abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66609881
quote:
Op maandag 2 maart 2009 10:49 schreef Nashje het volgende:

[..]

Ik heb 2 includes. 1tje voor het menu en 1tje voor het nieuws (content). In beide scripten staat een function nieuws
Daar gaat het dus fout. Je zult een van de twee nieuwsfuncties moeten hernoemen. Functienamen moeten uniek zijn.
pi_66610501
quote:

[..]

Ik heb 2 includes. 1tje voor het menu en 1tje voor het nieuws (content). In beide scripten staat een function nieuws ja, maar dat heb ik ook nodig. Hoezo aanroepen dan?
En hoe moet het PHP script verder weten welke van de 2 nieuws-functies je wilt gebruiken dan?
pi_66610907
quote:
Op maandag 2 maart 2009 11:27 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

En hoe moet het PHP script verder weten welke van de 2 nieuws-functies je wilt gebruiken dan?
Nou ehh ik wil ze allebei gebruiken. Op beide pagina's.
  maandag 2 maart 2009 @ 11:40:13 #79
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_66610989
quote:
Op maandag 2 maart 2009 11:38 schreef Nashje het volgende:

[..]

Als je twee functies wilt gebruiken die allebei iets anders doen, dan kun je ze niet hetzelfde noemen natuurlijk.
pi_66611006
quote:
Op maandag 2 maart 2009 11:38 schreef Nashje het volgende:

[..]

Het punt is dus dat het geen 2 pagina's meer zijn als je iets include.. dan word het samengevoegd tot 1 lap code, en dan is het verschil tussen de 2 nieuwsfuncties niet meer duidelijk.. gewoon 1 hernoemen dus.
Daarnaast is nieuws() natuurlijk gewoon een slechte functienaam...
pi_66611068
Als ik de ene hernoem doet ie het nog niet.

Maar je mag eigenlijk dus maar 1 functie aanmaken, en die functie meerdere malen aanroepen? Maar hoe kan ik die functie vervolgens aanroepen? Wat voor script?
pi_66611096
quote:

[..]

Ik heb 2 includes. 1tje voor het menu en 1tje voor het nieuws (content). In beide scripten staat een function nieuws ja, maar dat heb ik ook nodig. Hoezo aanroepen dan?
ik vraag me sowieso af waarom je een functie "nieuws" in het menu hebt....

Daarnaast is het wel handig als de naam van de functie aangeeft wat de functie doet. "nieuws" is nogal weinigzeggend, behalve dat het kennelijk iets met nieuws te maken heeft.... Er vanuit gaande dat beide functies iets anders doen, is het probleem met de naamgeving op die manier ook vrij eenvoudig op te lossen natuurlijk
pi_66611185
quote:
Op maandag 2 maart 2009 11:42 schreef Nashje het volgende:
Als ik de ene hernoem doet ie het nog niet.

Maar je mag eigenlijk dus maar 1 functie aanmaken, en die functie meerdere malen aanroepen? Maar hoe kan ik die functie vervolgens aanroepen? Wat voor script?
Misschien doe je er goed aan nog eens een PHP boek open te slaan Vooral als je niet weet hoe je functies definieert en aanroept..
pi_66611187
quote:

Ik weet dat dit het "voor dummies" tpic is, maar het zou erg helpen als je iig de moeite zou doen om op PHP.net te lezen wat een functie is en hoe je 'm gebruikt.
  maandag 2 maart 2009 @ 11:52:35 #85
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_66611461
quote:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php
function supertof($dingen)
{
   echo 
$dingen.' zijn supertof!';

return 
true;
}

supertof('bananen');
supertof('frietvorkjes');
supertof('topics op fok');
?>

Voila, 1 functie die 3x wordt aangeroepen.

Als je dit niet begrijpt, is een basiscursus PHP misschien wel een goed idee.
pi_66612585
Wat is het nut van die "return true", Tijn?
pi_66613049
quote:
Op maandag 2 maart 2009 12:25 schreef Roy_T het volgende:
In dit geval niet zoveel, maar het kan een goede gewoonte zijn standaard terug te geven of de uitvoer gelukt is of niet.. Hoewel op den duur exceptions natuurlijk prettiger zijn..
pi_66613166
quote:
Op maandag 2 maart 2009 12:39 schreef Intrepidity het volgende:

In dit geval niet zoveel, maar het kan een goede gewoonte zijn standaard terug te geven of de uitvoer gelukt is of niet.. Hoewel op den duur exceptions natuurlijk prettiger zijn..
Ik had het over dit geval Puur persoonlijk zet ik sowieso nooit een echo() in een functie; dat regel ik wel in de view. Door enkel een string te returnen, heb je dan al "true".
pi_66613289
quote:
Op maandag 2 maart 2009 12:43 schreef Roy_T het volgende:

[..]

Ik had het over dit geval Puur persoonlijk zet ik sowieso nooit een echo() in een functie; dat regel ik wel in de view. Door enkel een string te returnen, heb je dan al "true".
Ik denk dat het gebruik van MVC voorlopig even buiten de scope van de kennis van Nashje valt maar je hebt gelijk
  maandag 2 maart 2009 @ 12:47:54 #90
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_66613307
quote:
Op maandag 2 maart 2009 12:25 schreef Roy_T het volgende:
Oh dat is er niet, maar ik zorg altijd dat een functie iets returnt. Het zou natuurlijk beter zijn om in dit geval de string te returnen, maar goed, het is sowieso meer bedoeld als pseudo-code om te laten zien hoe je 1 functie meerdere keren kunt aanroepen.
pi_66613459
Je hebt gelijk Tijn Ik hoop dat 'ie het snapt
pi_66630163
http://trinitati.nl/agenda.php

select * from kalender where datum > now() order by datum,tijd asc

waarom mag ik die dubbele order by wel gebruiken in de sql van de phpmyadmin
en niet in de php zelf? want daar snapt hij de vraag niet.

kan ik dit anders schrijven?

het idee is dat hij ordert bij datum en dan bij tijd in de phpmyadmin doet hij dit netjes maar de php laat de wensen over
Redacted
  maandag 2 maart 2009 @ 20:41:01 #93
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_66630208
Waarom mag dat in php niet? Wat geeft mysql_error()?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_66630225
quote:
Op maandag 2 maart 2009 20:41 schreef GlowMouse het volgende:
Waarom mag dat in php niet? Wat geeft mysql_error()?
niks hij accepteert het en doet niks. en geeft alleen order by datum weer. en niet bij tijd. ( extra veld)

laat maar

denk dat het zo wel werkt

stomme refresh refresht stom! 4 x refreshen doet hij het wel goed

[ Bericht 7% gewijzigd door cablegunmaster op 02-03-2009 20:49:11 ]
Redacted
  maandag 2 maart 2009 @ 21:00:26 #95
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_66631015
quote:
Op maandag 2 maart 2009 12:39 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

ik zou maar niet naar naar een andere programmeertaal overstappen. Zulke php-eigen dingen (fouten imo) werken in geeneen andere taal volgens mij. In C# bijv. heb je een returntype en daar hou je je aan. Als je niets te returnen hebt moet je dat ook niet doen.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 2 maart 2009 @ 21:38:54 #96
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_66632533
quote:
Op maandag 2 maart 2009 21:00 schreef Catch22- het volgende:

[..]

ik zou maar niet naar naar een andere programmeertaal overstappen. Zulke php-eigen dingen (fouten imo) werken in geeneen andere taal volgens mij. In C# bijv. heb je een returntype en daar hou je je aan. Als je niets te returnen hebt moet je dat ook niet doen.
In veel scripttalen kun je returnen wat je wil vanuit een functie, zonder dat je van te voren een return type hoeft te definiëren. Dat is niet specifiek voor PHP, ook in Python, Perl en Ruby kun je vrij returnen.
pi_66635382
quote:
Op maandag 2 maart 2009 21:38 schreef Tijn het volgende:

[..]

In veel scripttalen kun je returnen wat je wil vanuit een functie, zonder dat je van te voren een return type hoeft te definiëren. Dat is niet specifiek voor PHP, ook in Python, Perl en Ruby kun je vrij returnen.
java dacht ik ook
Redacted
pi_66635490
quote:
Op maandag 2 maart 2009 22:42 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

java dacht ik ook
Als je Javascript bedoelt, zou je best eens gelijk kunnen hebben. Als je echt Java bedoelt niet, daar moet je een return type opgeven. bij het declareren van een functie. En dan moet je ook iets van dat type teruggeven.
  maandag 2 maart 2009 @ 23:05:12 #99
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_66636345
Ligt eraan, een void doet niks..
1
2
3
4
5
6
7
public void do_nothing(String bla) {
     system.println(bla);
}

public String do_string(String bla) {
     return bla + "bla";
}
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_66636667
quote:
Op maandag 2 maart 2009 23:05 schreef slacker_nl het volgende:
Ligt eraan, een void doet niks..
[ code verwijderd ]
Bij een void mag je niets teruggeven. Je moet je nog steeds aan de declaratie houden.
pi_66676492
lama

[ Bericht 98% gewijzigd door daReaper op 04-03-2009 01:49:53 ]
Trotse poster van het 37000000ste bericht ^O^
  woensdag 4 maart 2009 @ 09:01:48 #102
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_66679641
quote:
Op maandag 2 maart 2009 23:13 schreef Light het volgende:

[..]

Bij een void mag je niets teruggeven. Je moet je nog steeds aan de declaratie houden.
Ik vind dat wel prettig programmeren.

Evenals gewoon types aan je variabelen geven, het schept gewoon veel meer duidelijkheid.
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 4 maart 2009 @ 10:54:49 #103
117367 Lekkere_Kwal
Onnozele koekenbakker
pi_66682576
quote:
Op maandag 2 maart 2009 22:44 schreef Light het volgende:

[..]

Als je Javascript bedoelt, zou je best eens gelijk kunnen hebben. Als je echt Java bedoelt niet, daar moet je een return type opgeven. bij het declareren van een functie. En dan moet je ook iets van dat type teruggeven.
Maar dat kan je weer oplossen met een template
pi_66707253
Ik probeer een fotoalbum in mijn site in te bouwen. Ik heb hiervoor Plogger gedownload, nadat ik erachter kwam dat deze eenvoudig binnenin een site in te bouwen is door enkel 2 functies op de juiste momenten aan te roepen. Nou stuit ik echter op 1 probleem:

Ik werk zelf met templates, wat er op neer komt dat alle output pas aan het eind van het script wordt "geprint". Plogger werkt echter met directe prints, waardoor alles helemaal in de soep loopt. Op dit moment ziet mijn script er zo uit:

1
2
3
4
5
6
<?php
if ($page == "fotos") { ////////// FOTO'S ////////////

$site->AddParam("GALLERY_HEAD",the_gallery_head());

$content the_gallery();
}
?>

de functies "the_gallery_head()" en "the_gallery()" printen dus direct hun info, maar ik wil eigenlijk dat al die prints dus worden geredirect naar bijvoorbeeld $content. Is er een mogelijkheid om dit te doen?
  woensdag 4 maart 2009 @ 21:40:24 #105
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_66707599
Een andere gallery gebruiken (gallery.sf.net) of output bufferen.
pi_66707764
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 21:40 schreef GlowMouse het volgende:
Een andere gallery gebruiken (gallery.sf.net) of output bufferen.
Ik heb naar gallery gekeken, maar die is te moeilijk in mijn site te integreren... Ik ga kijken naar dat gebuffer.
pi_66707772
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 21:31 schreef daReaper het volgende:
Ik probeer een fotoalbum in mijn site in te bouwen. Ik heb hiervoor Plogger gedownload, nadat ik erachter kwam dat deze eenvoudig binnenin een site in te bouwen is door enkel 2 functies op de juiste momenten aan te roepen. Nou stuit ik echter op 1 probleem:

Ik werk zelf met templates, wat er op neer komt dat alle output pas aan het eind van het script wordt "geprint". Plogger werkt echter met directe prints, waardoor alles helemaal in de soep loopt. Op dit moment ziet mijn script er zo uit:
[ code verwijderd ]

de functies "the_gallery_head()" en "the_gallery()" printen dus direct hun info, maar ik wil eigenlijk dat al die prints dus worden geredirect naar bijvoorbeeld $content. Is er een mogelijkheid om dit te doen?
Yep, kijk eens naar ob_start() en gerelateerde functies.
pi_66707812
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 21:44 schreef daReaper het volgende:

[..]

Ik heb naar gallery gekeken, maar die is te moeilijk in mijn site te integreren...
Je kunt ook zelf een gallery bouwen
pi_66708687
Het heeft even wat moeite gekost, maar ik heb 'm eindelijk:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?php
if ($page == "fotos") { ////////// FOTO'S ////////////

ob_start();

the_gallery_head();

$gallery_head ob_get_contents();

ob_clean();

$site->AddParam("GALLERY_HEAD"$gallery_head);

the_gallery();

$content =& new Template(array(

"text"=>ob_get_contents(),

"die_on_bad_params"=>0,
  ));

ob_end_clean();
}
?>
pi_66759751
Beste mensen,

Ik ben momenteel bezig om een menu door een database aan te sturen. Dat is inmiddels al gelukt, alleen wil ik er nu ook een dropdown menu van maken. Het dropdown gedeelte doe ik dmv een style sheet.

Het enige wat ik niet voor me kaar kan krijgen is dat de submenu items naast het menu item waar het bijhoort komt.

Zo ziet de database eruit:

Menu
menu_id
pagina_id
menu_volgorde

Submenu
submenu_id
pagina_id
menu_id

In het submenu komt dus het menu_id te staan van het menu waar het onder hoort te komen staan.

Nou ziet de code er als volgt uit.
Code van het menu:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php
$Menu_Query 
$Sql->Query("SELECT * FROM menu ORDER BY menu_volgorde ASC");
while(
$Menu mysql_fetch_array($Menu_Query)) {

$Menu_naam $Txt->safeoutput($Menu['menu_naam']);
$Pagina_id $Txt->safeoutput($Menu['pagina_id']);

$Tpl->newBlock('MENU');
$Tpl->Assign('MENU_NAAM'$Menu_naam);
$Tpl->Assign('PAGINA_ID'$Pagina_id);
?>

En de code van het submenu heb ik als volgt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<?php
$Submenu_Query 
$Sql->Query("SELECT m.*, s.* FROM menu m, submenu s WHERE m.menu_id = s.menu_id");
while(
$Submenu mysql_fetch_array($Submenu_Query)) {

if( 
$Sql->Count($Submenu_Query) != ){
$Submenu_naam $Txt->safeoutput($Submenu['submenu_naam']);
$Pagina_id $Txt->safeoutput($Submenu['pagina_id']);

$Tpl->newBlock('SUBMENU');
$Tpl->Assign('SUBMENU_NAAM'$Submenu_naam);
$Tpl->Assign('PAGINA_ID'$Pagina_id);
}
}
?>

Ik moet het voormekaar krijgen om er een check in te krijgen dat hij bij elk menu item gaat kijken of er submenu items zijn. Dit krijg ik echter nog niet voormekaar.

Kan / wil iemand mij even uit de brand helpen? :) Want weet echt niet meer hoe ik dit moet aanpakken :X
  vrijdag 6 maart 2009 @ 11:55:45 #111
117367 Lekkere_Kwal
Onnozele koekenbakker
pi_66760694
Wat je wil is een JOIN waardoor als er voor een menu_id geen submenu_id is, de waardes NULL erin komen te staan, waar je op kan toetsen.

Trouwens counten op !=0 heeft weinig effect want als er een zero result set is, komt hij volgens mij niet eens de fetch-while-loop in.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 13:16:52 #112
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_66763412
Je kan een subselect maken

1SELECT * FROM menu WHERE menu_id IN (SELECT menu_id FROM submenu)

dan krijg je alles terug met een submenuitem.

1SELECT count(*) FROM menu WHERE menu_id IN (SELECT menu_id FROM submenu) AND menu_id = '$menuId'

je krijgt 1 terug als hij submenuitems heeft of niet.

Je opzet is niet echt mooi moet ik zeggen. Je kan misschien beter gewoon 1 tabel aanhouden met beide menu's en een parent_id er bij. Dan kan je hetzelfde en eventueel zelfs een extra laag er in maken.

Het submenu is namelijk gelijk aan het menu, buiten dat er een parent is. En je hebt zo geen order in je submenu. Daarbij kan je dan alle klassen e.d. voor alle menu's gebruiken. Maar dit is enkel een tip
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_66763470
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 13:16 schreef Catch22- het volgende:

Je opzet is niet echt mooi moet ik zeggen. Je kan misschien beter gewoon 1 tabel aanhouden met beide menu's en een parent_id er bij. Dan kan je hetzelfde en eventueel zelfs een extra laag er in maken.
Eensch Een submenu item is in pricipe eenzelfde entitiet als een hoofdmenu item, alleen dan met een parent item.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 14:28:34 #114
117367 Lekkere_Kwal
Onnozele koekenbakker
pi_66766395
Wat ze denk ik bedoelen is dat er voor elk menu slechts één submenu kan zijn, terwijl jouw 2 tabellen suggereren dat er willekeurige koppelingen (dus ook 2 submenu's voor 1 menu) mogelijk zijn. Beide situaties zijn niet per sé incorrect, dat hangt van je bedoeling af. Ik kan me ook voorstellen dat je de mogelijkheid wilt dat er meerdere submenu's samengevoegd in één menu komen... Zo niet dan is je huidige oplossing inderdaad niet optimaal.

Echter de oplossing van één menutabel met per menu evt. een parent sluit geen cirkelkoppelingen uit waar een script behoorlijk van op z'n bek kan gaan (menu 1 heeft menu 2 als parent en menu 2 heeft menu 1 als parent). Dit vereist wel weer 2 tabellen met een constraint dat de foreign key menu_id (of parent_id beter gezegd) uniek is in dat tabel.

@Catch_22: schoonheidsopmerking: IN-statements zijn performancekilling als z'n tabel groot wordt, want elke keer moet hij die hele lijst van ID's af om te zien of het betreffende ID daarin staat. Een JOIN doet dat onder de motorkap en stukken sneller, vooral als er een index aanwezig is. Je 2e query is namelijk exact een RIGHT JOIN verwoord in pre-JOIN-tijdperk SQL
pi_66766830
Hoe voer ik een query uit na een submit?

Heb nu:
1
2
3
if(!empty($_POST["submit"]))

$query = "INSERT INTO besparingsformulieren (voornaam,achternaam) VALUES ($Voornaam,$Achternaam)";
pi_66767009
Ik zet altijd een variabele 'action', op basis waarvan ik een handeling ga uitvoeren
  vrijdag 6 maart 2009 @ 14:49:02 #117
117367 Lekkere_Kwal
Onnozele koekenbakker
pi_66767133
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 14:40 schreef Nashje het volgende:
Hoe voer ik een query uit na een submit?

Heb nu:
[ code verwijderd ]
Daar is isSet voor, en dan dien je tegelijk ook te controleren of ál je variabelen die je wilt invoeren geSet zijn En als je het helemaal netjes wilt doen moet er natuurlijk nog een anti-injection over de variabelen heen.
pi_66767297
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 14:49 schreef Lekkere_Kwal het volgende:

[..]

Daar is isSet voor, en dan dien je tegelijk ook te controleren of ál je variabelen die je wilt invoeren geSet zijn En als je het helemaal netjes wilt doen moet er natuurlijk nog een anti-injection over de variabelen heen.
Ja dat doet ie al. Onder de if empty submit komen enkele variabelen die die dan ophaalt. Daarom wil ik die query daar ook onder zetten. Als de variabelen zijn opgehaald moet ie die vervolgens in de database gooien met INSERT.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 14:58:51 #119
117367 Lekkere_Kwal
Onnozele koekenbakker
pi_66767547
Ja ipv empty gebruik isset:
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
if (isset($_POST['submit'])){
 if(isset(
$_POST['voornaam']) && isset($_POST['achternaam'])){

// hier $Voornaam en $Achternaam ophalen en filteren

$query "INSERT INTO besparingsformulieren (voornaam,achternaam) VALUES ($Voornaam,$Achternaam)";
 }
}
?>

Ik vraag me trouwens wel af hoe nuttig je database-tabel is met alleen een voornaam en achternaam (wat als er 2 Jan Jansens zijn?), maar wellicht is dat alleen een voorbeeldje van je.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 15:01:46 #120
117367 Lekkere_Kwal
Onnozele koekenbakker
pi_66767648
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 14:45 schreef Xcalibur het volgende:
Ik zet altijd een variabele 'action', op basis waarvan ik een handeling ga uitvoeren
Action is toch al een 'gereserveerd' FORM attribuut? Dat specificeert welke pagina (de URI letterlijk) wordt opgevraagd als je op Submit klikt, waarbij de waarde NULL staat voor de huidige pagina. nvm

[ Bericht 7% gewijzigd door Lekkere_Kwal op 06-03-2009 15:24:46 ]
pi_66768093
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 15:01 schreef Lekkere_Kwal het volgende:

Action is toch al een 'gereserveerd' FORM attribuut? Dat specificeert welke pagina (de URI letterlijk) wordt opgevraagd als je op Submit klikt, waarbij de waarde NULL staat voor de huidige pagina.
Dus? Dat heeft toch helemaal niets te maken met de namen van je inputs?
  vrijdag 6 maart 2009 @ 15:24:57 #122
117367 Lekkere_Kwal
Onnozele koekenbakker
pi_66768447
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 15:14 schreef Roy_T het volgende:

[..]

Dus? Dat heeft toch helemaal niets te maken met de namen van je inputs?
Oeps inderdaad
pi_66768564
Dat doet ie niet, in ieder geval, hij schrijft de gegevens niet weg in de database .
pi_66768635
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 14:58 schreef Lekkere_Kwal het volgende:
Ik vraag me trouwens wel af hoe nuttig je database-tabel is met alleen een voornaam en achternaam (wat als er 2 Jan Jansens zijn?), maar wellicht is dat alleen een voorbeeldje van je.
Klopt. Ik doe dit eerst effe om het werkend te maken, later als het werkt komen er ook nog personeelsnummer, telefoonnummer en woonplaats bij.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 15:34:25 #125
117367 Lekkere_Kwal
Onnozele koekenbakker
pi_66768769
quote:
Op vrijdag 6 maart 2009 15:28 schreef Nashje het volgende:
Dat doet ie niet, in ieder geval, hij schrijft de gegevens niet weg in de database :{.
Welke error geeft hij terug? Probeer in ieder geval even een vaste input-query (dus die variabelen vaste waardes geven om te checken dat de query überhaupt werkt). Als dat werkt eventjes:
1
2
3
4
<?php
// na isset-controles
print_r($_POST);
?>

Zodat je kan zien wat er daadwerkelijk binnenkomt vanuit via POST (wellicht heb je per ongeluk de methode nog op GET staan).
pi_66770462
Is inmiddels gelukt. Bedankt Lekkere_Kwal .
pi_66805892
Hoe kun je GET variabelen aan een php file meegeven als je deze via de console uitvoert?
Ik probeer een cronjob te draaien en cronjob.php werkt gewoon, maar zodra ik er ?password=mijnwachtwoord achter zet werkt het niet meer.

De hele regel is:
*/1 * * * * /usr/local/bin/php -q -f /home/mijngebruikersnaam/domains/mijndomeinnaam/public_html/cronjob.php?password=mijnwachtwoord
-
pi_66806368
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 19:27 schreef splendor het volgende:
Hoe kun je GET variabelen aan een php file meegeven als je deze via de console uitvoert?
Ik probeer een cronjob te draaien en cronjob.php werkt gewoon, maar zodra ik er ?password=mijnwachtwoord achter zet werkt het niet meer.

De hele regel is:
*/1 * * * * /usr/local/bin/php -q -f /home/mijngebruikersnaam/domains/mijndomeinnaam/public_html/cronjob.php?password=mijnwachtwoord
Aangezien GET puur voor HTTP bedoeld is kan dat niet..
Voor zover ik weet is het gebruik van $_SERVER["argc"] en $_SERVER["argv"] de enige methode, waarbij argc het aantal parameters is, en argv de parameters bevat.
http://nl2.php.net/manual/en/reserved.variables.argv.php

Als je persee met GET wilt werken kun je eventueel wget op een localhost adres uitvoeren..
pi_66806723
Ah dankje, zoiets zocht ik inderdaad.
Die arguments is neem ik aan te vergelijken met -f en -v die ik achter php (in windows php.exe) zet? Daar doe je ongeveer hetzelfde.
Dus ik zou zoiets als "cronjob.php mijnwachtwoord" moeten hebben en dan controleren op $_SERVER["argv"] == "mijnwachtwoord"?
-
pi_66806764
Ik zou het gewoon met wget doen, dan ben je het snelste klaar.
pi_66809022
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 19:51 schreef splendor het volgende:
Ah dankje, zoiets zocht ik inderdaad.
Die arguments is neem ik aan te vergelijken met -f en -v die ik achter php (in windows php.exe) zet? Daar doe je ongeveer hetzelfde.
Dus ik zou zoiets als "cronjob.php mijnwachtwoord" moeten hebben en dan controleren op $_SERVER["argv"] == "mijnwachtwoord"?
$_SERVER["argv"][1] zou dan "mijnwachtwoord" zijn..
[0] is de naam van het script, 1 en hoger zijn de argumenten, geexplode op spatie zegmaar..
pi_66820464
Ja idd, daar kwam ik ook al snel achter.
Ik zal ook even naar wget kijken, al werkt het nu wel.
Ik had alleen per ongeluk de datum verkeerd ingesteld, dus ik werd wakker met 450 e-mails
-
pi_66821222
Ook even een vraagje.. Ik ben bezig met een contact formulier met php.

In plaats dat het bericht wordt verstuurd, wordt er gevraagd of ik het contact.php formulier wil opslaan.. Iemand enig idee wat er niet goed aan is?

Heb de 2 bestanden hier neer gezet: http://members.home.nl/k.schievink/test/

Alvast bedankt.
pi_66821997
Die Ziggo server ondersteund geen PHP volgens mij
pi_66822020
quote:
Op zondag 8 maart 2009 12:25 schreef Doagere het volgende:
Ook even een vraagje.. Ik ben bezig met een contact formulier met php.

In plaats dat het bericht wordt verstuurd, wordt er gevraagd of ik het contact.php formulier wil opslaan.. Iemand enig idee wat er niet goed aan is?

Heb de 2 bestanden hier neer gezet: http://members.home.nl/k.schievink/test/

Alvast bedankt.
zie mijn vorig topic PHP --> form vraagje ik had hetzelfde probleem. je moet je formulier vaniut localhost ophalen en starten.
pi_66822179
quote:
Op zondag 8 maart 2009 12:50 schreef jakees het volgende:

[..]

zie mijn vorig topic PHP --> form vraagje ik had hetzelfde probleem. je moet je formulier vaniut localhost ophalen en starten.
Hoe moet ik dat gaan doen dan? (ben nieuwe met php)
pi_66822227
quote:
Op zondag 8 maart 2009 12:50 schreef jakees het volgende:

[..]

Dat heeft er niks mee te maken, haar host ondersteunt gewoon geen PHP.. Dan kun je dat ding wel lekker op localhost gaan draaien maar dan kan niemand anders erbij.
Dus: zoek een host die wel PHP ondersteuning heeft.
pi_66822258
Ik vermoed eerder dat @Home gewoon geen ondersteuning heeft voor PHP.
pi_66822743
quote:
Op zondag 8 maart 2009 12:58 schreef Roy_T het volgende:
Ik vermoed eerder dat @Home gewoon geen ondersteuning heeft voor PHP.
Dus het met het php bestand is niks mis? (Als ik het op een host zet met php ondersteuning werkt het dus gewoon?)
pi_66823143
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:13 schreef Doagere het volgende:

Dus het met het php bestand is niks mis? (Als ik het op een host zet met php ondersteuning werkt het dus gewoon?)
Ik heb niet inhoudelijk gekeken Maar het probleem wat je nu hebt komt iig niet door het bestand.
pi_66823401
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:24 schreef Roy_T het volgende:

[..]

Ik heb niet inhoudelijk gekeken Maar het probleem wat je nu hebt komt iig niet door het bestand.
Heb even een gratis webhost gezocht die php ondersteund, het formulier lijkt inderdaad te werken. Als ik geen naam,email, bericht invul krijg ik hiervan een melding.

Als ik alles heb ingevult dan krijg ik het volgende te zien:
quote:
Warning: mail() [function.mail]: Safety Restriction in effect. The mail() command is not allowed, contact the admin. in /www/110mb.com/k/i/m/y/y/_/_/_/kimyy/htdocs/post.php on line 82
Uw bericht is verzonden. U krijgt zo spoedig mogelijk antwoord.
http://kimyy.110mb.com/contact.htm
pi_66823463
Die melding lijkt me duidelijk toch? Er is een veiligheidsrestrictie die het sturen van mail niet toestaat (en terecht, want anders zou iedere spammer deze gratis server gebruiken voor het verzorgen van hun spamruns).
pi_66824290
Ik krijg het het uitvoeren van een insert sql telkens de volgende foutmelding

1"Warning: mysql_query(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in c:\phpdev\www\ontwikkel\voegspelertoe.php". 

Ik heb de sql gedraaid in de mysqladmin en de php code daardoor laten genereren. De php code is:

1
2
$sql = 'INSERT INTO `spelers` (`spelers_id`, `spelers_voornaam`, `spelers_achternaam`, 
`spelers_gsm`, `spelers_punten`) VALUES (\'\', \'aa\', \'bb\', \'cc\', \'0\');';

Kan iemand me hierbij helpen?
pi_66824595
Lees de foutmelding eens zou ik zeggen. Het ligt helemaal niet aan je query
pi_66824925
Volgens ziggo wordt php wel ondersteund..
quote:
Ondersteunt u voor webhosting nog andere scripting talen dan PHP en Perl, zoals bijvoorbeeld ASP?

Er worden naast PHP en Perl nog verschillende scripting talen ondersteund. Dit zijn bijvoorbeeld de verschillende shells (bash, tcsh, sh) maar bijvoorbeeld ook Python. ASP wordt echter niet ondersteund.

Mocht u een taal missen dan kunt u hiervoor altijd een vraag bij ons neerleggen. Indien u per se een eigen omgeving wenst in te richten, is een vrijblijvend overleg aangaande co-locatie diensten ons advies.
pi_66825142
Bron (URL)?
pi_66826663
quote:
Op zondag 8 maart 2009 14:00 schreef Roy_T het volgende:
Lees de foutmelding eens zou ik zeggen. Het ligt helemaal niet aan je query
ok, sorry had een site gecontroleerd en daar stond dat het een probleem kon zijn dat je query geen resultaat heeft. Ik zag nu dat het twee dingen kunnen zijn:
1) "database heeft geen database connections meer open". Volgens de website moet ik de volgende variabele aanpassen naar 0$conf['db_conntype'] = "0". Er staan vier config.php bestanden op mijn pc en bij alle vier staat er geen $conf variabele.
2) "mysql server draait niet". Ik heb dit gecontroleerd en zie dat de mysql up is. De current database is leeg dus dat vind ik wel raar. Het resultaat:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Connection id:          233
Current database:
Current user:           ODBC@localhost
Server version:         4.0.0-alpha-nt
Protocol version:       10
Connection:             . via named pipe
Client characterset:    latin1
Server characterset:    latin1
UNIX socket:            MySQL
Uptime:                 2 days 19 hours 11 min 21 sec
Threads: 1  Questions: 2453  Slow queries: 0  Opens: 110  Flush tables: 1  Open
tables: 0  Queries per second avg: 0.010

ik kom er niet uit. alvast bedankt weer.
  zondag 8 maart 2009 @ 15:17:40 #149
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_66827283
jakees: de melding die je geeft heeft niets met de inhoud van $sql te maken. Je post dus veel te weinig code.

Doagere: misschien komt het omdat je bij @home zat, maar php-ondersteuning heb je op de webhost die je net gaf niet.
pi_66834347
Ik ben in PHP met regular expressions bezig, maar het parsen van een image URL gaat niet helemaal lekker.

Een klein voorbeeld:
1src=.{0,10}\"(.{0,100}\.jpg)\"

Dit werkt uitstekend voor JPG bestanden, maar JPEG, GIF en PNG slaat hij over. Ik heb het geprobeerd met:

1src=.{0,10}\"(.{0,100}\.[jpg|jpeg|gif|png])\"

Maar dat lijkt helaas niet te werken. Hoe kan ik dit laatste stapje doen?
I hear thunder but there's no rain
this kind of thunder breaks walls and window panes
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')