abonnement Unibet Coolblue
pi_66986386
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 21:28 schreef DaFan het volgende:
Ik kom er nu in ieder geval even niet uit, teveel loops heb ik nu
Ik ben met wat omweggetjes bezig maar zonder Office 2007 ga je de mist in door een overload aan formules. Via een draaitabel, samenvoeg formules en dan de opties onder elkaar in 1 rij zetten zou ik een count moeten kunnen uitvoeren op alle combinaties
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_66986752
Denk dat het met een formule echt niet gaat lukken....
pi_66990057
Ik ben al een eind maar t blijft een teringwerk en belangrijker, als de echte gegevens komen kan ik t nog een keer doen Straks de uitleg

-edit-
Als eerste heb ik een Access query gedraaid die alle ordernummers naast de artikelgroepen in die order zet. Dan krijg je zo'n lijstje als wat ik postte. Die heb ik in Data1 gezet, vervolgens heb ik daarvan een draaitabel naar Data2 gezet. In de draaitabel gaan de ordernummers aan de linkerkant, de artikelgroepen aan de bovenkant en de count van de artikelgroepen in het midden. Dan krijg je allemaal eentjes en via opties kun je op de lege plekken nulletjes te voorschijn toveren. Vervolgens gaan we door naar sheet Data3 alwaar we de eentjes om gaan zetten naar de artikelgroep en de nulletjes omgezet worden naar de waarde "NIET" met behulp van een IF statement (als eentje, dan artikelgroep anders NIET). Daarna gaan we door naar sheet Data4 alwaar we de tekst van B3 samenvoegen met B4, in de volgende cel B3 samenvoegen met B5, dan B3 met B6 en ga zo maar door. Dan krijg je dus alle mogelijke combinaties met het eerste artikel in je artikelgroepen-lijst. Je wilt daarna ook alle mogelijke combinaties met het tweede, derde, vierde, etc. artikel in de lijst. Dat kan in theorie met formules maar zelfs Office 2007 trekt dat niet aangezien je binnen no time tegen de 1 miljoen formules zit.

Wat ik dus heb gedaan is op de lijst in Data1 een filter zetten en op alfabetische volgorde de eerste artikelgroep verwijderen, de draaitabel updaten, de gegevens uit Data4 als waarde copy-pasten in een nieuwe sheet, de tweede artikelgroep verwijderen, de draaitabel updaten, gegevens uit Data4 copy-pasten etc. etc. etc. etc. etc. etc. Dit werkt omdat je draaitabel steeds bij het volgende product begint terwijl je formules in Data3 gewoon naar kolom B blijft verwijzen op je draaitabel sheet.

Vervolgens zit ik wel met 100 aparte bladzijden met een belachelijke tabel aan data. Ik heb nu een Excel macro gevonden die de gegevens uit alle kolommen onder elkaar in 1 kolom zet. Die moet nu op een of andere manier over alle tabbladen gaan lopen. Vervolgens trek ik alle kolommen Acces in en run ik er een group by/count query op. Ik flikker alle records met NIETNIET, artikelgroepNIET en NIETartikelgroep er uit en ik houd alleen maar artikelgroepartikelgroep - count over en ik ben er. Kost me een avond maar goed

-edit2-
Lijkt nog steeds niet 100% te gaan dus betere suggesties zijn zeker welkom!

[ Bericht 39% gewijzigd door FJD op 13-03-2009 01:24:10 ]
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  vrijdag 13 maart 2009 @ 09:09:53 #129
234506 Metal_Jag
MMM van metal
pi_66997984
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 19:04 schreef DaFan het volgende:

[..]

Geen idee ik kon zo 1,2,3 niet vinden waar je Userform kan invoegen
Script editor --> new --> Userform
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 19:23 schreef FJD het volgende:
Nieuwe ronde, nieuwe kansen;

Ordernr - Artikel
01 - Pen
01 - Potlood
01 - Gum
02 - Pen
02 - Gum
03 - Pen
03 - Potlood
03 - Etui
03 - Schaar

Hoe vaak zijn Pen - Potlood samen besteld, hoe vaak zijn Pen - Gum samen besteld, hoe vaak zijn Pen - Etui samen besteld etc. etc. tot alle opties uitgeput zijn.

Iemand een geniaal idee?
Ik heb wel wat ideeen, maar vergis je niet: dit is volgens mij een vraag die als opgave op een HBO ( ) niet zou misstaan...

Ik zit te denken aan:
definieer een set (verzameling) met artikelen 1...N
definieer een matrix (bijv. A) met N rijen en N kolommen waarbij je gaat tellen hoevaak een combi voorkomt.
Dat betekent A(i,j) = aantal keren dat i en j samen zijn besteld.

Vervolgens loop je door alle orders heen en verhoog je de combinatie in die order met 1.
In zo'n order:
regel 1 (bijv. pen) icm alle verdere regels: +1
regel 2 icm met alle verdere regels: +1
e.v.
(dan heb je ze toch? Volgens mij wel.)

[ Bericht 2% gewijzigd door Metal_Jag op 13-03-2009 09:22:56 ]
  vrijdag 13 maart 2009 @ 09:14:49 #130
234506 Metal_Jag
MMM van metal
pi_66998119
Ik heb ook ff een vraag:

Hoe controleer ik in een macro dat er in een cel een geldige tijd staat?
  vrijdag 13 maart 2009 @ 09:15:56 #131
234506 Metal_Jag
MMM van metal
pi_66998153
quote:
Op donderdag 12 maart 2009 18:50 schreef kwakke het volgende:
ik heb een wss hele simpele vraag: wat is de nederlandse vertaling van de solver functie voor excel?

THX!
Oplosser...

(ligt ook voor de hand )

Btw: deze moet je zelf nog invoegen, want is niet standaard beschikbaar.
pi_66999595
Gisteren 7uur lang mee bezig geweest, ik word vanmorgen wakker met een geniale ingeving en ik bouw vanmorgen binnen een half uur de Access query die werkt
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_67000011
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 10:03 schreef FJD het volgende:
Gisteren 7uur lang mee bezig geweest, ik word vanmorgen wakker met een geniale ingeving en ik bouw vanmorgen binnen een half uur de Access query die werkt
Haha dat komt me bekend voor. Ben je een hele week bezig moeilijk te doen en wordt je op vrijdagnacht midden in de nacht wakker met een briljant idee.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_67004649
quote:
Op vrijdag 13 maart 2009 10:03 schreef FJD het volgende:
Gisteren 7uur lang mee bezig geweest, ik word vanmorgen wakker met een geniale ingeving en ik bouw vanmorgen binnen een half uur de Access query die werkt
Nice! Ik was er nog niet can toegekomen
pi_67034354
Hoe kan in een bepaalde cel een plaatje laten verschijnen als in een andere cel aan een bepaalde voorwaarde wordt voldaan? Dus zeg maar een ALS-functie, maar dan niet met tekst, maar met een plaatje.
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_67036111
RM: Het kan wel maar is lastig. Hier staan 2 macro's om hem toe te voegen in een bepaalde range:
http://www.exceltip.com/s(...)osoft_Excel/486.html

Je kan de eerste macro natuurlijk aanroepen dmv een Worksheet_change event als je die bepaalde cel aanroept:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

Application.EnableEvents = False

    If Not Intersect(Target, Range("A1")) Is Nothing Then
        InsertPicture "C:\FolderName\PictureFileName.gif", Range("B1"), True, True
    End If

Application.EnableEvents = True

End Sub

Nu komt er in B1 het plaatje als A1 verandert.

Je kan dan natuurlijk meerdere If's bouwen voor meerdere plaatjes en de range uit de eerste macro uit de link aanpassen.

Succes.
pi_67048318
Ik laat dat toch maar zitten, thanks anyway .

Ander vraagje (lastig uit te leggen).

Ik werk al een tijdje met een form waarbij de informatie van het form automatisch op de goede plaats wordt neergezet in Excel. De informatie wordt steeds geplaatst in één rij en dan in de kolommen A t/m F.
quote:
Private Sub cmdOpslaan_Click()
Dim x As Long
x = Cells(Rows.Count, "A").End(xlUp).Row + 1
Range("A" & x) = txtSpeelronde
Range("B" & x) = txtDatum
Range("C" & x) = lstThuisclub
Range("D" & x) = lstUitclub
Range("E" & x) = lstSpeler1
Range("F" & x) = txtMinuten
End Sub
Dat werkt allemaal prima en elke nieuwe invoer komt netjes als een nieuwe rij eronder. Alleen ik zoek nu naar een oplossing om meer informatie te kunnen verwerken. Ik wil zeg maar in één keer een boel informatie kunnen toevoegen aan mijn sheet, via het form. Nu moet ik bijvoorbeeld tien keer het form invullen om telkens een nieuwe rij erbij te krijgen, maar ik wil dat ik mijn form het één keer invul en dan gelijk tien nieuwe rijen erbij krijg. Dus bijvoorbeeld van A1 t/m F10. Is het mogelijk om niet alleen van links naar rechts automatisch in te voeren, maar ook van boven naar beneden?
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
  zondag 15 maart 2009 @ 11:08:31 #138
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_67062832
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 19:48 schreef RayMania het volgende:
Ik laat dat toch maar zitten, thanks anyway .

Ander vraagje (lastig uit te leggen).

Ik werk al een tijdje met een form waarbij de informatie van het form automatisch op de goede plaats wordt neergezet in Excel. De informatie wordt steeds geplaatst in één rij en dan in de kolommen A t/m F.
[..]

Dat werkt allemaal prima en elke nieuwe invoer komt netjes als een nieuwe rij eronder. Alleen ik zoek nu naar een oplossing om meer informatie te kunnen verwerken. Ik wil zeg maar in één keer een boel informatie kunnen toevoegen aan mijn sheet, via het form. Nu moet ik bijvoorbeeld tien keer het form invullen om telkens een nieuwe rij erbij te krijgen, maar ik wil dat ik mijn form het één keer invul en dan gelijk tien nieuwe rijen erbij krijg. Dus bijvoorbeeld van A1 t/m F10. Is het mogelijk om niet alleen van links naar rechts automatisch in te voeren, maar ook van boven naar beneden?
Natuurlijk kun je ook verticaal doen. De volgende rij is immers x+1, dus Cells(x + 1, 1) zou wel moeten werken.

Maar je zult de gegevens toch wel ergens moeten ingeven? Ik snap daarom de rest van je vraag niet.
heitieh
  FOK!fossiel zondag 15 maart 2009 @ 21:49:38 #139
10 RemCOW
SG Special power! :D
pi_67084358
Argh... De SpecialCells wil maar niet werken bij mij met een functie. Inmiddels heb ik mijn functie al naar het volgende gestript:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Function FirstValueHist(rStart As Range, rRange As Range, lMin As Double, lMax As Double)

Dim rLookin As Range
Dim rFound As Range
Dim lFound As Double
Dim lCellCount As Long, lcount As Long
Dim bNoFind As Boolean
Dim rCcells As Range

On Error Resume Next

'Set rFcells = rRange.Cells.SpecialCells(xlCellTypeBlanks)
FirstValueHist = rRange.Cells.SpecialCells(xlCellTypeBlanks).Count

On Error GoTo 0
End Function

rRange heb ik geselecteerd als P6:P12

In die range heb ik een aantal lege cellen, een aantal met cijfers en een aantal met tekst. Toch blijft de functie stug 7 weergeven. Ook als ik xlCellTypeBlanks vervang met xlCellTypeConstants, xlNumbers.

De bedoeling is dat met SpecialCells alleen de cellen in een bereik worden meegenomen als er cijfers in staan, en die met tekst dus niet.

Het vreemde is dat het wél werkt met een macro!! Help?

Deze laat het nog beter zien:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Sub RemcoTEST2()

Dim rCcells As Range, rFcells As Range
Dim Blaat1 As Double, Blaat2 As Double

            Set rCcells = Range("O6:O12").Cells.SpecialCells(xlCellTypeConstants, xlNumbers)
            Set rFcells = Range("O6:O12").Cells.SpecialCells(xlCellTypeFormulas, xlNumbers)
        
        Blaat1 = rCcells.Cells.Count
        Blaat2 = rFcells.Cells.Count
        
         Range("Q1") = Blaat1
         Range("Q2") = Blaat2
         
        On Error GoTo 0

End Sub

Function RemcoTEST2func()

Dim rCcells As Range, rFcells As Range
Dim Blaat1 As Double, Blaat2 As Double

            Set rCcells = Range("O6:O12").Cells.SpecialCells(xlCellTypeConstants, xlNumbers)
            Set rFcells = Range("O6:O12").Cells.SpecialCells(xlCellTypeFormulas, xlNumbers)
       
        Blaat1 = rCcells.Cells.Count
        Blaat2 = rFcells.Cells.Count
        
        RemcoTEST2func = Blaat1
   
        On Error GoTo 0

End Function

Het veld O6 t/m O12 heeft 5x een cijfer, 2x een formule. De macro zet netjes 5 en 2 neer, de functie geeft 7 weer terwijl die 5 moet weergeven...

Update: Als ik http://www.xtremevbtalk.com/showthread.php?t=180823 mag geloven, mag je SpecialCells niet gebruiken in een functie. Zet dan in de help dan ofzo... tering.

[ Bericht 24% gewijzigd door RemCOW op 15-03-2009 22:19:32 ]
Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat
Let's have fun ---- Life will suck soon enough
Hattrick: 206761
pi_67085830
Kan je niet beter doen (uit mn hoofd):

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Dim rRange, c as Range
Dim FirstValueHist as Integer

FirstValueHist = 0

For each c in rRange
  If IsNumeric(c) = True Then
     FirstValueHist = FirstValueHist + 1
  End If
Next
  FOK!fossiel maandag 16 maart 2009 @ 22:00:13 #141
10 RemCOW
SG Special power! :D
pi_67117483
Het werkt nu al, maar thanks anyway (op een hele andere manier... het probleem was dat ik een kolom had met waarden, maar ook met tekst.. zie hieronder.. zodra mijn functie de N/A tegenkwam, stopte die.. Dit omdat ik de gevonden cel had gedefineerd als een 'double', dus mocht het alleen waarden vinden. dat heb ik weggehaald en gaat de functie niet over zijn nek door tekst)

Ander probleem. Mijn dataset heeft wat gaten, die verwijzen naar de cel die ik Missing heb genoemd. Die cel heb ik weer ingevuld als de tekst N/A. Expres niet als =NB() (of =NA()), want dan werken o.a. de functie =MIN en =MAX, maar ook wat eigen functies niet meer. Ook niet als 0, dat vergooit het gemiddelde weer enz.

Máár het probleem is dat een grafiek in excel de tekst (N/A dus) stug blijft weergeven als een 0. Dit ondanks dat ik aangeef dat hij deze niet moet weergeven / de lijn moet doortrekken of whatever. Verander ik de Missing naar =NB() werkt het prima. Maarja, dan werken andere functies niet meer. Iemand een geniale ingeving?
Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat
Let's have fun ---- Life will suck soon enough
Hattrick: 206761
pi_67118025
ISERROR om je andere functies heen bouwen zodat ie deze overslaat als je NB() of NA() gebruikt?
  maandag 16 maart 2009 @ 22:22:13 #143
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_67118686
Cel leeg laten geen optie? Dan kan je met opmaak -> speciaal nog "N/A" van maken..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  FOK!fossiel maandag 16 maart 2009 @ 22:34:33 #144
10 RemCOW
SG Special power! :D
pi_67119372
quote:
Op maandag 16 maart 2009 22:09 schreef DaFan het volgende:
ISERROR om je andere functies heen bouwen zodat ie deze overslaat als je NB() of NA() gebruikt?
Hmm misschien moet ik dit inderdaad maar doen. En dan voor hetzelfde voor Min/Max, dan maak ik gebruik van een array (=MIN(ALS(ISGETAL(E1:E100);E1:E100;"")) bijvoorbeeld).
Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat
Let's have fun ---- Life will suck soon enough
Hattrick: 206761
  woensdag 18 maart 2009 @ 10:51:11 #145
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_67163037
In kolom G staan bedragen, in kolom N staat B of K (bank of kas), hoe kan ik nou alle bedragen die per bank betaald zijn optellen?
SOM.ALS(G2:G113;N2:N113=B) doet t iig niet..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_67163352
qu63, dat jij nou zulke vraagjes moet stellen

SOM.ALS(N2:N113;"=B";G2:G113)
  woensdag 18 maart 2009 @ 11:11:49 #147
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_67163670
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 11:00 schreef DaFan het volgende:
qu63, dat jij nou zulke vraagjes moet stellen

SOM.ALS(N2:N113;"=B";G2:G113)
Goed he

Ik was ff helemaal de weg kwijt
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 18 maart 2009 @ 12:24:39 #148
234506 Metal_Jag
MMM van metal
pi_67166366
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 11:11 schreef qu63 het volgende:

[..]

Goed he

Ik was ff helemaal de weg kwijt
Als je in het invoerveld "=SOM.ALS(" invult, kun je op het "f"- je klikken daarvooren krijg je invoervelden voor de betreffende functie, MET uitleg.

Dan had je het zelf wel voor elkaar gekregen.


Verder nog even aandacht voor mijn eerdere vraag:

Hoe controleer ik in een macro of er in een cel een TIJD staat en niet iets anders. Iets als ISTIJD(...), maar dat bestaat volgens mij niet.

Dan zat ik nog te denken aan iets als:
1
2
3
4
5
6
7
8
On Error goto melding

een functie die tijd vereist: bijvoorbeeld x = TimeValue(Range("A1").value)

On error goto 0

melding:
msgbox "er staat geen geldige tijd in cell ... "


DaFan (of iemand anders) tips ??
  woensdag 18 maart 2009 @ 13:04:01 #149
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_67167623
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 12:24 schreef Metal_Jag het volgende:
Als je in het invoerveld "=SOM.ALS(" invult, kun je op het "f"- je klikken daarvooren krijg je invoervelden voor de betreffende functie, MET uitleg.

Dan had je het zelf wel voor elkaar gekregen.
Daar had ik ook al gekeken
quote:
Verder nog even aandacht voor mijn eerdere vraag:

Hoe controleer ik in een macro of er in een cel een TIJD staat en niet iets anders. Iets als ISTIJD(...), maar dat bestaat volgens mij niet.

Dan zat ik nog te denken aan iets als:
[ code verwijderd ]

DaFan (of iemand anders) tips ??
Kan je niet beter kijken of er iets in staat als xx:xx ? Want tijd is alleen een opmaak manier, hh:mm is eigenlijk gewoon een getal wat anders is opgemaakt..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 18 maart 2009 @ 13:39:44 #150
73209 dnzl
Minimalist.
pi_67168742
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')