nee, nog steeds:quote:
Oh nee?quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:10 schreef Pony-Lover het volgende:
Het Vichy-regime, dat in een deel van zuid-oost Frankrijk aan de macht was, kun je helemaal niet gelijkstellen aan de Franse staat.
dat waren we ook niet.quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:26 schreef Kabolter het volgende:
Dat dacht ik namelijk ook, dat wij lang niet zo stoer waren dan dat we ons voor deden.
Jaquote:Op woensdag 25 februari 2009 00:27 schreef Yorrit het volgende:
tja, dat is de definitie van 'collaborateur'. dat je meewerkt.
vichy frankrijk was toch ook gewoon een marionnettenregering?
Wat zijn je bronnen? Dit is echt flauwekul.quote:
Tja, er zijn toch 100.000 Joden vermoord van de 140.000.quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:29 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
dat waren we ook niet.
..maar met het roepen van achterlijk hoge percentages Nederlanders die fout zouden zijn geweest etaleer je enkel je eigen achterlijkheid.
De meningen daarover zijn verdeeld. Feit is wel dat Vichy een marionet was, maar onvergelijkbaar met de Duitse regimes in andere bezette landen.quote:
eerst met achterlijke percentages komen en dan nu met wat losse flodders je bewering onderbouwen.quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:32 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Ok, en dan zonder getallen te noemen. Veel, heel veel nederlanders waren direct of indirect aan het werk voor de bezetter. De ondergrondse, of het verzet is pas na een paar jaar tot enige serieuze vorm gegroeid. "we vonden het wel best met die Duitsers" is een redelijk veel gebezigde uitspraak. Een staat was er niet, aangezien de "regering" hem gepeerd was. Frankrijk is nooit gecapituleerd dus daar was wel sprake van een staat. Alleen al in mijn buurtje was de NSB zeer actief, is er een V1 installatie gebouwd met hulp van lokalen en zijn de paar joodse families afgevoerd zonder enig verzet van buren. Maak je geen illusies. ..
Dat er geen actieve rol vanuit de regering was heeft meer te maken met het feit dat we het al zo snel hadden opgegeven dan dat er gebrek aan animo voor was
Men heeft ook verdomd weinig gedaan. De meeste Nederlanders werkten braaf mee (mede omdat de Duitsers Nl; als een broedervolk beschouwden, en daarom redelijk gematigd opereerden). Daar kun je begrip voor hebben, maar heldhaftig was het zeker niet.quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:32 schreef Courage77 het volgende:
[..]
Wat zijn je bronnen? Dit is echt flauwekul.![]()
Er was juist veel actief en passief verzet. Alleen hoor je daar weinig over, omdat het actieve verzet aan het einde van de oorlog grotendeels was uitgeroeid en dat wat overbleef te getraumatiseerd was om nog te voorschijn te komen en/of na de oorlog vaak naar de geallieerde landen is geemigreerd.
.
Maar een klein deel van de bevolking was het met de nazificering eens.
Courage77.
wat nou losse flodders? ik zeg toch dat ik de % achterwege laat? soms is dat een middel om de discussie scherp te stellen. Niemand zal het exacte cijfer ooit kunnen achterhalen dus whats the use?quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:39 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
eerst met achterlijke percentages komen en dan nu met wat losse flodders je bewering onderbouwen.![]()
Ach, de joden waren in nederland heel erg makkelijk te vinden.quote:Op woensdag 25 februari 2009 00:35 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Tja, er zijn toch 100.000 Joden vermoord van de 140.000.
Een oud buurman van mij (geweldig lieve en slimme man) had het vroeger mooi verdeeld. Zijn broer ging bij de Duitsers en hij niet.
Percentages zijn idd bijna niet te geven. Sowieso, waar moet je beginnen, als een ander land een land bestuurd? Waar begint het goede? Of, waar begint het foute?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |