Dit is geen verhaal voor iemand die even kort wil lezen en daarna een reactie wil posten!
Eén jaar geleden vertrok mijn moeder met mij [jongen, 16] en mijn zus [13]. We gingen weg bij mijn vader. Ik had het er totaal niet moeilijk mee. Heb het altijd vreemd gevonden: maar ik voelde er vrij weinig bij. Mijn zus vond het toen wél heel lastig.
Het was 8 uur 's ochtends en de verhuiswagen stond voor de deur. Mijn vader was nog thuis. Moet je je godverdomme voorstellen wat voor kutsituatie dat was! Drinkt hij nog gezellig een kopje thee, terwijl de meubels en de kleren worden ingeladen voor verhuizing naar een andere woning.
Hij vertrok op de fiets, zonder ook maar iets te zeggen. Zoals hij iedere dag doet. Naar zijn werk.
Dat is achteraf het allerpijnlijkste moment in mijn leven. Je hebt jaren als gezin in dat huis gewoond, en dan komt er een moment dat hij weg gaat op zijn fiets en je weet dat je hem pas weer ziet over twee weekenden.
Hij is absoluut geen makkelijk iemand. Hij kan het - in tegenstelling tot mij - totaal niet over emoties hebben.Hij klapt dan volledig dicht. Hij heeft een muur opgebouwd waar zelfs de beste psygoloog niet doorheen kan rammen.
Had ik het er 'n jaar geleden niet veel moeite mee, nu ga ik er echt volledig stuk aan.
Het is nu een maand terug. Mijn zus en ik gingen weer een weekend naar hem toe. We werden weer met spullen en al afgezet bij hem. We kwamen aan in een koud, leeg huis. Hij was nog niet terug van zijn werk, terwijl hij wist dat we zouden komen.
Tien minuten later kwam hij binnen. Wij waren al enigszins geprikkeld omdat hij geen rekening met ons gehouden had: ook hij was de vrolijkste niet bij binnenkomst. We begonnen een beetje op elkaar te mokken, en aan het eten vertelde ik iets over wat er die week gebeurd was. Hij reageerde daar zeer heftig op. Boos. Vervolgens gaf mijn zus cijfers door van haar rapport. Deze waren prima, maar ook hier reageerde hij buitensporig geagiteerd op.
Wat mijn zus niet had doorgegeven was, dat ze 'morgen' bij een vriendin zou gaan logeren. Daar wist mijn vader niets van, en hij zei dat ze niet mocht gaan. Op haar beurt pikte mijn zus dat niet en werd boos op mijn vader.'
Uiteindelijk voelden mijn zus en ik ons beiden onbegrepen, niet gerespecteerd. We stonden toen in de keuken flink de ruziën, ook te schreeuwen. Ineens had ik er genoeg van. Ik was echt kotsbeu. Ik zei: 'we gaan nu. we vertrekken'. Toen hebben mijn zus en ik de koffers gepakt en zijn we [lopend] vertrokken.
Ik sloot af met de eerlijke, maar directe zin: 'wat er ook gebeurt, ik zal niet de eerste zijn die contact opneemt'
Sindsdien heb ik vrijwel geen contact met hem, en het maakt me - al durf ik dat niet altijd toe te geven - helemaal kapot van binnen.
Gisteravond flipte ik volledig. De vriendin van een vriend had net gebeld en gemeld dat zijn moeder kanker had. Waarschijnlijk in haar buik. Waar precies, zou vandaag duidelijk worden.
Daarbij kwam nog dat twee vriendinnen heel kortaf deden. Normaal kan ik gewoon goed met hun praten. Ook dat irriteerde me mateloos.
Toen ik besloten had met die betreffende vriend te bellen, naar buiten ging en een sigaret had opgestoken, kwam ineens het idee op om te gaan bezatten. Roken doe ik alleen tijdens uitgaan: dit werd de derde sigaret van die dag al.
Vriend gebeld. Ontzettend pijnlijk gesprek natuurlijk. Wat verwachtte ik ook, lul dat ik ben? Dat hij zou zeggen: OCH het gaat hartstikke goed met me, ik heb net de ziekenhuis-plantjes bewaterd?
Alles kwam gewoon op me af. Vervolgens ben ik terug naar binnen gesneaked - niemand had iets gemerkt - en heb me helemaal lam gezopen aan wijn. Op maandagavond, terwijl ik vandaag gewoon school zou hebben.
Om 2 uur ging ik in mijn bed liggen. Het voelde alsof ik doodging. Alles draaide, alsof je constant in een vrije val zit. Vervolgens ben ik de douche gaan zitten; alles uitgekotst en weggespoeld. Ik dacht dat mijn moeder er allemaal niet achter zou komen.
Had natuurlijk beter moeten weten. Ze kwam er direct achter dat ik overgegeven had, en vroeg hoe dat kwam. Ik zei dat ik iets verkeerds had gegeten. Geloofde ze natuurlijk niet, en 's morgens vroeg ze me hoeveel ik gedronken had. Ze heeft zich helemaal doodgeschokken, zei ze.
Mijn god; wat voelde ik me verschrikkelijk. Mijn moeder meldde me ziek, en we hebben lang gepraat. Uiteindelijk begreep ze het. Om twee uur 's middags besefte ik dat de deadline voor een bepaald werkstuk vandaag lag, en dat als ik het niet in zou leveren ik, maar ook twee vrienden van me 'n één zouden krijgen. Ik ben met een brakke kop naar school gereden, heb dat werkstuk ingeleverd en ben daarna doorgelopen naar de schoolpsygologe. Daar praat ik al een tijd mee. Ik heb alles eerlijk gezegd wat ik boven beschreven heb. Het was even niet prettig, maar het luchtte wel op.
WAT MOET IK NU IN GODSNAAM DOEN?
Mijn doel is om op ieder topic een goed en eerlijk antwoord te geven. Ik probeer op een eerlijke manier open te staan voor de mening van iedereen.