan negen doden vielen.

Amateurpiloot

De vereniging van piloten laat in een verklaring onder andere weten dat zelfs een amateurpiloot op de hoogte waarop een fout gemaakt zou zijn, zo'n fout niet zou maken. De vereniging laat weten dat ze bevredigender antwoorden had verwacht na een onderzoek van bijna een week.
Maar wat als het Amerikanen waren wat gevlogen hadden, dan was de wereld te klein geweest
  woensdag 4 maart 2009 @ 18:25:01 #232
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66699517
- knip -

[ Bericht 96% gewijzigd door sp3c op 04-03-2009 19:13:54 ]
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  woensdag 4 maart 2009 @ 18:38:17 #233
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66699979
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 18:16 schreef paperchulo het volgende:

[..]

Dus als je over berg van 1000 feet vliegt springt je Radio Altimeter 1000 feet naar beneden.
ja
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  woensdag 4 maart 2009 @ 18:54:23 #234
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_66700544
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_66700556
Oh jee, als zo'n krant "De Turken" zijn, dan hoop ik niet dat buitenlanders ooit de Telegraaf onder ogen krijgen.
pi_66700849
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 18:54 schreef patatmetfriet het volgende:
Oh jee, als zo'n krant "De Turken" zijn, dan hoop ik niet dat buitenlanders ooit de Telegraaf onder ogen krijgen.
Dat dacht ik ook dus, hoewel het in Turkije wel een beetje meer waar is dan in Nederland.

Je zou voor de grap eens moeten kijken naar het programma 'yemekteyiz', hoe mensen blijven doorlullen over iets wat gepatenteerd fout ging maar waarvoor ze dan altijd een verklaring hebben waar ze niks aan konden doen of die zogenaamd volstrekt logisch was.
pi_66701061
- knip -

[ Bericht 94% gewijzigd door sp3c op 04-03-2009 19:17:40 (lachuh ...) ]
PSN:Vkashhh
pi_66701079
Welke josti maakt er een reconstructie en zet vervolgens een bomenrij ervoor?
pi_66701175
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 18:54 schreef GoodGawd het volgende:


ppft
In het jeugdjournaal net lieten ze een hele realistische animatie zien. Als iemand die ergens tegenkomt, post het ff hier!
pi_66701255
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 19:06 schreef -0- het volgende:
Welke josti maakt er een reconstructie en zet vervolgens een bomenrij ervoor?
Omdat het uit elkaar vallen van het vliegtuig te moeilijk was na te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')