Marketingpraatje? Pure economie is het, meer niet. Ik verkoop hier niets, ik schets alleen even hoe het in elkaar steekt. En die vraag over de crisis:: er zijn managers die hebben lopen prutsen (voornamelijk bij financiele instellingen) omdat ze alleen nog gedreven waren door hebzucht: "Power corrupts, and absolute power corrupts absolutely".quote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:08 schreef Basp1 het volgende:
Leuk ,marketing praatje wat al die topmensen maar door blijven herhalen totdat maar genoeg mensen in die onzin trappen. Wanneer al die topmensen echt zo capabel zijn als geschetst, zou het dan nu zo'n crisis zijn?
Dit: Voor bepaalde bedrijven zijn mensen gewoon assets, die op de balans gezet kunnen worden.quote:Eigenlijk zou de hele wereld zo moeten denken. Voor bepaalde bedrijven zijn mensen gewoon assets, die op de balans gezet kunnen worden. Kijk maar naar voetbalclubs: Ajax beschikt over een veel beter elftal (personeel) waarmee de club op het Europees toneel draaiende gehouden kan worden plus daarbij een hoop inkomsten genereren. Een club als Top Oss lukt dat natuurlijk niet, omdat die gewoonweg niet die spelers met buitengewone capaciteiten hebben.
Wat is daar overigens onmenselijk aan? Die voetballers kiezen neem ik aan toch zelf voor een carrière en vrijwel elke voetballer wil toch het beste uit zijn carrière halen?
Eh denk jij dat die markt zich ook maar iets aan trekt van wat wij met z'n allen vinden of accepteren van hun beloning? Er is maar één partij die dat uitmaakt en dat zijn de aandeelhouders = eigenaars van desbetreffende bedrijven. Of dit een wenselijke situatie is, is een tweede maar zo werkt het wel.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:09 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
De enige reden dat die mensen zo hoog betaald worden, is dat we dat zijn gaan accepteren door de jaren heen. Je wilt me toch niet vertellen dat 40-50 jaar terug dit type mens minder schaars waren? De acteurs, voetballers en topbestuurders verdienden toen ook veel meer, maar ik vind 20* het laagste loon in je bedrijf kwalificeren aan "veel meer verdienen".
Ik doe niet alsof het over goederen gaat ipv mensen. Ik leg je uit hoe het momenteel werkt in onze kapitalistische maatschappij, zonder sprookjes te vertellen over hoe het zou moeten zijn. Wat ik probeer uit te leggen is dat die inkomensverschillen inherent zijn aan het economisch systeem wat wij met zn alleen hanteren, omdat de geschiedenis heeft bewezen dat dit het minst slecht functioneert.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:10 schreef holycanoly het volgende:
je doet alsof het over goederen gaat i.p.v. over mensen. En dat neem ik je niet kwalijk want helaas denkt half nederland of misschien zelfs de halve wereld er ook zo over. Maar dát vind ik nou een bekrompen gedachte. We zijn zo snel geneigd om de menselijkheid achter de hele economische wereld te vergeten. Net alsof wij, de mensen allemaal radartjes zijn die ervoor bedoeld zijn om de economie te dienen. Ik dacht dat het juist ooit andersom zo was bedoeld. zonde.
Zo werkt toch gewoon in de voetbalwereld om dat voorbeeld nog even door te trekken?quote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:22 schreef holycanoly het volgende:
[..]
Dit: Voor bepaalde bedrijven zijn mensen gewoon assets, die op de balans gezet kunnen worden.
is daar onmenselijk aan. Net alsof je mensen kunt gebruiken wanneer je ze nodig hebt, en eruit kunt knikkeren wanneer je ze niet meer nodig hebt.
Ik begrijp dat je een kutervaring ergens hebt gehad via uitzendwerk, maar ook daar kies je voor: jij bent flexibel in het uitkiezen van je waar wel of niet werken en voor welke uren, maar het bedrijf heeft diezelfde flexibiliteit toch ook. Moet een bedrijf voor eeuwig werknemers dan in dienst houden, ook als het heel beroerd gaat?quote:Die mensen zijn net zo goed inkomensafhankelijk hoor. Ik bedoel bij een voetballer zal het zo erg niet zijn want dan spreek je over grote bedragen, maar als je telkens via een uitzendbureau zo moet werken, nou ik spreek uit ervaring, dan word je daar horendol van, en dan kun je nog zo goed je best doen, en nog zo hard werken maar het baat dan allemaal geen flikker.
Jouw vergelijking ook. Je doet net alsof de kantinejuf en de top-manager op gelijk niveau werk doen, maar alleen verschillend werk. Daarmee ga je voorbij aan het feit dat er zoiets bestaat als hierarchie, wat toch wel vrij essentieel is in organisaties.quote:
En weet je hoe dat komt? Omdat egoisme en hebberigheid ook iets puur menselijks is; de één heeft er alleen meer last van dan de ander. Wij willen altijd vooruitgang; zonder dit systeem waar we nu 'slaven' van zijn is er geen vooruitgang, en liepen we nog steeds rond in berenvellen op jacht naar een nieuwe beer. Je hebt nog steeds de keuze om jezelf al die geboekte vooruitgang te ontzeggen, en ergens in Afirka afgezonderd te gaan leven. De enige die je tegen houd ben je zelf.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:36 schreef holycanoly het volgende:
de economische wereld is inderdaad iets menselijks in zoverre dat mensen in het voorzien van hun eigen behoeften altijd afhankelijk zijn van anderen met hun talenten. Ik bedoel, niemand is een metselaar, een timmerman, een slager, een bakker en een groenteboer tegelijkertijd of je moet wel extreem getalenteerd zijn. Zo is de ruilhandel op komst gekomen, vroeger ruilde je een brood tegen een stuk vlees of tegen een dienst van de timmerman etc. etc. Maar van al die excessieve topsalarissen was toen nog geen sprake, omdat er nog geen monetair systeem was wat de wereld domineerde, omdat mensen niet bezig waren met "hoe kan ik zo snel mogelijk zo rijk mogelijk worden". Vroeger had dat wat je ruilde nog werkelijke waarde. En nu? Nu zijn we allemaal slaven van het kapitalisme.
Lijkt me lekker. Kan ik eindelijk gewoon lekker mijn handje ophouden, zonder me daar dag in dag uit voor uit de naad te werken.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 08:55 schreef holycanoly het volgende:
Het slaat nergens op. Overal word er zo hard op gehamerd dat "iedereen gelijk is" in de grondwet staat zelfs dat iedereen "gelijke behandeling verdient". Waarom dan niet met geld?
Zeker moet dat kunnen. Kijk vb in BE naar de KBC band. Fortis & dexia zijn 2 grote concurrenten & zitten echt in de problemen, terwijl KBC er nog steeds vrij "ongehavend" tussendoor weet te zwemmen. Zélfs al maakt dat bedrijf nu verlies; het management daar is blijkbaar zo goed dat ze de fouten die Fortis / Dexia gemaakt hebben niet gemaakt hebben, of in ieder geval iets ingebouwd hebben waardoor ze de gevolgen ervan hebben kunnen vermijden... Een bedrijf dat enkele jaren verlies draait is ook geen ramp, zolang ze dit kunnen dragen. Stellen dat verlies maken als grootbank in deze tijden een teken van slecht beheer is, vind ik bullshit. Het feit dat ze vrij redelijk zich kunnen handhaven op zich is al mooi, ook al draaien ze wat verlies.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:52 schreef teamlead het volgende:
een bonus bij verlies kan op zich wel.. als het past binnen de operationele doelstellingen van de organisatie om een verlies op de koop toe te nemen of als het verlies bijv. gehalveerd is
Wie jij bent? Belastingbetaler! Want voor het geval je het niet doorhad worden al die private partijen zoals je ze noemt, op dit moment gered met JOUW belastinggeld. Dus ik vind wel degelijk dat wij er wat over te zeggen hebben.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:04 schreef eleusis het volgende:
Ik zelf vind 20x ruim voldoende, maar wie ben ik om private partijen te vertellen hoe zij moeten belonen?
Eens. Elk bedrijf waar de overheid geld in steekt, zou deze regel moeten overnemen. Het argument 'er zijn arbeiders en er zijn managers' is hautain gelul. Alsof managers een soort hogere diersoort zijn, schandalige ubermensch-argumentatie. Iedereen met een beetje ervaring, wat hersens en een goede opleiding kan theoretisch een topmanager worden. Bovendien doe je je best gewoon een beetje meer voor 5 ton dan voor 15000 netto.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:58 schreef De_goegemeente het volgende:
[..]
Wie jij bent? Belastingbetaler! Want voor het geval je het niet doorhad worden al die private partijen zoals je ze noemt, op dit moment gered met JOUW belastinggeld. Dus ik vind wel degelijk dat wij er wat over te zeggen hebben.
Niet als wereldwijd dezelfde regels gelden.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 10:01 schreef speknek het volgende:
Soms hoop je gewoon dat zulke regels ingevoerd gaan worden, om vervolgens het gepeupel te zien bawwwwen als hun voetbalclub ermee ophoudt, en langzaam maar zeker alle bedrijven naar het buitenland vertrekken.
Daar gaat het hier niet over. Die bedrijven krijgen een norm.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:58 schreef De_goegemeente het volgende:
Wie jij bent? Belastingbetaler! Want voor het geval je het niet doorhad worden al die private partijen zoals je ze noemt, op dit moment gered met JOUW belastinggeld. Dus ik vind wel degelijk dat wij er wat over te zeggen hebben.
Ja maar stel nou dat het niet hypothetisch is!!!11!quote:Op dinsdag 3 maart 2009 10:02 schreef superworm het volgende:
Niet als wereldwijd dezelfde regels gelden.
het overgrote deel van de bedrijven draaien gewoon nog op eigen kracht en worden helemaal niet gered... dus nee, wij hebben er niets over te zeggenquote:Op dinsdag 3 maart 2009 09:58 schreef De_goegemeente het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 3 maart 2009 10:01 schreef superworm het volgende:
. Iedereen met een beetje ervaring, wat hersens en een goede opleiding kan theoretisch een topmanager worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |