.quote:Werkstraf voor doodrijden kind tijdens dropping
ARNHEM - De rechtbank in Arnhem heeft vrijdag een 22-jarige inwoner van Lunteren veroordeeld tot een werkstraf van tachtig uur, omdat hij in mei 2007 een meisje van dertien heeft doodgereden. Bovendien kreeg de bestuurder een voorwaardelijk rijverbod van acht maanden.
Het kind was op kamp en nam deel aan een dropping. De groep liep onbegeleid in het donker, droeg geen hesjes, had geen zaklampen aan en liep langs een slecht verlichte weg. Het meisje liep op de weg. De man reed 70 of 80 kilometer per uur, waar 60 was toegestaan. Zijn koplampen waren laag afgesteld. Hij hoorde een klap, keerde om en zag toen wat er aan de hand was. Twee jongens raakten lichtgewond
de weg slecht verlicht.. dat wil je toch juist bij een droppingquote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:14 schreef Loedertje het volgende:
[..]
.
Ik las de kop van het artikel en dacht WTF maar als je verder leest dat deze bestuurder slechts 10km te hard heeft gereden en dat de groep jeugd zonder veiligheidshesjes/verlichting op de weg heeft gelopen dan denk je toch iets anders. De weg was ook nog eens slecht verplicht dan zou je ook eens moeten kijken naar diegenen die dáár verantwoordelijk voor zijn?
meer films kijkenquote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:18 schreef Janetje het volgende:
Ik hoop dat de 'begeleiders' van die dropping ook wel een flinke straf tegemoet kunnen zien? Kinderen van 13 onbegeleid in het donker zonder veiligheidshesjes/verlichting, volledig onbeschermd. Voor hetzelfde geld worden ze door een of andere zieke geest meegenomen.
Ach een beetje werken als boetedoening is misschien weer louterend.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:29 schreef Biancavia het volgende:
Zo iemand is al genoeg gestraft met het feit dat hij nu moet leven in de wetenschap dat hij een kind heeft doodgereden.
Misschien wel, maar ga dan op een bospaadje spelen en niet op een doorgaande weg.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:29 schreef Meddo het volgende:
[..]
de weg slecht verlicht.. dat wil je toch juist bij een dropping
Eerder gewoon een boete voor te hard rijden. Je weet het nooit zeker natuurlijk, maar waarschijnlijk had dat kind het bij 50 of 60 km/h ook niet overleefd.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:33 schreef eleusis het volgende:
[..]
Ach een beetje werken als boetedoening is misschien weer louterend.
Precies, ik begrijp niets van de woorden over hesjes, slecht verlichte weg en een organisatie die vervolgd zou moeten worden. Ben ik dan de enige die vroeger heeft meegedaan aan dit soort dingen? Het gaat toch juist om het spannende van het pikkedonker, als er al een begeleider meegaat dan is het een zeventienjarige, het is juist de kick om zogenaamd te "verdwalen" en uren later dan alle andere groepen terug te komen (behalve als het erg koud is of regent). In onze tijd waren er ook nog niet eens mobiele telefoons...quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:29 schreef Meddo het volgende:
de weg slecht verlicht.. dat wil je toch juist bij een dropping
Ja en dan ga je als je een auto aan hoort komen lekker op de weg lopenquote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:29 schreef Meddo het volgende:
[..]
de weg slecht verlicht.. dat wil je toch juist bij een dropping
Niet mee eens... dat zijn koplampen te laag waren afgestelt is zijn fout : Je rijd dan met een auto die eigenlijk niet op de weg mag ! punt 2; hij reed te hard ; 10-20km lijkt niets , maar voor een impact is het verschil tussen leven en dood , zeker met een reagerings vertraging.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:37 schreef Elfletterig het volgende:
Wat mij betreft had de bestuurder geen enkele straf gekregen. Dat hij moet leven met de wetenschap dat hij iemand heeft doodgereden, is al erg genoeg. Ik vind niet dat die bestuurder echt iets valt te verwijten. Als -ie echt asociaal veel te hard had gereden, was het misschien een ander verhaal geweest, maar dat is hier niet het geval.
Hoe verschrikkelijk dit is, denk ik inderdaad dat dit echt heel veel autorijders had kunnen overkomen ('s avonds laat, rustige weg, wie de fuck verwacht dan een groep wandelende kinderen op de weg die er niet op gekleed/voorbereid zijn om daar te lopen). Ik ben altijd meer verbaasd geweest over het gemak waarmee dropping georganiseerd worden (dump een stel kinderen en zie maar wanneer ze terugkomen).quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:14 schreef Loedertje het volgende:
[..]
.
Ik las de kop van het artikel en dacht WTF maar als je verder leest dat deze bestuurder slechts 10km te hard heeft gereden en dat de groep jeugd zonder veiligheidshesjes/verlichting op de weg heeft gelopen dan denk je toch iets anders. De weg was ook nog eens slecht verplicht dan zou je ook eens moeten kijken naar diegenen die dáár verantwoordelijk voor zijn?
QFTquote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:29 schreef Biancavia het volgende:
Zo iemand is al genoeg gestraft met het feit dat hij nu moet leven in de wetenschap dat hij een kind heeft doodgereden.
Ik kan m'n koplampen ook naar beneden afstellen, is een auto feature.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:49 schreef MaartenHaarlem het volgende:
[..]
Niet mee eens... dat zijn koplampen te laag waren afgestelt is zijn fout : Je rijd dan met een auto die eigenlijk niet op de weg mag ! punt 2; hij reed te hard ; 10-20km lijkt niets , maar voor een impact is het verschil tussen leven en dood , zeker met een reagerings vertraging.
Maar ... ik ben het wel met je eens dat hij voor zijn leven gestraft blijft!
Dat iets kan met een auto betekent niet dat het juist is?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:51 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik kan m'n koplampen ook naar beneden afstellen, is een auto feature.
Bijna elke auto kan dat.
Dus dat is een non argument.
Met 60 was ze ook dood geweest zoals al eerder gepost.
De rechter hield er nogal rekening mee omdat het z'n vaste klimpartner bedroeg. Maar goed, iemand die per ongeluk een kind doodrijdt, wordt misschien qua schuldgevoel nog wel erger gestraft.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:54 schreef Pool het volgende:
Wat hoge straf voor iemand die net iets te hard rijdt en net niet genoeg oplet, die bovendien al getraumatiseerd is voor het leven.
Ik krijg de indruk dat die man die laatst geen straf kreeg voor dat dodelijke ongeval in de klimhal verwijtbaarder heeft gehandeld dan deze bestuurder.
Ja, non argument omdat de poster die ik quote beweerde dat een auto daarmee dus nooit de weg op mag.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:56 schreef Bolter het volgende:
[..]
Dat iets kan met een auto betekent niet dat het juist is?
"Ik kan ook 200 km/h rijden, da's een auto feature, dus non argument" eeeuuh.
Btw, ben het eens met de users hierboven die vinden dat die jongen al zwaar genoeg gestraft is. Ze zouden toch eens naar die kampleiding moeten kijken. Het is verboden om bij autopech zonder hesje te staan maar je laat wel een stel kinderen over een onverlichte weg lopen... Zorg dan iig dat er fietspaden zijn waar je die gasten dropt.
Ik zou ook niet weten waar ik me vervelender over zou voelen, per ongeluk mijn beste vriend of per ongeluk een willekeurig kind van 13 doden. Maar goed, ik snap wel dat de rechter daar naar kijkt en elke individuele rechter kan weer net een andere billijkheidsafweging maken. Hopelijk kan deze bestuurder een werkstraf krijgen waarbij die op scholen kan vertellen over het ongeval ofzo. Dan leren die kids zowel iets over veilig en oplettend rijden, als over gevaarlijk gedrag van voetgangers op onverlichte wegen.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:00 schreef Bolter het volgende:
[..]
De rechter hield er nogal rekening mee omdat het z'n vaste klimpartner bedroeg. Maar goed, iemand die per ongeluk een kind doodrijdt, wordt misschien qua schuldgevoel nog wel erger gestraft.
Nja, verkeerd afgestelde verlichting is gewoon een overtreding, dus wat is het verschil omdat het "een feature" betreft? Had ie 't maar goed moeten zetten toch? Zelf ook weleens gehad dat 't niet goed stond en je merkt gewoon dat je stukken minder ziet.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:00 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ja, non argument omdat de poster die ik quote beweerde dat een auto daarmee dus nooit de weg op mag.
Daar valt wel het een en ander tegen in te brengen. Hij reed te hard, en voerde bovendien niet de juiste verlichting op een weg die sowieso al slecht verlicht was.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:37 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vind niet dat die bestuurder echt iets valt te verwijten.
Nee.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:59 schreef Dawnbreaker het volgende:
Iedereen rijdt wel eens 10 km te hard soms, zeg nou niet dat je dat nooit doe. kan iedereen overkomen dus
Die speelt hier niet mee, aangezien de automobilist het kind helemaal niet gezien heeft, en stopte na het horen van een klap.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:49 schreef MaartenHaarlem het volgende:
[..]
Niet mee eens... dat zijn koplampen te laag waren afgestelt is zijn fout : Je rijd dan met een auto die eigenlijk niet op de weg mag ! punt 2; hij reed te hard ; 10-20km lijkt niets , maar voor een impact is het verschil tussen leven en dood , zeker met een reagerings vertraging.
Volgens mij is er niet eens een wettelijke norm voor 'te laag', alleen dat je tegenliggers niet mag verblinden met 'te hoog' afgestelde verlichting.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:00 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ja, non argument omdat de poster die ik quote beweerde dat een auto daarmee dus nooit de weg op mag.
Ik rijd best wel eens te hard, maar niet op onverlichte wegen waar je slecht kan zien of de weg voor je vrij is.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:59 schreef Dawnbreaker het volgende:
Iedereen rijdt wel eens 10 km te hard soms, zeg nou niet dat je dat nooit doe. kan iedereen overkomen dus
Hoe kan het eigenlijk dat *de kinderen* de auto niet hoorden aankomen? Was het een groep dove kinderen?quote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:25 schreef Metatron het volgende:
[..]
Die speelt hier niet mee, aangezien de automobilist het kind helemaal niet gezien heeft, en stopte na het horen van een klap.
Hebben we het hier nu over dimlicht vs parkeerlicht?, dat is wel zo duidelijk voor de discussie. Te laag afgesteld klinkt als de fabrikant de auto verkeerd heeft geproduceerd ofzo. Die gast had waarschijnlijk gewoon alléén z'n parkeerlicht aan (of voerde geen dimlicht), misschien mierenneukerig, maar duidelijker voor de discussie. Dan ben je echt een idioot vind ik, het verschil is zóóó verschrikkelijk groot, helemaal op een slecht belichte weg. Ik reed een keer in de stad rond, waar genoeg belichting was en ik merkte: 'hmmmm, iets klopt er niet', toen ik groot licht kreeg van een tegenligger wist ik dat er inderdaad iets mis was: alleen stadslicht.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:11 schreef Bolter het volgende:
[..]
Nja, verkeerd afgestelde verlichting is gewoon een overtreding, dus wat is het verschil omdat het "een feature" betreft? Had ie 't maar goed moeten zetten toch? Zelf ook weleens gehad dat 't niet goed stond en je merkt gewoon dat je stukken minder ziet.
Ik geloof dat iemand niet op stond te letten en iemand had losgekoppeld; die persoon was klaar met klimmen en liet dus los om zichzelf naar beneden te laten zakken *plof*.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:39 schreef Biancavia het volgende:
Wat was er in die klimhal dan gebeurd?
Hij had ook de motor te laag afgesteld.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:37 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Hoe kan het eigenlijk dat *de kinderen* de auto niet hoorden aankomen? Was het een groep dove kinderen?
Veiligheid dient absoluut op de eerste plaats te staan. Reflecterende hesjes is wel het minste waarvoor de leiding had moeten zorgen. Dit is echt grove nalatigheid van hun kant.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:38 schreef ShadyLane het volgende:
Precies, ik begrijp niets van de woorden over hesjes, slecht verlichte weg en een organisatie die vervolgd zou moeten worden. Ben ik dan de enige die vroeger heeft meegedaan aan dit soort dingen? Het gaat toch juist om het spannende van het pikkedonker, als er al een begeleider meegaat dan is het een zeventienjarige, het is juist de kick om zogenaamd te "verdwalen" en uren later dan alle andere groepen terug te komen (behalve als het erg koud is of regent). In onze tijd waren er ook nog niet eens mobiele telefoons...
Natuurlijk is het vreselijk dat dit iemand overkomt, dat staat buiten kijf.
Maar dingen kunnen gebeuren, en ik heb er moeite mee dat tegenwoordig alles moet worden ingedekt en dat er een "schuldige" moet worden aangewezen.
Dat weet ik ook niet; maar goed wij hebben thuis ook zo'n systeem in de auto dat je je lampen naar beneden kan draaien, dat maakt dus echt wel wat uit qua zicht. Maar goed, ik kan uit het bericht ook niet halen waar 't precies omgaat.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:40 schreef starla het volgende:
[..]
Hebben we het hier nu over dimlicht vs parkeerlicht?, dat is wel zo duidelijk voor de discussie. Te laag afgesteld klinkt als de fabrikant de auto verkeerd heeft geproduceerd ofzo. Die gast had waarschijnlijk gewoon alléén z'n parkeerlicht aan (of voerde geen dimlicht), misschien mierenneukerig, maar duidelijker voor de discussie. Dan ben je echt een idioot vind ik, het verschil is zóóó verschrikkelijk groot, helemaal op een slecht belichte weg. Ik reed een keer in de stad rond, waar genoeg belichting was en ik merkte: 'hmmmm, iets klopt er niet', toen ik groot licht kreeg van een tegenligger wist ik dat er inderdaad iets mis was: alleen stadslicht.
Als je het opmerkt bij het vervoeren van een zware vracht lijkt me ook wel dat je ´t merkt dat je ineens vrij weinig ziet op de terugreis.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:50 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat van die koplampen kan makkelijk gebeuren. Stel hij had eerder een zware vracht vervoerd achter in de auto. Daardoor hangt de achterkant lager, de voorkant hoger. Dan schijnt je verlichting te hoog. Dat is makkelijk bij te stellen met een knopje. En naderhand was hij vergeten het weer terug te zetten in normale stand.
Dat verschil merk je alleen op wanneer je aan het knopje zit. Daarbij rijd je niet ineens op een donkere weg, in de stad zou je het verschil al helemaal niet meer opmerken. Het is ook niet bedoeld voor beter zicht, maar om verblinding bij tegemoetkomende auto's te voorkomen.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:54 schreef Bolter het volgende:
[..]
Als je het opmerkt bij het vervoeren van een zware vracht lijkt me ook wel dat je ´t merkt dat je ineens vrij weinig ziet op de terugreis.
Uiteraard, je zou zeggen van wel. Maar het was dan natuurlijk ook maar speculatie, wat een mogelijke verklaring zou kunnen zijnquote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:54 schreef Bolter het volgende:
Als je het opmerkt bij het vervoeren van een zware vracht lijkt me ook wel dat je ´t merkt dat je ineens vrij weinig ziet op de terugreis.
Met veiligheidshesjes aan is zo'n weg nog net zo donker. Alleen ziet iemand je wel als hij met een auto aan komt rijden. Subtiel verschil...quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:29 schreef Meddo het volgende:
de weg slecht verlicht.. dat wil je toch juist bij een dropping
heb ook heel wat keren een dropping gedaan. in veel bossen en gebieden wordt dit niet zo op prijs gesteld om twee uur 's nachts, dus ik kan me voorstellen dat men hierbij niet graag op wil vallen.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 14:44 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Met veiligheidshesjes aan is zo'n weg nog net zo donker. Alleen ziet iemand je wel als hij met een auto aan komt rijden. Subtiel verschil...
Ik bevind me dagelijks meerdere keren in situaties waar sprake is van grove nalatigheid van deze of gene. Ik begeef me namelijk in een wereld die bevolkt wordt door mensen.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 13:47 schreef __Saviour__ het volgende:
Veiligheid dient absoluut op de eerste plaats te staan. Reflecterende hesjes is wel het minste waarvoor de leiding had moeten zorgen. Dit is echt grove nalatigheid van hun kant.
Lekker asociaal dan zo'n dropping - zeker met kinderen die vervolgens min of meer midden op de weg lopen. Als die automobilist straf krijgt, dan organisatoren ook wegens het in gevaar brengen van de kinderen.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 18:29 schreef boyv het volgende:
[..]
heb ook heel wat keren een dropping gedaan. in veel bossen en gebieden wordt dit niet zo op prijs gesteld om twee uur 's nachts, dus ik kan me voorstellen dat men hierbij niet graag op wil vallen.
geen excuus natuurlijk, maar begrijpelijk.
Er is een groot verschil tussen het gewoon begeleiden van kinderen waarbij een kind plots iets raars kan doen, en het midden in de nacht droppen van kinderen zonder verdere veiligheidmaatregelen.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 18:48 schreef ShadyLane het volgende:
Ik bevind me dagelijks meerdere keren in situaties waar sprake is van grove nalatigheid van deze of gene. Ik begeef me namelijk in een wereld die bevolkt wordt door mensen.
Het gretige aanklagen en het idee dat er voor alles wat iemand overkomt een zondebok moet zijn zijn de reden dat ik sinds een paar jaar weiger nog excursies te begeleiden op de school waar ik werk. Ik ben namelijk een mens, en geen foolproof machine, en ik wens niet aangeklaagd te worden omdat ik 29 kinderen als een havik in de gaten hield en de dertigste heel even aan mijn aandacht ontsnapte.
Dat betekent dat de automobilist hier ook niet echt straf verdient.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 18:48 schreef ShadyLane het volgende:
Het lijkt mij dat zo'n gebeurtenis al erg genoeg is, voor alle betrokkenen, waarom het nog erger maken? Wiens belang is daarmee gediend? Wie wordt er beter van? Er zijn in zo'n situatie alleen maar slachtoffers.
Mee eens. Door dit soort boegeroep mogen kinderen straks niet meer buitenspelen. Als dat indekken van de risico's maakt de maatschappij er niet mooier op.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:38 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Precies, ik begrijp niets van de woorden over hesjes, slecht verlichte weg en een organisatie die vervolgd zou moeten worden. Ben ik dan de enige die vroeger heeft meegedaan aan dit soort dingen? Het gaat toch juist om het spannende van het pikkedonker, als er al een begeleider meegaat dan is het een zeventienjarige, het is juist de kick om zogenaamd te "verdwalen" en uren later dan alle andere groepen terug te komen (behalve als het erg koud is of regent). In onze tijd waren er ook nog niet eens mobiele telefoons...
Natuurlijk is het vreselijk dat dit iemand overkomt, dat staat buiten kijf.
Maar dingen kunnen gebeuren, en ik heb er moeite mee dat tegenwoordig alles moet worden ingedekt en dat er een "schuldige" moet worden aangewezen.
Het is onmogelijk om alle risico's uit te sluiten. Maar je kunt wel je best doen om nog enige maatregelen te treffen. De begeleiding van deze dropping heeft echter helemaal niks gedaan. Dat is ze zeker aan te rekenen. Reflecterende hesjes is absoluut het minimale dat ze hadden kunnen doen. Da's gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 18:48 schreef ShadyLane het volgende:
Ik bevind me dagelijks meerdere keren in situaties waar sprake is van grove nalatigheid van deze of gene. Ik begeef me namelijk in een wereld die bevolkt wordt door mensen.
Het gretige aanklagen en het idee dat er voor alles wat iemand overkomt een zondebok moet zijn zijn de reden dat ik sinds een paar jaar weiger nog excursies te begeleiden op de school waar ik werk. Ik ben namelijk een mens, en geen foolproof machine, en ik wens niet aangeklaagd te worden omdat ik 29 kinderen als een havik in de gaten hield en de dertigste heel even aan mijn aandacht ontsnapte.
Het lijkt mij dat zo'n gebeurtenis al erg genoeg is, voor alle betrokkenen, waarom het nog erger maken? Wiens belang is daarmee gediend? Wie wordt er beter van? Er zijn in zo'n situatie alleen maar slachtoffers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |