abonnement Unibet Coolblue
pi_66678598
de belastingdeurwaarder heeft beslag gelegd op mijn huisraad. ik huur het huis, en om kosten te delen heb ik twee onderhuurders in huis. met hun heb ik ook een huurcontract opgesteld. hoe hou ik nou de deurwaarder uit hun kamers, moet ik aantonen dat zij daar wonen/cq dat dat mijn spullen niet zijn, hoe gaat dit in de praktijk.

ik heb hier op www.wetten.nl (een zeer trage website trouwens) daar niets over kunnen vinden...

ik weet wel dat volgens de wet een 'ambachtsman' zijn 'gereedschappen' niet ontnomen mogen worden (beslag gelegd op worden dus). Nu ben ik programmeur, is mijn PC dan ook uitgelosten van beslag? maak ik daar kans op?

dus mijn vragen zijn eigenlijk: hoe zit het met de andere kamers? en hoe kan ik mijn PC uit het beslag houden op basis van artikel 447,
quote:
Artikel 447
Geen beslag op roerende zaken mag, uit welken hoofde ook, gedaan worden:

1°. op het nodige bed en beddegoed van de geëxecuteerde en de inwonende leden van zijn gezin en op de kleren, waarmee zij gekleed en gedekt zijn;

2°. op de gereedschappen van ambachtslieden en werklieden, tot hun persoonlijk bedrijf behorende;

3°. op de in het huis voorhanden zijnde voorraad van spijs en drank, dienende tot de behoefte van het huisgezin, gedurende een maand;
en artikel 448
quote:
Artikel 448
1. Evenmin kan beslag worden gelegd op de boeken die de geëxecuteerde nodig heeft voor zijn beroep, en op de werktuigen en gereedschappen, dienend tot enig onderwijs of de beoefening van kunsten en wetenschappen, telkens tot een bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen bedrag en te zijner keuze.
Ik begrijp dus dat er een maximumbedrag/waarde aan de boeken, werktuigen of gereedschappen zit die ik mag behouden? weet iemand hoe hier in de praktijk mee omgegaan wordt.

alvast bedankt,

pierre
pi_66678616
Heb je uberhaupt wel toestemming gekregen voor onderverhuur? Want anders heb je er naast je belastingschuld en de beslaglegging nog een probleem bij.
wat een drama toch....
  woensdag 4 maart 2009 @ 08:39:18 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_66679177
Hoe bont moet je het maken om een belastingdeurwaarder aan de deur te krijgen zeg?!

[ Bericht 1% gewijzigd door RemcoDelft op 04-03-2009 09:40:28 ]
censuur :O
pi_66679195
tvp
  Moderator woensdag 4 maart 2009 @ 08:46:03 #5
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_66679297
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 08:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoe bond moet je het maken om een belastingdeurwaarder aan de deur te krijgen zeg?!
Dat vraag ik me ook altijd af.
pi_66680311
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 08:46 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dat vraag ik me ook altijd af.
Een bedrijfje starten, daar snel veel geld mee verdienen en dat allemaal verbrassen zonder de BTW apart te houden. Dat is een mooi begin.
Op dinsdag 7 juli 2009 @ 09:30 schreef iemand het volgende:
Dan moet je het wel goed uitleggen. Als "je" naar de persoonvorm komt krijgt de uitgang alleen geen "t" als het jij betekent. ;)
  woensdag 4 maart 2009 @ 09:35:30 #7
48134 rjce
++== Likken graag ==++
pi_66680390
Wat ik lees uit de stukjes die je post is dat mits je een eigen bedrijf hebt ze je pc gewoon in beslag mogen nemen.
At my signal, unleash hell
pi_66680413
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 08:46 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dat vraag ik me ook altijd af.
je belastingen niet (kunnen) betalen? na ee ntijdje staat er dan de deurwaarder voor je deur.

in princiepe worden een aantal spullen opgeschreven, mestal gaat het om spullen die in je huiskamer / keuken aanwezig zijn. Dus appartaten zoals tv, dvd speler, fornuis, koelkast, e.d.
De pc zal opgeschreven worden tenzij je kan aantonen dat deze voor je werk bedoeld is. Heb je echter een eenmanszaak dan heb je pech, dit behoord dan gewoon tot de priveboedel en wordt niet uitgesloten van belsagname.
Wat je onderhuurders betreft. Je zegt het zelf al, je verhuurt onder, dit is wettelijk verboden en je zal ook hier geen uitsluiting van krijgen. Wel kan je extra problemen krijgen omdat je illegaal bezig ben met onderverhuur.

Afhankelijk van de belastingsschuld kan je echter vaak nog wel na de beslagname een betalingsvoorstel doen. De spullen blijven dan wel in beslag op papier tot de hele schuld voldaan is.
Dit is echter niet bij elke belastingsschuld mogelijk, ik weet dat bij bijvoorbleed schuld van de wegenbelasting wel het hele bedrag betaald moet worden. Hier zijn geen regelingen voor te treffen.
Beste kan je gewoon even contact opnemen met de belastingdienst en vragen wat je mogelijkheden zijn. Als je dit doet voor ze komen voor de beslaglegging, heb je kans dat je dit zelfs nog kan voorkomen.
  Official ESF Kreviewer woensdag 4 maart 2009 @ 09:37:11 #9
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_66680429
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 08:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoe bond moet je het maken om een belastingdeurwaarder aan de deur te krijgen zeg?!
James Bond?
  woensdag 4 maart 2009 @ 09:37:54 #10
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_66680452
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 07:38 schreef pierredewit het volgende:
ik weet wel dat volgens de wet een 'ambachtsman' zijn 'gereedschappen' niet ontnomen mogen worden (beslag gelegd op worden dus). Nu ben ik programmeur, is mijn PC dan ook uitgelosten van beslag? maak ik daar kans op?
Als jij je eigen bedrijf hebt en thuis dus betaald werk op die PC doet dan waarschijnlijk niet. Als jij programmeur bent in loondienst en je werkt elke dag op kantoor op de PC die je daar beschikbaar wordt gesteld dan mogen ze je eigen (prive) PC gewoon meenemen.
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  woensdag 4 maart 2009 @ 09:54:59 #11
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_66680871
Onderverhuren van een gedeelte van je huis is niet altijd illegaal, als er niet in het hoofdhuurovereenkomst staat dat het niet mag mag je gewoon kamers onderverhuren. Niet gelijk TS bang maken. Daarbij maakt het voor een deurwaarder toch niet uit of het legaal of illegaal is. Als het spullen van iemand anders zijn mogen ze daar gewoon geen beslag op leggen.
quote:
16.4. Wanneer is onderhuur verboden?

Onderhuur van een gehele woning is verboden, tenzij de verhuurder akkoord is gegaan met de onderhuur. Onderhuur van een deel van de woning (bijvoorbeeld een kamer), terwijl de hoofdhuurder zelf ook in de woning woont, is toegestaan mits het niet door de verhuurder in de huurovereenkomst is verboden. Dat laatste is overigens in de meeste huurovereenkomsten het geval.
bron

Als ik jou was zou ik even zorgen dat je de huurovereenskomsten bij de hand hebt zodat je kunt bewijzen dat daar anderen wonen.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  Moderator woensdag 4 maart 2009 @ 09:59:45 #12
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_66680977
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 09:36 schreef rats het volgende:

[..]

je belastingen niet (kunnen) betalen? na ee ntijdje staat er dan de deurwaarder voor je deur.
Maar je moet toch wel heel erg lang niet willen/kunnen betalen voordat het zover is. Daarbij gaan ze akkoord met ¤20,- afbetaling per maand; iets wat iedereen wel kan missen.
  woensdag 4 maart 2009 @ 10:05:07 #13
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_66681132
Daar gaat het in dit topic toch niet over. Misschien had TS het kunnen voorkomen als hij eerder had ingesprongen, misschien niet. TS hoeft toch niet te vertellen hoe het is gekomen als hij dat niet wil.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  Moderator woensdag 4 maart 2009 @ 10:08:43 #14
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_66681232
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 10:05 schreef maok het volgende:
Daar gaat het in dit topic toch niet over. Misschien had TS het kunnen voorkomen als hij eerder had ingesprongen, misschien niet. TS hoeft toch niet te vertellen hoe het is gekomen als hij dat niet wil.
Dat hoeft inderdaad ook niet.
pi_66681268
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 09:59 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Maar je moet toch wel heel erg lang niet willen/kunnen betalen voordat het zover is. Daarbij gaan ze akkoord met ¤20,- afbetaling per maand; iets wat iedereen wel kan missen.
Schuld moet binnen een termijn van, ik geloof 24 maanden terug betaald zijn dacht ik. Dus als je een hoog bedrag aan schuld hebt, wil het maandbeddrag wat je terug moet betalen nog best hoog worden
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
  Moderator woensdag 4 maart 2009 @ 10:12:47 #16
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_66681314
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 10:10 schreef vamperotica het volgende:

[..]

Schuld moet binnen een termijn van, ik geloof 24 maanden terug betaald zijn dacht ik. Dus als je een hoog bedrag aan schuld hebt, wil het maandbeddrag wat je terug moet betalen nog best hoog worden
Aha, op die fietsch
pi_66681761
Dacht ik hoor....
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_66682275
Jep belastingsdienst werkt met 24 termijnen, met een minimum van 20 euro per maand dacht ik. Ik moet ook wat terugbetalen, maar het is minder dan de 20x24. Toch moet ik de 20 euro per maand dokken en de laatste termijnen betaal ik dus niets.

Maar opzich is het toch wel redelijk dat je een schuld in 2 jaar terugbetaald....
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  woensdag 4 maart 2009 @ 10:56:17 #19
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_66682623
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 08:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoe bont moet je het maken om een belastingdeurwaarder aan de deur te krijgen zeg?!
Niet reageren op een aanmaning en daarop volgend dwangbevel is voldoende.
  Moderator woensdag 4 maart 2009 @ 11:06:02 #20
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_66682985
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 10:45 schreef Ticootje het volgende:
Jep belastingsdienst werkt met 24 termijnen, met een minimum van 20 euro per maand dacht ik. Ik moet ook wat terugbetalen, maar het is minder dan de 20x24. Toch moet ik de 20 euro per maand dokken en de laatste termijnen betaal ik dus niets.

Maar opzich is het toch wel redelijk dat je een schuld in 2 jaar terugbetaald....
Ja, best wel.
  woensdag 4 maart 2009 @ 11:21:16 #21
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_66683463
Als je huisgenoten afgesloten kamers hebben, dan zal een deurwaarder daar doorgaans rekening mee houden en daar geen beslag op leggen. De belastingdienst kan echter wel een bodembeslag leggen en dan hoeven ze geen rekening te houden met eigendomsrechten. Een bodembeslag is echter een uitzondering.

Je PC kun je niet aan het beslag onttrekken. Wanneer je een beslag verwacht kun je het beste echter contact opnemen met de ontvanger en proberen tot een regeling te komen.
  woensdag 4 maart 2009 @ 11:22:09 #22
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_66683496
Of er sprake is van legale of illegale onderhuur heeft de belastingdienst in beginsel niets mee te maken (tenzij huurinkomsten worden verzwegen).
pi_66692512
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 09:36 schreef rats het volgende:

[..]

je belastingen niet (kunnen) betalen? na ee ntijdje staat er dan de deurwaarder voor je deur.

in princiepe worden een aantal spullen opgeschreven, mestal gaat het om spullen die in je huiskamer / keuken aanwezig zijn. Dus appartaten zoals tv, dvd speler, fornuis, koelkast, e.d.
De pc zal opgeschreven worden tenzij je kan aantonen dat deze voor je werk bedoeld is. Heb je echter een eenmanszaak dan heb je pech, dit behoord dan gewoon tot de priveboedel en wordt niet uitgesloten van belsagname.
Wat je onderhuurders betreft. Je zegt het zelf al, je verhuurt onder, dit is wettelijk verboden en je zal ook hier geen uitsluiting van krijgen. Wel kan je extra problemen krijgen omdat je illegaal bezig ben met onderverhuur.

Afhankelijk van de belastingsschuld kan je echter vaak nog wel na de beslagname een betalingsvoorstel doen. De spullen blijven dan wel in beslag op papier tot de hele schuld voldaan is.
Dit is echter niet bij elke belastingsschuld mogelijk, ik weet dat bij bijvoorbleed schuld van de wegenbelasting wel het hele bedrag betaald moet worden. Hier zijn geen regelingen voor te treffen.
Beste kan je gewoon even contact opnemen met de belastingdienst en vragen wat je mogelijkheden zijn. Als je dit doet voor ze komen voor de beslaglegging, heb je kans dat je dit zelfs nog kan voorkomen.
Onderverhuur is niet verboden.
pi_66692917
Veel reacties, maar niets van Pierre?
pi_66710385
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 15:27 schreef Hpzone het volgende:
Veel reacties, maar niets van Pierre?
Zijn pc is in beslag genomen
pi_66716997
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 22:45 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Zijn pc is in beslag genomen
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
  Moderator donderdag 5 maart 2009 @ 07:46:51 #27
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  zaterdag 7 maart 2009 @ 08:07:29 #28
225108 pierredewit
pierre de wit
pi_66791291
Nee mensen, ik moest er wel even om lachen, maar ik en PC zijn nog steeds gelukkig samen, maar voor hoe lang nog?

Bedankt voor de reacties, ik heb ze naast die van het Juridisch Loket gelegd en die komen tot een soortgelijke conclusie : dwz: zij zeggen als ik een eigen bedrijf had, zouden ze geen beslag mogen leggen op de PC (eenmanszaak of niet), maar ik wil toch even terugkomen op artikel 448,

Artikel 448
1. Evenmin kan beslag worden gelegd op de boeken die de geëxecuteerde nodig heeft voor zijn beroep, en op de werktuigen en gereedschappen, dienend tot enig onderwijs of de beoefening van kunsten en wetenschappen, telkens tot een bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen bedrag en te zijner keuze.

Ik lees hier dus letterlijk dat
werktuigen en gereedschappen dienend tot enig onderwijs, of de beoefening van kunsten en wetenschappen niet in beslag mogen worden genomen tot een bepaald bedrag (en ik mag dan kiezen tot dat bedrag wat ik wil houden).

lees ik dit goed, staat hier een 'of' of staat hier een bijzonder juridische 'of' en lees ik het verkeerd. ik lees toch dat dit artikel over boeken, werktuigen en gereedschappen gaat die gaan over
- nodig zijn voor het uitoefenen van het beroep
- of die dienen tot enig onderwijs
- beoefening van de kunsten
- beoefening van de wetenschappen
beperkt tot een bepaald bedrag, (welke Algemene maatregel bestuur daar bij hoort kan ik niet vinden)

Mijn vraag dan aan jullie juridisch onderlegden...

hoe wordt dit artikel in de praktijk geinterpreteerd?

bij voorbaat dank,

pierre
pi_66791625
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 09:37 schreef bug_me_not2 het volgende:

Als jij je eigen bedrijf hebt en thuis dus betaald werk op die PC doet dan waarschijnlijk niet.
En die PC bedrijfseigendom is, dus geen privé PC die ook zakelijk wordt gebruikt ("tot hun persoonlijk bedrijf behorende").
  zaterdag 7 maart 2009 @ 10:44:18 #30
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_66792856
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 08:07 schreef pierredewit het volgende:... telkens tot een bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen bedrag en te zijner keuze.
....
(en ik mag dan kiezen tot dat bedrag wat ik wil houden).
De AMvB bepaalt het bedrag.
censuur :O
  zaterdag 7 maart 2009 @ 10:49:46 #31
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_66792951
Als ik het goed heb mogen ze geen beslag leggen op je koelkast / fornhuis etc.
dit omdat het net als je bed, kleding en eten tot je eerste levenbehoeften behoord
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  zaterdag 7 maart 2009 @ 12:54:52 #32
225108 pierredewit
pierre de wit
pi_66795567
quote:
Als ik het goed heb mogen ze geen beslag leggen op je koelkast / fornhuis etc.
dit omdat het net als je bed, kleding en eten tot je eerste levenbehoeften behoord
dit vind ik nergens terug in wetteksten? waarop baseer je dat?

na wat meer onderzoek in uitspraken kwam ik de volgende uitspraak tegen LJN: AZ1031
quote:
Verzet tegen een dwangbevel. Eiser stelt dat de Ontvanger in strijd handelt met het beslagverbod in artikel 447 aanhef en onder 2 Rv. De rechtbank volgt dit betoog niet. De Ontvanger vordert in reconventie dat aan eiser de schorsende werking van zijn verzet dient te worden ontzegd. Ook dit volgt de rechtbank niet.
gaat hier om een man met wao uitkering en koeriersbedrijf, wil z'n auto uit het beslag halen, zonder auto geen koeriersbedrijf.

in de beslissing van de rechtbank in deze uitspraak kom ik het volgende tegen
quote:
"...De enkele mogelijkheid dat de executie als neveneffect kan hebben dat [K.] zijn bedrijf zal moeten beeindigen maakt de voorgenomen executie niet onrechtmatig. Ook de omstandigheid dat de opbrengst (vele malen) lager zou zijn dan de vordering van de Ontvanger leidt niet tot een ander oordeel.
Dit is uiteraard anders indien zou moeten worden geoordeeld dat het object van de beslaglegging een “gereedschap van ambachtslieden en werklieden, tot hun persoonlijk bedrijf behorende” als bedoeld in artikel 447 sub 2 Burgerlijke Rechtsvordering (Rv) is. In dat geval zou genoemd artikel een beslagverbod met zich meebrengen. De rechtbank zal voorbijgaan aan de vraag of [K.] een ambacht- of werkman danwel een auto een gereedschap in de zin van genoemd artikel is. De rechtbank stelt voorop dat de uitzonderingen die in de art. 447 onder 2e, 4e en 5e en 448 eerste lid Rv worden gemaakt op de hoofdregel dat alle goederen van de schuldenaar blootstaan aan verhaal door zijn schuldeisers, in onderling verband moeten worden gelezen. Blijkens hun bewoordingen strekken zij ertoe te voorkomen, kort gezegd, dat de schuldenaar door dit verhaal onbeperkt ook in zijn eerste materiele en immateri?le levensbehoeften of de middelen om deze te verwerven kan worden getroffen. Deze achtergrond volgt ook uit latere ontwikkelingen op het gebied van beperkingen ter zake van verhaal door schuldeisers, met name de gedachte die haar uiteindelijke vorm heeft gekregen in de Wet van 13 dec. 1990, Stb. 605, waarbij de art. 475b-475g Rv zijn ingevoegd, die ervan uitgaan dat degene die zijn noodzakelijke uitgaven uit periodieke inkomsten moet bekostigen wel een zekere bescherming behoeft, maar slechts in dier voege dat hij, voor de lopende kosten van het bestaan nog juist genoeg in handen moet krijgen, ook al ligt er beslag op dit inkomen'' (memorie van toelichting betreffende deze wet, Bijl. Hand. II, 1982-1983, 17 897, nr. 3, p. 9).
In het licht van de door [K.] zelf aangegeven ultieme mogelijkheid van het verkrijgen van een uitkering heeft [K.] en bezien tegen de hiervoor beschreven achtergrond van de restrictief uit te leggen uitzondering, heeft [K.] zijn standpunt dat hij onder die uitzondering zou vallen onvoldoende onderbouwd.
..."
quote:
…De enkele mogelijkheid dat de executie als neveneffect kan hebben dat [K.] zijn bedrijf zal moeten beeindigen maakt de voorgenomen executie niet onrechtmatig…
De voortzetting van het bedrijf is dus niet volgens de rechtbank wat artikel 447 ‘beschermt’, het artikel zal
“…in onderling verband moeten worden gelezen. Blijkens hun bewoordingen strekken zij ertoe te voorkomen, kort gezegd, dat de schuldenaar door dit verhaal onbeperkt ook in zijn eerste materiele en immateriele levensbehoeften of de middelen om deze te verwerven kan worden getroffen…”
Vervolgens
“...Deze achtergrond volgt ook uit latere ontwikkelingen op het gebied van beperkingen ter zake van verhaal door schuldeisers, met name de gedachte die haar uiteindelijke vorm heeft gekregen in de Wet van 13 dec. 1990, Stb. 605, waarbij de art. 475b-475g Rv zijn ingevoegd…”
Deze artikelen 475b-475g gaan over de beslagvrije voet, en vormen dus eigenlijk de hedendaagse bescherming van “…de eerste materiele en immateriele levensbehoeften…”.
Aangezien de schuldenaar …
quote:
“…zelf aangegeven ultieme mogelijkheid van het verkrijgen van een uitkering heeft...”
Ergo, met het Vrij te laten bedrag en de beslagvrije voet vervalt de toepassing van artikel 447 en 448 en deze artikelen strict in de zin van de eerste levensbehoeften moeten worden gelezen en niet in de zin van de mogelijkheden van de schuldenaar iets te doen, bedrijf, beroep etc.
Als je een uitkering hebt, hoef je dus niet te werken, wordt hier impliciet gezegd (ook even kort door de bocht).
BODEMBESLAG
Met betrekking tot het bodembeslag kom ik via uitspraak http://jure.nl/bg8706 LJN BG8706, Rechtbank Zwolle, 149867 / KG ZA 08-473 waarin een echtgenote haar spullen uit een bodembeslag probeert te halen (met success) dat hierbij de leidraad invordering 2008 gevolgd wordt (http://www.vng.nl/Documenten/Extranet/Belastingen/Leidraad-Invordering-2008.rtf) , waarbij het bodembeslag en samenlevingsvormen er vijf situaties waarin in de regel geen sprake is van een terughoudend beleid met betrekking tot het bezit van een ander…
quote:
– Zaken die door de derde onder enige titel ter beschikking zijn gesteld aan de belastingschuldige, terwijl daarnaast tussen de derde en de belastingschuldige een overeenkomst is gesloten waarin een afnameverplichting of afnamebeding ten behoeve van de derde is opgenomen.
– Zaken die toebehoren aan de in gezinsverband levende echtgenoot van de belastingschuldige. [Dit geldt uitsluitend voor die zaken die in beslag zijn genomen voor de invordering van belastingschulden die materieel tijdens het huwelijk zijn ontstaan.
Ook voor andere samenlevingsverbanden moet het terughoudende standpunt niet worden toegepast. Naarmate een zodanig samenlevingsverband – gelet op de continuïteit van de samenleving en de wijze van presentatie naar buiten – overeenkomsten vertoont met het gezinsverband van echtgenoten, tendeert het beleid voor samenlevingsvormen naar dat voor echtgenoten.
– Zaken waarbij in het kader van samenspanning tussen de belastingschuldige en de derde de juridische eigendomssituatie is gefingeerd om verhaal te bemoeilijken.
– Zaken die door de derde onder enige titel ter beschikking zijn gesteld, terwijl zodanige afspraken zijn gemaakt tussen de belastingschuldige en de derde dat de belastingschuldige – hoewel hij formeel zelfstandig ondernemer is en hij daardoor risico’s draagt – in feite de vrije beschikkingsmacht over zijn bedrijf en de beslissingsbevoegdheid die normaliter bij het ondernemerschap past, geheel of ten dele mist. Dit komt omdat hij dit – in een van de situatie afhankelijke mate – feitelijk moet overlaten aan die derde, zonder wie de bedrijfsvoering (of een deel daarvan) zoals die plaatsvindt, niet denkbaar is.
– Zaken die zijn vervreemd in het kader van de uitoefening van een pandrecht of een ander tot zekerheid strekkend recht (mede) met het oogmerk deze zaken aan verhaal door de ontvanger te onttrekken.
[quote’]“…overeenkomsten vertoont met het gezinsverband van echtgenoten, tendeert het beleid voor samenlevingsvormen naar dat voor echtgenoten…”[/quote]
Hier valt kamerbewoning dus niet onder, tenminste als je niet elke week een orgie organiseert en apart eet o.i.d.

Is er een jurist die zijn licht hierover kan laten schijnen?

Alvast maar sparen voor een nieuwe pc…
  zaterdag 7 maart 2009 @ 13:04:49 #33
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_66795804
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 12:54 schreef pierredewit het volgende:

[..]

dit vind ik nergens terug in wetteksten? waarop baseer je dat?

Dit is mij verteld door mijn leraar recht, natuurlijk als jij een hele luxe keuken hebt met een broodmachine, ijsmachine vacumeermachine hebt zullen ze het een en ander beslag leggen.
Maar zij zullen geen beslag leggen op de dingen die jij nodig hebt om in leven te kunnen blijven.
Als ik mij goed herinneren is er bij mijn beslag legging ook niet genoteert wat voor koelkast ik had (en toen zijn ze bij huisgenoten ook niet wezen kijken, maar ik was de hoofdhuurder niet)
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  zondag 8 maart 2009 @ 14:30:15 #34
225108 pierredewit
pierre de wit
pi_66825714
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 10:10 schreef vamperotica het volgende:

[..]

Schuld moet binnen een termijn van, ik geloof 24 maanden terug betaald zijn dacht ik. Dus als je een hoog bedrag aan schuld hebt, wil het maandbeddrag wat je terug moet betalen nog best hoog worden
uit de Leidraad Invordering 2008 ( het beleid over het toepassingsgebied van de Invorderingswet 1990 )
quote:
25.5.1. Duur betalingsregeling particulieren

De ontvanger verleent de belastingschuldige uitstel van betaling voor een periode van ten hoogste twaalf maanden, te rekenen vanaf de datum waarop de ontvanger de betalingsregeling bij beschikking toestaat.

Slechts als er volgens de ontvanger bijzondere omstandigheden zijn, kan hij de belastingschuldige een langere termijn gunnen dan twaalf maanden.

12 maanden is dus het uigangspunt...
  zondag 8 maart 2009 @ 15:16:41 #35
225108 pierredewit
pierre de wit
pi_66827250
ook een interessant dokument http://www.vng.nl/Documen(...)tingdeurwaarders.pdf de werkwijze in detail van de belastingdeurwaarder...
  maandag 9 maart 2009 @ 09:32:24 #36
227151 biebelbons
Into the life
pi_66850974
Of de onderhuur nu wel of niet mag, het lijkt me sowieso erg verstandig je huisgenoten op de hoogte te stellen en hen de gelegenheid te geven aan te tonen welke spullen van hen zijn. Dan kunnen die buiten beschouwing gelaten worden.
  maandag 9 maart 2009 @ 10:21:59 #37
225108 pierredewit
pierre de wit
pi_66852145
huisgenoten zijn geinformeerd, maar het hoeft waarschijnlijk niet zover te komen want volgens de Leidraad Invordering 2008, (link in vorig bericht)
quote:
22.1. Werkingssfeer en reikwijdte bodemrecht
... Onder bodem wordt verstaan het perceel of het gedeelte van een perceel dat bij de belastingschuldige – voor welk doel dan ook – in gebruik is en waarover hij onafhankelijk van anderen de – feitelijke – beschikking heeft....
Bij kamerbewoning strekt zelfs bij bodembeslag, toch de zwaarste vorm van beslag, dat je feitelijke beschikking heeft over de ruimte(n). Die heb ik niet, want de deur is op slot en er woont iemand anders.
  maandag 9 maart 2009 @ 10:25:14 #38
225108 pierredewit
pierre de wit
pi_66852228
er is echter wel 22.1
quote:
Bovendien kan er sprake zijn van een gemeenschappelijke bodem als een perceel bij meer dan één natuurlijke en/of rechtspersoon in gebruik is.
De gang is dus geen 'veilig'gebied.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')