Dan is het in elk geval niet het graaituig waar we het hier over hebben. Maar er staan helemaal geen ondernemers aan het hoofd van de grote bedrijven. Die lui hebben namelijk geen vezel ondernemerschap in hun lichaam.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 13:58 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Dus zolang een ondernemer aan het roer staat, is het nooit een graaier?
Ja, er hebben wel meer zaken betrekking op beperkte aansprakelijkheid.quote:Omdat dat betrekking heeft op de beperkte aansprakelijkheid.
Is iemand met 30% van de aandelen ondernemer?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:07 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dan is het in elk geval niet het graaituig waar we het hier over hebben. Maar er staan helemaal geen ondernemers aan het hoofd van de grote bedrijven. Die lui hebben namelijk geen vezel ondernemerschap in hun lichaam.
zoals?quote:Ja, er hebben wel meer zaken betrekking op beperkte aansprakelijkheid.
quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:05 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Waar haal je nou weer vandaag dat het gaat om ontslaan?
Het kan ja, maar hij stelt dat synergie hetzelfde is als mensen ontslaan. En dat is nonsens.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:10 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Meestal gaat het gewoon om ontslagen als men het heeft over 'voordelen uit synergie'. Gewoon een goedkopere bedrijfsvoering door de één van de twee toiletjuffrouwen en catering eruit te trappen.
Zou dat geen oplossing zijn dat iedereen die zonnodig bestuurder (ceo) wilt worden binnen een groot bedrijf zichzelf moet inkopen met een bepaald percentage van de aandelen.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:09 schreef Xtreem het volgende:
Is iemand met 30% van de aandelen ondernemer?
zo nee, waarom niet?
zo ja, is iemand met 5% van de aandelen ondernemer?
Een van de dingen die inderdaad werkt is dat men bonussen krijgt in de vorm van aandelen (die pas na X tijd mogen worden verkocht)..quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zou dat geen oplossing zijn dat iedereen die zonnodig bestuurder (ceo) wilt worden binnen een groot bedrijf zichzelf moet inkopen met een bepaald percentage van de aandelen.
Synergie voordelen kunnen meestal alleen ten volle benut worden als het marktaandeel vergroot wordt en ondersteunende diensten samen gevoegd worden waardoor kosten bespaard worden. Meestal gaat dat ten koste van ontslagen op afdelingen als personeelszaken, administraties, etc. Als jij werkelijk geloofd dat twee bedrijven bij het samenvoegen 1 op 1 samen gaan, dan heb je echt boter op je hoofd.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:05 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Waar haal je nou weer vandaag dat het gaat om ontslaan?
Als je wilt discussieren, zorg dan dat je je termen kent.
Dat zeg ik. Het kan.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:13 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Synergie voordelen kunnen meestal alleen ten volle benut worden als het marktaandeel vergroot wordt en ondersteunende diensten samen gevoegd worden waardoor kosten bespaard worden. meestalgaat dat ten koste van ontslagen op afdelingen als personeelszaken, administraties, etc. Als jij werkelijk geloofd dat twee bedrijven bij het samenvoegen 1 op 1 samen gaan, dan heb je echt boter op je hoofd.
Dat hangt er vanaf.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:09 schreef Xtreem het volgende:
Is iemand met 30% van de aandelen ondernemer?
Dat hangt er vanaf.quote:zo nee, waarom niet?
zo ja, is iemand met 5% van de aandelen ondernemer?
Noem jij ze allemaal maar op, want ik zie overduidelijk de relevantie niet voor de discussie. Of was dat soms niet duidelijk?quote:zoals?
In 99% van de gevallen is dat wel de manier waarop synergie voordelen worden behaald.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:11 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Het kan ja, maar hij stelt dat synergie hetzelfde is als mensen ontslaan. En dat is nonsens.
Dat is geen nonsens, want in 99% van de gevallen is het zo. Nonsens was het geweest als het nergens op zou slaan, maar dat doet het helaas wel.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:11 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Het kan ja, maar hij stelt dat synergie hetzelfde is als mensen ontslaan. En dat is nonsens.
Heldere definitie. Maar iemand die z'n ziel en zaligheid erin stopt, en z'n hele vermogen, en toch maar 10% heeft. Is dat dan een ondernemer? Of is 100% een eis?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:16 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf.
[..]
Dat hangt er vanaf.
Iemand is geen 'ondernemer' op grond van het percentage aandelen in een onderneming. Iemand is ondernemer omdat hij dingen onderneemt en daar zijn hele ziel en zaligheid in stopt. Die daar uiteraard ook alle vruchten van plukt, maar die ook de klappen opvangt als het misgaat.
De definitie volgens Vandale is overigens:
on·der·ne·mer de; m,v -s iem die een bedrijf voor eigen rekening uitoefent
Lijkt mij duidelijk genoeg.
Het tekent je dat je dat niet ziet. Afschaffen van de ba heeft veel meer consequenties dan jij je realiseert wanneer je dat roept.quote:[..]
Noem jij ze allemaal maar op, want ik zie overduidelijk de relevantie niet voor de discussie. Of was dat soms niet duidelijk?
Het aantal ontslagen is het enige dat de media haalt. Je bent naief als je denkt dat dat de enige synergie winsten zijn.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:17 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
In 99% van de gevallen is dat wel de manier waarop synergie voordelen worden behaald.
en wat is beter? 2 bedrijven die samensmelten & 10 man die aan de deur gezet wordt, of 2 bedrijven die halsstarrig blijven concurreren, failliet gaan en 100 man aan de deur en de rest in polen laten maken?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:17 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
In 99% van de gevallen is dat wel de manier waarop synergie voordelen worden behaald.
Dat hangt er ook nog eens vanaf of we het over een NV of een BV hebben. Aan het hoofd van NV's staan sowieso geen ondernemers. Die hebben het schip dan allang met volle zakken verlaten, en terecht. Het opkomen voor de belangen van anonieme aandeelhouders heeft namelijk niets meer met ondernemen te maken.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:19 schreef Xtreem het volgende:
Heldere definitie. Maar iemand die z'n ziel en zaligheid erin stopt, en z'n hele vermogen, en toch maar 10% heeft. Is dat dan een ondernemer?
Wie zegt dat ik dat niet zie? Het interesseert me niet, dat is wat anders. Daar passen we wel weer een mouw aan.quote:Het tekent je dat je dat niet ziet. Afschaffen van de ba heeft veel meer consequenties dan jij je realiseert wanneer je dat roept.
Wat maakt het uit dat het om enorme bedragen gaat die beste bestuurders wensen toch ook enorme bedragen te verdienen. Zoals ondernemers horen te zeggen de kosten komen voor de baten.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:13 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Een van de dingen die inderdaad werkt is dat men bonussen krijgt in de vorm van aandelen (die pas na X tijd mogen worden verkocht)..
Inkopen is wellicht wat lastig, omdat het om enorme bedragen gaat.
quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:29 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat hangt er ook nog eens vanaf of we het over een NV of een BV hebben. Aan het hoofd van NV's staan sowieso geen ondernemers. Die hebben het schip dan allang met volle zakken verlaten, en terecht. Het opkomen voor de belangen van anonieme aandeelhouders heeft namelijk niets meer met ondernemen te maken.
[..]
Laat die mouw maar 'ns zien dan!quote:Wie zegt dat ik dat niet zie? Het interesseert me niet, dat is wat anders. Daar passen we wel weer een mouw aan.
Als je het over significante percentages hebt, zijn die kosten enorm (5% van een bedrijf dan 10 miljard waard is, dat is 500 mio). Dat leen je niet zomaar.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat maakt het uit dat het om enorme bedragen gaat die beste bestuurders wensen toch ook enorme bedragen te verdienen. Zoals ondernemers horen te zeggen de kosten komen voor de baten.![]()
Zie hier de hypocrisie van de kapitalist. Eerst gaat het in een bedrijf enkel over geld verdienen, al dan niet voor de aandeelhouders. Maatschappelijke verantwoordelijkheid is er niet.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 13:33 schreef Athmozz het volgende:
[..]
en dan gaan er een paar grote bedrijven overkop, zit je met een hele pak werklozen & mag je die uitkeringen betalen... Op lange termijn is het rechthouden van dergelijke bedrijven gewoon winstgevender dan het laten omver vallen.
Wat lul je nou weer zwakzinnig? Lees het bovenstaande nog eens op je gemak door en vertel me dan eens rustig waaruit zou blijken dat ik het verschil tussen NV/BV niet zou kennen. Praten we daarna verder, want de toon die je hier aanslaat bevalt me eerlijk gezegd niet zo.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:33 schreef Xtreem het volgende:
![]()
Ik lach m'n ballen uit m'n broek met jou... Je kent het verschil tussen NV/BV en beursgenoteerd/niet beursgenoteerd niet?
Ik zal het je even uitleggen: Een BV is per definitie niet beursgenoteerd. Een NV kan beursgenoteerd zijn, maar dat hoeft absoluut niet.
Kom jij eerst maar eens met een duidelijk omschreven probleem waar ik die aan zou moeten passen.quote:Laat die mouw maar 'ns zien dan!
Dat zeg ik niet, maar ze gaan vaak samen met ontslagen. Jij noemt het investeren, ik noem het kapitaal vernietiging. Die mensen zijn immers ook ooit opgeleid en worden vervolgens op straat gezet.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:21 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Het aantal ontslagen is het enige dat de media haalt. Je bent naief als je denkt dat dat de enige synergie winsten zijn.
zever.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:29 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat hangt er ook nog eens vanaf of we het over een NV of een BV hebben. Aan het hoofd van NV's staan sowieso geen ondernemers. Die hebben het schip dan allang met volle zakken verlaten, en terecht. Het opkomen voor de belangen van anonieme aandeelhouders heeft namelijk niets meer met ondernemen te maken.
Ja, dat zeg ik. Nogmaals: wat is het probleem?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 14:39 schreef Athmozz het volgende:
en dat bij een NV je aandelen niet op naam moeten zijn & vrij overdraagbaar
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |