http://www.telegraaf.nl/d(...)gin_van_drama__.htmlquote:’Crash begin van drama’
AMSTERDAM - De duikeling gisteren van de AEX met 4,99% tot 208 punten is geen tijdelijke dip, maar het begin van een langdurige recessie. Daarover ontstaat consensus, stelt Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie.
„Dit zeurt nog lang door en de broodnodige overheidssteun komt te laat.” Beleggers trekken definitief weg uit aandelen, constateert technisch analist Royce Tostrams. De AEX gaat nu „het ravijn in” zegt hij: binnen zes maanden omlaag naar 170 punten, dan naar 110 punten.
Met vele analisten gisteren is Tostrams uiterst negatief voor de komende maanden. „Het is veel en veel ernstiger dan iedereen dacht. We gaan voor het eerst door de bodem van een bandbreedte die sinds 1998 bestond. Dit wordt heel, heel erg.”
Met de AEX zakten de grote Europese beurzen met 3,5% tot 5%. Ook de „optimistisch ingestelde” monetair econoom ziet vanaf nu drastisch verval. De Vries: „Beleggers zien nu scherp dat de gewone economie echt nog een hele tijd nodig heeft om te herstellen zodat zij winst kunnen maken. Ze verkopen dus al hun aandelen. De rot zit erin. En dus worden beleggingen in gewone bedrijven minder waard. Beleggers stappen eruit, investeringen blijven uit. Die zichzelf versterkende cyclus zet door.”
De ontslaggolf in Nederland en de dalende prijzen betekenen straks verder afnemende bestedingen van consumenten. „Ondernemers zullen niet meer investeren. De markt zoekt kortom eerst waar de komende jaren de bodem ligt”, zegt De Vries. „Op die nieuwe, lagere bodem zullen we komende jaren leven. Ook omdat de overheidsinvesteringen, die als enige nog echt kunnen stimuleren, veel te laat komen.”
In Nederland bewoog de AEX zich recent tussen zo’n 200 en 460 punten in de top, de S&P 500 tussen grofweg 750 en 1450 punten. „Maar door die bodems zijn we nu definitief heen gebroken. Vroeger kwamen er dan altijd weer kopers.
Nu blijven die ondanks zeer lage aandelenprijzen langdurig weg; hét teken dat deze crisis veel ernstiger is dan we dachten.”
De AEX zakt binnen zes, zeven maanden naar 170 punten, en na anderhalf jaar volgt een halvering van de huidige stand tot 100-110 punten, berekent Tostrams op basis van logaritmische schalen. „We scheerden afgelopen weken al langs de rand van het ravijn. Nu gaat de AEX het ravijn in. Deze crash is het begin van een groter drama. Ik zeg niet voor twintig jaar, maar toch wel vele jaren.”
Japan is het schrikbeeld van Nederland. Tostrams: „Dat land leeft sinds 1998 in een langdurige baisse. Het sprookje dat aandelen altijd ooit weer omhooggaan wordt door Japan nu jarenlang gelogenstraft: ze gaan niet meer omhoog.”
Net als opgebouwde schulden en beleggingen vormt vastgoedfinanciering een enorme luchtbel, waarschuwt Tostrams. „Die bel ontploft en zoiets gaat nooit zachtjes.”
Er zijn enige indicaties: de acht grootste beursgenoteerde vastgoedfondsen schreven in 2008 bijna ¤3 miljard af. De met geleend geld opgeblazen financiering die tussen 2004 tot 2007 in het vastgoed ontstond, is steeds verder opgepompt en spatte eind 2007 deels uiteen, kort na het begin van de kredietcrisis. Totrams: „In Spanje is de waarde van vastgoed naar een derde gezakt. In Nederland gaat het die kant op.”
De voor donderdag verwachte renteverlaging van de Europese Centrale Bank naar 1,5% „zal niet veel uithalen”, stelt hoogleraar De Vries. „Omdat niemand ziet waar je nu je geld nuttig en met rendement kunt investeren. Er is geen vraag meer. Daarom moeten overheden blijven besteden.
in een notendop?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:09 schreef pberends het volgende:
[..]
http://www.fd.nl/artikel/(...)bodem-aex-175-punten
Beiden in een notendop? Iets teveel tekst voor me momenteel...quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:14 schreef pberends het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/d(...)gin_van_drama__.html
110 punten.
Hoe oud ben je?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:17 schreef Espabilado het volgende:
Ik begin het steeds minder leuk te vinden.... even een bubbelburst en weer terug omhoog oké.. en interessant...
Maar het is alweer een half jaar sinds de beurzen kelderden en het gaat alleen maar lager weer
Dat heb ik ook. Even was het toch een beetje sensatie nu begint het langzaam maar zeker beangstigend te worden.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:17 schreef Espabilado het volgende:
Ik begin het steeds minder leuk te vinden.... even een bubbelburst en weer terug omhoog oké.. en interessant...
Maar het is alweer een half jaar sinds de beurzen kelderden en het gaat alleen maar lager weer
jij, ik en waarschijnlijk 99% hier hebben nog nooit (bewust) een serieuze recessie meegemaakt. De kans dat iemand op Fok! de depressie heeft meegemaakt is verwaarloosbaar.quote:
Ja dat klopt, maar lange tijd is het niet voor iedereen duidelijk geweest hoe erg het zou gaan worden. Elke keer werd er wel gezegd dat we nu toch echt de bodem hadden.quote:
Ik heb de jaren 80 niet eens meegemaakt. Nou ja ik heb wel herinneringen aan de jaren 80 maar die zijn uit mijn vroeger jeugd en heel positief. Mijn vader heeft ook altijd gewerkt toen. En als er al problemen waren dan krijg je daar weinig van mee als je klein bent.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:21 schreef RvLaak het volgende:
[..]
jij, ik en waarschijnlijk 99% hier hebben nog nooit (bewust) een serieuze recessie meegemaakt. De kans dat iemand op Fok! de depressie heeft meegemaakt is verwaarloosbaar.
De jaren 80 waren niet leuk, maar voor zover als men de voortekenen kan inschatten, gaat dit vele malen erger worden. Misschien wordt het zelfs een depressie à lá de jaren 30. Heel misschien erger.
vandaar de toevoeging "bewust". Waar ik op doel is dat weinigen hier enige notie hebben van hoe een recessie "in het echt" werkt. Laat staan wat we nu meemaken.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:24 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Ik heb de jaren 80 niet eens meegemaakt. Nou ja ik heb wel herinneringen aan de jaren 80 maar die zijn uit mijn vroeger jeugd en heel positief. Mijn vader heeft ook altijd gewerkt toen. En als er al problemen waren dan krijg je daar weinig van mee als je klein bent.
Inderdaad dat is erg handig. Helemaal omdat het systeem volledig automatisch werkt. Er zitten dus overal live tickers die het nieuws automatisch opnemen. Het probleem is dat het vrij druk is op 2 schermen. Ik heb immers 2 schermen naast elkaar staan en de info vliegt je om de oren.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 21:04 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Dat 2e scherm is vet. Geen gezoek in financiele berichten maar direct de cijfers waar het om gaat
Dat is zoals SeLang al zei bij veel van dit soort applicaties. En dat vind ik persoonlijk nogal irritant. Je zit namelijk gewoon op een computer met windows maar alles is bloomberg geregistreerd. Zelfs microsoft word. En de 'internet browser' van Bloomberg werkt bagger en ziet er uit als de 1e internet browser 10 jaar geleden. Heb er ook nog geen FOK! op kunnen krijgen jammer genoeg.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 20:59 schreef PietjePuk007 het volgende:
Erg tof, maar wtf @ die interface uit 't jaar 0. @sitting_elfing
170 punten zou goed kunnen als tijdelijke bodem. Dan vervolgens een stijging naar 210 punten. Pas daarna een daling naar de 110quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:16 schreef RvLaak het volgende:
[..]
in een notendop?
Edit:
[..]
Beiden in een notendop? Iets teveel tekst voor me momenteel...
BTW: je leest teveel
Ik vind het ook niet meer leuk.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:17 schreef Espabilado het volgende:
Dank.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:31 schreef pberends het volgende:
[..]
170 punten zou goed kunnen als tijdelijke bodem. Dan vervolgens een stijging naar 210 punten. Pas daarna een daling naar de 110.
Tja, ligt er een beetje aan aan welke kant je staat van dit financiële systeem. Persoonlijk wil ik een gezond systeem dat een fundamentele waarde heeft, ipv het huidige.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind het ook niet meer leuk.
Hier op fok! staan mensen te juichen bij het idee dat de woningmarkt nog maar een derde waard gaat zijn van wat ze nu is. Die mensen weten niet waarvoor ze juichen.
Maar goed, kennelijk is leedvermaak een groot vermaak...
Die mensen hebben helemaal nog niet door dat we met zijn alle in hetzelfde schuitje zitten.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:35 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Tja, ligt er een beetje aan aan welke kant je staat van dit financiële systeem. Persoonlijk wil ik een gezond systeem dat een fundamentele waarde heeft, ipv het huidige.
Dat het ronduit kut gaat worden, is al duidelijk.
Future Dow nu 6634 op fair value!quote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:36 schreef RvLaak het volgende:
Eindstanden WS btw:
Dow 6,726.02 -37.27 (-0.55%)
S&P 500 696.33 -4.49 (-0.64%)
Nasdaq 1,321.01 -1.84 (-0.14%)
Dat valt me ook op aan een aantal mensen die met me mee juichen. Echter heb ik wel volledig door wat de consequenties zullen zijn voor mijzelf. Alleen heb ik dat er voor overquote:Op dinsdag 3 maart 2009 22:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Die mensen hebben helemaal nog niet door dat we met zijn alle in hetzelfde schuitje zitten.
Als de woningmarkt in NL nog maar een derde waard is van wat ze nu is, als de crisis in omvang te vergelijken is met de jaren 30, dan gaat iedereen die nu staat te juichen gewoon ook compleet nat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |