Ik heb hier een droom van een jaar geleden uitgewerkt:
De Quest
Ik droom dat ik een soort van quest moet doen. Ik zit in een enorm gebouw en het lijkt dat het gebouw erg stijl is, een soort van toren, en ik moet afdalen naar beneden. Onderweg naar beneden kom ik door allerlei kamers en kom ik mensen tegen waaronder ook mn pa en misschien mn moeder en mn zusje.
Ergens onderweg pik ik een zilveren zwaard op. Het is erg lang en het lemmet is erg dik in het midden. Het lijkt niet echt een functioneel zwaard omdat het zo zwaar is, maar het ziet er wel gevaarlijk uit. Het is ook een lang zwaard. Dit zwaard neem ik mee helemaal naar beneden, waar ik in een kasteelachtige zaal met iemand moet vechten. Die persoon loopt daar ook rond en verschuilt zich een beetje. Hij heeft volgens mij blauwe kleding aan en hij heeft ook een zwaard.
Dan opeens is de droom afgelopen en ik sta weer helemaal boven aan waar ik begon. Ik ben nu mn eigen zoon, de zoon van die ik die naar beneden afdaalde. Ik ben nu 7 jaar jonger en ik voel me ook jonger en zie er jonger uit. Ik moet nu weer de quest doen. Mn echte vader staat er ook en hij vertelt me dat ik 7 jaar jonger ben. Ik wil nu de quest afmaken waar de vorige ik volgens mij is doodgegaan op het eind. Ik daal weer af en kom bij 1 vd laatste kamers. Verder gaat de droom niet.
Bij de tweede afdaling moet ik het nu wel geheimzinniger aanpakken omdat mensen niet willen dat ik op deze quest ga. Maar ik wil afmaken waar mn vorige ik gestopt is. Uiteindelijk word ik wakker terwijl ik afdaal.
1. SCERC
Hoog gebouw van steen en uiteindelijk een grote middeleeuwse kamer. Tijd is overdag maar bij de tweede ik is het ’s avonds en is er een mooi ondergaande zon die een zachte sfeer geeft.
Sfeer:
1 van grote importantie en nobelheid. Iets wat moet gebeuren.
Karakters:
Ik zelf, Mn vader, tegenstander aan het einde en de nieuwe ik.
Event:
Ik ben op een belangrijke maar ook gevaarlijke quest.
Response:
Ik reageer met overtuiging en vertrouwen, helemaal als ik t zwaard in handen heb.
Conclusion of the dream (einde):
Het laatste wat ik herinner is dat de nieuwe ik op zn quest is en al weer redelijk ver is afgedaald naar de laatste kamer waar het gevecht moet plaatsvinden.
2. Emotional spectrum
Guidance-Evaluation
Vividness
7 of 8, dus vrij rijp
4. Title
Belangrijke quest in een hoog gebouw
5. Avoiding anything?
Niet echt, misschien het contact met andere mensen in het gebouw, omdat deze quest iets is wat ik alleen moet doen (of wil doen).
6. Choice..
Confrontatie vs. Ontlopen
Daadkracht vs. Besluiteloosheid
Kracht vs. Onmacht
Dood vs. Wedergeboorte
Commitment vs. Desertion
Conformity vs. Individuality
7. Most outstanding image
Het grote zwaard dat ik vind. Het is van zilver en erg lang en ziet er zwaar uit. Het lemmet is naar het midden toe erg dik. Het handvat is ook erg log en basic. Toch is het een indrukwekkend zwaard.
8. Motto
Ik. Motto: Ik moet en zal deze quest volbrengen.
Nieuwe ik. Motto: Ik moet en zal afmaken waar de vorige ik aan begonnen is.
Vader (en familie): Wees voorzichtig, zul je dat wel doen?
Tegenstander bij laatste gevecht: Ik moet PCP voorzichtig benaderen en niet vol in de aanval gaan.
9 + 10 Most emotionally charged
Het in mn handen hebben van het zwaard. Het zwaard zal me zeker weten helpen mn missie te voltooien. De missie is niet 100% duidelijk, ik weet alleen dat ik moet afdalen, maar het zwaard geeft me 100% zelfvertrouwen en kracht.
Verder ook: Mn wedergeboorte. Ik sta weer bovenaan het gebouw, het lijkt op het dak buiten en iemand staat er bij (mn echte vader?) en zegt dat ik 7 jaar jonger ben en de zoon ben vd vorige ik die is afgedaald. Ik zie dat mn eigen gezicht en ik zie er idd jonger uit en ik voel me ook jonger. Ik voel me krachtig met een klein beetje onzekerheid in het begin, maar als ik begin af te dalen ben ik vol daadkracht en zelfvertrouwen en verdwijnt alle onzekerheid.
11. Waking situations
Situaties waarbij ik mezelf uit een dal heb getrokken waarin ik zat en waarbij ik me nu weer 100% goed voel en sterker en evenwichtiger dan eerder omdat ik weer ben opgekrabbeld op mn eigen kracht. Ik heb weer wat geleerd en what doesnt kill you makes you stronger.
12. Most strongly on my mind before sleep
Het gesprek met met mijn vriendin die dag en de moeilijke situatie waar zij en ik inzitten. Ik heb vandaag heel goed met haar gepraat en de hele situatie tussen ons is weer duidelijk.
Door de hele situatie voelde ik me zo ontzettend kut en in de war dat ik niet eens duidelijk kon opschrijven wat ik nou voelde en wat ik tegen haar zou willen zeggen. Ik heb toen zelfs nog gehuild omdat ik er zo gek van werd. Dit voelde erg bevrijdend en maakte alles wat duidelijker voor me. Ik vond het ook niet erg om te huilen omdat ik wist dat het goed zou zijn voor me. Ik vond het juist mooi omdat ik eerder nooit kon huilen en me daarbij “verstopt” voelde. Waarschijnlijk door alle eerlijkheid die ik tegenwoordig toepas, komt dat verstopte allemaal los en kan ik het verwerken en krijg ik meer duidelijkheid.
13. Redreaming
Ik zou graag willen weten hoe de oude ik precies is gestorven. Of misschien maakt dit helemaal niet uit. Hij heeft nl. vastberaden gedaan wat hij moest doen. Hij was ook niet bang op het einde toen zn tegenstander verscheen, ook met een zwaard. De tegenstander leek te weten dat ie op zn tellen moest passen. Hij leek wel slim te zijn en te weten waar ie mee bezig was. Ik was t groentje en hij had ervaring. We waren allebei niet bang maar hij was wel op zn hoede.
Paradreaming (hoe zou de droom verder moeten verlopen?)
Ik zou graag met de nieuwe ik weer helemaal afdalen maar dan wel meer duidelijkheid willen over waarom ik afdaal en wat ik beneden moet doen, en ook wil ik weten wat die laatste kamer precies voorstelt en wat er gebeurt als ik mn tegenstander versla. Ook wil ik hem vragen stellen.
14. How to translate into waking action
Deze droom vertelt me denk ik dat ik erg dapper ben geweest en erg goed heb gehandeld in de situatie met mn vriendin. Ik heb heel eerlijk met haar gepraat over mn gevoelens en dat heeft me heel veel duidelijkheid gegeven.
Ik denk dat de quest symbool was voor het afdalen naar mn diepste gevoelens en hier de confrontatie mee aan te gaan. Dit heb ik gedaan en ben wedergeboren en dan ook nog eens 7 jaar jonger. Hierdoor was ik gezonder en vitaler. In de eerste seconden ook kwetsbaarder, maar dit gevoel overwon ik snel door mn geloof in mezelf.
Door dat eerlijke en confronterende gesprek met mn vriendin ben ik dus in een nieuwe fase beland als het ware. Heel veel van wat er tussen haar en mij “verkeerd” zat, is nu uit de weg geruimd en mocht ik ooit weer in een zelfde soort situatie komen, dan weet ik dat ik zonder twijfel weer zal afdalen naar mn diepste gevoelens en hiermee zal ik dan ook de confrontatie weer aangaan.
Waarschijnlijk stond het zwaard in de droom voor eerlijkheid. Het was een wat log zwaard, net zoals de waarheid vaak niet verfijnd is, maar hard en lomp. Dit instrument, eerlijkheid, heeft me geholpen bij de confrontatie met mn diepste gevoelens. Nu zal ik met meer zelfvertrouwen de toekomst tegemoet treden en zonodig weer afdalen in mn diepste gevoelens.
Conclusie
Eerlijkheid geeft duidelijkheid, rust, zelfvertrouwen, daadkracht, vrijheid.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."