abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 maart 2009 @ 19:40:57 #126
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_66591753
quote:
Op zondag 1 maart 2009 19:25 schreef capricia het volgende:

[..]

Dan had ik niet zoveel winst gemaakt op mijn vorige woningen.
maar je had dat geld nodig voor je nieuwe woning die ook flink gestegen was
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator zondag 1 maart 2009 @ 19:43:21 #127
236264 crew  capricia
pi_66591853
quote:
Op zondag 1 maart 2009 19:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

maar je had dat geld nodig voor je nieuwe woning die ook flink gestegen was
Nee. Dat geld heb ik niet voor 100% in de nieuwe woning gestoken.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 1 maart 2009 @ 19:55:29 #128
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66592262
quote:
Op zondag 1 maart 2009 19:27 schreef capricia het volgende:

[..]

Nu verkopen levert dan nog heel veel winst op voor heel veel mensen. Zeker als je langer dan 5 jaar geleden gekocht hebt. Maar ja, waar moet je dan wonen he...
In een stacaravan. Bijvoorbeeld.

Ik zou m'n winst pakken als ik jou was. Laat een ander maar lekker de rit naar beneden maken.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66592424
quote:
Op zondag 1 maart 2009 19:22 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik ben voor nationaliseren van alle woningbouwclubs, die ondertussen 25 miljard euro in kas hebben, zeker niet bijdragen aan voldoende betaalbare woningen, en ondertussen miljoenen afbetaalde (!) woningen bezitten... Ronduit belachelijk dat zulke clubjes zoveel geld vangen!
Of een wet dat huurders na 30 jaar automatisch eigenaar worden van de woning, die woningbouwclub is dan al lang en breed binnen...
Waarom zou een bedrijf geen afbetaalde woningen moeten bezitten en een burger wel?

Maar goed, als je niet wilt dat winstbeluste aandeelhouders de huurders uitknijpen, dan kan je hun macht ook op een andere manier beperken. Geef elke huurder een aandeel van de corporatie en verander het statuut zo dat ieder persoon één stem heeft, ook de grootaandeelhouders.

Dat heet overigens het "rochdale" principe, waar één van de grote woningcorporaties naar vernoemd is.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-03-2009 20:04:03 ]
  Moderator zondag 1 maart 2009 @ 20:01:40 #130
236264 crew  capricia
pi_66592455
quote:
Op zondag 1 maart 2009 19:55 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

In een stacaravan. Bijvoorbeeld.

Ik zou m'n winst pakken als ik jou was. Laat een ander maar lekker de rit naar beneden maken.
Ik ben bang dat de overgang van ons huis naar een stacaravan iets te groot is.
En mocht het 30% dalen dan hebben we nog steeds overwaarde.
In 2004 gekocht voor 3 (nieuwbouw) en nu op funda voor 5 nogwat te koop (de buren dan he...).
Laat het zakken naar 4, dan lach ik nog.
Waar ik niet om lach is de WOZ. Maar die zal op termijn ook meedalen.

Kun je nagaan hoeveel waardestijging er geweest is...
Een woning was de beste belegging allertijden.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 1 maart 2009 @ 20:04:23 #131
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66592556
quote:
Op zondag 1 maart 2009 20:01 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik ben bang dat de overgang van ons huis naar een stacaravan iets te groot is.
En mocht het 30% dalen dan hebben we nog steeds overwaarde.
In 2004 gekocht voor 3 (nieuwbouw) en nu op funda voor 5 nogwat te koop (de buren dan he...).
Laat het zakken naar 4, dan lach ik nog.
Waar ik niet om lach is de WOZ. Maar die zal op termijn ook meedalen.

Kun je nagaan hoeveel waardestijging er geweest is...
Dat is inderdaad wel een uitzonderlijke waardestijging, van 3 naar 5. Buiten de Randstad is dat een stuk minder geweest. Maar vaak worden zulke uitzonderlijke stijgingen opgevolgd door uitzonderlijke dalingen.
  zondag 1 maart 2009 @ 20:05:38 #132
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_66592601
quote:
Op zondag 1 maart 2009 20:00 schreef Igen het volgende:

[..]

Waarom zou een bedrijf geen afbetaalde woningen moeten bezitten en een burger wel?

Maar goed, als je niet wilt dat winstbeluste aandeelhouders de huurders uitknijpen, dan kan je hun macht ook op een andere manier beperken. Geef elke huurder een aandeel van de corporatie en verander het statuut zo dat ieder persoon één stem heeft, ook de grootaandeelhouders.

Dat heet overigens het "rochdale" principe, waar één van de grote woningcorporaties naar vernoemd is.
je bedoeld zoals het was toen ze opgericht werden
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator zondag 1 maart 2009 @ 20:09:38 #133
236264 crew  capricia
pi_66592739
quote:
Op zondag 1 maart 2009 20:04 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Dat is inderdaad wel een uitzonderlijke waardestijging, van 3 naar 5. Buiten de Randstad is dat een stuk minder geweest. Maar vaak worden zulke uitzonderlijke stijgingen opgevolgd door uitzonderlijke dalingen.
Mijn ervaring met nieuwbouw is dat als de wijk wat meer af is, de woningen veel stijgen. Dan zijn er scholen en winkels die er eerst niet waren. En dan heb je tenminste een park voor je deur ipv een hoop bouwpuin enzo.

Dus als je vroeg instapt in zo'n project, maak je meestal wel een goede winst. Is mijn ervaring.
Dat zal nu dan even niet het geval meer zijn...
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 1 maart 2009 @ 20:13:39 #134
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66592862
quote:
Op zondag 1 maart 2009 20:09 schreef capricia het volgende:

[..]

Mijn ervaring met nieuwbouw is dat als de wijk wat meer af is, de woningen veel stijgen. Dan zijn er scholen en winkels die er eerst niet waren. En dan heb je tenminste een park voor je deur ipv een hoop bouwpuin enzo.

Dus als je vroeg instapt in zo'n project, maak je meestal wel een goede winst. Is mijn ervaring.
Dat zal nu dan even niet het geval meer zijn...
Klopt. Maar er zijn nu nieuwbouwprojecten die niet meer af worden gebouwd. Dan ben je dus de lul, want dan kun je dat parkje wel vergeten. Dan wil ineens niemand er meer wonen.
  Moderator zondag 1 maart 2009 @ 20:15:25 #135
236264 crew  capricia
pi_66592912
quote:
Op zondag 1 maart 2009 20:13 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Klopt. Maar er zijn nu nieuwbouwprojecten die niet meer af worden gebouwd. Dan ben je dus de lul, want dan kun je dat parkje wel vergeten. Dan wil ineens niemand er meer wonen.
Ja, ben benieuwd wat daarmee gaat gebeuren idd.
Lijkt me knap lullig als je dat overkomt. Zit je in de bouwpuin voor de komende 10 jaar.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 1 maart 2009 @ 20:20:09 #136
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66593064
quote:
Op zondag 1 maart 2009 20:15 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja, ben benieuwd wat daarmee gaat gebeuren idd.
Lijkt me knap lullig als je dat overkomt. Zit je in de bouwpuin voor de komende 10 jaar.
Inderdaad. Of nog erger: dat je gevraagd wordt om je eigen weg en parkje te bekostigen. Om het over een winkel nog maar niet eens te hebben.
pi_66593376
quote:
Op zondag 1 maart 2009 20:00 schreef Igen het volgende:

[..]
Geef elke huurder een aandeel van de corporatie en verander het statuut zo dat ieder persoon één stem heeft, ook de grootaandeelhouders.
Zo was het vroeger 1960 -1970 , je moest eerst lid worden van de woningbouwvereniging en een instapbedrag betalen van 1000 gulden.
Maar de voorzitters van de woningbouwverenigingen zagen de miljarden ook groeien

Nederland heeft 2,5 miljoen woningen met een netto waarde van 300 miljard euro. Daarnaast hebben de corporaties nog eens 25 miljard gemeenschapsgeld in kas.

En dan tekeer gaan over de vorig jaar ingevoerde winstbelasting als of het hun eigen bezit is.
ik ben voor verkoop aan de huurders en het geld in de economie en de staatsschuld stoppen, de corporaties zoals ze zichzelf noemen kunnen dan het onderhoud doen

Het zal een enorme boost zijn voor de economie
pi_66593742
quote:
Op zondag 1 maart 2009 20:28 schreef henkway het volgende:

[..]

Zo was het vroeger 1960 -1970 , je moest eerst lid worden van de woningbouwvereniging en een instapbedrag betalen van 1000 gulden.
Waarom is dat dan afgeschaft?

De bedrijfsleiding kon dat toch niet zelf, als de huurders de meeste stemmen hadden? Of was het de overheid? Die vond zeker dat als zij de leningen verstrekte, ook de macht binnen de corporaties zou moeten hebben. En toen de overheid geen leningen meer verstrekte waren én de huurders én de overheid de macht kwijt.

Of sla ik de plank mis? Het is moeilijk om daarover op internet informatie te vinden.
pi_66594094
TS heeft in de basis gelijk. Jammer dat dit topic nu een wending krijgt naar louter de huizenprijzen.

Het electoraat van de babyboomers is nog veel te groot. Ook de generatie(s) dáárna zullen hier niets aan doen (mijn generatie én mijn kinderen). Het zijn immers hún ouders die ze daarmee pakken.

In de volksvertegenwoordiging is deze BB-generatie oververtegenwoordigd om een kentering in te zetten. De BB-generatie gaat straks met behoud van AOW richting een tweede huis in [insert willekeurig land] of (de 'werkende' klasse) verwacht dat de AOW en het kleine pensioen mee-indexeren of liever nog méér stijgen dan de (werkelijke) inflatie.

Die groep blijft redelijk lang leven en zal dus nog lang zijn invloed op het beleid hebben, terwijl de groei moet komen van de komende generaties. De clubjes die in de SER zitten worden juist ook beïnvloed door deze generatie.

Er gaan stemmen op om de AOW-leeftijd op te schroeven naar 67. Wel twee jaar mínder AOW (en dat wil men dan in 24 jaar (1 maand per jaar....) geregeld hebben.), dat zal een heleboel schelen.... Hierdoor wordt wéér de huidige en komende generatie belastingbetalers gepakt.

Nu hebben we nog 3 werkenden op 2 AOW'ers, maar in de komende jaren zal dat verschuiven richting 2 werkenden op 3 AOW'ers. Onbetaalbaar, tenzij de Minister van Financiën over een jaar of tien de staatsschuld wederom jaarlijks met 20 miljard zal laten stijgen.

Ik zie echt geen mogelijkheid om dit te keren, buiten een tweedeling in de maatschappij....
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  Moderator zondag 1 maart 2009 @ 20:53:14 #140
236264 crew  capricia
pi_66594385
Ik blijf toch het gevoel houden dat de problemen met het betaalbaar houden van de AOW al veel langer aan de hand was. En dat de crisis aangegrepen wordt om dit soort zaken eventjes te regelen.
Ook denk ik dat de oplossing niet zit in de leeftijd opschroeven naar 67.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66594595
quote:
Op zondag 1 maart 2009 20:53 schreef capricia het volgende:
Ik blijf toch het gevoel houden dat de problemen met het betaalbaar houden van de AOW al veel langer aan de hand was. En dat de crisis aangegrepen wordt om dit soort zaken eventjes te regelen.
Ook denk ik dat de oplossing niet zit in de leeftijd opschroeven naar 67.
Men voorzag dat wel, maar er is niemand die daadwerkelijk zegt wat het échte probleem is. Men schuift dit keurig netjes door naar de volgende generaties. We kunnen immers niet gaan snijden in het inkomen van een groot deel van het electoraat.
pi_66594715
Het probleem zit hem in de luchtbel, en iedereen deed mee.
en die loopt nu langzaam leeg, en degene die teveel geleend heeft, zit met de gebakken peren.

Raakt er een werkloos, kan men het huis verkopen.

nogmaals, eerst sparen , dan kopen.
  zondag 1 maart 2009 @ 21:04:58 #143
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_66594917
quote:
Op zondag 1 maart 2009 21:00 schreef hondjes het volgende:
en die loopt nu langzaam leeg, en degene die teveel geleend heeft, zit met de gebakken peren.

Het probleem is de luchtbel. Maar die is opgeblazen door de Babyboomers. Door uit te geven en de werkelijke kosten de toekomst in te schuiven. De huidige jeugd "moest" er noodgedwongen aan meedoen, door een jaren '70 premie-A woning voor 2,5 ton Euro te kopen, wat natuurlijk een belachelijke prijs is voor een afgeschreven woning die ooit 40K kostte.
The End Times are wild
  Moderator zondag 1 maart 2009 @ 21:06:08 #144
236264 crew  capricia
pi_66594962
quote:
Op zondag 1 maart 2009 21:00 schreef hondjes het volgende:

Lijkt me wat moeilijk voor de meeste mensen om eerst een woning bij elkaar te sparen alvorens die te kopen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_66594991
quote:
Op zondag 1 maart 2009 21:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het probleem is de luchtbel. Maar die is opgeblazen door de Babyboomers. Door uit te geven en de werkelijke kosten de toekomst in te schuiven. De huidige jeugd "moest" er noodgedwongen aan meedoen, door een jaren '70 premie-A woning voor 2,5 ton Euro te kopen, wat natuurlijk een belachelijke prijs is voor een afgeschreven woning die ooit 40K kostte.
Deze crisis is iets dat bovenop de al veel langer bekende problemen komt. Hierdoor worden de financiële problemen in de toekomst vele malen groter dan men al vermoedde.
  zondag 1 maart 2009 @ 21:09:48 #146
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_66595113
In het algemeen kun je zeggen dat iedereen, banken, regeringen, huizenkopers, noem maar op, de toekomst moedwillig veel zonniger heeft voorgesteld dan zij was. Dit veroorzaakte als vanzelf economische groei, met geld dat later wel betaald zou worden.
Heel lang gaat dat dan goed. Maar als er een kink in de kabel komt stort het systeem in. Wat dat betreft was het ook eigenlijk een pyramidespel. En dat is al in gang gezet toen de goudstandaard werd losgelaten. Wat dat betreft toch ook wel de schuld van de Amerikanen. Die maakten hun Dollar goud, maar misten de discipline om het te beperken.
The End Times are wild
pi_66595287
quote:
Op zondag 1 maart 2009 21:06 schreef capricia het volgende:

[..]

Lijkt me wat moeilijk voor de meeste mensen om eerst een woning bij elkaar te sparen alvorens die te kopen.
Dat bedoel ik niet, koop een huis wat je kunt betalen, en ga niet meer lenen voor andere zaken, zoals meubels, vakanties, etc,

En koop niet alles , wat de buren ook hebben, en wil je het toch, ga dan geen leningen aan.
Weet je de rente van die leningen, datgene wat je wilt kopen, wordt het drie dubbele.
  zondag 1 maart 2009 @ 21:18:06 #148
213360 ChrisMoneymaker
heeft geen idee.
pi_66595458
Onder Truman en Eisenhower was er nog wel sprake van een gedisciplineerde begroting.. de uitgaven liepen pas echt op onder de zo geliefde dooie mooiboy Kennedy.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 1 maart 2009 @ 21:23:25 #149
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_66595689
quote:
Op zondag 1 maart 2009 18:50 schreef Lemmeb het volgende:
Maak daar maar gewoon 10 jaar geleden van, de hele bubbel loopt leeg.

Nee, die waren slim door zich niet gek te laten maken en lekker in hun bijnagratis woningbouwflatje te blijven zitten.
Als ik 10 jaar geleden was blijven zitten in dat woningbouwflatje was ik nu meer geld kwijt voor minder ruimte ...
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  Moderator zondag 1 maart 2009 @ 21:25:10 #150
236264 crew  capricia
pi_66595767
quote:
Op zondag 1 maart 2009 21:23 schreef Doc het volgende:

[..]

Als ik 10 jaar geleden was blijven zitten in dat woningbouwflatje was ik nu meer geld kwijt voor minder ruimte ...
Ik ook hoor. Je kunt wel je hele leven blijven wachten...ondertussen woon ik lekker in het huis wat ik zelf wil en niet in een woningbouwflatje.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')