Het feit dat het in het hoofd van die gene moeilijk is maakt het moeilijk. Maar verder houd jouw inlevingsvermogen blijkbaar op bij de concrete stap van het weggaan, dat die kleine handeling voor iemand een hele grote stap kan zijn ga je aan voorbij.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 13:13 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
De situatie is niet moeilijk, dat zit alleen in het hoofd van degene die geslagen wordt! Dát moet je er in rammen (), niet zeggen dat de situatie zo moeilijk is...
Daarom is het nog geen moeilijke situatie. De vrouw in kwestie is moeilijk. Verder ben jij ook nogal passief als het gaat om je vrienden zeg. Alleen maar "steunen" in deze moeilijke situatie is zo ongeveer het laatste wat je moet doen. Een beetje vriend/vriendin maakt het haar duidelijk dat ze zelf de touwtjes in handen moet nemen.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 13:20 schreef Krentenbol. het volgende:
[..]
Het feit dat het in het hoofd van die gene moeilijk is maakt het moeilijk. Maar verder houd jouw inlevingsvermogen blijkbaar op bij de concrete stap van het weggaan, dat die kleine handeling voor iemand een hele grote stap kan zijn ga je aan voorbij.
Precies.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 13:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daarom is het nog geen moeilijke situatie. De vrouw in kwestie is moeilijk.
Gelukkig zijn er ook vrouwen die wél kunnen nadenken.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 13:20 schreef Copycat het volgende:
Ze is dan wellicht niet verantwoordelijk voor de totale situatie, maar op zeker dat je haar ook verantwoordelijk kunt stellen voor het aanhouden van die situatie.
Daar heeft ze immers zelf een aandeel in, want zij gaat constant terug naar hem. En ja, ik weet dat weggaan uit zo'n situatie moeilijk is, maar ik ben nogal allergisch voor 'het slachtoffer is alleen dat: een slachtoffer zonder eigen wil'.
Nadenken is ook een kunst.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 13:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Welke moeilijke situatie? Ze is zelf verantwoordelijk voor die situatie hoor.
Zie het als een verslaving. Er is iets dat blijft trekken, en dat ondefinieerbare iets is sterker dan het gezonde verstand, zoals altijd het geval van verslaving is. Hier stap je niet zo 1-2-3 uit, net zoals niet iedereen hier in zou belanden.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 12:39 schreef Keltie het volgende:
[..]
Raar maar waar is dit het probleem bij zoveel mishandelde vrouwen; ze blijven maar teruggaan.
In deze situatie bull. Want als zij geen andere mogelijkheid zag, had ze ook nooit zelf aangifte gedaan.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 13:25 schreef SG-sam het volgende:
Ik blijf bij mijn standpunt, een keuze is pas een keuze als je meerdere opties ziet.
Deze vrouwen zien geen andere mogelijkheden, dit is hun leven, ze zitten er in vast.
Daar ga ik niet aan voorbij, ik heb er alleen geen begrip voor. Het is nl dat begrip wat de situatie doet continueren.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 13:20 schreef Krentenbol. het volgende:
[..]
Het feit dat het in het hoofd van die gene moeilijk is maakt het moeilijk. Maar verder houd jouw inlevingsvermogen blijkbaar op bij de concrete stap van het weggaan, dat die kleine handeling voor iemand een hele grote stap kan zijn ga je aan voorbij.
Wellicht is ze ten einde raad en weet niet wat ze moet doen en hoopt ze hiermee een stap in de goede richting te zetten.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 13:28 schreef Copycat het volgende:
[..]
In deze situatie bull. Want als zij geen andere mogelijkheid zag, had ze ook nooit zelf aangifte gedaan.
Ik zou zelf nooit zover gaan om te zeggen dat het de vrouw haar schuld is. Maar het is vrij standaard dat vrouwen die in zo'n situatie terecht komen volledig labiel raken, en dus inderdaad ervoor kiezen om terug te keren naar hun man, ookal is het een mishandelende klootzak. Vaak begeleid met teksten als "maar jij kent hem niet, hij heeft ook z'n lieve en goede kanten, als we alleen zijn is het mijn allerliefste schatje".quote:Op maandag 23 februari 2009 12:56 schreef Krentenbol. het volgende:
Zinvol is het inderdaad niet geworden. Sinds wanneer is mishandeld worden een keuze?!
Toch is dat wel zo. Wie heeft er schuld aan het slaan? -> De man. Wie heeft er echter schuld aan het continueren van de situatie (gegeven het feit dat de man slaat en blijft slaan)? -> De vrouw, omdat zij er heel eenvoudig iets aan kan doen (weggaan namelijk)!quote:Op dinsdag 24 februari 2009 13:44 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik zou zelf nooit zover gaan om te zeggen dat het de vrouw haar schuld is.
quote:Maar het is vrij standaard dat vrouwen die in zo'n situatie terecht komen volledig labiel raken, en dus inderdaad ervoor kiezen om terug te keren naar hun man, ookal is het een mishandelende klootzak. Vaak begeleid met teksten als "maar jij kent hem niet, hij heeft ook z'n lieve en goede kanten, als we alleen zijn is het mijn allerliefste schatje".
R&P is een notemagnetquote:Op maandag 23 februari 2009 12:49 schreef Re het volgende:
zo, dat waren een paar notes
en blijf ontopic gaarne, dank
Zeggen 'zoek het je maar zelf uit' zoals een aantal hier zeggen dat ze zouden doen, dat is passief. En al die dingen die jij opnoemt, noem ik 'steunen', dus niks passief aan.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 13:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daarom is het nog geen moeilijke situatie. De vrouw in kwestie is moeilijk. Verder ben jij ook nogal passief als het gaat om je vrienden zeg. Alleen maar "steunen" in deze moeilijke situatie is zo ongeveer het laatste wat je moet doen. Een beetje vriend/vriendin maakt het haar duidelijk dat ze zelf de touwtjes in handen moet nemen.
Het spijt me om dit te zeggen, maar het is wel een punt.... hetzelfde geldt bij pesten; natuurlijk heb je slachtoffers en daders, maar de slachtoffers kunnen de situatie behoorlijk beinvloeden. Zeker als ze weten hoe....quote:Op dinsdag 24 februari 2009 12:54 schreef Krentenbol. het volgende:
[..]
Wauw, dat zal het zijn, het gebeurd zoveel, maar dít is de oplossing. Al die mensen hadden gewoon zich niet zo aan moeten stellen!
Heb je misschien ook nog een oplossing voor het file probleem (doorrijden?) en het broeikaseffect?
Een zieke maar toch complementaire relatie.quote:Op donderdag 26 februari 2009 12:58 schreef DumDaDum het volgende:
Het spijt me om dit te zeggen, maar het is wel een punt.... hetzelfde geldt bij pesten; natuurlijk heb je slachtoffers en daders, maar de slachtoffers kunnen de situatie behoorlijk beinvloeden. Zeker als ze weten hoe....
Maar als je jezelf niet meer zo belangrijk vindt, dan is het wel erg moeilijk om die verantwoordelijkheid voor jezelf te nemen. Verder niet minder eens met je punt.quote:Het slachtoffer heeft natuurlijk geen schuld, maar nog altijd wel een verantwoordelijkheid.
Hoe kunnen we dan verklaren dat massa's vrouwen met kinderen in die situatie blijven zitten? Die vinden ze toch wel belangrijk hoop ik?quote:Op donderdag 26 februari 2009 13:24 schreef heksehiel het volgende:
Maar als je jezelf niet meer zo belangrijk vindt, dan is het wel erg moeilijk om die verantwoordelijkheid voor jezelf te nemen.
Precies, er is blijkbaar iets wat hij goed doet.quote:Op maandag 23 februari 2009 15:35 schreef Lemmeb het volgende:
Ik zou m'n handen er vanaf halen, ze gaat immers zelf elke keer terug. Als je je ermee blijft bemoeien heb jij het straks gedaan, zeker voor die kerel. Dan kun jij een beuk voor je bek verwachten, of erger.
Omdat ze heel goed zijn in dingen goedpraten (rationaliseren) en blind zijn voor de waarheid, helaas... Dus vrees dat mijn antwoord op je vraag 'nee' moet zijn.quote:Op donderdag 26 februari 2009 15:28 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Hoe kunnen we dan verklaren dat massa's vrouwen met kinderen in die situatie blijven zitten? Die vinden ze toch wel belangrijk hoop ik?
zoals al eerder gezegd, onderschat de psychische mishandeling ook niet in deze situatiesquote:Op donderdag 26 februari 2009 16:51 schreef heksehiel het volgende:
[..]
Omdat ze heel goed zijn in dingen goedpraten (rationaliseren) en blind zijn voor de waarheid, helaas... Dus vrees dat mijn antwoord op je vraag 'nee' moet zijn.
Ik zeg ook niet dat ze het bewust doen. Het is hun copingsmechanisme geworden, maar daar blijft het ook bij. Overleven, helaas nooit echt leven, tot dat ze zich dat bewust worden.quote:Op donderdag 26 februari 2009 16:57 schreef Re het volgende:
[..]
zoals al eerder gezegd, onderschat de psychische mishandeling ook niet in deze situaties
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |