Ok, nog eentje dan, en voor de verandering niet van Ikea.
Messen. Er zijn twee soorten messen: Blokker messen en Merk-messen.
Merk-messen goed, Blokker messen zacht, snel bot en niet goed (sorry Blokker).
Voor de mensen die Blokker messen gewend zijn: In feite snijdt u zichzelf in de vingers, met zo'n goedkoop mes. Omdat u zulke matige ervaringen opdoet met zo'n goedkoop mes, zult u het nooit in uw hoofd halen om heel veel geld voor een mes neer te leggen.
Helaas ervaart u daarom ook nooit waarom een goed mes zijn geld waard is.
Wat een drama!
Het verheugt mij u mee te kunnen delen dat er een heel leuk mesje bestaat van het BK merk.
Het gaat om dit mes:
![]()
Het ligt o.a. bij de Bijenkorf. Het merk is Q-linair, het is 12cm lang en het kost ongeveer ¤15.
Er zijn in deze serie ook grotere en kleinere messen (en koksmessen) maar daar heb ik geen ervaring mee.
Waarom is dit mes zo goed? Het is gemaakt van gehard staal (dus niet uit blik gestanst zoals bij sommige 12-messen-voor-een-euro).
Dat harde staal heeft de volgende voordelen:
het mes is zeer scherp (al bij aankoop)
Het mes wordt ook niet snel bot
Het buigt vrijwel niet door als je er kracht op zet
En toch is het mes vrij dun; het snijdt groenten zonder deze opzij te duwen, en is ook nog eens erg licht.
Wat kwaliteit betreft springt het ver boven de Blokker messen uit.
Verder heeft het nog een paar voordelen:
Dit is een heel prettig formaat. Niet zo groot, zwaar en dik als een koksmes, maar toch lang genoeg om de dikste ui in één keer door te snijden. Perfecte tussenmaat.
Perfecte prijs. Kom op mensen, vijftien euro!
Bij mij hangt dit mes naast twee koksmessen, en hij wordt het meeste gepakt.
Wie eens per jaar Blokker messen koopt kan ook één keer zo'n mes aanschaffen. Fantastische snij-ervaring en u betaalt er niet de hoofdprijs voor!