abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 28 februari 2009 @ 09:01:33 #61
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_66545831
Het lijkt me inderdaad dat Marktplaats tot op zekere hoogte zelf kan bepalen wat er met de site gebeurt, zolang zij hier een valide reden voor hebben. Dat de inhoud van de advertenties controleerbaar moet zijn, betekent dat ze natuurlijk aan de gebruikte talen een eis kunnen opleggen. Dat is zinnig om b.v. handel in bedreigde dieren tegen te gaan. Of b.v. de handel in ljipaaien.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toevallig las ik juist dat de eerste Friese tolk bij de rechtbank is beëdigd. Dat lijkt me nog wel iets belangrijker dan op marktplaats in je dialect te kunnen spreken, en dat geeft natuurlijk ook aan hoe de status van het Fries (helaas) nog is; om dan van marktplaats ook direct volledige medewerking te vereisen lijkt me erg ver gaan. Bovendien zijn nagenoeg alle Friezen tweetalig, dus heel veel hinder ondervinden ze er m.i. niet van. Voor dat handje vol dat slecht Nederlands kan lijkt me dan Marktplaats ook niet direct de plaats waar ze te vinden zijn.

Wat de naam van de provincie betreft, ik ben het met Elfletterig eens dat de gangbare benaming in het Nederlandse taalgebied Friesland is, niet Fryslân. Dat de overheid heeft besloten ook in Nederlandse stukken Fryslân te gebruiken is m.i. dan ook raar. Dat sommige Friezen hier zoveel waarde aan hechten verbaast me al helemaal, alhoewel het wat doet denken aan Ivoorkust dat graag wil dat iedereen het Côte d'Ivoire noemt en het niet vertaalt (ik neem aan 2cv dat dan ook wel zal doen).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 09:22:31 #62
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66545967
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 02:26 schreef 2cv het volgende:
Je snapt het even niet, het is al jaren lang officieel Fryslân, dat hele 'Friesland' bestaat in feite niet meer.
Mijn juf zei altijd dat Friesland een provincie is in Nederland. Over 'Fryslân' werd niks gezegd.

Maar goed, als jij mij verteld hoe ik dat debiel tekentje boven de 'a' moet doen zonder constant te copy-pasten wil ik het best wel een poging wagen.
AFC AJAX
  zaterdag 28 februari 2009 @ 09:59:33 #63
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_66546311
Zelfs de Van Dale heeft het gewoon over Friesland, hoor
Fryslân kent 'ie niet eens
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
pi_66546606
Haha, het zou me niks verbazen als er binnenkort wel wat Arabische faciliteiten worden geinstalleerd op marktplaats.
pi_66547221
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 09:22 schreef msnk het volgende:

Maar goed, als jij mij verteld hoe ik dat debiel tekentje boven de 'a' moet doen zonder constant te copy-pasten wil ik het best wel een poging wagen.
Die zit boven de "6" op je toetsenbord...
pi_66547257
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 07:34 schreef Specularium het volgende:

[..]

Die Spanjaarden dachten toen al in Balkenende termen: "Dit moeten we echt niet willen".
Dit matte we echt net wolle.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  zaterdag 28 februari 2009 @ 11:13:28 #67
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_66547265
Waaruit stamt de vijandigheid tussen de Friezen en de rest van Nederland eigenlijk? Willen de Friezen onafhankelijkheid of wat
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 11:10 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Fryslân. Jeuj.

Nooit aan gedacht om dat dakje aan een klinker te koppelen en zien wat er gebeurt
AFC AJAX
  zaterdag 28 februari 2009 @ 11:33:13 #68
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_66547593
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 11:10 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Al naar gelang je keyboard layout en een optionele US international instelling, enz. Ik geloof dat er officieel zelfs een Friese toetsenbordindeling is, die letters als de â directer beschikbaar stelt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_66547703
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 11:13 schreef msnk het volgende:
Waaruit stamt de vijandigheid tussen de Friezen en de rest van Nederland eigenlijk? Willen de Friezen onafhankelijkheid of wat
Die vijandigheid is grotendeels eenrichtingsverkeer, van Fok!ers/Telegraaflezers jegens Friezen. Friezen zelf hebben geen problemen met Nederlanders, ze voelen zich (een uitzondering daargelaten) zelf ook Nederlander. Naar Friese onafhankelijkheid wordt door Friezen niet gestreefd, over de enige partij waarvan je zoiets eventueel zou kunnen vermoeden schrijft Wikipedia:
quote:
Ondanks dat de naam anders doet vermoeden, is de [Friese Nationale Partij] niet voor volledige zelfstandigheid van Friesland.

Bron
pi_66549400
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 04:16 schreef 2cv het volgende:
Ik ben ook wel trots op het Nederlands want ik spreek het 99,99% van de tijd. En bordjes aanpassen is debiel omdat je onze provincie dan een naam geeft die ze niet draagt. Dat is zoiets als Piet Klaas noemen. Daarbij: iedereen snapt wat er bedoeld wordt met Fryslân, maar om 1 of andere reden zijn er een hele berg Nederlanders die dat weigeren te accepteren.
Nederlanders hebben een hekel aan overdreven nationalistisch vertoon en gedoe. En alhoewel Friesland gewoon een provincie is vind je hier die sterk nationalistische trekjes terug.
pi_66549457
terecht ..als ze fries willen babbelen maak dan zelf een site
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_66549758
Fryslân. Mijn FireFox woordenboek wil het verbeteren naar Friesland
pi_66558521
och och och.. het gaat weer over Fryslân en meteen 80% van Fok in rep en roer. Is dyn mem grutsk op dy?
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_66558598
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 18:16 schreef Apotheose het volgende:
och och och.. het gaat weer over Fryslân en meteen 80% van Fok in rep en roer. Is dyn mem grutsk op dy?
80 % ?

0.01 % zal je bedoelen
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_66558736
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 02:50 schreef heiden6 het volgende:
Nog een reden om massaal lid te worden van de Friese Onafhankelijkheidspartij, en de SHOF (Stichting Hek Om Friesland).
Ik ken wel de SPOF.

"Stichting Prikkeldraad Om Friesland" (SPOF)
pi_66559127
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 18:19 schreef qonmann het volgende:

[..]

80 % ?

0.01 % zal je bedoelen
met rep en roer bedoel ik meer het negatieve beeld wat veel lui hebben over de mooie provincie en de inwoners. Check reactie hierboven maar met dat prikkeldraad. Wat is er eigenlijjk zo mis met Friesland anyways? Ooit geweest? Ooit met een Fries gesproken? Of was juist die ene Fries stug en dus zullen we allemaal wel zo zijn (wel zo makkelijk natuurlijk). Ieder zijn of haar eigen mening natuurlijk, maar als je nooit in de provincie bent geweest kun je er ook geen oordeel over geven. Alles over 1 kam scheren doe je maar in een kapsalon
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_66560257
Ik vind het vooral irritant en ronduit onbeleefd als een fries weigert nederlands te praten, terwijl ze goed genoeg weten dat jij geen fries spreekt.
pi_66560479
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 11:13 schreef msnk het volgende:
[..]

Fryslân. Jeuj.
Nooit aan gedacht om dat dakje aan een klinker te koppelen en zien wat er gebeurt
Mijn opmerkingen kwamen niet voort uit vijandigheid hoor. Ik ben (vooral beroepsmatig) regelmatig in Friesland geweest, de afgelopen jaren. Het zijn doorgaans erg aardige, relaxte mensen. Dat geldt ook voor Friezen met wie ik beroepsmatig te maken heb.

Mijn punt was: wederzijds respect. Als je respect verlangt voor je eigen, unieke taal (wat naar mijn mening volledig terecht is, want Fries ís uniek), geef dat respect dan ook terug. In Nederland noemen wij de provincie Friesland en de taal Fries, en dus niet Fryslân en Frysk. Als ik Deens wil leren, zeg ik ook niet dat ik Dansk ga leren.
pi_66560579
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 19:20 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ik vind het vooral irritant en ronduit onbeleefd als een fries weigert nederlands te praten, terwijl ze goed genoeg weten dat jij geen fries spreekt.
Ze verkleinen daar alleen hun eigen wereld maar enorm mee. Ik heb ze wel eens meegemaakt hoor; vooral oudere mensen, die vroeger weinig onderwijs hebben gehad en al op heel jonge leeftijd aan het werk gingen. Ze gebruiken het Nederlands nooit en zijn die taal daardoor ook totaal niet machtig. Er is een klein groepje Friezen dat echt heel slecht is in Nederlands, maar de overgrote meerderheid is tweetalig. Sterker nog: juist omdat Friezen zo bewust met taal bezig zijn, denk ik zelfs dat ze gemiddeld nog beter Nederlands kunnen dan Nederlanders in bijvoorbeeld de Randstad.
pi_66560942
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 19:20 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ondanks dat ik Friesland (mijn computer krijgt het dakje niet boven de a) een prachtige provincie vind ben ik dat wel met je eens. Ook al is Frysk een taal en zit ik Friesland, het blijft een onderdeel van Nederland.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')