Het concept stadstaat is me wel bekend en de historische relevantie ook wel (Grieken, Mayas, Italie), maar ik vraag me vooral af hoe de invulling in CiV wordt.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 14:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Volgens mij moet je dat een beetje zien als Monaco, Hong Kong, San Marino, Andorra, etc.
quote:no more stacking of units
Dat komt de snelheid wel ten goede en het is dan ook geen kwestie meer van units-spammen en dom aanvallen, een klein beetje tactiek is wel leuk.quote:
Inderdaad. Dat gaat toch nergens over. Tenzij je in steden ook niet kan stacken, maar met maar 1 unit een stad verdedigen is ook geen optie. Dus het blijft units spammen en dom aanvallen, alleen moet je er dan meer moeite voor doen. Zes keer aanvallen, daarna zes omliggende vakjes naar voren bewegen, daarachter weer zes units naar voren bewegen, einde turn. Volgende turn: weer zes keer aanvallen, zes naar voren bewegen en zes naar voren bewegen. Goh, wat voegt het toch een snelheid toe aan het spelquote:Op vrijdag 26 februari 2010 12:05 schreef MaxMark het volgende:
Rijen tot aan je capital om aan te kunnen vallen
Precies, zou tof zijn als je een stad helemaal kan uithongeren bij omsingeling om zo de verdediging te brekenquote:Op vrijdag 26 februari 2010 12:28 schreef Frollo het volgende:
Zoals jij het schetst is het inderdaad niks, Bart.
Maar ik verwacht dat er nu meer in het open veld gevochten gaat worden in plaats van bij een stad. Lekker omsingelen!
Op zich kan dat nu ook al. Een stad kan geen tiles bewerken waar vijandige units op staan.quote:Op vrijdag 26 februari 2010 12:49 schreef SteveBudin het volgende:
[..]
Precies, zou tof zijn als je een stad helemaal kan uithongeren bij omsingeling om zo de verdediging te breken
Je weet hoe het ging bij de consoleversie? Volgens mij kon je niet echt stacken, maar je kon wel units samenvoegen zodat het maar één unit was. Een soort leger dus. Gaf ook bonussen enzoquote:Op vrijdag 26 februari 2010 12:21 schreef Bart het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat gaat toch nergens over. Tenzij je in steden ook niet kan stacken, maar met maar 1 unit een stad verdedigen is ook geen optie. Dus het blijft units spammen en dom aanvallen, alleen moet je er dan meer moeite voor doen. Zes keer aanvallen, daarna zes omliggende vakjes naar voren bewegen, daarachter weer zes units naar voren bewegen, einde turn. Volgende turn: weer zes keer aanvallen, zes naar voren bewegen en zes naar voren bewegen. Goh, wat voegt het toch een snelheid toe aan het spel
Nou ja, als het niet beperkt is tot 5 units van dezelfde soort, dan zou het misschien nog kunnen werken. We wachten het wel afquote:Op vrijdag 26 februari 2010 16:23 schreef Gamer_V het volgende:
[..]
Je weet hoe het ging bij de consoleversie? Volgens mij kon je niet echt stacken, maar je kon wel units samenvoegen zodat het maar één unit was. Een soort leger dus. Gaf ook bonussen enzo
http://link.marktplaats.nl/325142967quote:Op zaterdag 27 februari 2010 22:38 schreef MrTorture het volgende:
Zou dat bordspel nog ergens te koop zijn?
Ik doelde eigenlijk op nieuw, maar dat lijkt onmogelijk. Thanks voor de tipquote:Op zaterdag 27 februari 2010 23:05 schreef Bart het volgende:
[..]
http://link.marktplaats.nl/325142967
http://link.marktplaats.nl/324903284
Bedankt voor de tipquote:Op maandag 7 december 2009 12:58 schreef BadBadPresident het volgende:
Kennen de CIVers de mod Rise of Mankind?
quote:City-states are basically neutral cities of varying specializations (such as a militaristic city-state) that can be conquered if you prefer, though you can leave them neutral and form treaties with them, or take missions from them. Forming a strong relationship with a neutral city-state can be very beneficial--becoming buddies with the militaristic city-state in our demonstration meant that the neutral burg would send us free warriors every few turns
quote:the amount of "culture" your nation produces will still be the determining factor in how often your cities expand, but this time around, cities will not automatically expand outward in giant concentric circles. Instead, your holdings will expand one hex at a time and will tend to automatically grow toward specific nearby areas that your current civilization needs
quote:there will apparently be game-specific disadvantages to having two cities too close to each other
quote:send settlers to a desired area and plunk down a huge sum of gold to simply annex that zone and its resources
quote:Civ V will also let you enter into research treaties--essentially, a joint investment of a lump sum of cash that will accelerate scientific research for both nations.
quote:units will take longer to produce and will eventually come to have upkeep costs associated with them [...] generally speaking, you and your neighbors will have fewer military units in play than you might have had in previous games in the series, and they'll last longer and be more valuable.
quote:Civ V's new switch move order to have the two units swap positions
Klinkt interessant, ik heb er zin an!quote:units may no longer be garrisoned inside your cities [...] all cities will automatically defend themselves based on their current growth level and any defensive structures you may have built inside.
Tja. Het is een reden.quote:Fans of the religion system from Civ IV: you might want to sit down. Your beloved system is gone. The developers found that it added too much predictability to the diplomacy system.
http://www.insidegamer.nl(...)-Civilization-V.htmlquote:In gesprek met Jon Shafer over Civilization V
Interview | 17 maart 2010 - Onlangs mochten we in Baltimore langsgaan bij Firaxis Games om daar alvast te snuffelen aan Civilization V. Een eerste impressie van het spel kun je hier nog eens nalezen. Naast een presentatie en een gezellige studiotour kregen we ook de mogelijkheid om wat vragen te stellen aan de grote man achter Civilization V. En nee, dat is niet Sid Meier.
Aan de andere kant van de tafel zit Jon Shafer, lead designer van Civilization V. Ooit als fervent speler van Civilization II begonnen en via bètatester van deel drie en designer voor Civ IV uiteindelijk doorgegroeid naar de positie van eindverantwoordelijke. Een waar jongensboek. En dat leek Shafer zelf ook constant uit te stralen.
Waarschijnlijk had de positieve opgewonden uitstraling ook wel te maken met het bezoek. “Eindelijk kunnen we iets vertellen over de game aan een groep buitenstaanders”, zegt Shafer met een twinkeling in de ogen, “en dan is het altijd maar afwachten hoe ze reageren”. En tevreden? “Jazeker, voor zover dat kan bij een game als Civilization V.” Volgens Shafer is er over een game als Civilization altijd teveel te vertellen en met wat ze ons vandaag hebben getoond en onze reactie daarop zijn ze zeer tevreden. Dat een aspect als multiplayer daarbij niet echt aan bod kwam, dat neemt Shafer voor lief en komt ongetwijfeld op een later tijdstip aan bod. Ondergetekende streept tijdens het relaas van Shafer subtiel een onderwerp weg waarover hij iets wilde vragen.
Een andere vraag dan maar: Schepen, toch een beetje een ondergeschoven kindje in vorige Civilization –games, los van het ontdekken van een ander continent om dat zo snel mogelijk te kunnen koloniseren. Wat gebeurt daar mee? Shafer: “Alle schepen kunnen in Civilization V eenheden vervoeren. Op deze manier moet het aantrekkelijker worden om je te richten op het bouwen van een grote vloot.” Hiernaast krijgen schepen de mogelijkheid om ranged attacks uit te voeren, net als bijvoorbeeld boogschutters en katapulten. “Daarbij kan het zijn dat ze wel vijf of zes vakken ver kunnen schieten”, vertelt Shafer terwijl hij het met zijn handen uitbeeldt, “dat is echt een grote afstand.” Schepen moeten dus een stuk interessanter worden om te gebruiken of zelfs de nadruk op te leggen tijdens het spelen van Civilization V.
Het belegeren van steden komt even ter sprake en de vraag komt opzetten: Als je maar één eenheid per tegel kunt neerzetten en een stad is volledig omsingeld, wat gebeurt er dan als je een nieuwe eenheid probeert te bouwen? En hoe kun je de boel dan fatsoenlijk verdedigen? Shafer lacht even, knikt even begrijpelijk en antwoordt: “Als je in die situatie terecht bent gekomen, dan heb je de slag allang verloren en waarschijnlijk de oorlog ook al.” Shafer vervolgt: “Wat je op een gegeven moment zult merken is dat, als je dreigt een stad te verliezen, je jezelf niet laat insluiten en de stad opgeeft terwijl je de rest van de troepen terugtrekt naar een andere stad om die te verdedigen.”
Goed, klinkt logisch, maar wat nu als je een cruciale bergpas bezet, hoe voorkom je dat daar dan steeds grote ‘stand-offs’ ontstaan doordat alle eenheden zich in het land bevinden. Shafer plaatst zijn handen weer even op tafel en trekt twee denkbeeldige parallelle verticale lijnen. “Stel dat de bergpas zo is opgebouwd, dan is het inderdaad moeilijk om door te stoten, maar het is zeker niet onmogelijk”. Shafer pauzeert even om te kijken of we het doorhebben. Precies, ranged units kunnen een doorgang forceren of er in ieder geval voor zorgen dat de strijd dynamisch blijft. Om deze reden vindt Shafer het dan ook niet nodig dat er tunnels (of loopgraven bij steden) gegraven moeten worden. Geinig ideetje, maar het is alweer een extra optie voor de speler.
gamenaam screenshot
Met Civilization V worden wel de nodige veranderingen doorgevoerd, maar er is niet teveel naar onnodige toevoegingen gekeken. Zo zullen eenheden in het veld automatisch aangevuld worden met versterkingen, maar Shafer schudt zijn hoofd op de vraag of we bij de versterkingen ook aan ammunitie of benzine moeten denken. “Het draait alleen om nieuwe manschappen die je eenheden aanvullen, en dat gaat uiteraard sneller als ze binnen je eigen landsgrens staan”. Het moet een goedwerkend mechanisme van de game zijn, geen extra last waarmee je ook nog rekening moet houden. Shafer: “Als je jezelf met dat soort kleinigheden moet bezighouden, dan word je gek.” Goed om te weten dat je jezelf ook geen zorgen hoeft te maken over een wissewasje als nauwkeurigheid bij ranged units: hoe ver ze ook schieten, het zal altijd raak zijn. Niks geen geluksfactor! En bang zijn voor piraten die je schepen enteren? Doe niet zo mal. Als er nieuwe dingen in Civilization V zitten, dan zijn het ook alleen belangrijke dingen.
Daar verzekert de producer die als copiloot bij het interview zat, Dennis Shirk, zichzelf wel van. Tijdens de studiotour namen we een korte pitstop bij het geluidsdepartement waarbij voor de zoveelste keer werd benadrukt dat elke speelbare factie in de game een eigen identiteit moet krijgen. Zou dit dan betekenen dat als je radio uitvindt bij de Japanners, je ook Japanse stemmen over de radio hoort? Shafer vindt het een interessant idee en lacht. Hij wil verder antwoorden, maar Shirk neemt het woord: “Met een strak productieschema als dit, dan worden dit soort dingen lastig. Als er tijd over is.” Shafer knikt instemmend. Draait het daar eigenlijk niet altijd om: tijd?
Om het interview goed af te sluiten, hebben we nog een uitsmijter. Om onze oosterburen met hun obsessie voor zinloze cijfers nog maar eens te persifleren wordt met een zwaar Duits accent gevraagd: “How many hexagons are in zee game?” Shafer antwoordt zonder blikken of blozen: “Ligt er aan hoe groot de kaart is, het kunnen er wel 2500 zijn.” De interviewer zit met zijn mond vol tanden en er valt een stilte. De aanstekelijke lach van Shafer begint: “Dat had je niet verwacht hè, dat ik daar een antwoord op zou hebben?”
Ja.quote:Op zondag 21 maart 2010 16:21 schreef Green1 het volgende:
Ik ben nu voor het eerst Civilization aan het spelen. En nu heb ik ook de addons geïnstalleerd. Dus warlords en beyond the sword.
Maar nu heb ik 3 icoontjes op mijn bureaublad.. een van Civ4, warlords en een van beyond the sword.
Als ik nu dus beyond the sword kies, heb ik dan ook datgene wat warlords toevoegd in het spel?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |