Hofland/Hennis?quote:Op woensdag 11 maart 2009 16:01 schreef aaipod het volgende:
Ah ik zat te denken aan het college van B&W, vandaar Pikmeer
Hier een nieuwe. Vers ingescand
[ afbeelding ]
Nou dat was wel heel snelquote:Op woensdag 11 maart 2009 16:15 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Hofland/Hennis?
Ik rijd regelmatig over knooppunt Valburg, dan moet ik ook altijd denken aan meneer Plas en voel ik me beroepsgedeformeerd.
Over beroepsgedeformeerd gesproken. Docent huurrecht (Oldenhuis) struikelde zostraks over iets in de collegezaal(hij doceert ook aansprakelijkheids- en schadevergoedingsrecht).quote:Op woensdag 11 maart 2009 16:15 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Hofland/Hennis?
Ik rijd regelmatig over knooppunt Valburg, dan moet ik ook altijd denken aan meneer Plas en voel ik me beroepsgedeformeerd.
Maar Hofland/Hennis is dan ook wel heel tof (en bekend)quote:Op woensdag 11 maart 2009 16:20 schreef aaipod het volgende:
[..]
Nou dat was wel heel snelHofland/Hennis klopt inderdaad
Ik weet niet hoe het op de uni zit met arbeidsovereenkomsten of dat die mensen daar werken onder opdracht.quote:
Neen! Het is een stuk ouder (het is zelfs ouder dan ikquote:Op woensdag 11 maart 2009 22:20 schreef hmmmz het volgende:
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2003/03/25/E012.htm ?
is iig iets met een glas bier![]()
ik had gewoon gegoogeld op arrest+hr+bierquote:Op woensdag 11 maart 2009 22:44 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Neen! Het is een stuk ouder (het is zelfs ouder dan ik).
Ik ga naar huis, en wens u allen een goede nacht...
Hier alvast een paar om de honger te stillen:quote:Op woensdag 11 maart 2009 17:12 schreef Florian_ het volgende:
Is er een website met alle leuke arresten op een rijtje oid? Aangezien ik er verder nog niet echt bekend mee ben, maar het wel leuk vind om ze te lezen.
Is het dat Europese arrest over dat Duitse bier met dat Reinheitsgebot enzo?quote:Op woensdag 11 maart 2009 22:14 schreef Leonoor het volgende:
Omdat ik inmiddels al bijna 14 uur achter elkaar aan het werk ben en nog lange niet nog lange niet naar huis ga, gooi ik er nog maar even een arrestenhintje in. Hij is echt nogal obvious, maar het moet maar net je rechtsgebied zijn natuurlijk. Ik verwacht overigens wel een samenvatting van het arrest erbij, anders keur ik de oplossing niet goed
[ afbeelding ]
Neen! Ik zal nog een hint geven: het is een boek7-arrest (thans, doch was toentertijd nog elders te vinden).quote:Op donderdag 12 maart 2009 09:30 schreef Pool het volgende:
[..]
Is het dat Europese arrest over dat Duitse bier met dat Reinheitsgebot enzo?
Of dat kort geding over de beertender?
Oja, hopelijk heb je het gisteren allemaal afgekregen.
Vooruit, om het spel niet te lang stil te leggen een van de vindplaatsen (niet de makkelijkste, dan is het niet meer leuk): S&S 1975, 60.quote:Op donderdag 12 maart 2009 10:15 schreef Pool het volgende:
Ik heb echt geen idee.![]()
Wel mooi dat je het bierplaatje van een website over rijscholen hebt gehaald trouwens.
bronquote:Stukgegooid bierglas (HR 30 mei 1975, NJ 1976, 572):
Uit een bar gezet, bierglas tegen hek, splinters raken eigenaar.
De aansprakelijkheid voor een door de verzekerde opzettelijk veroorzaakte schade wordt in het algemeen niet door de verzekering gedekt omdat de overeenkomst in strijd is met de goede zeden en/of de openbare orde. Voor de aanspr.verzekering maakt de HR een uitzondering. Bij een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid is dekking mogelijk van lichte schuld tot en met voorwaardelijk opzet.
De reden dat de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering dekking biedt tot en met voorwaardelijk opzet hangt samen met het algemeen gevoelen dat de aansprakelijkheidsverzekering mede de belangen dekt van de slachtoffers.
Voor andere dan aansprakelijkheidsverzekeringen geldt dat het verzekeren van opzet niet mogelijk is. In beginsel bestaat daar de mogelijkheid eigen schuld mee te verzekeren tot en met grove schuld.
Anderzijds sluit de HR de verzekerbaarheid van opzet niet volledig uit. Een verzekeraar van ziektekostenverzekeringen kan zich er niet op beroepen dat de verzekerde zijn gezondheid opzettelijk heeft geschaad (arrest K en J / Oost Nederland).
Na het Bierglas-arrest hebben verzekeraars in de aansprakelijkheidsverzekering de zogenaamde opzetclausule opgenomen, die luidt: Niet gedekt is de aansprakelijkheid van een verzekerde voor schade die voor hem/haar het beoogde of zekere gevolg is van zijn/haar handelen.
Onder deze clausule valt volgens de Hoge Raad opzet als oogmerk en opzet als zekerheids-of noodzakelijkheidsbewustzijn, maar niet de voorwaardelijke opzet.
Gaaf!quote:Op vrijdag 13 maart 2009 08:51 schreef Yashaaaaa het volgende:
Mensen! Ik studeer volgend jaar in Florence![]()
Oh wat onwijs tof! Ga je een heel jaar of een semester? Toch wel een beetje in een zonnige periode he?quote:Op vrijdag 13 maart 2009 08:51 schreef Yashaaaaa het volgende:
Mensen! Ik studeer volgend jaar in Florence![]()
De fiscus loopt op deze manier het successierecht mis dat op de bedragen zou rusten die A van de bankrekening af heeft gehaald. Immers, A doet dit heimelijk en tenzij dat hij er officieel een schenking van maakt, betaalt hij geen belasting over zijn 'inkomsten'.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 13:34 schreef Maharbal het volgende:
Natuurlijk is dat onbevredigend. Ik wil alleen alsnog benadrukken dat de notaris geen politieagent is. Wat met het geld gebeurt VOORDAT de "erflater" overlijdt, is, bot gezegd, het probleem van de "erflater". Die mensen zullen dan eventueel aangifte moeten doen.
Een boedelbeschrijving geeft slechts weer wat er aan baten en lasten in een nalatenschap zit op het moment van het openvallen van de nalatenschap.
Verder heeft de fiscus geen reden om deze informatie door te spelen. Hij loopt niks "mis". Successierecht wordt geheven over de bedragen/goederen die daadwerkelijk worden vererfd. Stel dat A geheel legaal geld van X zijn bankrekening mocht halen (schenkingsrecht daargelaten). Op het moment van overlijden van X zit er ook minder in de boedel waarover dus minder successierecht over geheven kan worden.
Successierecht is niet zoals de inkomstenbelasting iets dat er _MOET_ zijn.
Dat is dus net het probleem, andere erfgenamen (in dit geval de kerk) kunnen er praktisch gezien niet achter komen. Zij krijgen gewoon een bepaald bedrag van de notaris en dat is het dan, voor de kerk is er geen aanleiding om verder onderzoek in te stellen of aangifte te doen.quote:Als er (potentiele) erfgenamen benadeeld worden, dan moeten zij op dit moment aangifte doen tegen A. Komen zij er na het overlijden van X nog eens achter, dan moeten zij eventueel op dat tijdstip nog aangifte doen van diefstal e.d.
Ja, maar normaal gesproken is het slachtoffer zelf in staat om die diefstal te constateren en daarnaar te handelen. In dit geval kan dat niet, het slachtoffer heeft daar de mentale capaciteiten niet meer voor.quote:Overigens is die methode die je beschrijft natuurlijk op van alles van toepassing. Je beschrijft in principe gewoon diefstal, wat altijd en overal benadeelde mensen achterlaat.
Het is sowieso in strijd met de volmacht, aangezien die zich alleen uitstrekte tot het doen van een jaarlijkse overboeking van het bedrag dat belastingvrij geschonken kan worden. Het probleem zit hem erin dat niemand die overtreding van de volmacht kan constateren en A gewoon zonder problemen zijn gang kan gaan.quote:Edit: Als ik die casus op rechtenforum lees, dan is hetgeen cvb beschrijft waarschijnlijk in strijd met de volmacht die die vader heeft gekregen. Tenzij hij natuurlijk een volmacht heeft gekregen m.b.t. alle financien van de oma, en dan nog mag hij zich, zoals jij zei, waarschijnlijk niet bevooroordelen. Dit is echter meer een boek 3 dan een boek 4 kwestie.
Dit is dan ook dat de fiscus zelf moet constateren.quote:Op vrijdag 13 maart 2009 14:16 schreef Bartaz het volgende:
[..]
De fiscus loopt op deze manier het successierecht mis dat op de bedragen zou rusten die A van de bankrekening af heeft gehaald. Immers, A doet dit heimelijk en tenzij dat hij er officieel een schenking van maakt, betaalt hij geen belasting over zijn 'inkomsten'.
[..]
Ik weet ook niet in hoeverre je kunt spreken van benadeling. In het testament staat dat de kerk krijgt hetgeen overblijft. Als ¤1 euro overblijft, dan is dat wat de kerk krijgt. Een heel ander verhaal zou het zijn als er concreet werd genoemd wat de kerk zou krijgen.quote:Dat is dus net het probleem, andere erfgenamen (in dit geval de kerk) kunnen er praktisch gezien niet achter komen. Zij krijgen gewoon een bepaald bedrag van de notaris en dat is het dan, voor de kerk is er geen aanleiding om verder onderzoek in te stellen of aangifte te doen.
[..]
Wellicht dat het slachtoffer nog andere familie heeft die dit constateert. Alsnog is dit gewoon een "probleem" dat zich dagelijks voordoet. Tenzij er andere familieleden of schuldeisers zijn die aan de bel trekken omdat er een volmacht wordt overtreden, kan er niks aan gedaan worden.quote:Ja, maar normaal gesproken is het slachtoffer zelf in staat om die diefstal te constateren en daarnaar te handelen. In dit geval kan dat niet, het slachtoffer heeft daar de mentale capaciteiten niet meer voor.
[..]
Ik snap wat je bedoelt. Ik vind dat het in Nederland wel redelijk goed geregeld is. Het probleem is echter dat er niet altijd iemand is die aan de bel kan trekken of problemen kan constateren.quote:Het is sowieso in strijd met de volmacht, aangezien die zich alleen uitstrekte tot het doen van een jaarlijkse overboeking van het bedrag dat belastingvrij geschonken kan worden. Het probleem zit hem erin dat niemand die overtreding van de volmacht kan constateren en A gewoon zonder problemen zijn gang kan gaan.
Het geeft altijd een beetje een raar gevoel dat zoiets -waarvan je zou verwachten dat het goed geregeld is in Nederland- zonder meer kan gebeuren. Dan blijkt maar weer dat je met wetten weliswaar veel kunt regelen, maar dat een stelsel van regels dat alles opvangt gewoon niet mogelijk is...
quote:UPDATE - 12 maart 2009 - uitspraken
Ze hadden wel de gestolen goederen, maar daarmee is nog niet bewezen dat ze zich ook aan diefstal met geweld schuldig hebben gemaakt, meent de rechtbank. En daarom fors lagere straffen. Gino moet de dagen zitten die hij al heeft gezeten: 246. Chico - die het niet zou weten - krijgt vijf maanden celstraf.
Beide mogen vandaag dus naar huis.
Of de rechtbank zich heeft uitgelaten over de rechtmatigheid van de aanhouding, is mij even niet bekend. Het vonnis is opgevraagd en onderweg.
"Ik had het gekocht"quote:Op vrijdag 13 maart 2009 17:12 schreef Leonoor het volgende:
Ik verwees laatst naar de weblog van Rob Zijlstra, omdat hij het had over een "hollende kleurling"-zitting. Van de week heeft hij geupdate over deze zaak (en een volgende update komt wsl. ook nog wel):
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |