Hier mijn top 50.
Een eerste streepje is te trekken onder nummer 6. Een duidelijkere streep onder nummer 12.
01 Letters to Cleo
02 Juliana Hatfield
03 Sonic Youth
04 The White Stripes
05 Throwing Muses
06 Tanya Donelly
07 Blondie
08 The Bangles
09 Vanessa Paradis
10 Queen Adreena
11 Bis
12 April March
13 My Bloody Valentine
14 Joy Division
15 Sleeper
16 Ladytron
17 Transvision Vamp
18 Björk
19 The Cure
20 Kathleen Hanna
21 Echobelly
22 Talking Heads
23 Bettie Serveert
24 The Breeders
25 The B-52's
26 Cranes
27 Melanie Garside
28 Magnapop
29 The Dandy Warhols
30 Kirsty MacColl
31 Nymphs
32 The Gathering
33 Superchunk
34 Heather Nova
35 Pixies
36 Wah!
37 The Gogo's
38 Pearl Jam
39 Siouxsie & the Banshees
40 Joan Jett
41 Simple Minds
42 Nirvana
43 Sleater-kinney
44 The Velvet Underground
45 Bauhaus
46 Madonna
47 Kim Wilde
48 Pretenders
49 Hole
50 Prince
![]()
1.
Letters to Cleo. Ik had ook
Kay Hanley kunnen zetten, maar Letters to Cleo is natuurlijk de ultieme gitaarband-met-zangeres, de band zou ik te kort doen als ik alleen Kay zou opnemen. Maar nog wel even noemen dat Kay ook solo goede dingen doet, ook nog als helft van
The Dilletantes en op de soundtrack van Josie & the Pussycats.
2.
Juliana Hatfield. Begonnen in
Blake Babies en tussendoor nog wat opgenomen met
Some Girls, maar Juliana solo is het best. Een carriere van zo'n 10 albums in 16 jaar, en allemaal erg goed.
3.
Sonic Youth. Diverse zijprojecten ook. Sonic Youth heeft hun muzikale hoogtepunt m.i. tussen 1983 en 1992, van Confusion is Sex tot en met Dirty. Daarna wordt het wat wisselvalliger. En aangezien ik toch alles meetel, ook de laatste 'draai-een-keer-en-zet-in-de-kast'-albums, niet hoger dan 3.
4.
The White Stripes. De redders van rock'n'roll in de 00's. Ze bewijzen dat je ook met z'n 2en erg opwindende muziek kan maken, daarbij bewijst Jack White met de Raconteurs dat meer niet altijd beter dus. Dus Jack en Meg met z'n 2en op 4.
5.
Throwing Muses. Begonnen met de zusjes
Kristin Hersh en Tanya Donelly, dat waren de Muses op hun best. Maar ook zonder Tanya blijven ze goed. Daarbij nog wat solo albums van Kristin en hobbybandje
50 Foot Wave en je hebt een oververdiende 5e plaats.
6.
Tanya Donelly. Begon dus in de Throwing Muses. Deed daarna 1 album mee met The Breeders. Vervolgens 2 albums met
Belly. Daarna 4 solo albums, tot nu toe. En ja, de beste Muses albums zijn die waar zij meedoet. Het beste Breeders album is waar zij mee doet. En Belly, slechts 2 album maar wat goed. Dus misschien komt Tanya er met de 6e plaats nog wel slecht af.
7.
Blondie. Klassieker, een van de eerste gitaarbands-met-zangeres. Begonnen zeer sterk met de eerste 3 albums, na de 4e werd het wat minder maar alles bij elkaar ruim voldoende voor de 7e plaats.
8.
The Bangles. Vier zangstemmen die zo goed bij elkaar passen, vind het maar eens. Iedereen kan lead en diverse mogelijkheden van 2stemmig, 3stemmig, 4stemmig en allemaal klinkt het even goed. En de muziek is daarbij ook nog eens helemaal goed. Dus ja, plaats 8 slechts.
9.
Vanessa Paradis. Even wat anders. Begonnen als 15 jarige met een wereldhit, Joe le Taxi. Daarna een album opgenomen met Serge Gainsbourg, met Lenny Kravitz en met Mathieu Chédid, in Frankrijk wereldberoemd als -M-. Pop die allerlei stijlen mengt, meestal in het Frans gezongen. Heel erg goed, ook, of misschien wel vooral, live.
10.
Queen Adreena. Of zeg maar
Katie Jane Garside want ik neem haar 1e band
Daisy Chainsaw niet apart op. Naast deze 2 bands is er nog
Ruby Throat en solo project
Laleshwari. Katie Jane. Jarig op dezelfde dag als ik, maar een jaar ouder. Wat een mens.
11.
Bis. Uit Glasgow, een trio dat het 4 albums heeft volgehouden. Indiepop-dance met punk roots. Geweldige band. Zangeres
Manda-rin heeft inmiddels een 1e solo album uit en had tussendoor nog een album gemaakt met haar vriendje als
The Kitchen. Na een korte pauze is er een kort durende reunie geweest onder de naam
Data Panik. Ook goed.
12.
April March. Begonnen in de bands
Pussywillows en
The Shitbirds. Uit California, maar met een voorliefde voor Franse pop en zingt net zo makkelijk Frans als Engels. Heeft veel Gainsbourg nummers opgenomen. Maar ook punk, garagerock, girlgroup, en jazz. Haar laatste 2 albums zijn uitgekomen op het franse Tricatel label, een label met een eigen sound die haar perfect past.
verder:
14. Joy Division inclusief Warsaw en het beste van New Order
18. Björk inclusief Sugarcubes
20. Kathleen Hanna, lees Bikini Kill/Le Tigre/Julie Ruin
24. The Breederes inclusief The Amps
27. Melanie Garside, zusje van Katie Jane Garside van Queen Adreena, ook bekend onder de naam Maple Bee. Speelt op 1 QA mee, heeft een album uit onder haar eigen naam, als Maple Bee en met band Vertigo Angels.
31. Nymphs, een band met maar 1 album. Zangeres Inger Lorre heeft ook een solo album. Ondanks de weinige muziek is 31 misschien nog wel te laag, soms zijn er uitzonderingen op regels.
36. Wah!, oftewel alle bands die Pete Wylie ooit heeft bedacht. Wah!, Mighty Wah!, Wah! Heat en nog een paar. En een album onder eigen naam.
37. The Gogo's, inclusief het solo werk van zangeres Belinda Carlisle en gitariste Jane Wiedlin.
40. Joan Jett inclusief The Runaways
voor de gein even mijn nummers 51 t/m 100 op alfabetische volgorde, daarbij vooral gelet op waar ik veel (meerdere) albums van heb
Aimee Mann - All About Eve - Bleach - Curve - Dead Kennedys - Emilie Simon - France Gall - Garbage - Girlschool - Helium - Jewel - Josh Homme/Kyuss/Qotsa - Krezip - Liz Phair - Lush - Melt-Banana - Melys - Nena - Pat Benatar - Portishead - Primus - Pulp - Pussy Galore - REM - Ramones - Ride - Sebadoh - Seedling - Serge Gainsbourg - Sheena Easton - Shonen Knife - Skik - Smashing Pumpkins - Sophie Ellis Bextor - Suzi Quatro - Tegan & Sara - The Beatles - The Boo Radleys - The Cardigans - The Cramps - The Darling Buds - The Doors - The Police - The Primitives - The Raveonettes - The Smiths - The Wedding Present - Tracey Ullman - Tröckener Kecks - Veruca Salt
[ Bericht 3% gewijzigd door ranja op 25-02-2009 22:35:06 ]