Costa/Enel?quote:
Ja, dat dacht ik ook, maar die 2e... Kun je een rechtsgebiedenhint geven?quote:Op maandag 9 maart 2009 18:17 schreef aardappel het volgende:
de eerste is Hollende Kleurling?
die kwam ook in mij opquote:Op maandag 9 maart 2009 18:17 schreef aardappel het volgende:
de eerste is Hollende Kleurling?
Met het risico dat ik nu iets heel doms zeg, zo 's ochtends vroeg voor de koffie, maar volgens mij is er geen sprake van schuldeisersverzuim. X maakt de nakoming door Y van zijn verplichting niet onmogelijk, 6:58 BW (er van uitgaande dat het slechts om betaling gaat hier). Y kan de nakoming van zijn betalingsverplichting wel opschorten zolang hij een vordering (in casu: tot nakoming of herstel oid) op X heeft, 6:52 BW.quote:Op maandag 9 maart 2009 19:57 schreef Yashaaaaa het volgende:
Hmmm vraagje he
Ik moet in mijn essay een casus oplossen. Het gaat dus over ontbinding
Maar volgens mij is er sprake van schuldeisersverzuim, X stelt Y ingebreken, Y reageert daarop door te zeggen dat X zelf iets aan moet passen en X doet dat niet.. dat is dan toch schuldeisersverzuim?
en dan kan er dus niet ontbonden worden...
Maar nu is de essayvraag zo opgebouwd: Kan de overeenkomst worden ontbonden? en zo ja, kan dat op bovenstaande manier?
Maar het antwoord is dus nee mijns inziens, maar dan weet ik niet zo goed of ik op die laatste vraag moet ingaan omdat er staat en zo ja..
Ik heb even geen tijd om uitgebreid te antwoorden, maar ik zou zeggen (niet om vervelend te doen!), lees Ciba Geigy. Het is sowieso een mooi arrest namelijk.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 14:03 schreef Marloes het volgende:
ohja, dat onrechtmatig handelen is bepaald in ciba geigy/voorbraak.
Ik heb ze allebei gelezenquote:Op dinsdag 10 maart 2009 14:30 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Ik heb even geen tijd om uitgebreid te antwoorden, maar ik zou zeggen (niet om vervelend te doen!), lees Ciba Geigy. Het is sowieso een mooi arrest namelijk.
Even verderop in het arrest bepaalt de Hoge Raad dat, gezien de aard van een kort geding-vonnis, de executant wist (althans behoorde te weten) dat hij zijn handelen baseerde op een voorlopige maatregel, zodat de door zijn handelen veroorzaakte schade in beginsel als door zijn schuld heeft te gelden (als deze voorlopige maatregel in een bodemprocedure 'onderuit gaat'). Er staat ook een hele mooie noot van Heemskerk onder dit arrest (en ook onder Kempkes/Samson en onder Trenning/Krabben, die over hetzelfde onderwerp handelen).
De regel van Ciba Geigy is, dat je (risico)aansprakelijk bent als je een vonnis executeert waarvan je weet dat het geen definitief karakter heeft (zoals een kg-vonnis), en dat vonnis later in een bodemprocedure wordt vernietigd.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 15:15 schreef Marloes het volgende:
[..]
Ik heb ze allebei gelezenHeb alleen de arrestenbundel van van Nispen e.a. en volgens mij zijn de arresten ingekort en staan de noten er niet onder? Alleen commentaar...
Maar ik bedoelde meer of de regels zoals die o.a. in Ciba Geigy zijn vermeld ook gelden als je tegen een KG vonnis in HB gaat óf alleen wanneer er in de bodemprocedure een uitspraak wordt gedaan zeg maar
Dankjewelquote:Op dinsdag 10 maart 2009 15:52 schreef Leonoor het volgende:
[..]
De regel van Ciba Geigy is, dat je (risico)aansprakelijk bent als je een vonnis executeert waarvan je weet dat het geen definitief karakter heeft (zoals een kg-vonnis), en dat vonnis later in een bodemprocedure wordt vernietigd.
Als je een vonnis executeert waartegen nog appel openstaat, of dat nu in KG is of in een bodemprocedure, dan neem je dus ook datzelfde risico, namelijk dat je overgaat tot executie van een vonnis dat nog niet definitief is.
Nota bene: een KG-vonnis krijgt nooit kracht van gewijsde, in die zin, dat een KG naar zijn aard een voorlopige maatregel is. In een bodemprocedure kan dus altijd een andersluidend oordeel volgen.
En omdat ik mijn huiswerk graag netjes onderbouw met jurisprudentie geef ik je als bonus ook nog even een fijne recente: HR 11 april 2008, NJ 2008, 225.
Graag gedaan. Procesrecht is keitofquote:Op dinsdag 10 maart 2009 16:04 schreef Marloes het volgende:
[..]
DankjewelIk begin het steeds meer te begrijpen
Nog steeds geef je niet super veel info, maar here goes:quote:Op dinsdag 10 maart 2009 09:25 schreef Yashaaaaa het volgende:
Het gaat om een machine die ze samen ontwikkelt hebben voor X. X vind het ding niet functioneren en Y zegt dat dat mede te wijten is aan de te dikke papiersoort die X gebruikt.
Maar X past dat niet aan.
Maar opzich zeg je niks doms want je wist niet veel meer nee
Hollende kleurling dus en Pikmeer?quote:Op maandag 9 maart 2009 17:35 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Een makkelijke:
[ afbeelding ]
En een moeilijkere:
[ afbeelding ]
Er is pas schuldeisersverzuim als X van Y herstel zou vorderen, maar Y niet in de gelegenheid stelt om te herstellen, terwijl de machine wel degelijk non-conform is en X dus gelijk heeft. Nu stelt X echter dat de machine non-conform is en vordert herstel, terwijl Y stelt dat de machine wel degelijk conform is, maar dat X deze kennelijk op de verkeerde manier gebruikt. Ik denk inderdaad ook dat geen sprake is van schuldeisersverzuim. De bewijslast ligt hier overigens bij X.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 17:03 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Nog steeds geef je niet super veel info, maar here goes:
Volgens mij is er ook geen sprake van schuldeisersverzuim. Ik zie niet in hoe X het nakomen van de prestatie dwarsboomt. De machine is geleverd, maar volgens X heeft deze machine gebreken. Nu uit je vraag niet blijkt dat het hier om een fatale termijn e.d. gaat, ga ik er vanuit dat de nakoming niet blijvend onmogelijk is. In dat geval heb je ex art. 6:258, lid 2 verzuim van de schuldenaar nodig. X zal moeten stellen dat de prestatie niet deugdelijk is en Y de gelegenheid geven om alsnog te presteren. Uit de overeenkomst tussen partijen zal moeten blijken wat zij precies hebben afgesproken m.b.t. de machine en waarvoor het gebruikt gaat worden (welk soort papier).
Volgens mij is het wel zo dat als het tot een proces komt, en de rechter zou beslissen dat er geen sprake van wanprestatie was, X vanaf het moment dat hij niet betaalde (of zijn tegenprestatie voldeed...blijkt niet heel duidelijk uit je vraag) wel in schuldeisersverzuim zou zijn.
Laat je het ons weten?
Naja het is inmiddels al ingeleverd dus ik laat wel weten of het goed wasquote:Op dinsdag 10 maart 2009 17:03 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Nog steeds geef je niet super veel info, maar here goes:
Volgens mij is er ook geen sprake van schuldeisersverzuim. Ik zie niet in hoe X het nakomen van de prestatie dwarsboomt. De machine is geleverd, maar volgens X heeft deze machine gebreken. Nu uit je vraag niet blijkt dat het hier om een fatale termijn e.d. gaat, ga ik er vanuit dat de nakoming niet blijvend onmogelijk is. In dat geval heb je ex art. 6:258, lid 2 verzuim van de schuldenaar nodig. X zal moeten stellen dat de prestatie niet deugdelijk is en Y de gelegenheid geven om alsnog te presteren. Uit de overeenkomst tussen partijen zal moeten blijken wat zij precies hebben afgesproken m.b.t. de machine en waarvoor het gebruikt gaat worden (welk soort papier).
Volgens mij is het wel zo dat als het tot een proces komt, en de rechter zou beslissen dat er geen sprake van wanprestatie was, X vanaf het moment dat hij niet betaalde (of zijn tegenprestatie voldeed...blijkt niet heel duidelijk uit je vraag) wel in schuldeisersverzuim zou zijn.
Laat je het ons weten?
Doordraven is (soms) coolquote:Op dinsdag 10 maart 2009 18:33 schreef Leonoor het volgende:
Dat is natuurlijk dan weer niet je vraag, Maharbal en ik draven door.
Als het juridisch is, is het altijd cool (behalve als het strafrechtelijk is)quote:
quote:Op dinsdag 10 maart 2009 19:59 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Als het juridisch is, is het altijd cool (behalve als het strafrechtelijk fiscaal is)
Sorry voor de late reactie.quote:
quote:Hoewel rechtspersonen naar Duits recht niet strafbaar kunnen zijn, is het actieve nationaliteitsbeginsel van 5 (lid 1 sub 2) Sr wel gewoon van toepassing, omdat het niet uitmaakt voor de dubbele strafbaarheid of de rechtspersoon daadwerkelijk kan worden vervolgd in het andere land, maar gaat het er alleen om of de gedraging op zich in dat land strafbaar is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |