FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Rabocard betaling terugdraaien
Soldier2000maandag 23 februari 2009 @ 14:38
Ik heb 5 dagen terug bij een online shop (http://www.office.co.uk/) een paar schoenen besteld, en betaald met mijn Rabocard. Nu heb ik de verkeerde maat thuis gekregen, en de winkel wil ze wel terugnemen maar ze willen niet de verzendkosten vergoeden.

Ik ben het hier niet echt mee eens, en vroeg me af hoe ik deze betaling kan terug draaien, ik weet dat ik beter de Rabobank kan opbellen, maar er zullen vast wel mensen hier een ervaring mee hebben
karr-1maandag 23 februari 2009 @ 14:40
Ze hebben ze toch aan je verzonden? Waarom zouden ze dan verzendkosten vergoeden? Ik denk dat ze hooguit de kosten van het terugsturen vergoeden.
rihagomaandag 23 februari 2009 @ 14:41
lama
Koekzmaandag 23 februari 2009 @ 14:41
Kan niet. Storneren kan alleen bij automatische incasso's

Maar als ze een antwoordnummer gebruiken kan je het sowieso gratis opsturen
Opa.Bakkebaardmaandag 23 februari 2009 @ 14:42
De bank gaat dit echt niet terugdraaien.
Jij hebt na een normale betalingsopdracht, geen incasso dus, een geschil met een webwinkel. De bank heeft hier niets mee te maken.
Soldier2000maandag 23 februari 2009 @ 14:42
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:40 schreef karr-1 het volgende:
Ze hebben ze toch aan je verzonden? Waarom zouden ze dan verzendkosten vergoeden? Ik denk dat ze hooguit de kosten van het terugsturen vergoeden.
Volgens mij is het niet helemaal duidelijk.
Ik heb maat 44 besteld, maar ik heb maat 45 thuis gekregen. Waarom zou ik dan gaan betalen voor iets wat ik niet heb besteld

[ Bericht 0% gewijzigd door Soldier2000 op 23-02-2009 15:26:13 ]
karr-1maandag 23 februari 2009 @ 14:43
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:42 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Volgens mij is het niet helemaal duidelijk.
Ik heb maat 44.5 besteld, maar ik heb maat 45 thuis gekregen. Waarom zou ik dan gaan betalen voor iets wat ik niet heb besteld
Dat zeg ik. De schoenen zelf niet, maar de verzendkosten wel. Los daarvan moet je dit met de (web)winkel uitvechten, de bank staat hier geheel buiten.
fruityloopmaandag 23 februari 2009 @ 14:44
Je kan, meestal middels een formulier, een CC betaling terug laten draaien, echter zal de bank wel gaan informeren bij de andere partij, en ik denk dat ze dan zullen zeggen dat dit een fout in de procedure is van die webshop, geen echte fraude oid, zeker gezien het feit dat ze duidelijk in hun algemene voorwaarden zeggen dat ze de verzendkosten niet vergoeden, maar of dit voor hen te verdedigen is in dit geval lijkt me sterk.
Soldier2000maandag 23 februari 2009 @ 14:46
Naja ik ben het daar niet mee eens, ik ga niet voor de verzendkosten van een product betalen wat ik niet heb besteld. Zo logisch als wat in mijn ogen.
karr-1maandag 23 februari 2009 @ 14:47
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:46 schreef Soldier2000 het volgende:
Naja ik ben het daar niet mee eens, ik ga niet voor de verzendkosten van een product betalen wat ik niet heb besteld. Zo logisch als wat in mijn ogen.
Logisch of niet, je zal je aan de regels van de winkel moeten houden. Dat weet je als je daar gaat bestellen. De bank staat er echt buiten.
fruityloopmaandag 23 februari 2009 @ 14:47
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:46 schreef Soldier2000 het volgende:
Naja ik ben het daar niet mee eens, ik ga niet voor de verzendkosten van een product betalen wat ik niet heb besteld. Zo logisch als wat in mijn ogen.
Eeuuh, had je dan niet beter eerst even die voorwaarden kunnen lezen?
#ANONIEMmaandag 23 februari 2009 @ 14:48
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:46 schreef Soldier2000 het volgende:
Naja ik ben het daar niet mee eens, ik ga niet voor de verzendkosten van een product betalen wat ik niet heb besteld. Zo logisch als wat in mijn ogen.
Of je leest de volgende keer gewoon de voorwaarden, in plaats van dat je nu via de bank dit wil gaan uitvechten.
Soldier2000maandag 23 februari 2009 @ 14:51
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Of je leest de volgende keer gewoon de voorwaarden, in plaats van dat je nu via de bank dit wil gaan uitvechten.
Heb ik gelezen. Maar dat was mijn vraag niet....
karr-1maandag 23 februari 2009 @ 14:52
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:51 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Heb ik gelezen. Maar dat was mijn vraag niet....
Maar wel het antwoord...
ktnxbyemaandag 23 februari 2009 @ 14:53
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:47 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Logisch of niet, je zal je aan de regels van de winkel moeten houden. Dat weet je als je daar gaat bestellen. De bank staat er echt buiten.
Er is een verkeerd artikel geleverd (verkeerde maat). Waarom moet je dan als consument dan opdraaien voor de fouten van een bedrijf?
karr-1maandag 23 februari 2009 @ 14:54
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:53 schreef ktnxbye het volgende:

[..]

Er is een verkeerd artikel geleverd (verkeerde maat). Waarom moet je dan als consument dan opdraaien voor de fouten van een bedrijf?
Dat staat los van de vraag. Het probleem moet je niet oplossen via de Rabobank, maar via de winkel waar je het gekocht hebt.
ktnxbyemaandag 23 februari 2009 @ 14:55
Uiteraard, daar ben ik het mee eens.
daheimaandag 23 februari 2009 @ 14:55
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:46 schreef Soldier2000 het volgende:
Naja ik ben het daar niet mee eens, ik ga niet voor de verzendkosten van een product betalen wat ik niet heb besteld. Zo logisch als wat in mijn ogen.
Als jij een dvd speler koopt bij de Media Markt en het ding blijkt niet te werken. Dan breng je het terug naar de winkel. Vraag je daar dan ook benzinekosten of vergoeding voor je strippenkaart?
Dit is het risico wat je loopt met webwinkels...
fruityloopmaandag 23 februari 2009 @ 14:55
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:51 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Heb ik gelezen. Maar dat was mijn vraag niet....
Ok, komtie. Bel met de CC-organisatie (is meestal niet hetzelfde nummer als het nummer van de reguliere servicedesk), en vraag daar een formulier aan om een onrechtmatige afschrijving terug te draaien. Vul dit in, met alle info, en wacht vervolgens de reactie af. Tot aan het formulier aanvragen ben ik er zeker van, dat heb ik nl. zelf wel eens gedaan met een ABN-AMRO CC (ook eurocard/mastercard net als de rabocard).
Cracka-assmaandag 23 februari 2009 @ 14:58
Het zou best wel eens kunnen zijn dat het volgens hun wel de goede maat is.
Verschillende maatbogen enzo, aangezien het uit de UK komt.

Hoe ging de bestelling precies? Welk merk schoen? Moest je de maat opgeven naar Amerikaanse/Engelse/Europese maatbogen?
Cracka-assmaandag 23 februari 2009 @ 14:59
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:55 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Ok, komtie. Bel met de CC-organisatie (is meestal niet hetzelfde nummer als het nummer van de reguliere servicedesk), en vraag daar een formulier aan om een onrechtmatige afschrijving terug te draaien. Vul dit in, met alle info, en wacht vervolgens de reactie af. Tot aan het formulier aanvragen ben ik er zeker van, dat heb ik nl. zelf wel eens gedaan met een ABN-AMRO CC (ook eurocard/mastercard net als de rabocard).
Het is geen onrechtmatige afschrijving.
Aliceymaandag 23 februari 2009 @ 15:03
-edit : Over het hoofd gezien dat de bestelling goed was.-

[ Bericht 82% gewijzigd door Alicey op 23-02-2009 15:32:27 ]
fruityloopmaandag 23 februari 2009 @ 15:04
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:59 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Het is geen onrechtmatige afschrijving.
Nee, dat heb ik allang door, de TS echter niet. Dus ik dacht, ik leg het hem zover mij bekend toch even uit, ook al zal het geen klap uitmaken, de afschrijving is duidelijk terecht..
Soldier2000maandag 23 februari 2009 @ 15:05
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:58 schreef Cracka-ass het volgende:
Het zou best wel eens kunnen zijn dat het volgens hun wel de goede maat is.
Verschillende maatbogen enzo, aangezien het uit de UK komt.

Hoe ging de bestelling precies? Welk merk schoen? Moest je de maat opgeven naar Amerikaanse/Engelse/Europese maatbogen?
Onitsuka Tiger MEXICO 66, maar de maat op de doos is UK10, en de maat van de schoen is UK11.
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:04 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Nee, dat heb ik allang door, de TS echter niet. Dus ik dacht, ik leg het hem zover mij bekend toch even uit, ook al zal het geen klap uitmaken, de afschrijving is duidelijk terecht..
Ik heb het nu wel door
Cracka-assmaandag 23 februari 2009 @ 15:18
Ja dat klopt niet.
Maar dan nog had je een 44 of een 45 gehad en geen 44,5 volgens die site.
Soldier2000maandag 23 februari 2009 @ 15:26
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:18 schreef Cracka-ass het volgende:
Ja dat klopt niet.
Maar dan nog had je een 44 of een 45 gehad en geen 44,5 volgens die site.
Naja ik had gewoon een UK10 maat besteld en geen EU44.5, typfoutje
MrTorturemaandag 23 februari 2009 @ 15:30
Je hebt als consument recht op de goederen die je bestelt. De winkel levert de verkeerde goederen, maar weigert deze fout te herstellen. Winkel komt de leververplichting niet na, dus de koopovereenkomst vervalt.

Je kunt schriftelijk je geld terug eisen, maar aangezien het een credit card betreft, kun je gewoon je betaling terugdraaien. Effe bellen met je servicepunt bij de Rabo. Je bent namelijk verzekerd tegen dit soort praktijken. De bal ligt vervolgens weer bij de winkel om het goed op te lossen.
Aliceymaandag 23 februari 2009 @ 15:36
Het beste kun je misschien je bank bellen en vragen of iets als dat voor hun / MasterCard een geldige reden is om de transactie ongedaan te maken.
Errrwinmaandag 23 februari 2009 @ 15:39
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:30 schreef MrTorture het volgende:
Je hebt als consument recht op de goederen die je bestelt. De winkel levert de verkeerde goederen, maar weigert deze fout te herstellen. Winkel komt de leververplichting niet na, dus de koopovereenkomst vervalt.
Ga jij even Nederlands recht uitleggen aan een winkel die in Engeland zit, veel succes.
daheimaandag 23 februari 2009 @ 15:58
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:39 schreef Errrwin het volgende:

[..]

Ga jij even Nederlands recht uitleggen aan een winkel die in Engeland zit, veel succes.
Daarnaast willen ze de goederen wel ruilen, maar niet de verzendkosten betalen. Zelfs in Nederland zouden ze in hun recht staan met wat ze hier doen.
MrTorturemaandag 23 februari 2009 @ 16:01
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:39 schreef Errrwin het volgende:

[..]

Ga jij even Nederlands recht uitleggen aan een winkel die in Engeland zit, veel succes.
Europees consumentenrecht
MrTorturemaandag 23 februari 2009 @ 16:02
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:58 schreef dahei het volgende:

[..]

Daarnaast willen ze de goederen wel ruilen, maar niet de verzendkosten betalen. Zelfs in Nederland zouden ze in hun recht staan met wat ze hier doen.
De extra verzendkosten zijn een gevolg van hun fout, zij mogen dus daarvoor opdraaien.
Aliceymaandag 23 februari 2009 @ 16:05
quote:
Op maandag 23 februari 2009 15:58 schreef dahei het volgende:

[..]

Daarnaast willen ze de goederen wel ruilen, maar niet de verzendkosten betalen. Zelfs in Nederland zouden ze in hun recht staan met wat ze hier doen.
In Nederland in ieder geval niet wanneer de fout aan henzelf te wijten is.
Errrwinmaandag 23 februari 2009 @ 16:10
quote:
Op maandag 23 februari 2009 16:01 schreef MrTorture het volgende:

Europees consumentenrecht
Dat hebben ze me goddomme nooit vertelt!

karr-1donderdag 26 februari 2009 @ 14:38
Hoe is het nou afgelopen?
Roy_Tdonderdag 26 februari 2009 @ 15:18
Wat een gelul in dit topic over "kan niet" en "de bank staat hierbuiten". Rechtstreeks uit de AV van de Rabobank credit card:
quote:
Indien de kredietnemer van mening is dat een onjuiste transactie en/of een onjuist bedrag ten laste van het krediet is gebracht, dient de kredietnemer de kredietgever hiervan schriftelijk in kennis te stellen uiterlijk binnen dertig dagen na dagtekening van het rekeningoverzicht waarop de transactie en/of het bedrag is vermeld, danwel binnen dertig dagen nadat dit rekeningoverzicht redelijkerwijs geacht kan worden hem te hebben bereikt. In deze schriftelijke verklaring dient de kredietnemer tevens de reden te vermelden van de (vermeende) onjuistheid. Nadat de kredietgever de schriftelijke verklaring binnen de gestelde termijn heeft ontvangen, zal deze (het deel van) het bedrag c.q. de bedragen dat/die volgens de kredietnemer onterecht in rekening is/zijn gebracht op het krediet terugboeken.
Vervolgens moet de verkoper (in dit geval) voor deze kosten opdraaien, met de bijbehorende kosten (afhankelijk van of het geld nog in de "redemption period" zit bij de bank, of dat de verkoper het al naar zijn rekening over heeft laten boeken). Dat weet ik dan weer na verschillende credit card systemen geïmplementeerd te hebben.
quote:
Op maandag 23 februari 2009 14:59 schreef Cracka-ass het volgende:

Het is geen onrechtmatige afschrijving.
Dat zal de bank worst wezen. Die hebben zo'n formulier nodig om zichzelf te vrijwaren, maar kijken niet inhoudelijk of de klacht terecht is (zie bovenstaande tekst).