Volgens P&O had het gewoon op tijd moeten zijn, áls de mutatie op tijd was geweest...quote:Op donderdag 26 februari 2009 16:11 schreef ducati_st2 het volgende:
De eindafrekening vindt vaak niet plaats gelijk met de normale loonafwikkeling. De keren dat ik ergens uit dienst ging was het ook nooit op tijd, maar vaak een halve maand later. Het had netjes geweest van je ex-baas om het te melden, ik weet niet hoe het juridisch zit.
Maar hoe ga ik hen dat duidelijk maken DM?quote:Op donderdag 26 februari 2009 16:14 schreef DaMart het volgende:
Op grond van het Burgerlijk Wetboek moet je werkgever het loon over een bepaalde periode binnen maximaal een maand na afloop van die periode voldoen (art. 7:623 lid 1). Als jij eind januari hebt opgezegd, dat moet het dus voor eind februari zijn betaald.
Is je werkgever langer dan 3 werkdagen te laat met betalen van het loon, en is dat aan hem toe te rekenen, dan heb je recht op een verhoging van het bedrag wegens vertraging. Van de vierde t/m achtste werkdag is dat 5% per dag, en voor elke volgende werkdag 1%. Deze verhoging bedraagt maximaal 50% van het salaris waar je recht op hebt. En hiervan mag je werkgever niet afwijken.
Krijg jij je geld pas eind maart, dan kun je dus een flinke verhoging eisen.
Gewoon, een e-mail sturen en naar die wetsartikelen verwijzenquote:Op donderdag 26 februari 2009 16:15 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Maar hoe ga ik hen dat duidelijk maken DM?Ben een beetje huiverig voor om zelf te bellen, ik laat me nogal makkelijk afschepen
Ze hebben geen email adresquote:Op donderdag 26 februari 2009 16:19 schreef DaMart het volgende:
[..]
Gewoon, een e-mail sturen en naar die wetsartikelen verwijzen.
Ik heb overigens een zin aangepast in mijn vorige post, omdat ik niet helemaal zei wat ik eigenlijk wilde zeggen.
Ik ga gewoon nog een keer bellen denk ik... en proberen me niet af te laten schepen...quote:Op donderdag 26 februari 2009 16:20 schreef Diederik_Duck het volgende:
Je hebt recht op dat geld, hoe ze dat regelen is verder hun zaak. En wat DM zegt.
soms wil het wel eens helpen als je alleen maar dreigt met juridische stappen.quote:Op donderdag 26 februari 2009 16:21 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Ik ga gewoon nog een keer bellen denk ik... en proberen me niet af te laten schepen...
Het is belangrijk dat je weet wat je recht is, dat de wederpartij dat ook weet, en dat je niet aarzelt dat recht te effectueren. Dan kom je vaak sneller tot een bevredigend resultaat. Maar laat vooral de interne regeltjes van het bedrijf niet jouw probleem worden.quote:Op donderdag 26 februari 2009 16:21 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Ik ga gewoon nog een keer bellen denk ik... en proberen me niet af te laten schepen...
Hoe ga ik dit aanpakken, is dan nog de vraag, ik kan ze niet mailen, dus ik moet wel bellen... Dat wetsartikel vermelden dus? En verder? Geldt dat wetsartikel ook voor de overuren enzo? Als ik genoeg info heb ga ik morgen even bellen, vandaag zijn ze niet meer te bereiken, iedereen op P&O vertrekt om 4 uurquote:Op donderdag 26 februari 2009 16:29 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Het is belangrijk dat je weet wat je recht is, dat de wederpartij dat ook weet, en dat je niet aarzelt dat recht te effectueren. Dan kom je vaak sneller tot een bevredigend resultaat. Maar laat vooral de interne regeltjes van het bedrijf niet jouw probleem worden.
Ik zou dat wetsartikel niet direct noemen, dat komt over de telefoon niet lekker over. Wel kun je er op wijzen dat ze wettelijk verplicht zijn je tijdig te betalen, en dat bij overschrijding van de gestelde termijn er wettelijke rente verschuldigd is. Overuren verschillen niet van normaal gewerkte uren.quote:Op donderdag 26 februari 2009 16:31 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Hoe ga ik dit aanpakken, is dan nog de vraag, ik kan ze niet mailen, dus ik moet wel bellen... Dat wetsartikel vermelden dus? En verder? Geldt dat wetsartikel ook voor de overuren enzo? Als ik genoeg info heb ga ik morgen even bellen, vandaag zijn ze niet meer te bereiken, iedereen op P&O vertrekt om 4 uur
Steunvordering?quote:Op donderdag 26 februari 2009 16:40 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik zou dat wetsartikel niet direct noemen, dat komt over de telefoon niet lekker over. Wel kun je er op wijzen dat ze wettelijk verplicht zijn je tijdig te betalen, en dat bij overschrijding van de gestelde termijn er wettelijke rente verschuldigd is. Overuren verschillen niet van normaal gewerkte uren.
En als je echt vervelend wil doen, moet je een steunvordering zoeken en dan kun je een faillissementsaanvraag doen ().
Een andere schuldeiser met vordering op een bedrijf (bv een collega met hetzelfde probleem).quote:
Het wordt in de rechtspraktijk nogal eens gebruikt als (oneigenlijk) drukmiddel om een onwillige partij tot betalen aan te zetten. Als je dreigt failliet te worden verklaard wil je wel betalenquote:En nee, denk niet dat dat gaat werken hoor
![]()
Ok, succesquote:Maar goed, vertellen hoe t precies in de wet staat moet wel lukken ja
Tof dat jij nu reageert in dit topic, want een soortgelijke situatie is ook op mij van toepassing. Maar het is wel wat ingewikkelder.quote:Op donderdag 26 februari 2009 16:14 schreef DaMart het volgende:
Op grond van het Burgerlijk Wetboek moet je werkgever het loon over een bepaalde periode binnen maximaal een maand na afloop van die periode voldoen (art. 7:623 lid 1). Als jij eind januari hebt opgezegd, dat moet het dus voor eind februari zijn betaald. Je loon over de uren die je in januari hebt gewerkt, moeten dus uiterlijk in februari worden betaald.
Is je werkgever langer dan 3 werkdagen te laat met betalen van het loon, en is dat aan hem toe te rekenen, dan heb je recht op een verhoging van het bedrag wegens vertraging. Van de vierde t/m achtste werkdag is dat 5% per dag, en voor elke volgende werkdag 1%. Deze verhoging bedraagt maximaal 50% van het salaris waar je recht op hebt. En hiervan mag je werkgever niet afwijken.
Krijg jij je geld pas eind maart, dan kun je dus een flinke verhoging eisen.
Meestal vindt verrekening plaats met de laatste loonbetaling. Dus alle extra uitbetalingen worden in principe met je laatste loon betaald. En op die loonbetaling zijn weer de termijnen van toepassing die ik eerder heb genoemd.quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:03 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Tof dat jij nu reageert in dit topic, want een soortgelijke situatie is ook op mij van toepassing. Maar het is wel wat ingewikkelder.
Per 1 februari ben ik uit dienst bij mijn vorige werkgever ivm een bedrijfssluiting (per 15 december 2008) met bijbehorend sociaal plan en een vroegvertrekregeling. Mensen die meehielpen met de sluiting kregen een retentiebonus. Ik was daar 1 van. Nu krijg ik nog het volgende van mijn vorige werkgever:
* Retentiebonus
* Afrekening van vakantiegeld en evt vakantiedagen.
* Uitbetaling restant uitkering van sociaal plan.
Wat zijn de wettelijke termijnen om deze betalingen te voldoen? In mijn retentieovereenkomst en het sociaal plan zijn geen expliciete termijnen genoemd, behalve dan dat het 'na einde dienstverband' plaatsvindt.
Alvast bedankt voor je antwoord.
Mijn laatste loonbetaling is gewoon gedaan in de maand dat ik daar nog werkte, da's gebruikelijk. Maargoed, morgen is de maand februari dus voorbij en informeel is gezegd dat het eind februari verrekend zou worden. Kan ik ze vanaf volgende week in gebreke gaan stellen?quote:Op donderdag 26 februari 2009 21:58 schreef DaMart het volgende:
[..]
Meestal vindt verrekening plaats met de laatste loonbetaling. Dus alle extra uitbetalingen worden in principe met je laatste loon betaald. En op die loonbetaling zijn weer de termijnen van toepassing die ik eerder heb genoemd.
Ik zit alleen niet voldoende in de materie van bedrijfssluiting om met zekerheid te zeggen dat bij een sociaal plan geen uitzonderingen bestaan. Maar misschien kan iemand anders daar wat gerichtere uitspraken over doen.
Ik had een contract voor 20 uur, werkte er 40 en had een proeftijd van 2 maanden.quote:Op dinsdag 3 maart 2009 11:19 schreef klusfoobje het volgende:
je vertrekt binnen je proeftijd, de eerste maand dus en hebt dan al 60 overuren staan ???? OF iemand overdrijft of je bent vertrokken omdat het een slaven drijver was.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |