Je hebt hier volledig gelijk inquote:Op donderdag 5 maart 2009 00:01 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Ik zou dat allemaal niet egoistisch noemen. Ik zou 2 van de 3 verkeerde gedachten noemen.
Ik heb geen kinderen. Maar de kinderen die ik gekend heb, zorgden er juist voor dat ik veel leuke dingen uit mijn jeugd weer kon meemaken. Natuurlijk krijg je meer verantwoordelijkheid als je kinderen hebt. Maar er staat ook veel tegenover.
Dat je geen kinderen zou nemen omdat je niet de ideale gezinssituatie hebt, waarmee kinderen gepest kunnen worden, vindt ik ook een verkeerde gedachte.
Als je ouders gaan scheiden kan je ook gepest worden. Kinderen worden meestal gepest omdat er een reden gezocht wordt, niet omdat ze er aanleiding toe geven.
Als je geen kinderen wilt, omdat je de verantwoordelijkheid niet wilt, vind ik het nog wat anders.
Als je zelf niet goed voor jezelf kunt zorgen en je wilt je kind niet het risico laten lopen dat je het verwaarloost, dan vind ik dat verstandig.
Dus omdat je vrienden ineens de interesse in kinderen krijgen moet je het ook maar meteen accepteren dat je alle bloed en slijmverhalen er bij krijgt?quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:05 schreef Burdie het volgende:
@TS: ik vind het een beetje raar dat jij totaal geen interesse hebt in het wel en wee van je vrienden (en hun zwangerschap/bevalling/baby/eerstestapjes/etc. verhalen) maar dat ze wel onverdeelde interesse in jou moeten tonen.
Gek he, dat vriendschappen die van één kant komen, vaak snel stuklopen. Vooral als je op zo'n moment ook iets anders aan je hoofd hebt: je eigen gezin.
In het laatste wat Krak zegt kan ik me ook zeer zeker vinden.quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:08 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je hebt hier volledig gelijk inmaar veel beginnende ouders zijn hier soms nog wel eens flink blind in. Denken dat ze het wel even kunnen. Zie alleen al hoeveel kinderen er verwaarloosd worden in nederland.
Dus ondanks dat ik nu al zou weten dat ik een kind een mindere jeugd zou geven dan een heterostel zou ik dus een kind op de wereld moeten zetten omdat ik een kind niet zou verwaarlozen en de verantwoordelijk best aan zou kunnen?quote:Dat je geen kinderen zou nemen omdat je niet de ideale gezinssituatie hebt, waarmee kinderen gepest kunnen worden, vindt ik ook een verkeerde gedachte.
Als je ouders gaan scheiden kan je ook gepest worden. Kinderen worden meestal gepest omdat er een reden gezocht wordt, niet omdat ze er aanleiding toe geven.
Wat en kortzichtige zwartwitpostquote:Op woensdag 4 maart 2009 23:42 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik heb die twee 14 jarige (gemiddeld dan) pubers, en ik kan me absoluut niet voorstellen waarom iemand geen kinderen wil hebben. Je bent bewust de natuur aan het negeren, op sommige momenten zou ik zelfs zeggen dat er niets mis is met de mensen die ze wel willen hebben, maar juist met de mensen die ze niet willen! Beweren dat er iets mis is met degenen die gewoon doen wat de mensheid al doet sinds ze in Afrika is ontstaan, is bewust de feiten verdraaien, en je eigen (biologisch vreemde) gedachten goedpraten.
Ik vraag me regelmatig af waarom mensen bewust het besluit nemen om geen kinderen te willen. Even een biologisch foutje in je hersenen negerend, kan ik maar twee redenen bedenken: je durft de verantwoording niet aan, of je hebt het rare idee in je hoofd dat vader of moeder worden je in één klap je jeugd ontneemt maar je wordt toch wel bejaard. Beiden zijn 100% egoïsme. Prima, niks mis mee en ik hoop dat je een gelukkig leven hebt verder, maar ga niet doen alsof ouders niet goed bij hun hoofd zijn en jij wel.
quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:14 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dus omdat je vrienden ineens de interesse in kinderen krijgen moet je het ook maar meteen accepteren dat je alle bloed en slijmverhalen er bij krijgt?
[..]
In het laatste wat Krak zegt kan ik me ook zeer zeker vinden.
In het middendeel minder:
[..]
Dus ondanks dat ik nu al zou weten dat ik een kind een mindere jeugd zou geven dan een heterostel zou ik dus een kind op de wereld moeten zetten omdat ik een kind niet zou verwaarlozen en de verantwoordelijk best aan zou kunnen?
Het kan ook heel egoistisch zijn om kinderen te willen/moeten.quote:Op woensdag 4 maart 2009 23:42 schreef RonaldV het volgende:
Ik vraag me regelmatig af waarom mensen bewust het besluit nemen om geen kinderen te willen. Even een biologisch foutje in je hersenen negerend, kan ik maar twee redenen bedenken: je durft de verantwoording niet aan, of je hebt het rare idee in je hoofd dat vader of moeder worden je in één klap je jeugd ontneemt maar je wordt toch wel bejaard. Beiden zijn 100% egoïsme. Prima, niks mis mee en ik hoop dat je een gelukkig leven hebt verder, maar ga niet doen alsof ouders niet goed bij hun hoofd zijn en jij wel.
In mijn geval zou het erg egoistisch zijn om kinderen te willen. Ik heb gelukkig nooit die drang gehad. Ik kan me wel indenken dat het veel pijn doet, als je wel die drang hebt.quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:21 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Het kan ook heel egoistisch zijn om kinderen te willen/moeten.
ik zeg ook niet dat het per definitie zo is.quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:20 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom je denkt dat jouw kind een mindere jeugd zou hebben, dan een kind van hetero ouders. Daarom schrijf ik dat.
Ik weet niet of jij een kind zou verwaarlozen en of je de verantwoordelijkheid aankan.
Maar ik geloof niet dat een kind met ouders van hetzelfde geslacht perse een slechter leven heeft.
Je kan je kind geen akelige situaties besparen. Al had je kind hetero-ouders, dan kan een ouder ziek worden of doodgaan. Of de kat gaat dood.quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:26 schreef Nizno het volgende:
[..]
ik zeg ook niet dat het per definitie zo is.
Maar ik zou het misschien wel niet willen voor mijn kind.
Dat ik lesbisch ben is voor mij om mee te leven en mee om te gaan, hoef ik een kind niet mee te confronteren, die geen keuze er in heeft gehad.
Het gaat mij dus omdat ik het niet WIL dat mijn kind in zo'n situatie zit.
Het is uiteraard egoïstisch omdat je niet doet wat de mensen met kinderen vinden dat je zou moeten doen, En dat is zelfzuchtig. En een belediging voor ouders, want door jouw niet-nemen van kinderen val je hun levenswijze aan.quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:32 schreef Loedertje het volgende:
Hoezo?
Je maakt een keuze, bewust en weloverwogen met je volle verstand om iets te doen waarvan *men zegt* dat het tegennatuurlijk is, het NIET nemen van kinderen, wat is dáár egoistisch aan?
Soms kun je die keuze maken. Ik had die keuze ook gemaakt. Niet omdat ik kinderen als "kutkinderen" zag en er niets voor wilde inleveren, maar omdat ik dacht dat ik die verantwoordelijkheid niet aan zou kunnen. Er wordt (zeker de eerste 12 jaar) 24/7 een beroep op je gedaan.Ik vond mijzelf incapabel om aan kinderen te beginnen. En toen ineens was ik onverwachts en onbedoelt zwanger. Tsja...dan moet je je leven wel 180 graden draaien. En er is mij niets mooiers overkomen in mijn leven dan een kind krijgen. Je leven krijgt een 3e dimensie met de komst van een kind. Mensen worden zachter, vergeeflijker en meer toegankelijk als ze een kind hebben.quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:32 schreef Loedertje het volgende:
Hoezo?
Je maakt een keuze, bewust en weloverwogen met je volle verstand om iets te doen waarvan *men zegt* dat het tegennatuurlijk is, het NIET nemen van kinderen, wat is dáár egoistisch aan?
Het zou tegennatuurlijk zijn om tegen je gevoel in WEL kinderen op de werled te schoppen omdat *het zo hoort* en na een paar jaar beseffen dat je knettergek bent geworden omdat ze niet aan je verwachtingen voldoen of je elke vakantie half overspannen aan het aftellen bent tot de vakantie voorbij is (en JA, ik ken genoeg ouders die halverwege de zomervaknatie stiksjago zijn en de dagen aftelen tot die *rotkinderen* weer naar school kunnen, zie ook in supermarkten vaak ouders die met een verbeten gezicht gezellig met de kinderen boodschappen aan het doen zijn)
Het lijkt er soms inderdaad wel op alsof ouders dat zo zien.quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:39 schreef Verbal het volgende:
[..]
Het is uiteraard egoïstisch omdat je niet doet wat de mensen met kinderen vinden dat je zou moeten doen, En dat is zelfzuchtig. En een belediging voor ouders, want door jouw niet-nemen van kinderen val je hun levenswijze aan.
Of zo.
V.
Het lijkt me dat je dit te veel verheerlijkt. Het ligt namelijk nogal persoonlijk en is echt zeker niet zo bij iedereen. Dat 'romantische' bij kinderen krijgen is echt niet voor iedereen zo!quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:48 schreef childintime het volgende:
[..]
Soms kun je die keuze maken. Ik had die keuze ook gemaakt. Niet omdat ik kinderen als "kutkinderen" zag en er niets voor wilde inleveren, maar omdat ik dacht dat ik die verantwoordelijkheid niet aan zou kunnen. Er wordt (zeker de eerste 12 jaar) 24/7 een beroep op je gedaan.Ik vond mijzelf incapabel om aan kinderen te beginnen. En toen ineens was ik onverwachts en onbedoelt zwanger. Tsja...dan moet je je leven wel 180 graden draaien. En er is mij niets mooiers overkomen in mijn leven dan een kind krijgen. Je leven krijgt een 3e dimensie met de komst van een kind. Mensen worden zachter, vergeeflijker en meer toegankelijk als ze een kind hebben.
Doorgaans eerder het tegenovergestelde. Zeker als je het durft om te opperen dat hun kind wellicht toch niet altijd dat perfecte engeltje is dat zij denken op de wereld gezet te hebben.quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:48 schreef childintime het volgende:
Mensen worden zachter, vergeeflijker en meer toegankelijk als ze een kind hebben.
Haha, dan heb je inderdaad vaak op staande voet oorlogquote:Op donderdag 5 maart 2009 00:54 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Doorgaans eerder het tegenovergestelde. Zeker als je het durft om te opperen dat hun kind wellicht toch niet altijd dat perfecte engeltje is dat zij denken op de wereld gezet te hebben.
En vooral om hun oeverloos verwende kroost.......quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:56 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Haha, dan heb je inderdaad vaak op staande voet oorlogOuders die zich gepiepeld voelen omdat andere commentaar hebben op hun kroost van 2 jaar oud
Daarom zitten zoveel baby en peutercreches met enorme wachtlijsten, vangen opa's en oma's op hun 70e dekleinkinderen op omdat pa en ma werken en hebben veel scholen de naschoolse opvang die ook weer barstensvol zit en hebben we zoveel hangjeugd.quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:48 schreef childintime het volgende:
Er wordt (zeker de eerste 12 jaar) 24/7 een beroep op je gedaan.
Waarom verwac hten *die ouders* dan wél dat je van de 2 uur anderhalf uur moet luisteren naar hun *hobbies?* Zodra je over een ander onderwerp wilt beginnen komt er wel *iets* over de kinderen/.school/vriendjes/voedellallergie/kleur ontlasting etc etc.quote:Prima voor degenen die dat echt niet willen vanuit een standpunt. Maar verwacht niet van vrienden die wel kinderen krijgen dat ze dat gedeelte voor jou gaan afsluiten. Dat is dan van jou weer heel egoistisch als je dat verwacht. De geboorte van je kind zet je wereld op zijn kop en daar mag je dan niet over praten met "vrienden" die bewust kinderloos zijn?
Ineens is een beetje onzin, je hebt er waarschijnlijk toch echt wel voor moeten neuken om dat voorelkaar te krijgen en dan nog had je wederom een keuze.quote:Op donderdag 5 maart 2009 00:48 schreef childintime het volgende:
[..]
Soms kun je die keuze maken. Ik had die keuze ook gemaakt.
. En toen ineens was ik onverwachts en onbedoelt zwanger.
Ik herken wel iets van in dit verhaal. Zelf heb ik nu een zoon van een jaar oud maar ga zeker geen mensen lastig vallen met allerlei verhalen over zijn capriolen en alles wat erbij komt kijken.quote:Op maandag 2 maart 2009 20:47 schreef Babbelzz het volgende:
Ik merk samen met wat bekenden in mijn omgeving, dat 'wij' tot het uitstervende soort gaan behoren.
Sociale levens, die we eerst als prettig konden ervaren worden bruut verstoord door uitbreiding. Uitbreiding die lang van tevoren al besproken dient te worden, alle klachten en kwalen gedeeld, echos'worden vol trots geshowd (ik vind het raar een foto laten zien van een inwendige kut/buik), dan de plannen over opvang, de kamerinrichting. Niets mag het de kleine spruit(en) ontbreken en er wordt honderduit over gekletst. Dan de bevalling; we mogen aanhoren hoe vreselijk het was (ja, hallo! je wil het toch zelf???), hoe de knip verliep, de scheur, de keizersnee, en dan het ge OOOOO en ge AHHH... het is de liefste baby van de hele wereld, en vooral ook altijd de kanpste (NOT!!!)....
Ik blijf met wat vrienden achter op eilandjes die ons zorgeloze leventje symboliseren, en ons sociaal leven is ineens niet meer wat het was....
Bijzondere gewaarwording, bijkans iedereen hupt naar andere fasen en wij leven ons leven...Heerlijk!
Maar toch, bekruipt me een gevoel, dat er een tegenbeweging moet komen...een jaarlijks terugkerend weekend met BK'ers...ff geen gezeur en gezever over kinderen, ff heerlijk relaxed een weekend weg met gelijk gestemden! Ik ga vast een datum prikken en de inschrijving openen...want vrienden van vrienden zijn ook welkom (er is tenslotte ineens voldoende ruimte in ons sociaal leventje)...
Herkennen jullie dit ook? Hoe gaan jullie er mee om?
Dit klinkt iig. als een normale vaderquote:Op donderdag 5 maart 2009 01:03 schreef popolon het volgende:
[..]
Ik herken wel iets van in dit verhaal. Zelf heb ik nu een zoon van een jaar oud maar ga zeker geen mensen lastig vallen met allerlei verhalen over zijn capriolen en alles wat erbij komt kijken.
Vind het nog steeds heel vervelend al die ouders die ongevraagd zo overdreven trots lopen te doen met hun kroost als je eens op een feestje of iets dergelijks bent. Om over verwende kinderen en hun 'kijk eens wat wat 'ie nou kan' ouders nog maar te zwijgen.
Wil je kinderloos blijven? Gewoon doen, is niks mis mee.
"Hij is ook zo gewoon gebleven"quote:Op donderdag 5 maart 2009 01:07 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dit klinkt iig. als een normale vaderdie normaal blijft na dat hij kinderen krijgt.
Tuurlijk verandert er hier en daar wat. Wil nog niet zeggen dat je tegenover mensen waar van je weet die er weinig mee hebben , om even voor de goede orde daar van uit te gaan, ook 'moet' veranderen.quote:Op donderdag 5 maart 2009 01:28 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
"Hij is ook zo gewoon gebleven"![]()
Maar dit is onzin natuurlijk. Kinderen krijgen verandert jou, je leven, je interesses en je prioriteiten net zoals iedere ingrijpende verandering dat doet. En zoals met iedere ingrijpende verandering hangt het van de persoon af hoe ze daar mee omgaan en of ze daar mee om kunnen gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |